Thom 1166697
Net ingestapt
Goedenavond,
Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Volkswagen Lupo 1.4 uit 2003, mijn eerste auto. Vanaf maart heb ik hier zonder problemen mee gereden, tot vorige week na 2 weken stilstaan in de vakantie er een uitlaatgassen check lampje ging branden. De auto wilde niet meer harder dan 50 km/u, dus ben ik op zoek gegaan naar de dichtstbijzijnde garage met een goede beoordeling. Deze constateerde na onderzoek dat er iets mis zou zijn met de bobine, heeft deze vervangen voor een nieuw exemplaar zonder resultaat. Vervolgens werd ik gebeld en het zou gaan om aansturing ECU naar de bobine. Printplaat zou worden opgestuurd voor revisie, wat me 350 euro ging kosten. Mocht dit niet lukken dan moest ik denken aan een nieuwe computer met een prijs van rond de 1000 euro. Aangezien ik geen technische kennis heb van auto's en een beetje een onprettig gevoel kreeg bij deze kosten heb ik de auto daar weggehaald en ben naar een garage gegaan waar ik meer vertrouwen in had. Zij hebben verder onderzoek gedaan en constateerde een kapotte bougie kabel. Bij de eerste garage heb ik logischerwijs de arbeid betaald en daarnaast de bobine. Maar op de factuur staat dat tijdens zijn onderzoek de bougiekabels onderling gewisseld zijn. In mijn ogen had hij dit probleem dus ook moeten kunnen vinden en heb ik voor niks extra kosten gemaakt. De tweede garage heeft ook nog eens extra kosten gemaakt omdat zij zich naar aanleiding van mijn verhaal eerst hebben gericht op de ECU en bobine en pas daarna het eigenlijke probleem vonden. Uiteindelijk ben ik voor veel minder geld klaar dan garage 1 had begroot. Maar mijn vraag is of deze garage dit aan te rekenen valt en of het terecht is als ik hier nog probeer een deel van de kosten (bijvoorbeeld van de bobine) terug te krijgen. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Volkswagen Lupo 1.4 uit 2003, mijn eerste auto. Vanaf maart heb ik hier zonder problemen mee gereden, tot vorige week na 2 weken stilstaan in de vakantie er een uitlaatgassen check lampje ging branden. De auto wilde niet meer harder dan 50 km/u, dus ben ik op zoek gegaan naar de dichtstbijzijnde garage met een goede beoordeling. Deze constateerde na onderzoek dat er iets mis zou zijn met de bobine, heeft deze vervangen voor een nieuw exemplaar zonder resultaat. Vervolgens werd ik gebeld en het zou gaan om aansturing ECU naar de bobine. Printplaat zou worden opgestuurd voor revisie, wat me 350 euro ging kosten. Mocht dit niet lukken dan moest ik denken aan een nieuwe computer met een prijs van rond de 1000 euro. Aangezien ik geen technische kennis heb van auto's en een beetje een onprettig gevoel kreeg bij deze kosten heb ik de auto daar weggehaald en ben naar een garage gegaan waar ik meer vertrouwen in had. Zij hebben verder onderzoek gedaan en constateerde een kapotte bougie kabel. Bij de eerste garage heb ik logischerwijs de arbeid betaald en daarnaast de bobine. Maar op de factuur staat dat tijdens zijn onderzoek de bougiekabels onderling gewisseld zijn. In mijn ogen had hij dit probleem dus ook moeten kunnen vinden en heb ik voor niks extra kosten gemaakt. De tweede garage heeft ook nog eens extra kosten gemaakt omdat zij zich naar aanleiding van mijn verhaal eerst hebben gericht op de ECU en bobine en pas daarna het eigenlijke probleem vonden. Uiteindelijk ben ik voor veel minder geld klaar dan garage 1 had begroot. Maar mijn vraag is of deze garage dit aan te rekenen valt en of het terecht is als ik hier nog probeer een deel van de kosten (bijvoorbeeld van de bobine) terug te krijgen. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.