nick 7346021
Net ingestapt
In januari 2022 is een remklauw van mijn Opel Meriva vervangen vanwege slijtage. Anderhalf jaar later blijkt bij de APK keuring dat dat de handrem van de vervangen remklauw niet goed is; de gehele remklauw moet wéér vervangen worden. Dit is geen slijtage maar is te wijten aan het onderdeel, benoemt een monteur. De garagehouder laat weten dat het onderdeel nu buiten zijn verkregen garantietermijn van 1 jaar valt. Hij wil niet tegemoetkomen in de kosten van een nieuwe remklauw.
Wanneer ik online zoek op garantietermijnen van onderhoud kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Volgens de rijksoverheid is de garantietermijn van producten: "Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat". Is dit ook het geval bij auto-onderdelen die door een garage zijn vervangen? Ik verwacht namelijk dat een remklauw minstens 5 jaar mee moet gaan. Is het mogelijk de kosten van de vervanging toch te verhalen op de garagehouder, en hoe kan ik dit aanpakken?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Wanneer ik online zoek op garantietermijnen van onderhoud kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Volgens de rijksoverheid is de garantietermijn van producten: "Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat". Is dit ook het geval bij auto-onderdelen die door een garage zijn vervangen? Ik verwacht namelijk dat een remklauw minstens 5 jaar mee moet gaan. Is het mogelijk de kosten van de vervanging toch te verhalen op de garagehouder, en hoe kan ik dit aanpakken?
Bij voorbaat dank voor de hulp!