Gemaakte kosten verkeerde diagnose bij garage

Thom 1166697

Net ingestapt
Goedenavond,

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Volkswagen Lupo 1.4 uit 2003, mijn eerste auto. Vanaf maart heb ik hier zonder problemen mee gereden, tot vorige week na 2 weken stilstaan in de vakantie er een uitlaatgassen check lampje ging branden. De auto wilde niet meer harder dan 50 km/u, dus ben ik op zoek gegaan naar de dichtstbijzijnde garage met een goede beoordeling. Deze constateerde na onderzoek dat er iets mis zou zijn met de bobine, heeft deze vervangen voor een nieuw exemplaar zonder resultaat. Vervolgens werd ik gebeld en het zou gaan om aansturing ECU naar de bobine. Printplaat zou worden opgestuurd voor revisie, wat me 350 euro ging kosten. Mocht dit niet lukken dan moest ik denken aan een nieuwe computer met een prijs van rond de 1000 euro. Aangezien ik geen technische kennis heb van auto's en een beetje een onprettig gevoel kreeg bij deze kosten heb ik de auto daar weggehaald en ben naar een garage gegaan waar ik meer vertrouwen in had. Zij hebben verder onderzoek gedaan en constateerde een kapotte bougie kabel. Bij de eerste garage heb ik logischerwijs de arbeid betaald en daarnaast de bobine. Maar op de factuur staat dat tijdens zijn onderzoek de bougiekabels onderling gewisseld zijn. In mijn ogen had hij dit probleem dus ook moeten kunnen vinden en heb ik voor niks extra kosten gemaakt. De tweede garage heeft ook nog eens extra kosten gemaakt omdat zij zich naar aanleiding van mijn verhaal eerst hebben gericht op de ECU en bobine en pas daarna het eigenlijke probleem vonden. Uiteindelijk ben ik voor veel minder geld klaar dan garage 1 had begroot. Maar mijn vraag is of deze garage dit aan te rekenen valt en of het terecht is als ik hier nog probeer een deel van de kosten (bijvoorbeeld van de bobine) terug te krijgen. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
 
Garage bedrijf 1 heeft en de verkeerde diagnose gesteld, en onnodig de bobine vervangen. En hierna weer foutieve diagnoses gesteld. Probeer het eerst op te lossen met garage 1, eigenlijk zou de garage alleen onderzoekskosten in rekening mogen brengen.

Als een redelijke oplossing er niet in zit, en garage 1 is aangesloten bij de Bovag dien dan daar een klacht in. Of leg dit voor aan je rechtsbijstandverzekering, of als je lid bent bij de ANWB leg het voor aan een juridisch adviseur van de ANWB.
 
Ik zou mezelf héél gelukkig prijzen dat het zo is gelopen en het hierbij laten.

Garage 1 had de kabel ook wel gevonden maar dat zeer waarschijnlijk nooit opgebiecht. Er is ook nog steeds de mogelijkheid dat er nog iets anders aan de hand was of een combinatie:
Kabel + bobine maken slecht contact door corrosie aan beide zijden. Kabels wisselen helpt dan niet, bobine wisselen met de oude kabel werkt dan ook niet.
 
Sluit me aan bij VORQ.
Dit lijkt me een kansloze onderneming, op een hoop ergernis en gedoe na ga je hier echt helemaal niets mee winnen.
 
je kunt op zn minst proberen om de oude bobine terug te laten monteren en dat ze de kosten van de nieuwe bobine in mindering brengen.
Waarom: Dat was immers niet het probleem. Dus die bobine was niet nodig.
Bij de meeste winkels kun je ook producten terugbrengen die je niet bevallen of je probleem niet oplossen.
Valt natuurlijk wel onder coulance. Immers fysieke verkoop heeft geen herroepingsrecht zoals online verkopen, maar je kunt het altijd proberen.
 
De bobine van € 25,- wil je terug?

Je komt met je auto aan bij een garage die je niet kent. Ze doen onderzoek, bobine geen gekke gedachte bij deze auto, werkt niet. Bobinekabels ook gewisseld, geen resultaat. Wel aan gedacht, maar uiteindelijk daar de diagnose gemist. Jij besluit om naar een andere garage te gaan. Dat mag, maar dan kan je ook niet meer terug naar garage 1. Helaas.
 
Terence zei:
De bobine van € 25,- wil je terug?
Ze doen onderzoek, bobine geen gekke gedachte bij deze auto, werkt niet..

Als je iets vervangt en het lost het probleem niet op. Moet je het oude terug monteren zonder daar de klant voor te laten dokken.
En vervolgens zoeken waar het probleem dan wel ligt.
Maakt niet uit of het onderdeel 1 of 100 euro gekost heeft.
Ik noem dat goed fatsoen.
Of bestaat dat tegenwoordig niet meer?

Extreem voorbeeld
Motor maakt veel geluid.
Ja we hebben de motor maar vervangen, want we konden het niet vinden.
Maar de uitlaat lekt nog steeds dus het maakt nog altijd veel geluid.
 
Goede kans dat het een 'en en' verhaal is. Bonnie was kapot en nog wat anders. Bij dergelijke oude auto's kan er van alles kapot zijn, wees blij dat het zo is afgelopen
 
@ Probresh: je doet de aanname dat de bobine goed was. Dat lees ik nergens in het verhaal. Het loste het probleem niet op. Een bobine in een Volkswagen uit 2003 ;)
Je hebt het eveneens over goed fatsoen, dat begint bij vertrouwen bij de topicstarter. Die gaat weg...
 
Terence zei:
@ Probresh: je doet de aanname dat de bobine goed was. Dat lees ik nergens in het verhaal. Het loste het probleem niet op. Een bobine in een Volkswagen uit 2003 ;)
Je hebt het eveneens over goed fatsoen, dat begint bij vertrouwen bij de topicstarter. Die gaat weg...

Vindt ik niet gek, die zag de bui al hangen, dure onderdelen vervangen en betalen die niet tot resultaat leiden.
 
Wat je doet met diagnose is: Onderdeel vervangen waarvan je denkt had het defect is. Is dat probleem niet opgelost. Zet je het onderdeel terug en kijk je verder.
Tuurlijk kan een probleem meerdere oorzaken hebben. Maar ook dan zul je dingen moeten proberen.
Als een bobine niet het (mogelijke ontstekings-) probleem oplost, ga je bij een auto met losse boegiekabels niet gelijk aan de ecu denken... Maar aan de boegiekabels.

Lambdasondes en katalysators worden regelmatig vervangen terwijl het probleem zich in de mengselvorming voor het in de verbrandingskamer komt. (bijvoorbeeld een defecte temperatuursensor of valse lucht door een kapotte pakking)
Klant wordt daarbij ook geconfronteerd met enorm hoge kostern, terwijl de fout van de diagnose bij de garage zelf ligt en zij dus die onderdelen niet hadden moeten vervangen.

Dus ja, je kunt best die originele bobine terug laten zetten. Al was het handiger geweest om dat gelijk te vragen toen ze met alle andere reparatie-opties aan kwamen zetten.
Valt immers nog mee dat ze dat niet zonder vragen geprobeerd hebben.... Want die zitten er dus ook tussen.

BTW: Bobine voor die auto kost gemiddeld een euro of 100, al helemaal via een garage die er zelf ook nog eens een toeslag + btw overheen gooit ten opzichte van de normale retailprijs (internetprijs is altijd goedkoper)
 
Heb zelf ook elektrische problemen gehad met mijn Ibiza, dat was ook nogal een zoektocht. Daar zijn derhalve ook zaken vervangen die enerzijds niet 100% meer waren, maar achteraf ook niet de boosdoener bleken te zijn (o.a. het stuurhuis). De garage heeft dat toen praktisch bekeken, zaken die simpel weer om te wisselen zijn zijn weer 'terug vervangen', de lastiger zaken zijn blijven zitten. En sowieso is er toen een gereviseerd stuurhuis in gekomen i.p.v. een nieuwe, die heb ik tegen inkoopsprijs gekregen. Dat ding is wel blijven zitten. En tenslotte is een groot deel van de uren weggestreept (uit mijn hoofd zelfs 50%). En dit alles ook nog eens op voorstel van de garage zelf, daar hoefde ik niet eens om te vragen. Maar goed, het zat hem zelf ook dwars dat ik zeker drie keer langs moest komen omdat het probleem toch niet was opgelost (terwijl dat telkens wel 'beloofd' werd).

Ik kan uit dit topic niet helemaal opmaken om wat voor bedragen het gaat (als het tientjeswerk is dan kun je je afvragen of het de moeite is), bij mij ging het toen wel om serieus geld.
 
Pobresh zei:
Als je iets vervangt en het lost het probleem niet op. Moet je het oude terug monteren zonder daar de klant voor te laten dokken.
En vervolgens zoeken waar het probleem dan wel ligt.
Maakt niet uit of het onderdeel 1 of 100 euro gekost heeft.
Ik noem dat goed fatsoen.
Of bestaat dat tegenwoordig niet meer?

Extreem voorbeeld
Motor maakt veel geluid.
Ja we hebben de motor maar vervangen, want we konden het niet vinden.
Maar de uitlaat lekt nog steeds dus het maakt nog altijd veel geluid.

Ja maar die garage kan die bobine ook niet zomaar teruggeven he... Zo werkt dat meestal niet. (helemaal bij electronica) Het is geen consumentenaankoop waar alles zomaar zonder reden terug kan. Dus dan moet die garage de bobine maar uit eigen zak betalen? Zo werkt dat natuurlijk niet. En als je dat door trekt hoef je ze op die manier ook niet voor hun uren te betalen. Er is geen resultaat, dus die garage moet het maar uitzoeken.

En dat vind jij goed fatsoen? Het moet van 2 kanten komen he.
 
Sinds wanneer ben jij als klant van de garage geen consument dan? Een onderdeel valt wel degelijk onder de consumenten-aankopen. Garantie loopt ook via het bedrijf.
Ook daar heb je rechten. maar zoals ik al zei, t zou meestal coulance zijn als ze het doen.

9 van de 10 garages hebben gewoon afspraken met leveranciers voor retouren, want die kunnen ook om andere redenen (bijvoorbeeld verkeerd besteld of verkeerd geleverd gekregen) terug gestuurd worden.

En uiteraard moet iets van 2 kanten komen. Maar een bobine die met 2 schroefjes te vervangen is? We hebben t niet over een megahoeveelheid werkuren en dure onderdelen.
Maar voor de klant zijn er wel onnodig kosten gemaakt.

Het voorbeeld van Leon vind ik wel een nette manier hoe dat is afgehandeld. En dat is duidelijk een stukje geven en nemen. Zo kan het dus ook!
 
Ik vind het dan ook wel netjes om het gewoon voor inkoop te doen en minder of geen uren te rekenen. Maar, dan moet je die garage wel de kans geven om het probleem op te lossen.
Als je na 1 ding en wat onderzoekwerk de deur uit loopt, kan ik wel begrijpen dat die garage gewoon de volledige rekening wil.

Nou is dit topic natuurlijk wel een slecht voorbeeld, omdat die garage zo te horen niet echt wist waar ze mee bezig waren. Het voorbeeld van Leon vind ik inderdaad ook een goede, maar dan zie je ook dat de garage wel de kans krijgt om het probleem op te lossen. Als dat dan meerdere keren niet lukt moet je gewoon samen een oplossing zoeken.

Ik weet dat je bij een aantal leveranciers geen elektrische onderdelen kan teruggeven. De garage koopt het natuurlijk zakelijk in, dat bedoel ik. Retouren zijn vaak niet zo makkelijk. Helemaal niet als het een keer gemonteerd is geweest. Bij een fout, of niet passend onderdeel is het inderdaad niet zo'n probleem.
 
Ik vind inderdaad wel dat je de garage in zo'n geval ook de kans moet geven om het op te lossen. En ik heb me ook wel een keer afgevraagd of ik niet toch naar bijvoorbeeld de dealer of een andere specialist moest stappen omdat het gevoelsmatig geen steek verder kwam. En wellicht had een ander het probleem in één keer gevonden/opgelost, dat zullen we nooit weten. Ik heb echter ook genoeg gelezen op internet over elektrische ellende, en dan vooral hoe lastig het soms kan zijn om zoiets op te sporen. Heb daarom de garage maar het voordeel van de twijfel gegeven in dat opzicht, niet in de laatste plaats omdat ik er zelf natuurlijk ook te weinig inhoudelijke kennis van heb (wie ben ik om te zeggen dat hij z'n werk niet goed doet).

Wat overigens wel lullig is in dit geval: men heeft als één van de eerste oplossingen een nieuwe dynamo gemonteerd, dit leverde in de metingen echter geen verschil op. Conclusie destijds: dynamo is nog goed, dus de oude er weer in. Logisch besluit. Maar wat is nu (uiteindelijk) gebleken: de dynamo bleek enerzijds defect genoeg om de hele boel af en toe in het honderd te laten lopen, maar anderzijds nog wel goed genoeg om in 90% van de gevallen ogenschijnlijk probleemloos te werken. De auto is dus een aantal keren getest door de garage en ok bevonden, ik heb zelfs een keer met de monteur naast me een lange proefrit gemaakt om de problemen te reproduceren. Zonder resultaat, want uiteraard had die auto op dat soort momenten 'een goeie dag'. Ik kreeg het niet voor elkaar om de problemen bewust uit te lokken. Uiteindelijk hebben ze mijn auto (na wederom een goede meltdown) een aantal dagen bij de garage gehad en ook met enige regelmaat gebruikt, multimeter aan het elektrische systeem gekoppeld en gewoon gewacht op nieuwe ellende. Toen is gebleken dat de dynamo (toch) niet helemaal meer zuiver was en daardoor af en toe niet de benodigde power kon leveren. Dus strikt genomen heeft men achteraf eigenlijk te netjes gehandeld: als men het simpel af had gedaan met een nieuwe dynamo ('nu moet het weer goed zijn' zonder de moeite te nemen om mij de onnodige kosten voor een dynamo te besparen) dan had men zeer waarschijnlijk ook nog gelijk gehad...
 
Terug
Bovenaan