Geschillencommissie na aankoop occasion

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Mijn eerste autootje is een drama geworden :cry:

Vorige week een auto gekocht waar wat schade aan de voorbumber is geweest.. dit zou volgens de Bovag dealer absoluut geen gevolgen geven aan het motorische deel van de auto en dat kon hij mij 100% verzekeren.

Heb aangegeven dat ik de auto nog zou laten beoordelen en ik mocht uiteraard terugkomen als er iets niet klopte.

de auto kwam vandaag uit de keuring bij een Bovag garage en die kwam met het oordeel dat de radiator en de condensor krom stonden en dat dit zeker weten kapot gaat omdat het onder spanning staat , het is maar de kwestie van wanneer..

Meteen naar de verkopende Bovag garage gebeld en die gaf eerst aan dat ik mijn geld terug kreeg -250 euro .. heb gezegt dat ik dit goed vond maar later kwam hij ermee dat ie het eerst wou beoordelen.

Snel naar de verkopende Bovag garage gereden en die gaf meteen aan dat hij de bovengenoemde onderdelen zou vervangen als ik de 200 euro die ik had afgedingt op de totaalprijs tijdens de koopovereenkomst zou bijbetalen..

Heb meteen gezegt dat dit absurd is en dat hij mij heeft verzekerd van een goede koop en garant stond dat de schade die opgelost is absoluut geen problemen gaat geven motorisch..

Met veel geruzie en vele stemverheffingen van beide kanten zou de verkoper zelf de onderdelen vervangen..

Nu komt hij toch weer met een whatsapp dat hij zijn eigen garage gaat bellen morgen om te kijken wat hun hebben gevonden en dit gaat natuurlijk een kat en muis spelletje worden.

Nu is mijn vraag: hoe sta ik in mijn recht als ik dit via de geschillencommissie ga regelen? Ik heb gezien dat er kromming inzat maar koper heeft mij verzekerd van een goede aankoop..

Graag heb ik advies van jullie..
 
Waarom doe je een aankoopkeuring eigenlijk pas na het kopen van een auto?
Verder kan ik het verhaaltje van dat whatsapp berichtje ook niet helemaal rijmen... betreft het hier nu een verkoop door een Bovag dealer of een particuliere verkoop? (of misschien een consignatieverkoop?)
 
Dit betreft een aankoop via een Bovag dealer.. hij heeft zijn garage appart van zijn showroom.


Is inderdaad niet slim geweest om niet van te voren een aankoopkeuring te doen.

Verkoper gaf mij de volledige zekerheid dat het goed zou zijn en ik mocht alsnog terugkomen als er iets mis was..

Verkoper wist tevens dat dit mijn eerste auto was en ik geen verstand heb van de techniek in een auto en verzint nu allemaal smoesjes en zegt elke keer andere dingen.

Hoe zal ik hiermee instaan bij een juridisch process ? ( geschillencommissie )
 
Muddy Bandit zei:
Waarom doe je een aankoopkeuring eigenlijk pas na het kopen van een auto?
Verder kan ik het verhaaltje van dat whatsapp berichtje ook niet helemaal rijmen... betreft het hier nu een verkoop door een Bovag dealer of een particuliere verkoop? (of misschien een consignatieverkoop?)

Omdat iedereen in zijn vorige topic groen licht gaf om voor deze Opel te gaan.
 
Ga in vredesnaam voor een fatsoenlijke oplossing en hou je verre van procedures/rechtszaken. Lijkt me dat verkoper gewoon meewerkt, niet te snel drama maken! ( wat zo te lezen misschien al gebeurt is ).
 
Total Loss zei:
Ga in vredesnaam voor een fatsoenlijke oplossing en hou je verre van procedures/rechtszaken. Lijkt me dat verkoper gewoon meewerkt, niet te snel drama maken! ( wat zo te lezen misschien al gebeurt is ).

Ik hoop dat de verkoper gaat meewerken inderdaad.. maar heb me twijfels omdat hij elke keer met andere smoesjes komt en zijn beloftes niet nakomt..

Als ik eind volgende week nog niet weet of hij dit gaat verhelpen dan zal ik wel tot andere dingen moeten overgaan..

Daarom zou ik graag advies willen hebben van mensen hier hoe ik in deze situatie zou staan met een geschillencommissie waarvoor ik 140 euro moet betalen en als ik in gelijkgesteld word krijg ik dit geld terug.
 
Je hebt toch ook 6 maanden Bovag garantie?

Hoe zagen radiator en condensor er trouwens uit?
Met beschadigde plekken op de koelribben of niet?
Want nogmaals, het schadebedrag wat je eerder aanhaalde betrof echt geen grote schade. Hadden de radiatoren duidelijk beschadigd geweest dan waren die normaal gesproken heus wel vervangen.

Gewoon even afwachten, rechtzaken of commissies gaan je echt 0,0 helpen, dat kan ik je zo al wel vertellen.
 
Total Loss zei:
Je hebt toch ook 6 maanden Bovag garantie?

Hoe zagen radiator en condensor er trouwens uit?
Met beschadigde plekken op de koelribben of niet?
Want nogmaals, het schadebedrag wat je eerder aanhaalde betrof echt geen grote schade. Hadden de radiatoren duidelijk beschadigd geweest dan waren die normaal gesproken heus wel vervangen.

Gewoon even afwachten, rechtzaken of commissies gaan je echt 0,0 helpen, dat kan ik je zo al wel vertellen.

Klopt ik heb 6 maanden Bovag,

Uit de keuring kwam dat de radiator en condensor gebogen/ingedeukt zijn..

Je ziet een grote boging/deuk op de koelribben en de monteur heeft aangegeven dat dit geheid kapot gaat het is alleen de vraag wanneer.. er staat namelijk nu een bepaalde spanning op en dit is een prijzige reparatie
 
Auto encyclopedie zei:
Muddy Bandit zei:
Waarom doe je een aankoopkeuring eigenlijk pas na het kopen van een auto?
Verder kan ik het verhaaltje van dat whatsapp berichtje ook niet helemaal rijmen... betreft het hier nu een verkoop door een Bovag dealer of een particuliere verkoop? (of misschien een consignatieverkoop?)

Omdat iedereen in zijn vorige topic groen licht gaf om voor deze Opel te gaan.

Ah, dat moet je ook maar weten dat er nog ergens een ander topic rond zwerft over diezelfde auto, lang niet iedereen houd dat allemaal bij.
Even opgezocht, en daar werd dus aangegeven dat alle schade netjes hersteld was en er niets meer van te zien was... die gegeven info klopt zoals nu blijkt dus ook al niet.



Maar los daarvan blijft voor mij de vraag gewoon staan: waarom doe je een aankoopkeuring eigenlijk pas na het kopen van een auto?
Want dat blijft natuurlijk wel een typische "mosterd na de maaltijd" actie waarvan mij de logica totaal ontbreekt, zoiets komt op mij eerder over als spijt van de aankoop en een reden zoeken om de aankoop weer kosteloos ongedaan te krijgen.

Van enige lekkage is blijkbaar helemaal geen sprake, dus ondanks dat het krom is functioneert het allemaal nog wel gewoon naar behoren.
Ik zou gewoon proberen om het in de minne (dus zonder ruzie, harde woorden en rechtszaken) netjes opgelost te krijgen met de verkoper, qua werk en materialen is dit spul vervangen nog goed te overzien.... en ik vind die handreiking van € 200,= voor vervanging van radiator en condensator al een heel net bod van de verkoper, dat zijn ongeveer de materiaalkosten.
Naar mijn idee zal je voor een rechtszaak absoluut niet sterk staan aangezien het schadeverleden gewoon bekend is geweest bij de aankoop en de beschadigde radiator/condensor zoals nu blijkt ook al gewoon zichtbaar zijn geweest bij de aankoop.
 
De "Bovag dealer " een kreet die al jaren te pas en te onpas gebezigd wordt. De meeste autobedrijven zijn lid van de Bovag maar lang niet allemaal dealer van een specifiek automerk waar een importeur achter staat. De universele autobedrijven strooien graag met de titel " Bovag dealer ". Dat is dus niet juist ! U zult de auto waarschijnlijk niet bij een erkende dealer gekocht hebben die zijn naam niet te grabbel zal gooien wegens de door u vermelde klachten. U kunt de auto bij een universeel autobedrijf gekocht die zoals velen lid zijn van de Bovag, hecht daar echter niet teveel waarde aan. U kunt ook de auto bij een handelaar gekocht hebben. Dan heeft u meestal wat minder voeten om op te staan, waarmee ik niet gezegd wil hebben, dat er geen goede en/of betrouwbare handelaren zouden zijn. Mijn advies, na 30 jaar zowel bij een universeel autobedrijf als in verschillende dealerorganisaties gewerkt te hebben, zou zijn : bij gebrek aan enige autokennis, doe vooraf een autokeuring c.q aankoopkeuring, zodat je weet wat je koopt en of het het aankoopbedrag waard is. Dan voorkom je deze problemen.
 
Klopt ik heb 6 maanden Bovag

Wat is het probleem dan? Stuk is vervangen.
Gaat het er om of het daadwerkelijk wel stuk is, overleg met verkoper dat je het door een onafhankelijke partij laat bekijken en jullie je neerleggen bij de uitkomst.
 
Het werkt nu gewoon dus er is niks aan de hand. De handreiking het toch voor je te vervangen vind ik een hele nette.
 
Tsja, lastig. In principe heeft de garage een goed werkende auto afgeleverd. Maar als de garagist heeft gezegd dat de auto absoluut geen onderhuidse schade heeft en de radiateur blijkt nu krom te zijn, is dat niet zo netjes. Echter, als hij de schade voor € 200 wil repareren, zou ik zelf geen ruzie gaan zoeken.
 
Ik zou alle onderdelen die gebruikssporen vertonen meteen laten vervangen, want waarschijnlijk gaat het ooit een keer kapot...
 
Zie vooral ook het motief van de keurende monteur: natuurlijk is het krom en gaat het zéker een keer kapot. Hij kan er mogelijk een klusje uit halen en je vraagt om een keuring dan zal je die krijgen ook.

De auto functioneert en alles werkt naar behoren, 6 maanden garantie. Je maakt jezelf helemaal gek met die geschillencommissie en die bezoekjes met geschreeuw.

Een kapotte radiator is over een paar jaar autobezit ook echt geen wereldramp.
 
Muddy Bandit zei:
(..)

Maar los daarvan blijft voor mij de vraag gewoon staan: waarom doe je een aankoopkeuring eigenlijk pas na het kopen van een auto?
Want dat blijft natuurlijk wel een typische "mosterd na de maaltijd" actie waarvan mij de logica totaal ontbreekt, (..).

Tja, geef het een naam. Forummers hier doen het toch ook: eerst auto kopen en dan 'naar mijn mannetje / de monteur' brengen om even geheel na te kijken om te zien wat voor vlees er in de kuip gekocht is?

Er is, volgens mij, wel een verschil of slechts het koelframe is ingedeukt of dat gehele omlijsting krom, dus op spanning, gemonteerd staat.

Maar, voor 200 euro een nieuwe condensor / radiateur krijgen die correct gemonteerd kan worden -immers, wát is de reden dat de zaak nu (mogelijk) onder spanning staat? Als dat een toch niet geheel goed hersteld montagepunt is.. zal dat toch eerst hersteld moeten worden, lijkt mij- is een buitenkans, lijkt mij.

+ Verse koelvloeistof (hoop ik, tenzij men de zaak opvangt en er weer in stopt en slechts bijvuld)
+ Airco opnieuw afvullen?
 
Durashift zei:
Er is, volgens mij, wel een verschil of slechts het koelframe is ingedeukt of dat gehele omlijsting krom, dus op spanning, gemonteerd staat.

Als ik me niet vergis is de radiator niet staand maar liggend geplaatst en heeft kunststof aan-/afvoerblokken. (dus horizontale koelbuizen in het koelblok en de kunststof aan-/afvoerblokken aan de zijkanten)
Van spanning op de radiator geloof ik niet zoveel, want dan waren die geperste kunststof kaderblokken of de bevestigingen daarvan wel afgebroken... tevens zit er nog een redelijke marge op de flexibele bevestigingspunten aan de carrosserie, wellicht dat er daarop wat is verschoven door de tik en vervorming.
Condensator idem, is geheel van zacht aluminium waar veel rek in zit en enige materiaalvervorming dus probleemloos aan kan.

M'n shoveltje draait inmiddels al een jaartje of 6 (ca. 4800 draaiuren) probleemloos met een kromme radiator, zo'n beschadiging kan dus prima heel lang goed gaan.
 
Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar jongens laat dit weer een les zijn voor iedereen.
Online kun je al zoveel uit een auto halen. (meestal moet je hier voor betalen maar dat is een fractie van de ellende)
Lees je in.
Vraag mensen om je heen.
Vraag hier op het forum, je hebt het forum gelukkig al gevonden, maar misschien had je hier kunnen melden wat je plan is.

Een collega van me komt met een vrij nieuwe astra aan, met belachelijk lage kilometers stand, en ontzettend veel opties en net wat te grote wielen, toen ik hem zag met een import kenteken gingen bij mij alle alarm bellen rinkelen.
Liefde maakt ook blind....

on topic ik hoop dat je er op een vriendelijke manier uitkomt met je garage.
 
Het bijzondere van dit verhaal is dat de TS eerder meermaals heeft aangegeven dat hij de aan te kopen auto eerst zal laten keuren, maar toen puntje bij paaltje kwam heeft hij dat niet vooraf maar achteraf gedaan.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5965696,5965696#msg-5965696
Bart 2865024 zei:
Voordat ik hem koop laat ik hem nog eens keuren door een auto bedrijf op tweedehands aankoop.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5967703,5967703#msg-5967703
Bart 2865024 zei:
Ik heb zelf helaas niet zo veel verstand van wat er onder een motorkap zit en laat bij aanschaf ook de auto ergens anders
keuren.

Hij heeft ook ons om advies gevraagd.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5966146,5966146#msg-5966146
Bart 2865024 zei:
ik heb zelf weinig tot geen verstand van de techniek in een auto.. dus graag krijg ik wat advies van jullie.

En aangezien hij vier topics over zijn aan te schaffen auto heeft gemaakt, mag je aannemen dat hij ook voldoende in het forum heeft rondgelezen en heeft gezien dat je vooraf je auto moet laten keuren, of iemand anders meenemen, als je zelf niet voldoende kennis hebt.

Verder maakt het in feite niet uit dat hij niet veel verstand heeft van (auto)techniek. Om een auto of huis of wat dan ook te kopen hoeft dat niet per se (die keuring kun je door een gespecialiseerd bedrijf laten doen), maar je moet in ieder geval verstand hebben van onderhandelen, je laten voorlichten, de juiste vragen stellen (schijnt hij gedaan te hebben, of toch net niet voldoende?) en op papier laten zetten wat de afspraken zijn. En als je dat ook niet kunt, dan moet je ook daarvoor de hulp van andere inroepen. Ik denk dat het vooral hier is fout gegaan - hij heeft zich om laten praten/misschien iets op de mouw laten spelden en daardoor de auto gekocht voor hem te laten keuren.
 
Idd een hoop topics openen, en op elke topic wat half gebakken terug koppelen op de sugesties en uiteindelijk helemaal niks meer van zich laten horen. Om vervolgens weer een nieuwe te openen. Als de communicatie van ts net zo loopt als met garage "namelijk selectief luisteren" dan heb ik meer begrip voor de verkopende partij van de Opel Karl.
 
Voor 200 euro vind ik het nog best een goedkope les dat je handelaren niet op hun blauwe ogen moet geloven, BOVAG of niet. En altijd een keuring vooraf moet doen als je er geen verstand van hebt.
Er zijn mensen voor véél meer in het schip gegaan.
 
Voordat je überhaupt naar De Geschillencommissie Voertuigen kan, moet je in ieder geval schriftelijk je klacht hebben kenbaar gemaakt en de wederpartij een redelijke termijn hebben gegeven de problemen op te lossen.

Zoals ik het zie: de auto heeft schade gehad en is gerepareerd. Als consument dien je dus extra voorzichtig te zijn, nu je weet heb van een eerdere schade. De verkoper geeft aan dat de schade goed is hersteld, maar daar mag je niet blind op vertrouwen.

Je schrijft dat er iets krom is. Dat hoort vast niet zo af fabriek, maar het is ook de vraag of er in juridische zin sprake is van een gebrek. Ik betwijfel dat. Voorlopig: de verkoper wil onderzoek doen aan de auto en waar nodig herstellen. Lijkt mij een uitstekende insteek.
 
Monsieur Le Loure zei:
Radiator zit in huis en een radiateur in een auto.

Ik vind het prima schoolmeester, maar behoor je dit soort correcties niet netjes in het daarvoor bestemde taalneuzeltopic te posten? (en de dubbele spaties eerst te corrigeren?)
Ik vind beide naamgevingen trouwens ook één pot nat, want het zijn allen warmtewisselaars die warmte afgeven aan de omgeving.;)
 
Muddy Bandit zei:
Monsieur Le Loure zei:
Radiator zit in huis en een radiateur in een auto.

Ik vind het prima schoolmeester, maar behoor je dit soort correcties niet netjes in het daarvoor bestemde taalneuzeltopic te posten? (en de dubbele spaties eerst te corrigeren?)
Ik vind beide naamgevingen trouwens ook één pot nat, want het zijn allen warmtewisselaars die warmte afgeven aan de omgeving.;)


Het is alleen ter kennisgeving ,doe er mee wat je wilt.
Kijk jij vaak in het taalneuzelaarstopic?
 
Monsieur Le Loure zei:
Kijk jij vaak in het taalneuzelaarstopic?

Zo goed als nooit, hooguit dat ik daar eens terecht kom via een geplaatste link.
Ik stoor me echt niet aan wat simpele schrijf-, taal- of typfoutjes en heb daarbij ook helemaal geen behoefte om dat soort onnozele dingen te gaan corrigeren, want iedereen (incl. Muddy Bandit en Monsieur Le Loure) zet wel eens een schrijf-, taal- of typfoutje neer.
En ik kan me ook totaal niet voorstellen dat een ander wel behoefte aan heeft aan dat soort correcties die totaal niets bijdragen aan het topic, vandaar dat ik dan af en toe wel eens kinderlijk terug reageer met "schoolmeester" op zo'n opmerking.;)
 
Terug
Bovenaan