Gezinsauto 6000-7000 euro

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto.
Dit moet een ruime gezinsauto worden.
De auto mag tussen de 6000 en 7000 euro kosten
Het liefst minder dan 125000 op de teller.
Het bouwjaar minimaal 2008 maar liefst nieuwer.
Wij hebben momenteel een Skoda Octavia hatchback uit 2004 ( oud model ).
Er staat 170000 op de teller. De Octavia heeft een kofferbak van meer dan 500 liter en dit is gelijk het minium voor de nieuwe auto.
De kofferbak hebben we nodig vanwege de vakanties naar het zuiden.
Het gezin bestaat uit 4 personen 2 volwassenen 1 kleuter en 1 tiener.
Zelf hebben we de voorkeur voor een station uit het C sigment.

Waar hebben we interesse in.
- Kia Ceed station
- Ford Focus station
- Hyundai I30 station
- Renaul Megane V3 station

Eventueel.
C sigment hatchback met dakkoffer en kofferbak groter dan 350 liter.
D sigment hatchbach zonder dakkoffer (500 liter kofferbak)

Airco moet aanwezig zijn.
Een systeem om mijn telefoon te connecten via Bluetooth is een pre.

Hebben jullie nog tips of aanraders?

Ik vind je lijstje wel logisch. Wanneer je wat groter wilt zou je nog een Renault Laguna kunnen overwegen. Moet je wel je budget of je kilometereis wat aanpassen. Zijn natuurlijk ook duurdere auto's om te rijden dan C-segmenters.

Vraagje, op zich heeft de Octavia nog niet zo veel gereden, is die echt op of willen jullie gewoon wat anders/nieuwers.

Kalm an zei:
Ik vind je lijstje wel logisch. Wanneer je wat groter wilt zou je nog een Renault Laguna kunnen overwegen. Moet je wel je budget of je kilometereis wat aanpassen. Zijn natuurlijk ook duurdere auto's om te rijden dan C-segmenters.

Vraagje, op zich heeft de Octavia nog niet zo veel gereden, is die echt op of willen jullie gewoon wat anders/nieuwers.

Opzich ben ik tevreden met de Octavia er zit alleen behoorlijk wat onderhoud aan te komen.
Die kan worden uitgevoerd voor rond de €1200
Als ik dit laat dan wil ik het liefst nog een paar jaar doorrijden en ik weet niet of dat dan lukt.
Wat moet er gebeuren:
- Distributie vervangen
- Remblokken voor vervangen
- 4 Nieuwe banden.
- Accu vervangen
- Grote beurt incl. APK

Als ik deze werkzaamheden laat uitvoeren zou ik het liefst nog 2-3 jaar doorrijden dan kom ik op 230000 kilometer. uit.
Vind het zonde om dit te laten doen en dan binnen 1 jaar de auto te vervangen.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/43441618
0-a8be0ac1-1b59-457c-afc5-c7c7b85aec37.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/octavia/43509652
90-7b0fce36-6d78-400f-aa10-137bd355f92e.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/43386671
0-793cb6c9-c20a-41c0-984c-3148d522da6b.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/lancer/42986165
0-c7c08e35-cc83-41db-b10f-e958b3e69baa.jpg

Kalm an zei:

Het onderhoud wat er aan komt is gewoon onderhoud, als je toch wat anders wil dan is het lijstje prima. Elke auto heeft zijn eigen pluspunten, focus je alleen niet teveel op de kilometerstand. 125000 kilometer is gewoon erg weinig voor een auto uit 2008. Vaak betekend dat veel kleine stukjes, dit is erg slecht voor de techniek.

Ik zou ook de Laguna 3 op het lijstje zetten, die heb ik zelf met een 2.0 16V Nissan blok zonder turbo met 140 pk. Deze motor staat bekend als enorm bullit proof en bijna niet kapot te krijgen. Ze lopen op hun sloffen 3 ton, of veel meer. Het is een hele fijne en betrouwbare auto. Ook de andere motoren staan goed bekend.

Mijn tip is om goed te vergelijken, en met de kanshebbers te gaan proefrijden.

ak2 zei:
Kalm an zei:

Het onderhoud wat er aan komt is gewoon onderhoud, als je toch wat anders wil dan is het lijstje prima. Elke auto heeft zijn eigen pluspunten, focus je alleen niet teveel op de kilometerstand. 125000 kilometer is gewoon erg weinig voor een auto uit 2008. Vaak betekend dat veel kleine stukjes, dit is erg slecht voor de techniek.

Ik zou ook de Laguna 3 op het lijstje zetten, die heb ik zelf met een 2.0 16V Nissan blok zonder turbo met 140 pk. Deze motor staat bekend als enorm bullit proof en bijna niet kapot te krijgen. Ze lopen op hun sloffen 3 ton, of veel meer. Het is een hele fijne en betrouwbare auto. Ook de andere motoren staan goed bekend.

Mijn tip is om goed te vergelijken, en met de kanshebbers te gaan proefrijden.

De Laguna 3 is zeker een optie. Alleen is deze auto wat duurder om te rijden.
Benzine verbruik, wegenbelasting, onderhoud.
Zal ook nog eens nadenken het onderhoud uit te laten voeren aan mijn auto.
Weet nog niet waar ik goed aan doe.

Jongens twijfel nog op de H Astra op het lijstje erbij te zetten.
Op de site van de ANWB lees je toch dat dit type wat betrouwbaarheids problemen heeft.
Ook heb ik gelezen dat er een versnellingsbak is (M32)
die problemen kan geven.
ANWB link

Robbert 4538656 zei:
Op de site van de ANWB lees je toch dat dit type wat betrouwbaarheids problemen heeft.
die problemen kan geven.
ANWB link
Van buiten ziet hij er een stuk beter uit dan zijn voorgangers, maar persoonlijk zou ik niet de hele tijd tegen dat interieur willen aankijken.
Maar als je nu al problemen tegen komt zou ik hem niet kiezen.

Robbert 4538656 zei:
Kalm an zei:

Opzich ben ik tevreden met de Octavia er zit alleen behoorlijk wat onderhoud aan te komen.
Als ik dit laat dan wil ik het liefst nog een paar jaar doorrijden en ik weet niet of dat dan lukt.
Wat moet er gebeuren:
- Distributie vervangen
- 4 Nieuwe banden.
- Accu vervangen
- Grote beurt incl. APK

Als ik deze werkzaamheden laat uitvoeren zou ik het liefst nog 2-3 jaar doorrijden dan kom ik op 230000 kilometer. uit.

Dit zijn normale onderhoudskosten die je bij iedere auto kunt treffen. Ook als je een andere auto aanschaft kun je tegen deze kosten aanlopen.

Persoonlijk vind ik het altijd zonde dat mensen een auto wegdoen omdat er hoge onderhoudskosten aankomen. Sowieso is bijbetalen voor een andere auto altijd duurder natuurlijk (waarbij je dus ook weer tegen onverwachte kosten kunt aanlopen).

Ik denk zelf dat die Octavia nog wel even mee kan (al weet ik natuurlijk niet hoe ermee is omgesprongen). Voor mij zou dit dus geen reden zijn om de Octavia weg te doen.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je uitgekeken bent op een auto en het gewoon leuk vindt om weer een keer een andere aan te schaffen. Maar dan moet je er niet een zogenaamd "rationeel" argument bij slepen. :)

Robbert 4538656 zei:
Kalm an zei:

Wat moet er gebeuren:
- Distributie vervangen
- 4 Nieuwe banden.
- Accu vervangen
- Grote beurt incl. APK

Regulier onderhoud dus. Mooi naar de garage ermee. (y)

Maar nu koop je een andere auto, rijd daar 2 jaar in en komt bij de garage en je krijgt weer een rekening van 1200 euro, ga je de auto dan ook weer weg doen en wat anders kopen? Want dan word het nogal een dure aangelegenheid. Ik snap dat je een wat modernere auto zou willen, maar dit is gewoon onderhoud, wat je bij je volgende auto ook gaat krijgen. Als de koets van de Skoda nog goed is zou ik hem gewoon repareren en 2-3 jaar doorrijden.

Robbert 4538656 zei:

Ook de opvolger van de Skoda komt uiteindelijk ook met grotere onderhoudskosten. Nu weet je wat je hebt. Of je moet echt aan een andere auto toezijn, dan is het een ander verhaal.

Robbert 4538656 zei:
die problemen kan geven.
ANWB link

Er is niet veel mis met de Astra H, prima betrouwbaar en geen gekke dingen, blijkt ook wel uit dit verhaal van de ANWB.
Verder is het versnellingsbakverhaal volgens mij helemaal niet van toepassing.
Als ik het goed heb wordt er voor de non-turbo motoren een andere bak gebruikt, dus niet de M32. ( die zit met name in de Astra J ).
De 1.6 ( 115 pk ) of 1.8 ( 125/140 pk ) benzineversies zijn gewoon prima betrouwbare motoren.

Voorbeeld Astra 1.6 Cosmo, alle opties, 1e eigenaar weinig kilometers

Bedankt voor alle adviezen.
Ik rijd 20000 kilometer per jaar is een Diesel dan voordelig?

Er staan namelijk een hoop Renault Megane 3 met 1.5DCi blok te koop.
Zijn dit goede auto’s

Robbert 4538656 zei:

Zijn dit goede auto’s

Zeker goede auto's. 20.000 km zit een beetje op het kantelpunt of dat goed is voor de motor zelf. Als je niet al te veel korte stukjes rijd kan het wel. Maar pas wel op dat je problemen kan krijgen met je EGR.
En een 1.2 TCe?

Nico GTR zei:
Robbert 4538656 zei:

Zijn dit goede auto’s

Zeker goede auto's. 20.000 km zit een beetje op het kantelpunt of dat goed is voor de motor zelf. Als je niet al te veel korte stukjes rijd kan het wel. Maar pas wel op dat je problemen kan krijgen met je EGR.
En een 1.2 TCe?

Ik rijd elke dag 21kilometer heen en 21kilometer terug naar mijn werk.
Van de 21 kilometer is het 15 kilometer snelweg.
Ik zie voornamelijk de 1.4 TCe te koop staan in mijn budget

Robbert 4538656 zei:
Nico GTR zei:
Robbert 4538656 zei:

Zijn dit goede auto’s

En een 1.2 TCe?

Een 1.5 DCI is ook een prima keus, door het grote aanbod liggen de prijzen erg laag. Hierdoor ligt het omslagpunt laag. Het lukt denk ik zelfs om een fase 2 uit 2012 te vinden, die zijn mooier afgewerkt.

Een 1.4 TCE benzine staat goed bekend, ze zijn alleen niet heel zuinig, denk aan tussen de 1 op 11 en 1 op 14.

ak2 zei:
Robbert 4538656 zei:
Nico GTR zei:
Robbert 4538656 zei:

Zijn dit goede auto’s

En een 1.2 TCe?

Een 1.5 DCI is ook een prima keus, door het grote aanbod liggen de prijzen erg laag. Hierdoor ligt het omslagpunt laag. Het lukt denk ik zelfs om een fase 2 uit 2012 te vinden, die zijn mooier afgewerkt.

Een 1.4 TCE benzine staat goed bekend, ze zijn alleen niet heel zuinig, denk aan tussen de 1 op 11 en 1 op 14.

Mocht het een Diesel worden bijvoorbeeld de 1.5 DCi.
Waar moet ik dan op letten.
Onderhoudshistorie enzv

Nog bedankt voor alle feedback.
Heb uiteindelijk al het noodzakelijke onderhoud uit laten voeren.
Hoop de komende jaren nog van me auto te genieten!

Ik denk dat je de meest verstandige keuze hebt gemaakt. nog veel probleemloze en veilige kilometers gewenst in je Octavia.

Terug
Bovenaan