Gebarsten koplamp fixen voor apk?

NH 7268546

Startmotor
Ik heb een barst in mijn koplampunit. Het zit aan de zijkant, dus niet indirect bij de lichtbundels.
20230920-185746.jpg

20230920-185742.jpg

Ik moet binnenkort bij de dealer voor apk. Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan repareren? Kan ik dit zelf met transparante lijm verlijmen of komt dit niet door de APK als ik dit verlijm?

Is het wel afkeur? Als de barst aan de rand zit en het lichtbeeld er niet door verstoord wordt, denk ik niet dat het een afkeurpunt is. Met lijm verbeter je daar ook niets aan, je voorkomt hooguit dat er vocht in de lampunit komt.

De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.

Artikel 128​

1. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
  2. De glazen van de lichtarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.

Lichtbeeld zal niet verstoord worden door die schade. Hoef je voor de apk dus helemaal niets aan te doen.

Ik weet niet of het een afkeurpunt is, maar als ik jullie beide hoor en artikel 128 lees, dan hoeft er geen reparatie te worden uitgevoerd.

Ik wilde voorkomen dat ik de koplampunit moet laten repareren door de dealer die dan bij de apk gaat zeggen dat de barst toch zorgt voor afkeur.

Wat zouden jullie doen met deze barst, los van de apk, zelf verlijmen zodat er geen vocht in komt of zo laten? Auto is 11jaar oud.

Ik zou er eigenlijk niets aan doen. Het zal er niet heel veel beter op worden met een reparatie.

Word hij echt slecht gewoon een keer een nieuwe koplamp er in. Zal waarschijnlijk zo rond de 100 euro kosten als je hem online bestelt.

Officieel is het geen afkeur als het lichtbeeld er niet door verstoord wordt.
Echter, als er delen ontbreken is het wel mogelijk afkeur als er scherpe delen aan zitten. (dit geldt trouwens voor alle verlichting)

Dealer kan nog wel eens moeilijk doen met zoiets om geld te willen verdienen. Maar het is voor de APK dus geen probleem als er wat barsten langs de rand van de koplamp zitten.

Persoonlijk zou ik het met een transparante hars proberen te repareren, zelfde idee als een ster in de voorruit.
Als je het netjes doet zie je daar uiteindelijk niets meer van en zal de koplamp wat langer mee gaan.
Reparaties met kit zijn gek genoeg ook toegestaan zolang het niet in het lichtbeeld zit (zie link punt 4, toelichting)

Maar vervangen is uiteindelijk de enige duurzame optie.

Ik vind het op de foto's een beetje lastig te zien. Als het alleen een paar barsten zijn, (waar ik een beetje vanuit gegaan ben) zal het met het vocht ook wel meevallen. Dan gewoon lekker laten zitten. Gaat waarschijnlijk nog jaren goed.

Als er echt een gaatje in zit oid, zou ik het inderdaad ook dicht maken met doorzichtige epoxy.

Wel oppassen met wat voor lijm je pakt. Epoxy is meestal prima, secondelijm (CA) absoluut niet doen. Dat zorgt vaak voor een aanslag, en maakt de hele boel dof.
Als hij op de rand wat door is, is dicht maken met wat kit ook gewoon een prima oplossing.

Ik heb net mijn APK gedaan en het is goedgekeurd zonder reparatie aan de gebarsten koplamp.
Daar ben ik blij om.

Als ik jullie adviezen hoor, dan is het beter om het dicht te maken met transparante hars / epoxy.
Ik ben een leek in lijmen van auto onderdelen, dus heb gegoogled naar epoxy lijm.
Is dit een geschikte lijm om mijn koplamp te dichten => https://normnederland.nl/repos-mma (vrij prijzig, koplamp vervangen is beter als ik naar de prijs kijk)

ALS er geen vocht in komt, dan is niks doen veruit de beste optie, zowel optsch als begrotingstechnisch ...
Met knoeien met epoxy of kit wordt het nooit mooier, wel lelijker.
Als je epoxy wil laten werken, dan moet je een spleet hebben waar je het in kan brengen, anders is het zinloos uberhaupt aan epoxy te denken.
Stoort het je, dan een vervanger zoeken, voor gangbare auto's is er vast wel een redelijk geprijst alternatief.

Edit: ik hoorde vandaag van iemand die het zou kunnen weten wegens zijn beroep, dat het , analoog aan barsten in voorruiten, mogelijk is om via het injecteren van epoxy mogelijk zou zijn om dat vrijwel onzichtbaar te fixen, maar ruiten zijn gelaagd en koplampen niet, en ik twijfel er persoonlijk sterk aan of het ook economisch zinnig is, gezien de prijzen van (China-made) koplampen, lijkt me niet iets wat je zelf even op een achternamiddag voor de deur kan gaan doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan