Gereviseerde motor in Zafira geplaatst: hoe herken ik dat?

Marcel 7449976

Startmotor
Beste mensen hier,

Onlangs is er bij onze Zafira een nieuwe motor geplaatst (ivm te veel speling krukas). Een gereviseerde. Hoe kan ik herkennen / controleren dat dit ook echt het geval is? Helaas geen foto gemaakt van het nummer voordat het gebeurde.

Overigens ziet de "nieuwe" motor er, voor een leek hangende boven de motor, niet uit als je zou verwachten van iets wat een heel revisieproces heeft doorgemaakt. Zou ook zo door kunnen gaan voor onze oude motor, qua vuilheid etc. Of is het zo dat men alleen de kern reviseert en de garage gewoon terugschroeft wat van de oude motor nog bruikbaar was?

Alvast bedankt voor de moeite.
 
Ik heb geen verstand van revisie, maar als de oude motor onderdelen heeft die nog goed zijn wordt dat denk ik gewoon opnieuw gebruikt en overgezet. Is voor de klant ook goedkoper.
 
Revisie is een rekbaar begrip.... Je kunt een gereviseerde motor in diverse stadia van compleetheid kopen: Als onderblok (met krukas en zuigers), met een gereviseerde cilinderkop, distributie (waterpomp) gemonteerd, met dynamo, in- en uitlaatspruitstukken gemonteerd of compleet met ontsteking, inspuitventielen etc etc. Aan alles hangt een prijskaartje en soms moet er dus veel van het oude blok worden overgebouwd.
 
Al je aanbouwdelen zijn natuurlijk niet vervangen. Het is niet zo vreemd dat deze er nog vies uitzien. Bij een nieuwe motor zou ik verwachten dat het onder en bovenblok er zo goed als nieuw uitzien. Bij een goede revisie zal dit ook zo zijn. Alleen het onder of het bovenblok noemen ze een deel revisie. Er zijn natuurlijk altijd garages die er de kantjes aflopen. Een goed revisie bedrijf zal een motor leveren die er als nieuw uitziet. Niet alleen van binnen maar ook van buiten.

Als deze er roestig uitzien (boven en onderblok) zou ik wantrouwig zijn.

Het onderblok zitten je zuigers in. Je bovenblok je kleppen.
 
NAP wijzigt niet. Je km stand gaat niet alleen over je motorblok.
 
De uitwendige componenten worden bijna altijd overgebouwd, zoals startmotor, dynamo, evt. aircopomp, stuurbekrachtigingspomp.
Bij een normaal revisiebedrijf wordt de motor zelf natuurlijk goed schoongemaakt, alleen al omdat dat makkelijker werkt.
De motor zelf hoort er dan na revisie ook schoon en eventueel weer geschilderd/gespoten uit te zien.
Is dat niet het geval, dan is het door een beunhaas gebeurd of het is geen gerevideerde motor maar een gerepareerde.
 
fi5ATVAhv7n7NLpW8

Motor

Hierbij de nieuwe motor. Hoe kan ik hieraan herkennen wat er gereviseerd is?
 
Niet, je ziet alleen de aangebouwde delen met m.i. nieuwe koperen moeren bij het uitlaatspruitstuk en een missende slangklem op de dikke rubber slang aan bij de luchtmeter/gasklep. Je zal wat "dieper" moeten kijken......
 
Speling op de krukas betekent dat waarschijnlijk alleen het onderblok (het deel van de motor dat je niet ziet) vervangen is door een gereviseerd exemplaar, de rest van de oude motor was gewoon nog goed en simpelweg teruggebouwd vandaar dat het er onder de motorkap uitziet alsof er niks veranderd is. Het zou fijn geweest zijn als ze de hele zwik even goed hadden schoongemaakt bij het terug opbouwen maar tegen 100€ per uur werkplaatstarief is dat natuurlijk overbodige luxe.
Gewoon lekker gaan rijden en vertrouwen dat ze hun werk goed uit hebben gedaan, als het euvel waarvoor de auto gerepareerd moest worden nu verholpen is kun je weer met een gerust hart verder lijkt me :)
 
Dank. Dat laatste zou ik wel willen ware het niet dat er al een behoorlijk geschiedenis vooraf is gegaan:
1. Constatering in UK (vakantie) dat er ratel uit koppeling/motor komt bij indrukken koppeling
2. Garage vervang vliegwiel en druklager, maar komt tot conclusie dat dit totaal niet heeft geholpen.
3. Garage constateert in tweede instantie teveel axiale speling
4. Keuze: (a) inspectie en eventuele reparatie door gespecialiseerd bedrijf (b) direct een "nieuwe" motor
5. Wij kozen uiteindelijk voor de inspectie -> resultaat: krukas kan niet gerepareerd worden
6. Dan maar nieuwe motor
7..Auto opgehaald blijkt nu dat bij indrukken vd koppeling (auto aan en in vrij) de koppeling een schurend geluid maakt tussen geheel in en geheel uit. Heeft men dus niet gecontroleerd voor uitlevering aan klant!
8 Garage: "ja, daar hebben wij niet aangezeten. Dit kan een probleem gaan geven maar hoeft niet" Revisie = EUR 1750,- Nog beslissen...

Fijn verhaal toch? Inmiddels al EUR 6500 armer.

Vertrouwen in deze officiële Opelgarage heb ik al lang niet meer.
 
Dan lijkt het erop dat jouw auto twee problemen had en dat er bij de diagnose maar één euvel is geconstateerd. Knap lullig maar de versnellingsbak staat ansich natuurlijk wel los van deze motorrevisie. Dat ze er niet aan hebben gezeten klopt overigens niet, ze hebben minimaal de versnellingsbak los moeten hebben om het onderblok te vervangen maar ik denk eerder dat de versnellingsbak zelf het probleem is. Welk jaar en uitvoering is de Zafira? Misschien heeft jouw Opel de beruchte M32 versnellingsbak, lees je er maar eens over in.
 
Beruchte M32??? Volgens mij hoorde ik de garage daar inderdaad over praten. Zafira Tourer van 2016. Is er iets speciaals met die serie?
 
Marcel 7449976 zei:
Beruchte M32??? Volgens mij hoorde ik de garage daar inderdaad over praten. Zafira Tourer van 2016. Is er iets speciaals met die serie?

De meeste GM producten "waar Opel onder viel" met een turbo hadden deze beruchte 6 bak (m32) , ik weet niet wanneer deze verbeterd is. Jouw Zafira is uit 2016 dus lastig te achterhalen of deze van voor of na de facelift is, want de Zafira is in 2016 gefacelift, en meestal wordt een auto ook gelijk onder de loep genomen bij een facelift en de ziektes er uit gehaald.
 
Ik heb bij mijn auto een deel revisie laten doen.

Het onderblok was nog erg goed. Het bovenblok is wel aangepakt. Daarnaast heb ik mijn ketting, waterpomp, multieriemspanner, stuurpomp, koppeling en diverse pakkingen en slangen vervangen “de motor moest er toch uit”.

Het ging hier wel om een oude auto. Maar als je zaken in handen hebt is het bijna zonde om matige onderdelen niet te vervangen als je deze toch in handen hebt en de auto nog lang wilt houden.

Het was fijn geweest als ze iets meer met je mee hadden gedacht. Nu blijf je aan de gang. Maar goed je kan natuurlijk altijd pech hebben met dit soort dingen.

Het belangrijkste is een stukje vertrouwen wat je moet hebben in een garage. Als je dat niet hebt, dan kan je beter ergens ander naar toe.
 
Als er al € 6'500.- is verspijkerd zal er ook zeker een off. rekening aanwezig met een specificatie staat wat er alles is gebeurd.
Ben van mening dat een enigzins keurig bedrijf na een revisie de motorruimte incl. motor middels hogedrukspuit schoonmaakt voordat de auto naan de klant gaat.
 
Terug
Bovenaan