Geluid derde versnelling

Thomas vM

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een Alfa Romeo MiTo 1.3JTDm uit 2011 met 183.000 km gelopen. Nu merk ik dat de auto in zijn derde versnelling en bij lage toeren (tot 1600 ongeveer) een soort schurend geluid maakt als ik gas geef. Het is alleen in zijn derde versnelling. Bij hogere toeren of als ik gas loslaat is het geluid weg.

Daarnaast heb ik alleen in de 4e versnelling dat de auto tussen 1500 en 1900 toeren wat schokt.

Zouden deze dingen wat met elkaar te maken kunnen hebben? En wat kan dit zijn?

Alvast bedankt!

Thomas

Mito diesel uit 2011 met 183.000 KM op de teller? Waarschijnlijk de versnellingsbak. De versnellingsbakken die in o.a. Alfa's, Opels en Fiats zijn gebruikt staan bekend als probleembakken. Deze versnellingsbakken hebben te zwakke lagers

Hier lees je er meer over;
https://stillrunningstrong.com/car-maintenance/m32-gearbox-bearings/

Dat is alleen bij de zes bak en normaal ook vooral in de zesde versnelling, ik weet niet of deze MiTo en zesbak of een vijfbak heeft. Maar goed, even zoeken op m32 versnellingsbak geeft een boel informatie.

EVV zei:
Dat is alleen bij de zes bak en normaal ook vooral in de zesde versnelling, ik weet niet of deze MiTo en zesbak of een vijfbak heeft. Maar goed, even zoeken op m32 versnellingsbak geeft een boel informatie.

You may have come here to read about the M20 and not the M32 transmission. Actually, they are almost identical.
The M20 gearbox is a lower torque variant of the M32. The M20 is rated at 200 Nm and is mainly used with small diesel engines like the 1.3 Multijet/CDTi.
It suffers from the same problems as the M32, so everything here applies to the M20 as well.
The M20 gearbox was used in the following Alfa Romeo : MiTo 1.3 JTDm (only the 90 PS version)

Terug
Bovenaan