Rutger DC
Asfaltkampioen
De animo voor Chinese autotopics was nogal geslonken, temeer omdat sommigen te kennen gaven door de bomen het bos niet meer te zien, vandaar dat ik het nu iets anders probeer aan te pakken. Per merk zal ik een overzicht geven van het productgamma, met daarnaast een korte introductie over het merk en een terugblik begeleid met wat (eigen) foto's.
In de meeste Europese landen is er weliswaar nog nooit een Geely verkocht, maar iedere autoliefhebber heeft wel gehoord van de Chinese autofabrikant. De overname van Volvo in 2010 zette de Chinese autofabrikant mondiaal op de radar. De exportaantallen van Geely stellen vooralsnog weinig voor, maar dat moet veranderen. Met luxemerk Lynk & Co wil Geely zich op de veeleisende westerse consument richten en lijkt daarmee de 'veel voor weinig'-formule over te slaan.

De geschiedenis van Geely leest als een schoolvoorbeeld van de verwezenlijking van de Chinese droom, het nieuwe China waarin ruimte is voor kapitalistisch ondernemerschap. Oprichter en CEO Li Shufu startte in 1986 met geleend geld van zijn familie als maker van koelkasten. In 1998 begon Geely Automobile in het oosten gelegen provincie Zhejiang met de productie van auto's. In het begin waren dat slechts kopieën van de Xiali, oftewel de in China iconische lokaal gebouwde Daihatsu Charade (type G100) die tot voor kort door Tianjin-FAW werd gebouwd. De kwaliteit was van een bedroevend niveau, maar de auto's waren dan ook een stuk goedkoper dan de Xiali.

Op basis van de Xiali ontwikkelde Geely diverse modellen, van de Haoqing ('Gevoelens van trots'; als hatchback en stationcar) tot de Merrie (langere hatchback en liftback; de Chinese naam meiri betekent Mooie Dag of Mooie Zon) en Uliou, wat een afkorting is met de betekenis 'Beter dan Xiali en Buick Sail', verwijzend naar twee van zijn concurrenten. De brutaliteit van Li Shufu was werkelijk grenzeloos...

De eerste Geely met een eigen exterieurontwerp was de Meirenbao ofwel Beauty Leopard, een goedkoop sportautootje met de techniek van de bestaande Xiali-afgeleiden. Ondertussen werd Shanghai Maple overgenomen, een fabriek die kopieën van de Citroën Fukang/ZX bouwde. Pas met de komst van de Freedom Cruiser (2005) en King Kong sedan/Golden Eagle hatchback (2006) sloeg Geely een andere weg in.

Ondertussen was de productie in 2006 al tot meer dan 200.000 stuks gestegen. Twee modellen die de progressie laten zien die Geely heeft doorgemaakt, zijn de Emgrand (2008), de eerste Geely met een acceptabel veiligheidsniveau die naast de lokale autobouwers ook moest concurreren met de importmerken, en de Borui (2014), de eerste Geely die na de overname van Volvo tot stand kwam en getekend is door voormalig Volvo-ontwerper Peter Horbury.

De laatste jaren is Geely de snelstgroeiende autofabrikant van China, de Chinese verkoop steeg van 532.000 stuks in 2015 met een duizelingwekkend tempo naar 1,25 miljoen stuks in 2017. Dit jaar zal Geely eenvoudig de 1,5 miljoen stuks moeten halen. Ter vergelijking: de Japanse autofabrikant Mazda kwam wereldwijd tot 1,57 miljoen stuks en Mitsubishi passeerde maar net de grens van één miljoen. Daarmee mag Geely zich met recht de meest succesvolle autofabrikant van China noemen en het is de fabrikant die de meeste kans mag worden toegedicht om uit te groeien tot een wereldmerk. Geely is inmiddels niet alleen eigenaar van Volvo, maar ook van de bouwer van de London Taxis (LTI), waarvoor het een geheel nieuw model heeft ontwikkeld, deels met hulp van Volvo. Recentelijk werd Lotus aan het portfolio toegevoegd.

Aan de onderkant van het Geely productgamma bevinden zich de Vision-reeks, oude Emgrand en King Kong, modellen die in de basis al lang meegaan, maar in de tussentijd soms grondig zijn herzien.
Vision X3
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GC5)
Prijs vanaf 52.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5131/
Vision
Introductiejaar: 2006
Prijs vanaf 49.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/1734/
Emgrand
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7)
Prijs vanaf 69.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4283/
Vision S1
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7-RV)
Prijs vanaf 59.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5212/
Vision X6
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GX7)
Prijs vanaf 68.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4839/
Met de Borui zette Geely een flinke stap vooruit, terwijl de Boyue SUV het grote succesnummer van Geely is. Gloednieuw zijn de Binyue en Binrui, de kleine broertjes van respectievelijk de Boyue en Borui. De auto's maken gebruik van platforms die samen met Volvo zijn ontwikkeld.
Binrui
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 75.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5401/
Emgrand GS
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4734/
Emgrand GL
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4842/
Borui
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 146.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5363/
Jiaji
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 94.800 RMB
Fotogalerij:
Binyue
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 79.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5435/
Boyue
Introductiejaar: 2015
Prijs vanaf 88.800 RMB / Boyue Pro vanaf 126.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4616/
Haoyue
Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 103.600 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_6214/
Icon
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 115.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5994/
Xingyue
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 135.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5593/
De auto's van Lynk & Co staan nogal los van de Geely's en worden hier binnenkort leverbaar.
In de meeste Europese landen is er weliswaar nog nooit een Geely verkocht, maar iedere autoliefhebber heeft wel gehoord van de Chinese autofabrikant. De overname van Volvo in 2010 zette de Chinese autofabrikant mondiaal op de radar. De exportaantallen van Geely stellen vooralsnog weinig voor, maar dat moet veranderen. Met luxemerk Lynk & Co wil Geely zich op de veeleisende westerse consument richten en lijkt daarmee de 'veel voor weinig'-formule over te slaan.

De geschiedenis van Geely leest als een schoolvoorbeeld van de verwezenlijking van de Chinese droom, het nieuwe China waarin ruimte is voor kapitalistisch ondernemerschap. Oprichter en CEO Li Shufu startte in 1986 met geleend geld van zijn familie als maker van koelkasten. In 1998 begon Geely Automobile in het oosten gelegen provincie Zhejiang met de productie van auto's. In het begin waren dat slechts kopieën van de Xiali, oftewel de in China iconische lokaal gebouwde Daihatsu Charade (type G100) die tot voor kort door Tianjin-FAW werd gebouwd. De kwaliteit was van een bedroevend niveau, maar de auto's waren dan ook een stuk goedkoper dan de Xiali.

Op basis van de Xiali ontwikkelde Geely diverse modellen, van de Haoqing ('Gevoelens van trots'; als hatchback en stationcar) tot de Merrie (langere hatchback en liftback; de Chinese naam meiri betekent Mooie Dag of Mooie Zon) en Uliou, wat een afkorting is met de betekenis 'Beter dan Xiali en Buick Sail', verwijzend naar twee van zijn concurrenten. De brutaliteit van Li Shufu was werkelijk grenzeloos...

De eerste Geely met een eigen exterieurontwerp was de Meirenbao ofwel Beauty Leopard, een goedkoop sportautootje met de techniek van de bestaande Xiali-afgeleiden. Ondertussen werd Shanghai Maple overgenomen, een fabriek die kopieën van de Citroën Fukang/ZX bouwde. Pas met de komst van de Freedom Cruiser (2005) en King Kong sedan/Golden Eagle hatchback (2006) sloeg Geely een andere weg in.

Ondertussen was de productie in 2006 al tot meer dan 200.000 stuks gestegen. Twee modellen die de progressie laten zien die Geely heeft doorgemaakt, zijn de Emgrand (2008), de eerste Geely met een acceptabel veiligheidsniveau die naast de lokale autobouwers ook moest concurreren met de importmerken, en de Borui (2014), de eerste Geely die na de overname van Volvo tot stand kwam en getekend is door voormalig Volvo-ontwerper Peter Horbury.

De laatste jaren is Geely de snelstgroeiende autofabrikant van China, de Chinese verkoop steeg van 532.000 stuks in 2015 met een duizelingwekkend tempo naar 1,25 miljoen stuks in 2017. Dit jaar zal Geely eenvoudig de 1,5 miljoen stuks moeten halen. Ter vergelijking: de Japanse autofabrikant Mazda kwam wereldwijd tot 1,57 miljoen stuks en Mitsubishi passeerde maar net de grens van één miljoen. Daarmee mag Geely zich met recht de meest succesvolle autofabrikant van China noemen en het is de fabrikant die de meeste kans mag worden toegedicht om uit te groeien tot een wereldmerk. Geely is inmiddels niet alleen eigenaar van Volvo, maar ook van de bouwer van de London Taxis (LTI), waarvoor het een geheel nieuw model heeft ontwikkeld, deels met hulp van Volvo. Recentelijk werd Lotus aan het portfolio toegevoegd.

Aan de onderkant van het Geely productgamma bevinden zich de Vision-reeks, oude Emgrand en King Kong, modellen die in de basis al lang meegaan, maar in de tussentijd soms grondig zijn herzien.
Vision X3
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GC5)
Prijs vanaf 52.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5131/
Vision
Introductiejaar: 2006
Prijs vanaf 49.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/1734/
Emgrand
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7)
Prijs vanaf 69.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4283/
Vision S1
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7-RV)
Prijs vanaf 59.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5212/
Vision X6
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GX7)
Prijs vanaf 68.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4839/
Met de Borui zette Geely een flinke stap vooruit, terwijl de Boyue SUV het grote succesnummer van Geely is. Gloednieuw zijn de Binyue en Binrui, de kleine broertjes van respectievelijk de Boyue en Borui. De auto's maken gebruik van platforms die samen met Volvo zijn ontwikkeld.
Binrui
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 75.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5401/
Emgrand GS
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4734/
Emgrand GL
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4842/
Borui
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 146.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5363/
Jiaji
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 94.800 RMB
Fotogalerij:
Binyue
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 79.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5435/
Boyue
Introductiejaar: 2015
Prijs vanaf 88.800 RMB / Boyue Pro vanaf 126.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4616/
Haoyue
Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 103.600 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_6214/
Icon
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 115.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5994/
Xingyue
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 135.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5593/
De auto's van Lynk & Co staan nogal los van de Geely's en worden hier binnenkort leverbaar.