Gebroken klep, einde motor. Oorzaak?

Guest
Ben in het bezit van een Toyota Avensis 1.8 vtti uit 2004. Bij de 250.000 km beurt is er door de dealer een klepdeksel pakking vervangen ivm lichte olielekkage.    En nog geen 2000 km later uitgerekend op vakantie laat de auto het voor de eerste keer in zijn leven afweten. Constatering Franse garage: 1 cilinder heeft totaal geen compressie meer. Auto afgesleept naar Nederland.

2 weken later constateert garage waar deze auto in onderhoud is, dat de motor vervangen moet worden vanwege afgebroken klep. Mijn vraag is heel eenvoudig: kan er een verband zijn tussen de werkzaamheden tijdens de 250.000 beurt en deze gebroken klep? De Franse garagehouder suggereerde dat kleppen normaal gesproken niet afbreken en dacht dat misschien tijdens het vervangen van de pakking 1 van de kleppen per ongeluk een tik heeft gekregen.

Nog wat info: motorolie peil was prima, motor was niet oververhit, en ook niet bijzonder zwaar belast toen hij er mee stopte.

Kan iemand hier iets zinvols over zeggen?

Ja, zeer grote kans dat het door de reparatie kwam, staat in de top 5 van ANWB: "Auto onlangs naar garage geweest " Klepdeksel of koppakking?

Hebben de Fransen de timing gecontroleerd? Wat distributie nog goed? Lastig, je kan nu ook niet makkelijk meer laten onderzoeken, vraag wat de garage kan bieden, misschien coulance van hen en/of Toyota.

250kkm is veel, nieuwe motor of 1 met 75000 km erop is natuurlijk ook wat waard, auto stijgt in waarde, je hoeft een hoop onderhoud niet meer te doen, etc.

M Rijk zei:
De Franse garagehouder suggereerde dat kleppen normaal gesproken niet afbreken en dacht dat misschien tijdens het vervangen van de pakking 1 van de kleppen per ongeluk een tik heeft gekregen.

Kan iemand hier iets zinvols over zeggen?
Ja, dat kan alleen als je in Frankrijk je kleppendekselpakking hebt laten vervangen.
Daar werken ze met de franse slag aan alles wat niet van franse komaf is.

Ik zie niet in hoe ze een klep op "scherp" kunnen zetten en jij er 2000km mee kan rijden.
Nee, m.i. heb je gewoon pech.

Rayban zei:
Ik zie niet in hoe ze een klep op "scherp" kunnen zetten en jij er 2000km mee kan rijden.

Boutje of ringetje laten slingeren. Iets erop laten vallen?

Die kant zou ik ook op denken...het komt vrijwel niet voor dat deze motoren kapot lopen.

Wel de vraag, wat merkte je voorafgaand, maakte de motor lawaai, brandde er een lampje...dat soort dingen of was het ineens boem en klaar.

Nee, het vervangen van een klepdekselpakking heeft imho niets met het afbreken van een klep te maken. Natuurlijk kan je zo onvoorstelbaar lomp tekeer gaan met het vervangen van een kleppendekselpakking dat je een klep afbreekt, maar ik moet de eerste professionele monteur nog tegenkomen die zo onvoorstelbaar lomp is. Een klep zit in de klepgeleider in de kop, de klep kan alleen naar beneden gedrukt worden. Om een klep in te drukken heb je een kracht nodig van tientallen kilo's en dan moet je ook nog op de juiste plek drukken.   

De cilinderkop van een Avensis. Je kijkt op het pasvlak waar de kleppendekselpakking zit (buitenom, langs rand van kop) en je ziet de nokkenassen. De kleppen zitten onder deze nokkenassen.

De Franse garagehouder heeft wel gelijk als hij stelt dat kleppen normaal gesproken niet afbreken. Een "tik" durf ik niet te zeggen, een klep krijgt iedere twee omwentingen van de krukas "een tik" en daar moet hij tegen kunnen.     

Ik ben bang dat dit inderdaad een geval heftige pech is.

Ik zou er eens goed over nadenken of je de motor wil laten vervangen, maw: is de auto de reparatie waard. Misschien wil een beun of een monteur die technisch lage eisen stelt alleen de cilinderkop en de zuiger vervangen, maar er blijft dan wel flinke restschade in het blok.
Ik zou het risico van deze restschade niet nemen.

Voor mij zou de keuze dus "heel de auto of alleen de motor" vervangen zijn. Een andere Avensis (veel minder mooi, dat weet ik) koop je voor nog geen 4000,-, een ruilmotor gaat ook het nodige kosten.

V0RQ zei:
Rayban zei:

Een boutje oid in het inlaatkanaal laten vallen en gedacht: schroeef maar dicht?
Deze aktie van een professionele monteur?

Het is mogelijk..... ik zag recent een foto van een remblok die door een zogenaamde monteur verkeerd om gemonteerd was. Maw: voering tegen de zuigers, staal tegen de remschijf.
Zo'n monteur gun je een opleiding.

V0RQ zei:
Rayban zei:

Dat dan na 2000km ergens tussen komt?

Ik denk eerder dat een uitlaatklep te heet is geworden en afgebroken.
Op zich mag dat natuurlijk niet gebeuren maar 250000 km is niet niks.

Het vervangen van een klepdeksel pakking kan een klep niet beschadigen. Bedoel je niet de kopppakking?

Apart verhaal als er door een klepdeksel pakking vervangen een klep breekt. Lijkt mij eerder pech. En om er een hele motor voor te vervangen, lijkt me wat overdreven. Kop lichten en de klep vervangen.

Tenzij ze aanbieden om ipv de kop te repareren, een ruilmotor hebben staan die ze met minder kosten 1:1 erin kunnen hangen, anders vind ik het een raar verhaal...

edit : tikfout

Anderson zei:
Het vervangen van een klepdeksel pakking kan een klep niet beschadigen. Bedoel je niet de kopppakking?

Apart verhaal als er door een klepdeksel pakking vervangen een klep breekt. Lijkt mij eerder pech. En om er een hele motor voor te vervangen, lijkt me wat overdreven. Kop lichten en de klep vervangen.

Tenzij ze aanbieden om ipv de kop te repareren, een ruilmotor hebben staan die ze met minder kosten 1:1 erin kunnen hangen, anders vind ik het een raar verhaal...

edit : tikfout

De schade beperkt zich echt niet alleen tot het afbreken van de klep..
Cilinderkop defect, zuiger defect, reele kans op beschadigde cilinderwand, mogelijk drijfstang krom.

Rayban zei:
V0RQ zei:
Rayban zei:

Nou ja, een boutje/moertje in het inlaattraject, kan best enige tijd goed gaan, als hij ergens achter blijft hangen. een hobbel in de weg kan dan genoeg zijn om hem los te doen komen.

marcel21674 zei:
Cilinderkop defect, zuiger defect, reele kans op beschadigde cilinderwand, mogelijk drijfstang krom.

Ja ok, daar had ik even niet aan gedacht. Sprak iets teveel vanuit eigen ervaring met een verbrande klep. Dat is natuurlijk wat anders dan een afgebroken klep waarbij de klep in de cilinder terecht komt.

marcel21674 zei:
Rayban zei:
V0RQ zei:
Rayban zei:

Nou ja, een boutje/moertje in het inlaattraject, kan best enige tijd goed gaan, als hij ergens achter blijft hangen. een hobbel in de weg kan dan genoeg zijn om hem los te doen komen.

Kom daar mee eens mee aanzetten als je om coulance vraagt?

Rayban zei:
marcel21674 zei:
Rayban zei:
V0RQ zei:
Rayban zei:

Kom daar mee eens mee aanzetten als je om coulance vraagt?

Als het een los boutje/moertje is geweest, dan moet dat nog in het blok terug te vinden zijn, of in de uitlaat.

Een gebroken klep heeft vaak als bron-oorzaak dat de motor een keer te veel toeren heeft gemaakt, bv verkeerd terugschakelen of in de bergen bergafwaarts op de motor afremmen en dan te veel toeren laten maken.
Het breken van de klep hoeft dan niet direct te gebeuren kan ook een tijdje later.

Groetjes,
Jan

marcel21674 zei:

Krukas een tik, krukaslagers een tik, vuil (zuigerresten) in het carter, de hierboven genoemde schade...
Ik zou het risico niet durven nemen maar ik weet dat er wel auto's rondrijden die ooit een gebroken klep hebben gehad.

Ziet en huiver:

valve_failure.jpg

IC3.jpg

IC4.jpg

IC9.jpg

IC9.jpg

De techneut die het blok van de laatste vier foto's opengepeuterd heeft verdenkt metaalmoeheid van deze schade.

Ik verwacht ook dat de garage van TS het blok open gemaakt heeft, compressieverlies kan heel veel oorzaken hebben. Het advies "motor vervangen" zal ook niet helemaal onterecht gegeven zijn, maar dat is een aanname.

M Rijk zei:
Mijn vraag is heel eenvoudig: kan er een verband zijn tussen de werkzaamheden tijdens de 250.000 beurt en deze gebroken klep?

Theoretisch wel. Kans is klein. Maar hoe zou je dat überhaupt nog willen aantonen? De eigen garage heeft het blok geopend en geconstateerd dat er een klep is gebroken. Ze hebben geen melding gemaakt van een losliggend moertje oid. Dus zelfs al zou er iets los hebben gelegen door een fout van een monteur, dan lijkt me dat niet meer aan te tonen. Als de Franse garage het blok had geopend en iets los liggends had gevonden, had je wel sterk kunnen staan. Nu denk ik dat het gewoon pech is. Overigens is het vervangen van een klepdekselpakking doorgaans een fluitje van een cent waarbij de kans dat er een deel los in de ciinderkop valt maar heel klein is. Eerst gaan de boutjes of moeren los, dan pas gaat het deksel eraf en vice versa. Bovendien, als er iets in valt, vis je dat er zo weer uit met een magneet. En 2000 km klinkt niet veel, maar met een gemiddelde van 55 km/h zijn dat toch al zo'n 35 draaiuren. Met een gemiddeld toerental van 3000 tpm, komt dat neer op een slordige 6,5 miljoen krukasomwentelingen. Een klep is dan dus als ruim 3 miljoen keer open en dicht gegaan. Da's best lang voor een moertje op scherp.
Vraagje: Had de motor oorspronkelijk last van olieverlies met aantoonbare oliesporen op het blok of oliegebruik?

de kans dat er een deel los in de ciinderkop valt maar heel klein is

Zelfs die hele kleine kans lijkt mij onmogelijk.
Hoe kan iets dat op de cilinderkop ligt ineens in de cil komen?
De enige weg is via een in/uitlaatkanaal of bougiegat.

Rayban zei:

Tussen de klep en de zitting lijkt mij ook absoluut onmogelijk, maar theoretisch is tussen een stoter en klepsteel in de cilinderkop mogelijk. Bij moderne motoren is de marge tussen klep en zuiger niet groot. Bij een VVTI zal dat nog allemaal wat gevoeliger liggen. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of di zo'n motor was waarvan de zuigers nog wel eens wilden kantelen. Vandaar de oliegebruik of olielekkagevraag.

Ik weet niet hoe groot de marges zijn in zo'n toyota motor. Maar goed, kleppen kunnen breken. Ze krijgen best op hun donder.

Het is vrij ongebruikelijk voor dit type motor. Alles kan uiteraard, maar in mijn tijd als magazijnmeester kan ik mij niet heugen dat dit voorgekomen is.

Olieverbruik kwam wel voor, vooral bij de eerdere VVTI motoren. Daar was een verlengde garantie voor.

rke zei:
Ik verwacht ook dat de garage van TS het blok open gemaakt heeft, compressieverlies kan heel veel oorzaken hebben.

Je hoeft geen blok uit elkaar te halen om dit soort schade te zien. Daar heb je endoscopen voor.

s velthuis zei:
Rayban zei:

Tussen de klep en de zitting lijkt mij ook absoluut onmogelijk, maar theoretisch is tussen een stoter en klepsteel in de cilinderkop mogelijk. Bij moderne motoren is de marge tussen klep en zuiger niet groot. Bij een VVTI zal dat nog allemaal wat gevoeliger liggen. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of di zo'n motor was waarvan de zuigers nog wel eens wilden kantelen. Vandaar de oliegebruik of olielekkagevraag.

Het olieverbruik lag vanaf de 230.000 km tussen de 1 op 5000 en 1 op 7000 km. De klepdeksel pakking was vervangen omdat hij daar volgens de garage wat olie lekte. Op vakantie stond na 2000 km (na de beurt) het oliepeil nog helemaal bij bovenste streepje, en leek de auto geen druppel meer gebruikt/gelekt te hebben.

Boppie zei:
Die kant zou ik ook op denken...het komt vrijwel niet voor dat deze motoren kapot lopen.

Wel de vraag, wat merkte je voorafgaand, maakte de motor lawaai, brandde er een lampje...dat soort dingen of was het ineens boem en klaar.

Ik reed zelf niet in de auto, maar volgens mijn vriendin die reed: "Nee, de motor maakte geen lawaai. Er brandde geen lampje. Hij moest wel in zijn drie om de helling op te komen (het was zo'n lange autorouteklim, op de meridienne), dus de motor had het al wat moeilijker, maar maakte niet meer lawaai. En opeens viel het geluid weg, en was de motor uit."

Heb die route zelf ook vaak gereden, en hoefde met deze auto nooit terug naar de 3. Dus kennelijk zat er toen al geen compressie meer op 1 van de cylinders.

M Rijk zei:
s velthuis zei:
Rayban zei:

Het olieverbruik lag vanaf de 230.000 km tussen de 1 op 5000 en 1 op 7000 km. De klepdeksel pakking was vervangen omdat hij daar volgens de garage wat olie lekte. Op vakantie stond na 2000 km (na de beurt) het oliepeil nog helemaal bij bovenste streepje, en leek de auto geen druppel meer gebruikt/gelekt te hebben.

Heeft er niet (veel) te veel olie in gezeten?

Mijn mening is ook dat er pech en ongeluk tezamen kwam en het niets met de kleppendekselpakking te doen heeft.
Moet je in dit geval zo accepteren, probeer een goede ruilmotor (van de sloop) op de kop te tikken en dan kun je er weer jaren plezier aan hebben.

Terug
Bovenaan