GEVR: advies voor gezinsauto jong gezin

joey 1477380

Net ingestapt
Beste allen,

Een tijd geleden heb ik een advies gevraagd voor een gezinsauto. Door de financiele veranderingen willen we toch wat lager kijken qua prijsklasse. Aanvankelijk wilde ik rond de 20 a 25.000 gaan kijken en werd mij een Dacia Jogger geadviseerd. Op moment is dat wel echt te duur. Ons budget voor een nieuwe auto bungelt zo rond de 10.000.

Situatie
Ik ben op voor mijn gezin op zoek naar een nieuwe gezinsauto. Onze vorige auto (opel Meriva) was gesneuveld en om nou de zoveelste reparatie te doen willen we nu iets aanschaffen waar wij wat langer plezier van hebben. Zoals meerderen ben ik echt een leek op gebied van auto's. Onze situatie:

Ik ben op zoek naar een ruime gezinsauto. Wij zijn in totaal met 4 personen waarvan onze kinderen 4 en 7 jaar oud zijn. Wij wonen randje Den Haag en zijn beiden werkzaam in Den Haag en omstreken. Mijn vrouw gebruikt de auto 2 dagen rondom het huis en ik zou dat 3x naar werk doen. In totaal hebben wij verbruik van zo'n 15.000 KM op jaarbasis. Geen idee of dat veel of weinig is maar goed. Onze ouders wonen op zo'n 1:45 min rijden van ons en daar doen we weleens een bezoekje. Dat zal ongetwijfeld meewerken aan de KM stand.

Op vakantie zullen we vaak Zuid-Europa kiezen. Mede omdat ik een fanatiek golfsurfer ben en we natuurlijk ook van de zon houden. Omdat ik surf wil ik graag Imperials op het dak kunnen plaatsen om eventueel een dakkoffer (toekomst sneeuwvakantie) of daar nu een surfboard op te kunnen binden. Dit omdat ik het hele jaar door ook surf in Nederland.

Eisen/ wensen:
Ik heb ze maar even op een rijtje gezet:
-airconditioning
- veilige gezinsauto
- ruime achterbak
- dakrails om Imperials op te plaatsen of de mogelijkheid om een universale set er op te plaatsen.
- mag van enige luxe voorzien zijn
- bij voorkeur een lage KM stand (onder de 75K)
- onderhoudsarm
- zuinig

Alvast bedankt!

J.

Ik ben bang dat je met je eisen naar beneden zult moeten gaan.
Een lage km-stand impliceert meestal een jongere auto, je budget impliceert een oudere auto.
zuinig = gewild = duurder

Eens, die kilometerstand is ook echt onrealistisch en zou ik minimaal naar de 100-120k opschroeven zodat je niet meteen 90% van de opties uitsluit.
Meest logische is op zoek gaan naar een B of C-segment station zodat je in ieder geval goed zit wat betreft ruimte.

Bij je vorige topic kon er blijkbaar geen reactie van af, https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6037790,6037790#msg-6037790

Ik zou in zo'n geval altijd een Prius vanaf 2010 adviseren. Kofferbak is lekker ruim want hatchback, achterbank is erg ruim, makkelijk groot genoeg voor 3 kinderen of 2 volwassenen. Automaat, alle nuttige opties zitten er op, ontzettend betrouwbaar en écht zuinig. De Prius is ook erg veilig, en ik heb er door heel Europa mee gereisd met een dakkoffer, ging prima. De stoelen zijn wat aan de harde kant, en de CVT automaat vereist in het begin enige fijngevoeligheid om 'm niet te laten "loeien". Die van ons gisteren verkocht met 270 dkm op de teller en in 8 jaar tijd 2.500 Euro afgeschreven, een lachertje dus.

Staan alleen niet voor 10k te koop, begint bij 11 en geen idee of dat budget er voor is.

Het kan wel maar dan moet je een wat hogere kilometerstand voor lief nemen, iets wat bij de Prius absoluut geen enkel probleem is.

2010 Toyota Prius 1.8 HSD Executive (vol opties)
€ 9.950,00
153 dkm NAP
https://link.marktplaats.nl/m1855766098

De eis van de lage kilometerstand zou ik laten vallen, auto's slijten hard van veel korte stukjes.

De keus is groot. Ik zou kijken naar een stationcar.

Bv de Dacia Logan MCV, Ford Focus, Renault Megane, Renault Clio.

Zadelsnuiver zei:
Het kan wel maar dan moet je een wat hogere kilometerstand voor lief nemen, iets wat bij de Prius absoluut geen enkel probleem is.

2010 Toyota Prius 1.8 HSD Executive (vol opties)
€ 9.950,00
153 dkm NAP
https://link.marktplaats.nl/m1855766098
Kwam niks tegen op gaspedaal

Er is niet veel te vinden met weinig km. In ieder geval deze Insight voldoet aan die eis.
Het blijft moeilijk, een gezinsauto is deze zeker. Meer niet.

Renault Kangoo
Citroën Berlingo/Peugeot Partner
VW Caddy
Dacia Dokker

Zo iets lijkt mij, in een luxe uitvoering, prima bij je eisen passen.

hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Dat wat betreft die KM stand is inderdaad niet realistisch. Na het lezen van jullie eerste reacties en tips neig ik ook zeker meer naar een stationcar. beetje het type ford focus. Een dacia dokker / VW caddy zijn denk ik niet geschikt voor een gezin van 4 personen. Zou ik overigens zonder kinderen meteen ombouwen ;).

Die Prius ziet er niet heel verkeerd uit, maar als ik moet kiezen tussen een stationwagon en een prius, zou ik toch voor een stationwagon gaan.

Heeft er iemand tips wat betreft zo'n model? Ik ben wat auto's echt een leek op dit gebied.

De Dokker/Caddy en al dit soort busjes zijn er ook als personen uitvoering en dus zeker ook geschikt voor een gezin met 4 personen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een station.

De personen uitvoering van bestel auto's heten ludospace, bij onze zuideburem zie je deze nog massaal. Qua ruimte en opberg vakjes en bakjes zit je goed. Ik ben er wel fan van, dus in mijn beleving deze auto''s busjes noemen vind ik wat te kort door de bocht

-airconditioning
- veilige gezinsauto
- ruime achterbak
- dakrails om Imperials op te plaatsen of de mogelijkheid om een universale set er op te plaatsen.
- onderhoudsarm
- zuinig

Ik heb je zoekplaatje even wat simpeler gemaakt, meer keuze en dus uiteindelijk een betere deal.

Simpel gezegd: zolang je geen gekke ideeen in je hoofd haalt over grote bakken met 3 liter blokken erin zullen die kosten wel meevallen. Ruwweg: hoe hoger de nieuwprijs, hoe hoger alle kosten (brandstof,onderhoud,verzekering,belasting)

Een Prius is wel een zuinige en betrouwbare wagen, maar daar door ook weer duurder als occasion.

Veilig, airco en luxe zit overal wel in tegenwoordig.

Jammer dat ts niet reageert op de tips om te zoeken naar een auto met hogere km stand.

Nederland is een stationland dus deze zijn gewilder dan liftback en mpv modellen. Een verlengde renault modus koop je voor gunstigere prijzen dan een clio station.

Qua liftback is een seat toledo en of de skoda rapid nog een idee.

Auto encyclopedie zei:
Een verlengde renault modus koop je voor gunstigere prijzen dan een clio station.

Daarom noem je hem ook Grand Modus, een prima auto!
Voorbeeld (automaat):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-grand-modus-1-6-16v-110pk-aut-exception-cruise-pdc-benzine-grijs-e5c83642-fe6f-456c-a06d-d50c6df8d1e7?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=5&position=5&search_id=16fujmndtj6&source=listpage_search-results

Vorq zei:
-airconditioning
- veilige gezinsauto
- ruime achterbak
- onderhoudsarm
- zuinig

Ik heb je zoekplaatje even wat simpeler gemaakt, meer keuze en dus uiteindelijk een betere deal.

Simpel gezegd: zolang je geen gekke ideeen in je hoofd haalt over grote bakken met 3 liter blokken erin zullen die kosten wel meevallen. Ruwweg: hoe hoger de nieuwprijs, hoe hoger alle kosten (brandstof,onderhoud,verzekering,belasting)

Een Prius is wel een zuinige en betrouwbare wagen, maar daar door ook weer duurder als occasion.

Veilig, airco en luxe zit overal wel in tegenwoordig.

Wat vind je van de opties:
de Dacia Logan MCV, Ford Focus, Renault Megane ( 1.6 16v of 2.0 16V), Renault Clio,
of de Kia Ceed en Hyundai I30 vanaf 2012.

speedtouch zei:
Auto encyclopedie zei:
Een verlengde renault modus koop je voor gunstigere prijzen dan een clio station.

Daarom noem je hem ook Grand Modus, een prima auto!
Voorbeeld (automaat):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-grand-modus-1-6-16v-110pk-aut-exception-cruise-pdc-benzine-grijs-e5c83642-fe6f-456c-a06d-d50c6df8d1e7?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=5&position=5&search_id=16fujmndtj6&source=listpage_search-results

Ik zal voor de 1.2 tce gaan in de modus altijd met distributie riem, het grote gros van de 1.6 zijn automaten. Voordeel van de grand is dat je altijd het facelift model hebt.

Deze heeft nog geen 20.000 km gereden dat zal ts aanspreken https://www.autowereld.nl/renault/grand-modus/1-2-tce-exception-airco-nap-apk-36816654/details.html?_ga=2.152737658.2133545040.1657109590-1818956115.1640821979

Paar maanden terug onze 1e gezinsauto gekocht (ook voor vakanties) namelijk een Skoda Fabia combi Monte Carlo editie bouwjaar 2016 voor iets meer dan € 12.000. Is echt ruim zat voor een jong gezin. Laadruimte betreft 530 liter met allerlei ''simply clever'' opbergvakken. Rijdt zuinig en is wat lager in wegenbelasting dan een C-segment stationwagen. Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil qua rijbeleving met het rijden van deze B-segment stationwagen t.o.v. C-segment stationwagens zoals de Hyundai I30, Kia Ceed, Opel Astra etc.

De Monte Carlo editie heeft een totaal andere uitstraling dan de overige uitvoeringen.

Auto encyclopedie zei:
Jammer dat ts niet reageert op de tips om te zoeken naar een auto met hogere km stand.

Dan heb je mijn reactie niet goed begrepen. Ik ben zeker bereid om daar in te schikken.

Een renault Grand en een Prius vind ik nou niet echt hele mooie auto's. Ik ga ook liever voor een stationwagen. Wagens die vergelijkbaar zijn zoals een skoda fabia monte carlo of een ford focus zijn auto's die ons best aanspreken.

Nogmaals dank voor jullie adviezen en meedenken hoor. Ik waardeer het ten zeerste. Ik hoop niet dat het arrogant overkomt in ieder geval :D

Ik zou hier eens naar kijken
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-partner-tepee-benzine-2012-52538252
Veel ruimte
Ook geschikt voor 3 kinderen
Heel veel bagageruimte
Voor een surftrip haal je de achterbank eruit en dan kan je erin slapen
Voor mensen die meer om gebruiksgemak geven dan om status
Niet heel zuinig

Auto encyclopedie zei:
Bedankt voor de terugkoppeling, horen graag wat het gaat worden (y)

Geen punt hoor! We zijn er nog niet uit dus alle adviezen zijn en blijven welkom hoor!

WouterK zei:
Ik zou hier eens naar kijken
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-partner-tepee-benzine-2012-52538252
Veel ruimte
Ook geschikt voor 3 kinderen
Heel veel bagageruimte
Voor een surftrip haal je de achterbank eruit en dan kan je erin slapen
Voor mensen die meer om gebruiksgemak geven dan om status
Niet heel zuinig

Hahaha! Die tijd heb ik wel een beetje gehad hoor. Tegenwoordig vaker met gezin weg dan zonder en dan is het een tent, stacaravan of iets ;).

Nee we zoeken vooral een wat 'normaal uitziende' auto!

haarr zei:
Mitsubishi ASX of Opel Astra station

Even een voorbeeld, dit lukte de vorige x niet wegens storing op de site hier.

ASX
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/155559794/Android?s=2-2-0-0-1-1&portals_amount=5&portals_dealersite=0&sorteren=pr-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Astra, automaat
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/152858146/Android?s=10-10-1-1-1-10&portals_amount=3&portals_dealersite=0&sorteren=pr-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Astra handbak
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/155665487/Android?s=10-10-1-1-1-7&portals_amount=5&portals_dealersite=1&sorteren=pr-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Met een beetje geduld en zoekwerk moet een Toyota Auris station 1.8 hybrid net lukken rond het gestelde budget. Kilometerstand zal wat hoger zijn, maar juist bij een Auris is dat geen enkel probleem (mits goed onderhoud aantoonbaar uitgevoerd werd, maar dat gekdt voor elke auto)

0-4c4f82121d0375f31d872bf1ff64d4dd.jpg

Ons oog is gevallen op een Opel Astra Tourer. Ik zie modellen staan van 1.0 / 1.4 of 1.6. Wat is hier het verschil en wat zou voor mijn situatie te adviseren zijn? Op autoreview vind ik het artikel "aankooptips opel astra ". Zou je bijv. iemand die de auto meer in Nederland gebruikt en 1 a 3x per jaar naar het buitenland gaat toch liever een 1.4 of hoger adviseren?

Ons budget heeft een max gekregen van ronde de 15.000 gekregen. Ik vond zelf de volgende links interessant, maar geen idee wat de kenners hiervan vinden.

Opel Astra Tourer 1.4 Turbo met 79.511KM (krimpen aan de Lek)

Opel Astra Tourer 1.4 met 71.135KM (Andelst)

Opel Astra Tourer met 51.105KM (Dodewaard)

Opel Astra Tourer 1.4 met 71.290KM (Hazerswoude)

Die laatste is wel een beetje kaal, met handmatige airco. Ik zou voor de eerste gaan gebaseerd op de stoelen. Hoewel ik wel na zou kijken of die daadwerkelijk de adaptieve LED koplampen heeft aangezien ik ook een handmatige hoogte verstelling zie zitten.

EVV zei:
Die laatste is wel een beetje kaal, met handmatige airco. Ik zou voor de eerste gaan gebaseerd op de stoelen. Hoewel ik wel na zou kijken of die daadwerkelijk de adaptieve LED koplampen heeft aangezien ik ook een handmatige hoogte verstelling zie zitten.

Die laatste spreekt mij juist wel aan 1 eigenaar en een logische beoordeling van de rdw.

EVV zei:

Geen enkele van de gelinkte heeft IntelliLux LED Matrix :)

Persoonlijk zou mijn voorkeur echter ook uit gaan naar de eerste i.v.m de AGR stoelen. Niet dat de reguliere stoelen verkeerd zitten, maar de AGR stoelen zijn wel een stapje omhoog :p Betreft vermoedelijk wel een import gezien er geen kenteken bij staat. Hier kan je gevoelig voor zijn, maar als verder alles klopt bij de auto zou ik er niet wakker van liggen. Het aanbod is momenteel schaars dus dat er geïmporteerd wordt is niet gek. Tevens automaat, natuurlijk geen probleem, maar dat is er een van het type koppelomvormer: soepel, maar niet zo snel als van die DCT-exemplaren. Persoonlijk niet een nadeel.

1.0 Turbo zou voldoen in Nederland, maar ik zou altijd kiezen voor de 1.4 Turbo. 1.6 Turbo is leuk maar zeker buiten budget, en met de 1.4 Turbo kom je niks te kort :)

LPG Powered zei:
EVV zei:

Geen enkele van de gelinkte heeft IntelliLux LED Matrix :)

Persoonlijk zou mijn voorkeur echter ook uit gaan naar de eerste i.v.m de AGR stoelen. Niet dat de reguliere stoelen verkeerd zitten, maar de AGR stoelen zijn wel een stapje omhoog :p Betreft vermoedelijk wel een import gezien er geen kenteken bij staat. Hier kan je gevoelig voor zijn, maar als verder alles klopt bij de auto zou ik er niet wakker van liggen. Het aanbod is momenteel schaars dus dat er geïmporteerd wordt is niet gek. Tevens automaat, natuurlijk geen probleem, maar dat is er een van het type koppelomvormer: soepel, maar niet zo snel als van die DCT-exemplaren. Persoonlijk niet een nadeel.

1.0 Turbo zou voldoen in Nederland, maar ik zou altijd kiezen voor de 1.4 Turbo. 1.6 Turbo is leuk maar zeker buiten budget, en met de 1.4 Turbo kom je niks te kort :)

N a even goed rondkijken tussen mij eerder geplaatste links, heb ik vandaag even proef gereden in de opel Astra (linkje 1). Mooie auto inderdaad! Ik ben eigenlijk wel een beetje om. Het is inderdaad een bedrijf dat auto's importeert. Mijn vrouw wilt morgen ook even proefrijden en ondertussen de nodige vragen gesteld.

Is de prijs te onderhandelen? Ik heb geen idee, want dit is echt de 2e auto die ik koop.

Ik krijg er voor 2 jaar APK bij en 4 maanden garantie. De auto krijgt nog een grote beurt vooraf. Er mankeerde wat met het LED scherm en dat wordt dan deze week vervangen als hij verkocht is. Ook aan het interieur was er van 1 strip een beetje lak af en die werd netjes vervangen. Kwamen ook 2 nieuwe voorbanden bij. Hij wordt gewoon 100% opgeleverd.

Ik heb later vandaag nog navraag gedaan over de airconiditioning en die wordt meegenomen in de grote beurt. Als het goed is, betreft deze auto een distributieketting en hoeft die niet vervangen te worden. Ben ik iets vergeten? ;)

De beurt zit er bij dus valt niet mee te onderhandelen.
Er is een schaarste in tweede hands auto's dus ik verwacht dat er zeer weinig vanaf kan.

Fijn dat hij zo goed bevallen is! Het zijn ook fijne én betrouwbare auto's :)

Ik vermoed inderdaad dat je er weinig aan kan onderhandelen. De prijs is al niet al te gek in de huidige markt, de auto krijgt nog netjes onderhoud, nieuwe banden en afgevulde airco: dat is een auto waarmee je zonder problemen naar de volgende beurt kan rijden :)

Uiteraard kan je het altijd proberen, eventueel een volle tank benzine er bij onderhandelen, tikt ook aardig aan tegenwoordig :p

thanks voor jullie reacties!

Ik heb nog wat laatste vragen. We komen er niet uit wat voor soort automaat er in deze auto zit. De auto is natuurlijk geïmporteerd uit Duitsland maar daardoor is er niet heel veel te vinden over het onderhoud. De verkoper is vrij coulant en belooft:

- Grote beurt
- 2 nieuwe 'all season' voorbanden
- 1 nieuw sierstrip interieus dashboard
- 1 nieuw scherm voor navigatie / media entertainment (vertoont strepen en dit is ook terug te vinden op internet).
- Nieuwe APK (2 jaar geldig).
- airco wordt gecontroleerd en bijgevuld
- kleine deukjes worden gerestyled / gepolijst.
- 3 maanden volledige garantie

Zorg blijft er wel wat betreft de automaat bak. Moet deze wel of niet gespoeld worden? Ik kan zelf niet vinden of het een half / vol automaat is.

Het is een vol-automaat uit de rekken van General Motors. Ik heb mijn automaat nooit gespoeld omdat die gewoon prima schakelde.

Het is inderdaad een "volautomaat", een automaat met koppelomvormer. Dus geen variant met enkele koppeling (die zit wel in de 1.0 Turbo Easytronic) of dubbele koppeling (DCT, nooit geleverd in een Astra/Opel).

Specifieke versnellingsbak type is de 6T35. Volgens mij dit er geen vast onderhoudsinterval op de versnellingsbakolie, maar via de peilstok kan wel gekeken worden welke kleur de olie is. Volgens Opel/GM zijn die versnellingsbakken voorzien van "lifetime" filter/olie.

Ik zou me er nu nog geen zorgen over maken, misschien als er dubbel zoveel op de teller staat eens gaan kijken voor een flush :p

Idd een 6 traps vol automaat, zit o.a ook in de mokka, meriva en zafira, chevrolet cruze, trax ,Orlando en aveo en in de lancia delta en fiat 500X (pre facelift) nog 1 vergeten? Oh ja opel insignia

EVV zei:
Auto encyclopedie zei:
Idd een 6 traps vol automaat, zit o.a ook in de mokka, meriva en zafira, chevrolet cruze, trax ,Orlando en aveo en in de lancia delta en fiat 500X (pre facelift) nog 1 vergeten? Oh ja opel insignia
Hier een lijstje met Opels waar die in zit

Dankje de antara was me idd ontschoten dat die deze bak ook kreeg bij de facelift. Blijft toch bijzonder dat de corsa hier nooit is geleverd met deze bak, nu was het budget broertje de aveo automaat in nl veel duurder dan de corsa met automaat.

Ps hoe kon ik de cascade nou vergeteno_O

Hallo allemaal,

Ik wil jullie bedanken voor jullie adviezen. We rijden nu al bijna 2 maanden in deze auto en het een fijne wagen.

- heerlijk stabiel op de weg.
- weinig geluid
- heerlijke climate control
- wat een ruimte !

Dank voor jullie bijdrages.

Wij zijn enorm geholpen en blij!

Terug
Bovenaan