Garantie defect..

GTItjee

Net ingestapt
3 maanden geleden heb ik een polo GTI 6R aangeschaft, zonder garantie. Nu 3 maanden later blijkt er een klep te zijn doorgebrand, cilinder beschadigd en een deel van het onderblok ook. Moet waarschijnlijk een heel nieuw blok in of reviseren, kosten rond de 3000,-.

In hoeverre is de autodealer waar ik deze kocht aansprakelijk? Betreffend het conformiteitsbeginsel mag je van een auto die meer dan 10k kost toch wel verwachten dat deze langer dan 3 maanden na aankoop meegaat.

GTItjee zei:
3 maanden geleden heb ik een polo GTI 6R aangeschaft, zonder garantie. Nu 3 maanden later blijkt er een klep te zijn doorgebrand, cilinder beschadigd en een deel van het onderblok ook. Moet waarschijnlijk een heel nieuw blok in of reviseren, kosten rond de 3000,-.

In hoeverre is de autodealer waar ik deze kocht aansprakelijk? Betreffend het conformiteitsbeginsel mag je van een auto die meer dan 10k kost toch wel verwachten dat deze langer dan 3 maanden na aankoop meegaat.

Je kunt je zelf ook afvragen, was het slim om een auto van boven de 10K, zonder garantie te kopen, wat mij betreft, ben je dan echt een rund, tenzij je de hele geschiedenis van de auto zou weten.....
Das een keuze die je maakt en dan moet je niet achteraf janken, omdat het de verkeerde keuze bleek te zijn.

marcel21674 zei:
GTItjee zei:

Je kunt je zelf ook afvragen, was het slim om een auto van boven de 10K, zonder garantie te kopen, wat mij betreft, ben je dan echt een dom rund.....
Das een keuze die je maakt en dan moet je niet achteraf janken, omdat het de verkeerde keuze bleek te zijn.

Volgens mij ben ik hier niet aan het janken maar vraag ik mij af of de dealer aansprakelijk is... Er bestaat namelijk een wettelijke garantie waarbij de verkoper de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast draagt voor het defect om te bewijzen dat dit defect is ontstaan na de aankoop. Als het defect aanwezig was (Dat lijkt me hierin wel het geval, je rijdt niet zomaar het blok stuk in 3 maandjes..) dan is de dealer wel aansprakelijk

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat je bewust een auto in die prijsklasse zonder garantie koopt. Maar dat is verder aan jou. Wat ik me wel afvraag of je een rechtsbijstandsverzekering hebt en misschien kunnen ze je daar beter van advies dienen of een belletje naar de ANWB.

je hebt jezelf een beetje je billen verbrand.
door GEEN garantie te nemen op je auto.

nu moet u zelf de kosten oplossen.

ik zelf heb het ook mee gemaakt. klep verbrand en een hele nieuwe kop erop.
gelukkig gebeurde dit 2dagen na aankoop(200km maar gereden) moest alleen de takel kosten betalen(100euro)

haf me gelijk 2000 euro bespaard.

GTItjee zei:
marcel21674 zei:
GTItjee zei:

Je kunt je zelf ook afvragen, was het slim om een auto van boven de 10K, zonder garantie te kopen, wat mij betreft, ben je dan echt een dom rund.....

Volgens mij ben ik hier niet aan het janken maar vraag ik mij af of de dealer aansprakelijk is... Er bestaat namelijk een wettelijke garantie waarbij de verkoper de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast draagt voor het defect om te bewijzen dat dit defect is ontstaan na de aankoop. Als het defect aanwezig was (Dat lijkt me hierin wel het geval, je rijdt niet zomaar het blok stuk in 3 maandjes..) dan is de dealer wel aansprakelijk

Heb je uberhaupt van te voren gekeken naar mogelijke bekende kwalen van de auto die je nu hebt? Dan had je bij voorbaat al kunnen weten dat je een tikkende tijdbom gekocht had waar niet de vraag is OF je problemen krijgt maar WANNEER. Zoals al aangegeven je hebt je billen gebrand. Je zou nog kunnen kijken of het een BOVAG garage is waar je hem gekocht hebt en dan proberen op de >4500,- garantie regel iets van coulance te kunnen krijgen.

Verder zie dit als duur leergeld, zoek altijd een forum/website/google op om te kijken of er bekende problemen zijn met je te kopen auto. Dan was je waarschijnlijk mijlen ver bij de Polo GTi vandaan gebleven.

Was zeker de goedkoopste Polo GTI op internet?

In principe heb je recht op het conformiteitsbeginsel , aan de andere kant heb je het risico genomen om hem zonder garantie te kopen, nu heb je de nasleep er van.
fifty fifty zou redelijk zijn in mijn ogen.

Je wil graag zo'n auto omdat je waarschijnlijk leeft "on the edge", sneller, beter, premium.... en je hebt het gevonden! Hoop dat je portemonnee het aan kan.

Non-conformiteit is geen alles dekkende garantie.

Ja een computer, TV, auto, fototoestel moet blijven werken na 3 jaar, maar het product moet wel juist gebruikt en onderhouden zijn en bij een auto van 3 of 4 jaar kan je best wel eens een reparatie hebben.

Het is ook nog eens gevolgschade, de klep was kapot, dat de rest dan in de soep draait is eigenlijk niet de schuld van de verkoper.
Vergelijk het met een klapband waardoor je schade rijdt.

Dit is gewoon het risico van auto's kopen vandaag de dag. Super gevoelige en dure blokken en bakken.

Tis een beetje een welles nietes verhaal.
Voorleggen aan je rechtsbijstandverzekering of anders het juridisch loket.
In principe is ook voor 2e hands spul het conformiteitsbeginsel van toepassing. Maar daar zitten ook zo zijn grenzen aan.
Maakt niet uit of je garantie hebt of niet. Wettelijk heb je idd tot op zekere hoogte garantie op 2e hands producten, ookal is dat een auto.

na 3 maanden een defect bij een 2e hands product... Het kan.
Maar de geloofwaardigheid dat er al 3 maanden een sluipend probleem is heb ik er niet bij.
Klep verbrand niet zomaar en als het gebeurt is het ook vrij snel gebeurt.
Motor zal hooguit al enige tijd slecht gelopen hebben of een afwijkend verbruik hebben gehad.

Een GTi met één van de meest beruchte motoren die VW ooit heeft gebouwd voor 10 mille kopen zonder garantie? is het lef? Is het naïviteit? Is het domheid? Tja. Wie zal het zeggen. Ook nog de DSG?

Ik zou m'n recht proberen te halen bij Pon. Die is meestal heel welwillend en meedenkend als het om dit soort schrijnende situaties gaat. Dan merk je die red carpet behandeling, dan wéét je waar je voor betaald hebt. Het echte premium gevoel.

GTItjee zei:
... Betreffend het conformiteitsbeginsel mag je van een auto die meer dan 10k ...

Even graag meer uitleg van jouw kant aub

Hoe oud is die polo?
Hoeveel kilometers heeft dat ding gelopen?
Wat heb je ervoor betaald, en is dat marktconform?
Wat staat er precies in het koop contract?

In deze Polo GTI ligt de zeer beruchte 1.4 TSI Twin Charge motor, de vraag is niet of ze kapot gaan maar wanneer. Eigenlijk is het zeer onverstandig om deze auto te kopen, maar dat had je al gemerkt.

Dit probleem zou ik voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering, of als je die niet hebt bij de ANWB of de Consumentenbond (als je lid bent)

Het is ook sterk afhankelijk van de kilometerstand, leeftijd en prijs wat de verwachting van deze auto mag zijn. Gezien de prijs is de verwachting natuurlijk dat je de eerste tijd geen problemen zult hebben.

Waarom is de reparatie in de post op het Radar forum ineens 4500,= terwijl er hier op het Autoweek forum sprake is van een reparatie van 3000,= ?
Is toch een significant verschil.....

v.d.Heyden

Waar heb je deze auto gekocht? Heb je al met de dealer overlegd of hij wat voor je kan betekenen? Misschien kom je er beter vanaf dan meteen over een conformiteitsbeginsel of rechte te beginnen.

En misschien kunnen experts hier aangeven of een beschadigde klep al eerder kan ontstaan of deze acuut is opgetreden?

boyofwax zei:
En misschien kunnen experts hier aangeven of een beschadigde klep al eerder kan ontstaan of deze acuut is opgetreden?

Een kapotte uitlaatklep merk je heel snel. De compressie van één cilinder is veel lager, zeker bij lage toerentallen. Onregelmatige motorloos, verhoogd verbruik verminderde trekkracht, maar ook een onrustig geluid uit de uitlaat. Met de hand op de uitlaat is het soms wel te voelen doordat hij bij sommige slagen niet blaast, maar zuigt. Bij een defecte inlaatklep kun je eerder een backfire verwachten.

Het lijkt me voor TS lastig te bewijzen. Misschien heeft hij wel signalen genegeerd waardoor de schade nu groter is dan nodig.

GTItjee zei:
marcel21674 zei:
GTItjee zei:

Jouw verhaal lees ik als dat jij het antwoord al wel weet.. Heb jij niet doelbewust zonder garantie gekocht, wetende dat jij je bij problemen op het conformiteitsbeginsel zal beroepen?

Ik hoop voor de verkoper dat er op de factuur duidelijk omschreven is dat de koop zonder garantie heeft plaatsgevonden en dat de staat van het voertuig was zoals bekend en bereden door koper.

Gullwing zei:
GTItjee zei:
... Betreffend het conformiteitsbeginsel mag je van een auto die meer dan 10k ...

Even graag meer uitleg van jouw kant aub

Hoe oud is die polo?
Hoeveel kilometers heeft dat ding gelopen?
Wat heb je ervoor betaald, en is dat marktconform?
Wat staat er precies in het koop contract?

Dit is inderdaad ontzettend van belang voor de juridische beoordeling van non-conformiteit. Kortgezegd zal de verkoper moeten bewijzen dat de auto volgens de overeenkomst is afgeleverd. Dat is ie, want je hebt er drie maanden mee gereden. Dan komt de vraag of je dit na drie maanden mocht verwachten. Dat hangt af van bovenstaande gegevens.

Overigens: het is geen veiligheidsgebrek, dus daar sta je mee achter.

Durashift zei:
Ik hoop voor de verkoper dat er op de factuur duidelijk omschreven is dat de koop zonder garantie heeft plaatsgevonden en dat de staat van het voertuig was zoals bekend en bereden door koper.

0,0 juridische waarde.

Terence zei:
Durashift zei:

0,0 juridische waarde.
Durashift zei:

Art. 7:17 BW bespreekt non-conformiteit van de auto. De mededeling op de factuur "zonder garantie, zoals gezien en bereden" doet aan de wettelijke bescherming niets af én wordt niet meegenomen in de bespreking en/of waardering. Het heeft dus geen waarde voor de juridische beoordeling.

Terence zei:
Carfanatic zei:
weer een TS die niets meer laat horen.

Ik zal het nogmaals eens vragen of e-mailmeldingen groter kan worden aangegeven. Vanwege regelgeving mag het niet meer opt-out.

Ligt in dit geval niet aan het AW-forum, hier (geopend en voor het laatst gereageerd voor hij dit topic aanmaakte) laat hij verder ook het topic op z'n beloop...

snelle willy zei:
je hebt jezelf een beetje je billen verbrand.
door GEEN garantie te nemen op je auto.

nu moet u zelf de kosten oplossen.

Complete onzin Snelle Willy, lees je even wat beter in zou ik zeggen.

Ontopic:

Met een simpele zoekactie had u ook kunnen weten dat dit een drama motor is, JD een gerenommeerde VAG tuner raad dit blok ook met klem af!
Een 50/50 deal lijkt me redelijk idd.

Terug
Bovenaan