Garantie op reparatie - remklauw handrem defect

nick 7346021

Net ingestapt
In januari 2022 is een remklauw van mijn Opel Meriva vervangen vanwege slijtage. Anderhalf jaar later blijkt bij de APK keuring dat dat de handrem van de vervangen remklauw niet goed is; de gehele remklauw moet wéér vervangen worden. Dit is geen slijtage maar is te wijten aan het onderdeel, benoemt een monteur. De garagehouder laat weten dat het onderdeel nu buiten zijn verkregen garantietermijn van 1 jaar valt. Hij wil niet tegemoetkomen in de kosten van een nieuwe remklauw.

Wanneer ik online zoek op garantietermijnen van onderhoud kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Volgens de rijksoverheid is de garantietermijn van producten: "Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat". Is dit ook het geval bij auto-onderdelen die door een garage zijn vervangen? Ik verwacht namelijk dat een remklauw minstens 5 jaar mee moet gaan. Is het mogelijk de kosten van de vervanging toch te verhalen op de garagehouder, en hoe kan ik dit aanpakken?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Wat is er precies kapot dan?
Bij het ontspannen van de handremkabel komt de remklauw niet meer los van het wiel. De remklauw ontgrendeld niet meer omdat het veringsmechanisme op de remklauw niet meer werkt; deze is er alleen met de hand af te halen, waardoor het onderdeel niet meer door de APK komt.

En als de auto begint te rollen, schiet hij er waarschijnlijk gewoon weer af? Anders zit je rem daar vast, en dat moet je toch wel gemerkt hebben. Of gebruik je nooit de handrem?

Lijkt me ook iets wat gewoon op te lossen is door het allemaal een keer netjes schoon te maken.

En als de auto begint te rollen, schiet hij er waarschijnlijk gewoon weer af? Anders zit je rem daar vast, en dat moet je toch wel gemerkt hebben.
De laatste maanden schoot hij er inderdaad met een knal vanaf bij het vertrekken, hier heb ik niets achter gezocht omdat ik geen expert ben. Pas na APK controle en de vaststelling van het probleem is de remklauw na het rijden een keer op de remschijf blijven hangen, waarna ik de handrem niet meer gebruik.

De toenadering tot dit forum gaat mij over de garantietermijn op de vervanging van de remklauw, niet over het ongemak of de ervaring. Weet u hier iets vanaf?

Ik was op zoek naar een praktische oplossing, maar dat interesseert je schijnbaar niet. Oke dan.
Mijn garagehouder en een onafhankelijke monteur/vriend hebben beiden gezegd dat de remklauw echt vervangen moet worden. Reiniging zal slechts een tijdelijke oplossing zijn, want het onderdeel is blijkbaar niet in staat te blijven werken onder normale omstandigheden. Morgen wordt de remklauw vervangen.

Fabrieksgarantie = slechts een deel van de garantie.

Europeese garantietermijn op nieuwe producten is 2 jaar. Dit geldt voor alles wat je Nieuw koopt. Ongeacht waar dat is (de garagist is in principe een tussenhandelaar) of in welk europees land.

Let wel op dat er in nederland geen wettelijke garantietermijn is en dat bedrijven hierdoor moeilijk doen. Feitelijk hebben ze zich wel aan de europeese richtlijnen te houden.
In nederland moet een product "Deugen"
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, klop daar even aan. Indien mogelijk zullen zij hier zeker achteraan gaan voor je.

Voor de rest: bekijk deze linkjes even van de overheid:

Overigens. terzijde: Garantie op juiste montage is weer een ander verhaal.

Edit: Dat stukje "doorrijden met een probleem" had ik overheen gelezen. Dan zit er dus een factor eigen schuld aan... Dat valt niet onder garantie, omdat de verkoper niet direct de kans heeft gehad om er iets aan te doen.

Laatst bewerkt:
Is het een Bovag-garage? Dan kun je misschien nog wat met de voorwaarden van de Bovag-garantie. In artikel 15.1 staat dat je zes maanden garantie hebt op verrichte werkzaamheden. Maar in artikel 14.1 en 14.2 staat dat je daarenboven ook gewoon wettelijke garantie en fabrieksgarantie hebt op nieuwe onderdelen. De vraag wordt dan wat de garantietermijn van de onderdelenfabrikant is en wat de wettelijke garantietermijn is (ik zou zeggen: twee jaar, zoals hierboven al gemeld).

Er zit 1,5 jaar tussen. Het is een auto van misschien wel 10-15 jaar oud.

Als hij een jaar garantie geeft, dan is het gewoon pech. Als je er op tijd bij bent kun het het gewoon uit elkaar halen, schoonmaken / smeren en weer in elkaar zitten. Is niets bijzonders zo'n klauw. Maar als je er te lang mee door rijd en het spul word warm, ja dan zit je aan een nieuwe.

Een remklauw zegt gaat ook niet zomaar stuk, ze gaan stuk door externe oorzaken. Bijvoorbeeld te veel vocht in de remvloeistof (wanneer is deze voor het laatst ververst?). Er komt dan roest in de cilinder van de remklauw en dan zit het spul vast. Kan ook gewoon stukje vervuiling zijn waardoor het vast zit. In die 1,5 jaar heeft de auto toch wel een beurt gehad? Een beurt is meer dan alleen olie verversen maar bestaat ook uit diverse checks, waaronder dus de remmen. Toen was er niets te merken en liep alles mooi soepel en vrij?

De laatste maanden schoot hij er inderdaad met een knal vanaf bij het vertrekken, hier heb ik niets achter gezocht omdat ik geen expert ben.

Je hoeft ook geen expert te zijn om te weten dat dit niet normaal is? Mogelijk als je er op tijd bij was had de remklauw gewoon gereviseerd kunnen worden. Als ik iets abnormaals hoor, zeker een knal bij vertrek, laat ik er naar kijken. Lijkt mij niet heel gek. Je gaat er maanden mee door rijden. Nu is deze te warm geworden en wil je bij de garage aankloppen 1,5 jaar naar reparatie.

Je hebt gewoon pech, Voordat je weer een nieuwe monteert zou ik ook de remvloeistof laten controleren / verversen voordat je over een jaar of 2 weer staat.

Laatst bewerkt:
Expert: Een in een bepaald vakgebied deskundig persoon aangeduid. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein.

Normaal: Het wijkt niet af van de gangbare praktijk, ofwel iets verloopt volgens de regel. Wat precies als normaal wordt gedefinieerd hangt dus af van de omstandigheden.

Enfin, ik denk ook dat als je hier elk jaar even naar kijkt het gewoon een paar jaar goed gaat. Dat valt bij mij onder de noemer normaal onderhoud. Das dan ook de reden dat mijn bandenwissel een dag in beslag neemt. Maar de rest van de tijd heb ik er geen omkijken naar.

Op basis van de informatie die jij geeft denk ik niet dat je recht op garantie. Ja je mag verwachten dat je er langer dan 1 jaar mee kan doen, maar je moet daarvoor wel fatsoenlijk met je spullen omgaan. Als je al maanden een knal hoort en daar niks mee doet, dan vergooi je je recht op garantie. Je kan wel roepen dat je geen expert bent, maar dat is natuurlijk totaal niet relevant. 90% van de autobezitters is dat niet en als je er geen verstand van hebt dat ga je naar iemand toe die dat wel geeft. Zoals Nico aan geeft: Een in een bepaald vakgebied deskundig persoon en.
Je gaat dus naar een garage.

De laatste maanden schoot hij er inderdaad met een knal vanaf bij het vertrekken, hier heb ik niets achter gezocht omdat ik geen expert ben. Pas na APK controle en de vaststelling van het probleem is de remklauw na het rijden een keer op de remschijf blijven hangen, waarna ik de handrem niet meer gebruik.

De toenadering tot dit forum gaat mij over de garantietermijn op de vervanging van de remklauw, niet over het ongemak of de ervaring. Weet u hier iets vanaf?
Je handrem komt met een knal los en dat is al maanden zo en daar zoek je dan niks achter. Dan denk je niet, wat raar, dat mijn handrem met een knal loskomt, misschien moet ik er even iemand naar laten kijken.....
Terecht dat ze niet tegemoed komen.

"Knal heb ik niets achter gezocht omdat ik geen expert ben." Serieus? Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat dat niet zo hoort. En dat je het hier noemt laat al zien dat je ook wel weet dat het niet normaal is.

Maar wel garantie willen als het helemaal kapot gaat natuurlijk.

Het moet gewoon goed zijn, daar gaat het natuurlijk niet om. Maar als het dan geluid gaat maken moet je ook de garage de mogelijkheid geven om het op te lossen. Als je dan maanden blijft rijden, gaat het natuurlijk helemaal kapot.
Anders was het misschien simpel op te lossen, nu moet er een nieuwe klauw op.

Je zou kunnen vragen om het 50/50 te doen oid. Dat zou ik dan (voor beide kanten) wel een nette oplossing vinden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan