Gek geluid bij motor. Waterpomp, dynamo, spanrol of?

A

Anoniem

Guest
Ik rijd sinds eind vorig jaar een Honda Civic 1.5 Vtec-e uit 1997. Inmiddels heb ik zo'n 14.000 km probleemloos gereden. Bij de laatste beurt heb ik de airco laten bijvullen en deze werkte tot vrijdag feilloos. Vrijdag echter werd de lucht niet meer cool, vreemd, maar geen tijd om te kijken.
Toen ik arriveerde op mijn bestemming hoorde ik een gek geluid bij de motor. Ik luister altijd of ik gekke dingen hoor en deze keer dus met succes (niet positief).

Motorkap open en toen hoorde ik het geluid nog beter. Wat me opviel was dat het in de buurt van de distributieriem klonk en dat de riem wat oliesporen vertoond. Met wat spanning ben ik later die nacht wel thuis gekomen. Gisteren na 65 km rijden klonk het geluid veel luider en heb ik het vergeleken met de keer ervoor.

Zie deze video voor meer duidelijkheid:

Omdat ik zelf niet technisch ben stel ik hier de vraag of jullie een vermoeden hebben van het euvel.
Ik denk zelf aan de waterpomp, spanrol of dynamo. Kunnen jullie op basis van het geluid een uitspraak doen? En kan het uitvallen van de airco verband hebben met dit geluid? Ik ben geneigd om zo snel mogelijk naar de garage te gaan. Is dit nodig of kan ik deze week gerust doorrijden?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Zo op het eerste gehoor lijkt het sterk op het geluid van een lager dat z'n langste tijd gehad heeft. Mijn idee is er niet te lang mee door te rijden.

Lijkt me de aircopomp die aan het hemelen is.
Ik weet niet of dat ding met een eigen snaar aangedreven wordt bij een Honda, indien ja dan de snaar er eens afhalen en luisteren of het geluid ook weg is.

Dank voor jullie reacties. Het bleek inderdaad de aircopomp te zijn. Gezien de waarde van de auto hebben we deze nu uitgeschakeld.

Mag op slot!

Terug
Bovenaan