Geely modellenoverzicht: update 2020

Rutger DC

Asfaltkampioen
De animo voor Chinese autotopics was nogal geslonken, temeer omdat sommigen te kennen gaven door de bomen het bos niet meer te zien, vandaar dat ik het nu iets anders probeer aan te pakken. Per merk zal ik een overzicht geven van het productgamma, met daarnaast een korte introductie over het merk en een terugblik begeleid met wat (eigen) foto's.

In de meeste Europese landen is er weliswaar nog nooit een Geely verkocht, maar iedere autoliefhebber heeft wel gehoord van de Chinese autofabrikant. De overname van Volvo in 2010 zette de Chinese autofabrikant mondiaal op de radar. De exportaantallen van Geely stellen vooralsnog weinig voor, maar dat moet veranderen. Met luxemerk Lynk & Co wil Geely zich op de veeleisende westerse consument richten en lijkt daarmee de 'veel voor weinig'-formule over te slaan.



De geschiedenis van Geely leest als een schoolvoorbeeld van de verwezenlijking van de Chinese droom, het nieuwe China waarin ruimte is voor kapitalistisch ondernemerschap. Oprichter en CEO Li Shufu startte in 1986 met geleend geld van zijn familie als maker van koelkasten. In 1998 begon Geely Automobile in het oosten gelegen provincie Zhejiang met de productie van auto's. In het begin waren dat slechts kopieën van de Xiali, oftewel de in China iconische lokaal gebouwde Daihatsu Charade (type G100) die tot voor kort door Tianjin-FAW werd gebouwd. De kwaliteit was van een bedroevend niveau, maar de auto's waren dan ook een stuk goedkoper dan de Xiali.



Op basis van de Xiali ontwikkelde Geely diverse modellen, van de Haoqing ('Gevoelens van trots'; als hatchback en stationcar) tot de Merrie (langere hatchback en liftback; de Chinese naam meiri betekent Mooie Dag of Mooie Zon) en Uliou, wat een afkorting is met de betekenis 'Beter dan Xiali en Buick Sail', verwijzend naar twee van zijn concurrenten. De brutaliteit van Li Shufu was werkelijk grenzeloos...



De eerste Geely met een eigen exterieurontwerp was de Meirenbao ofwel Beauty Leopard, een goedkoop sportautootje met de techniek van de bestaande Xiali-afgeleiden. Ondertussen werd Shanghai Maple overgenomen, een fabriek die kopieën van de Citroën Fukang/ZX bouwde. Pas met de komst van de Freedom Cruiser (2005) en King Kong sedan/Golden Eagle hatchback (2006) sloeg Geely een andere weg in.



Ondertussen was de productie in 2006 al tot meer dan 200.000 stuks gestegen. Twee modellen die de progressie laten zien die Geely heeft doorgemaakt, zijn de Emgrand (2008), de eerste Geely met een acceptabel veiligheidsniveau die naast de lokale autobouwers ook moest concurreren met de importmerken, en de Borui (2014), de eerste Geely die na de overname van Volvo tot stand kwam en getekend is door voormalig Volvo-ontwerper Peter Horbury.



De laatste jaren is Geely de snelstgroeiende autofabrikant van China, de Chinese verkoop steeg van 532.000 stuks in 2015 met een duizelingwekkend tempo naar 1,25 miljoen stuks in 2017. Dit jaar zal Geely eenvoudig de 1,5 miljoen stuks moeten halen. Ter vergelijking: de Japanse autofabrikant Mazda kwam wereldwijd tot 1,57 miljoen stuks en Mitsubishi passeerde maar net de grens van één miljoen. Daarmee mag Geely zich met recht de meest succesvolle autofabrikant van China noemen en het is de fabrikant die de meeste kans mag worden toegedicht om uit te groeien tot een wereldmerk. Geely is inmiddels niet alleen eigenaar van Volvo, maar ook van de bouwer van de London Taxis (LTI), waarvoor het een geheel nieuw model heeft ontwikkeld, deels met hulp van Volvo. Recentelijk werd Lotus aan het portfolio toegevoegd.





Aan de onderkant van het Geely productgamma bevinden zich de Vision-reeks, oude Emgrand en King Kong, modellen die in de basis al lang meegaan, maar in de tussentijd soms grondig zijn herzien.

Vision X3
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GC5)
Prijs vanaf 52.900 RMB

20190606173709379101483_6757571_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5131/

Vision
Introductiejaar: 2006
Prijs vanaf 49.900 RMB

2019121817372537259938_7432849_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/1734/

Emgrand
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7)
Prijs vanaf 69.800 RMB

202005261620542054117574_7807318_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4283/

Vision S1
Introductiejaar: 2008 (als Emgrand EC7-RV)
Prijs vanaf 59.900 RMB

20190615133437343710330_6776874_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5212/

Vision X6
Introductiejaar: 2009 (als Gleagle GX7)
Prijs vanaf 68.900 RMB

202007145_7938010_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4839/



Met de Borui zette Geely een flinke stap vooruit, terwijl de Boyue SUV het grote succesnummer van Geely is. Gloednieuw zijn de Binyue en Binrui, de kleine broertjes van respectievelijk de Boyue en Borui. De auto's maken gebruik van platforms die samen met Volvo zijn ontwikkeld.

Binrui
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 75.800 RMB

2018071203504450444419_6133656_11.jpg


20180712035053505320317_6133650_11.jpg


2018071203504550452119_6133653_11.jpg


201807151738373837206329_6140231_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5401/

Emgrand GS
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB

202004301507027270140_7747853_11.jpg


2020043015070575177553_7747846_11.jpg


202004301507057585139_7747848_11.jpg


20200707389_7920138_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4734/

Emgrand GL
Introductiejaar: 2016
Prijs vanaf 77.800 RMB

20200331181_7645372_11.jpg


20200331188_7645379_11.jpg


20200331184_7645375_11.jpg


202004022294_7656968_11.JPG


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4842/

Borui
Introductiejaar: 2014
Prijs vanaf 146.800 RMB

202008061881_8007388_11.jpg


202008061887_8007394_11.jpg


202008061879_8007386_11.jpg


202008061933_8007440_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5363/

Jiaji
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 94.800 RMB

202006021677_7834237_11.jpg


20181214111404144211156_6411569_11.jpg


20181214111410141065148_6411573_11.jpg


20191014091626162657157_7178615_11.jpg


Fotogalerij:

Binyue
Introductiejaar: 2018
Prijs vanaf 79.800 RMB

201808231701051595417_6210731_11.jpg


20180823170114114158399_6210724_11.jpg


20180823170112112239276_6210728_11.jpg


2018082317030737126255_6210821_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5435/

Boyue
Introductiejaar: 2015
Prijs vanaf 88.800 RMB / Boyue Pro vanaf 126.800 RMB

20180126201010101012327_5828866_11.jpg


20180702112958295819754_6117347_11.jpg


20190709231050105089184_6868330_11.jpg


201907092310481048215277_6868327_11.jpg


201907111838143814196310_6874855_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4616/

Haoyue
Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 103.600 RMB

20200626696_7897299_11.jpg


20200626695_7897300_11.jpg


20200626697_7897301_11.jpg


20200630228_7903894_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_6214/

Icon
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 115.800 RMB

20200306896_7580565_11.jpg


20200306898_7580567_11.jpg


20200305230_7575929_11.jpg


20200305270_7575968_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5994/

Xingyue
Introductiejaar: 2019
Prijs vanaf 135.800 RMB

202004072096_7670150_11.jpg


202004072089_7670143_11.jpg


202004072097_7670151_11.jpg


20200809978_8012983_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5593/

De auto's van Lynk & Co staan nogal los van de Geely's en worden hier binnenkort leverbaar.
 
Mooi overzicht! (y)

Die Boyue wordt als Atlas verkocht in Zuidoost-Europa en heb ik daar geregeld zien rijden. Ziet er ook in het echt meer dan prima uit.
 
Mooi topic zo Rutger!

Als ik wat tegenkom over Geely plaats ik het hier! Hopelijk maak je nog meer topic's op deze manier, want je weet ik vind "de Chinezen" erg boeiend.
 
Dan ook maar de verkoopcijfers in China, Geely gaat als een speer!! vorig jaar 1.2 mln, dit jaar zeker richting 1,7mln..... .

https://carsalesbase.com/china-car-sales-data/geely/
 
Erg mooi topic, Rutger. Verhelderend om te zien wat Geely allemaal doet en heeft gedaan (y)

D-C zei:
de Borui (2014), de eerste Geely die na de overname van Geely tot stand kwam

Wie heeft Geely overgenomen?
 
FY11:
8b6e80be-geely-fy11-coupe-suv-5.jpg


2420428d-geely-fy11-coupe-suv-6.jpg


2a8362f9-geely-fy11-coupe-suv-4.jpg


aa72ffa4-geely-fy11-coupe-suv-7.jpg


Geely's X4tje met Stelvio geïnspireerd interieur
 
De 'FY11' is net als de Volvo XC40 en Lynk & Co-modellen afgeleid van het CMA-platform.

Geely-FY11-first-images-6-850x475.jpg


Geely-FY11-first-images-1-850x445.jpg


Geely-FY11-first-images-2-850x445.jpg


Bron: https://paultan.org/2019/01/18/geely-fy11-more-photos-of-cma-based-coupe-suv/
 
Geely is net als vele Chinese merken druk bezig met EV's Op het Russische Newsdrom stond het volgende artikel:

[size=x-large]Geely's Tesla Model 3 rivaal zal een verbluffend ontwerp hebben [/size]
2972154.jpg

Chinese Geely bereidt zich voor om de GE11 compacte elektrische sedan te produceren, die, zoals het bedrijf verwacht, zal kunnen concurreren met het Amerikaanse Tesla Model 3 .

De Geely GE11 is aangekondigd aan het einde van 2018 . Toen kwamen een paar studio-opnamen van het uiterlijk van het model en een paar opnames van het interieur in de omloop. Nu zijn er "live" -foto's van prototypen, waarin de nieuweling in details kan worden gezien.

Voor zo ver kan worden beoordeeld door niet-officiële foto's, de GE11 zal een verbluffend mooie auto zijn - het heeft een snel profiel, een uitgesproken "neus", "schone" vormen en scherpe randen in de voorste en achterste delen. Speciale vermelding verdient intrekbare buiten deurgrepen - net als op Tesla. Het ontwerpteam van Geely, geleid door de voormalige stylist Peter Horbury van Volvo Cars, heeft duidelijk hard aan dit product gewerkt.

Binnenin wordt de aandacht gevestigd op het opzettelijk grove textiel van stoelbekleding (duidelijk uit de Volvo-catalogus), een ongebruikelijke console van aanraakknoppen onder de centrale ventilatiesleuven en een grote horizontale weergave van het multimediasysteem.
2972166.jpg

De lengte, breedte en hoogte van de Geely GE11 zijn respectievelijk 4736, 1804 en 1503 mm. Wielbasis - 2700 mm. De nieuwe elektrische auto heeft een van de laagste aerodynamische luchtweerstandscoëfficiënten (Cw) in de klasse - 0.2375. Ter vergelijking, in Model 3 Cx is het hoger - 0,24. Goede stroomlijning - een belofte van laag geluidsniveau in het interieur tijdens het rijden met hoge snelheden en een manier om energie te besparen.

De basis van GE11 lag in een volledig nieuw platform, dat oorspronkelijk was gemaakt voor het gebruik van een elektrische centrale. De sedan is uitgerust met een 130 kW elektrische motor (177 pk) en lithium-ion-batterijen. De maximumsnelheid van de auto is beperkt tot 150 km / h. Andere technische details zijn nog niet bekend.

GE11 wordt de eerste Geely met een nieuw logo - in plaats van een beschilderd schild erop, wordt een monochrome "plaque" van staalkleur met gravure gebruikt.

Serie-productie van de Geely GE11 zou moeten starten voor het einde van het eerste kwartaal van dit jaar.

Merk op dat GE11 niet alleen op de binnenlandse Chinese markt wil verkopen, maar ook in Europa en Noord-Amerika. Tesla zit ook niet werkeloos - voor de uitbreiding naar de Chinese markt bouwt het een fabriek in de buurt van Shanghai, waar het beschikbare versies van Model 3 zal produceren . Nu wordt model 3 vanuit de VS in afgewerkte vorm aan China geleverd, daarom is het erg duur - 499.000 yuan (ongeveer 4.950.000 roebel).

Zhejiang Geely Holding Group is de grootste particuliere automaker in China. In 2017 bedroeg de omzet van Geely $ 43 miljard, waarvan 100% eigendom is van de Zweedse Volvo Cars , 51% van de Britse Lotus Motor Cars , 49,9% van de Maleisische protonauto's, 100% van de London Taxi Company (keb) . Daarnaast heeft Geely een belang van 8,2% in Volvo AB, dat een van de toonaangevende Europese fabrikanten is van vrachtwagens, bussen, bouwmachines, dieselmotoren en scheeps- en industriële motoren. In 2017 lanceerde Geely, in samenwerking met Volvo Cars, het nieuwe automerk Lynk & Co.

Bron

2972158.jpg


2972162.jpg


2972164.jpg


2972170.jpg
 
Fraai interieur hierboven!

SX12:
d493f4c5-geely-sx12-1.png


664e04b9-geely-sx12-2.jpg


b86677a6-geely-sx-12-1.jpg


6da06023-geely-sx-12-2.jpg


fce78842-geely-sx12-4.jpg


Alle info: https://www.carscoops.com/2019/03/geely-sx12-suv-stays-surprisingly-close-to-concept-icons-styling/ Inspired by Citroën :)

De GE11 Electric Sedan nogmaals:
840cecf0-geely-ge11-3.png


80df9b98-geely-ge11-2.png


ddc0bcf8-geely-ge11-5.png


e66d3722-geely-ge11-6.png


66149ab3-geely-ge11-7.png


eb7976ed-geely-ge11-12.png


375456bb-geely-ge11-9.png


6e6a61de-geely-ge11-10.png


7387e3e9-geely-ge11-11.png


a94450ef-geely-ge11-16.png


fb3e041b-geely-ge11-29.jpg


41d4023e-geely-ge11-28.jpg


20b9fdc2-geely-ge11-31.jpg


910f1a34-geely-ge11-27.jpg


Meer foto's en info: https://www.carscoops.com/2019/03/geely-ge11-electric-sedan-might-help-the-brand-expand-in-foreign-markets/
 
Wat een lelijke wagen, Peter Horbury nooit zo'n sterke designer gevonden maar dit is wel een dieptepunt van zijn hand, tenminste als hij dit 'design'bedacht heeft.
 
De SUV of de GE11 sedan? Die laatste is de elektrische variant van de Emgrand GL (zonder de lijn over de flank van dat model) en met andere neus, kont en dashboard. Het is dus geen op zichzelf staand en ontwikkeld model. Die Emgrand GL zelf ziet er stukken beter uit, overigens.
 
Rutger DC zei:
De SUV of de GE11 sedan? Die laatste is de elektrische variant van de Emgrand GL (zonder de lijn over de flank van dat model) en met andere neus, kont en dashboard. Het is dus geen op zichzelf staand en ontwikkeld model. Die Emgrand GL zelf ziet er stukken beter uit, overigens.

Vind ze allebei niet sterk, maar zou dan persoonlijk toch de voorkeur geven aan de SUV. De Emgrand heb ik altijd een mooi ingetogen model gevonden, nu wel weer aan vervanging toe. Geely doet het wel erg goed hoor en ben benieuwd wanneer eea onze kant op komt met een aantal andere Chinese merken.
 
Ook dit topic is weer bijgewerkt inclusief een viertal gloednieuwe modellen: de Jiaji, Xingyue, Icon en recent de Haoyue. De Xingyue is wat mij betreft de mooiste SUV-Coupé op de markt en de meest recente, de Haoyue, is een grote, betaalbare SUV die pijn aan de ogen doet.

Hieronder nog het overzicht van de elektrische modellen van het nieuwe submerk Geometry (Jihe). Geometry verkoopt twee elektrische auto's: de C (afgeleid van de Emgrand GS) en de A (Emgrand GL). Al met al voorlopig geen indrukwekkende modellen gezien de stevige concurrentie op Chinese bodem van speciaal als elektrische auto ontworpen modellen.

Geometry C

20200709171756175679254_7928046_11.jpg


202007091717591759174402_7928040_11.jpg


202007091645254525139427_7927025_11.jpg


202007091646294629108398_7927102_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_6282/

Geometry A

2019031522012212224459_6558457_11.jpg


20190315214133413325632_6558258_11.jpg


20190315214127412710036_6558260_11.jpg


202004052182_7665507_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5583/
 
Thanks Rutger voor je overzichten, echt leuk en informatief !
 
Wat is dat toch met veel van die Chinese ontwerpen dat ze met te kleine wielkasten / velgen getekend lijken te zijn, in combinatie met een te grote / zwaar ogende koets? De MG ZS EV heeft er ook last van. De Lynk en Co modellen doen het wel beter, en merken als Mazda met de CX30 hebben er ook geen last van. Vinden ze dat daar oprecht mooi of is het gewoon een designtruc die ze nog niet helemaal onder de knie hebben?
 
Daar had ik een speciaal topic voor geopend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5982284

Beetje verwarrend misschien, maar overzichtstopics met alle modellen en beperkt aantal foto's per model en losse topics voor de (betere/interessantere) modellen voorkomen dat de overzichtstopics dichtslibben.
 
Prachtige SUV, jmmr day er geen Volvo op staat, deze Geely m.i. veel fraaier dan xc serie van Volvo..
 
Rutger DC zei:
Daar had ik een speciaal topic voor geopend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5982284

Beetje verwarrend misschien, maar overzichtstopics met alle modellen en beperkt aantal foto's per model en losse topics voor de (betere/interessantere) modellen voorkomen dat de overzichtstopics dichtslibben.

Oh sorry dacht juist dat de overzichtstopics er waren gekomen omdat interesse per model minder werden. Ook zag ik dat topic niet in jouw topic staan: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4096871
 
Terug
Bovenaan