Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Genesis heeft een hagelnieuwe SUV op het podium getild. Het luxemerk van Hyundai belicht alle details van de GV70, een splinternieuwe concurrent van auto's als de BMW X3 en Mercedes-Benz GLC.
Eind oktober gaf Genesis al de eerste foto's vrij van de GV70. De GV70 is de tweede SUV van het merk, een auto die het in tegenstelling tot grote broer GV80 niet op moet nemen tegen auto's als de BMW X5 en Mercedes-Benz GLE. Nee, met de GV70 richt Genesis zijn pijlen op diens kleinere zustermodellen, respectievelijk de X3 en GLC, en op SUV's als de Lexus NX en Lincoln Corsair. Ditmaal geeft Genesis meer dan slechts een stel afbeeldingen van de GV70 vrij.
Zo is nu ook bekend welke machines de GV70 gaan aandrijven. De instapmotor is een 2,5-liter viercilinder benzinemotor, een turboblok dat 304 pk en 422 Nm over de wielen verdeeld. Dat kunnen zowel alleen de achterwielen als alle vier de wielen zijn. Een stap boven de 2.5T staat de 3.5T, een 3,5-liter grote zescilinder die 380 pk en 540 Nm opwekt. Deze altijd vierwielaangedreven versie helpt de GV70 in 5,1 seconden aan een snelheid van 100 km/h. Dieselen kan ook en wel met een 210 pk en 441 Nm sterke 2.2 viercilinder. Net als de 2.5T is ook deze motorversie met zowel vier- als achterwielaandrijving te krijgen. Elke motorvariant valt te combineren met een Sport Package dat niet alleen een reeks zwarte details, maar ook een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel, speciale wielen, sportiever ogend bumperwerk en andere uitlaatpijpen naar de GV70 brengt.
Wat actieve en passieve veiligheidssystemen betreft, zit het in de GV70 wel snor. Genesis stelt een uitgebreid pakket systemen beschikbaar waaronder Forward Collision Avoidance, actieve dodehoekdetectie, adaptieve cruise control dat samenwerkt met onder meer het navigatiesysteem en Highway Driving Assist II waarmee je semi-autonoom over de snelweg kunt. Rear Cross Traffic Alert komt daar nog eens bij, hetzelfde geldt voor Parking Collision-Avoidance Assist.
Waarom de GV70 interessant is voor Europa? De SUV waarvan de letters 'GV' in de modelnaam staan voor Genesis Versatile, komt namelijk mogelijk ook naar ons deel van de wereld! Genesis maakt zich op voor een Europese marktintroductie. Met name de G70, een sedan waar ook een shooting brake van komt, is voor de Europese markt interessant. Die tegenspeler van auto's als de BMW 3-serie en Mercedes-Benz C-klasse kan het hier niet alleen rondboksen. Een SUV van middelgroot formaat past daar zeker goed bij. De G80en G90, respectievelijk concurrenten van auto's als de 5- en 7-serie, zullen hier een kleinere rol van betekenis hebben. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/genesis-onthult-x3-concurrent-gv70/
De vierwielaangedreven Electrified GV70 heeft twee elk 218 pk en 350 Nm sterke elektromotoren die goed zijn voor een systeemvermogen van 490 pk en 700 Nm. Daarmee schiet de SUV in 4,5 seconden naar de 100 km/h. De elektrische actieradius bedraagt tussen de 400 en 500 kilometer. Goed nieuws: net de dedicated EV's van Kia en Hyundai kan de Genesis Electrified GV60 tot 350 kW laden! Ook heeft de elektrische GV70 net als de EV6 en Ioniq 5 een V2L-systeem waarmee elektrische apparaten en zelfs auto's kunnen worden opgeladen.
Our drive of the Genesis Electrified GV70 was only brief, but revealed some pretty positive early indications. If Genesis gets the pre-production gremlins sorted, this will be a fun SUV to drive.
One of the things I find most appealing about it is that it looks and feels exactly like the combustion-powered GV70. There are no compromises on the luxury feel you get from the petrol-powered GV70.
When the Tesla Model Y finally lands in Australia, the circa $115,000 price point will likely get you a faster version of the Model Y with more range, but ultimately the Genesis feels significantly more upmarket.
While you will compromise on straight-line performance and range compared to the Tesla, that bridge is gapped with one of the nicest SUV interiors on the market.
helaas,Op 4 oktober is de eerste nieuwe Genesis GV70 in Nederland geregistreerd, een Electrified met een catalogusprijs van € 69.580 (kenteken X-797-BD). Zou Genesis eindelijk zijn opwachting maken in Nederland? Nu de ene na de andere Chinese autofabrikant elektrische auto's op de Nederlandse markt uitbrengt, zou Genesis/Hyundai niet te lang moeten wachten.