Gasklep vervangen

ricardo

Net ingestapt
Betreft Twingo II 1.2/16V Quikshift uit 2010 +/- 50.000 km.
Gasklep loopt en stroef blijft openstaan met als gevolg teveel toeren. Heb de gasklep al gedemonteerd en overweeg deze zelf te vervangen. Nu lees ik her en der dat bij sommige (niet alle) gaskleppen de software geüpdatet/ingeleerd moet worden omdat anders de auto de gasklep niet herkend. Nu heb ik bij vergelijkbaar model al eens eerder een gasklep schoongemaakt en weer terug gemonteerd en geen storingen of zo gehad.
Is het bij deze auto echt noodzakelijk dat de boel ingeleerd en geupdate moet worden? Of kan ik de gok ook wagen en indien nodig als nog bij een garage langsgaan.

Als er een ouderwetse gaskabel heen gaat hoef je hem niet opnieuw in te leren. Heb je geen fysieke gaskabel bestaat de kans wel dat het noodzakelijk is.

Het ligt eraan hoeveel de waardes bij de nieuwe gasklep afwijken van de oude. Ligt dat in de buurt regelt hij zichzelf wel weer bij. Is het verschil te groot dan moet hij aan de testkast.

Je hebt ook gaskleppen die gekoppeld zijn aan het serienummer van de auto. Als je hem dan niet koppelt, doet hij erg weinig. Volvo had zo'n gasklep rond de eeuwwisseling.

Terug
Bovenaan