Gebruik van Start Stop systeem en cruise control

Clignoteur

Net ingestapt
Mijn auto staat bij de schadehersteller omdat een fietser tegen mijn geparkeerde auto is gefietst. Zij was niet gewond gelukkig.

Ik heb een paar dagen een leenauto mee met een handbak, maar ook met Start Stop systeem. Bij mijn normale auto (Toyota hybride) werkt het systeem feilloos en trillingvrij maar ik begrijp niet zo goed hoe het systeem bij deze auto (VW Polo) werkt. Wat er gebeurt: Je staat stil bij het verkeerslicht. Het A icoontje verschijnt en verandert na een seconde ofzo naar een A met een streep erdoor. Als je de koppeling intrapt en weer laat opkomen (hoe rustig ook) dan geeft het dashboard de melding "Start Engine Manually" en dus moet je zelf starten. Dan klinkt de auto even als een pingelende koudestart diesel uit de jaren 90. Ook werkt de cruise control niet goed. Hij remt wel een beetje voor voorliggers, maar na een paar sec. verschijnt er een BRAKE melding en moet je bijremmen om te voorkomen dat je op je voorligger knalt. En kun je uitschakelen dat de auto zelf remt bij achteruit inparkeren? De auto remt onnodig vroeg, wat irritant is als je gewoon strak zo ver tegen een muur ofzo wilt staan. Kan dat systeem niet gewoon uit? Ik bepaal zelf wel hoe strak ik parkeer en dat wil ik niet door een computer laten dicteren.

In principe moet de motor vanzelf starten, zodra je de koppeling intrapt, en dus niet pas als je de koppeling laat opkomen. Als de melding "handmatig starten" op het scherm verschijnt, dan is er waarschijnlijk een portier geopend, nadat het start-stop systeem de motor heeft uitgezet., of heeft de auto te lang stilgestaan met een geactiveerd start-stop systeem. Tenminste, bij mijn Golf uit 2018 werkte dat zo. Je kan het start-stop systeem ook uitschakelen, dan blijft de motor gewoon draaien, bij stilstand.

Adaptive cruise control kun je bij VW niet omzetten in een gewone cruise control. Bij Toyota wel.

Via het multimedai scherm kun je de parkeer sensoren uitschakelen, dan treden de remmen niet meer in werking.

Supervisor R zei:
In principe moet de motor vanzelf starten, zodra je de koppeling intrapt, en dus niet pas als je de koppeling laat opkomen. Als de melding "handmatig starten" op het scherm verschijnt, dan is er waarschijnlijk een portier geopend, nadat het start-stop systeem de motor heeft uitgezet., of heeft de auto te lang stilgestaan met een geactiveerd start-stop systeem. Tenminste, bij mijn Golf uit 2018 werkte dat zo. Je kan het start-stop systeem ook uitschakelen, dan blijft de motor gewoon draaien, bij stilstand.

Adaptive cruise control kun je bij VW niet omzetten in een gewone cruise control. Bij Toyota wel.

Via het multimedai scherm kun je de parkeer sensoren uitschakelen, dan treden de remmen niet meer in werking.
Model afhankelijk. Nieuwste model Yaris kan dat niet bij.

Kan dicht. Ik heb de leasemaatschappij gebeld voor een andere vervangende auto. Deze auto is niet veilig. Tot twee keer toe remt de auto bruusk uit zichzelf af, zonder enige reden. Ook is hij zo traag, dat de invoegstrook enorm spannend is. En dat terwijl ik geregeld in een 2CV rijd en daarmee wel durf ik diezelfde handeling wel. Ook de airco leidt een eigen leven, door steeds te stoppen met koelen. En er komt een ratel onder de motorkap vandaan bij sommige toerentallen.

KadettRT zei:
Supervisor R zei:

Model afhankelijk. Nieuwste model Yaris kan dat niet bij.

Weet je het zeker dat het daar niet bij kan? Bij mijn Corolla moet ik de cruise control knop een paar seconden vasthouden en dan gaat hij naar normale cruise control. Dat is de knop waarmee je de cruise control aan zet na het starten van de auto. Ik heb dat bij meerdere Toyota modellen zo zien werken.

Het staat wel in de handleiding van de huidige Yaris zie ik net.

Terug
Bovenaan