Garage maakt tikfout met KM stand

Toon 6020112

Startmotor
Beste mensen allemaal,

Ik heb een probleempje ik ben er achter gekomen dat de garage een verkeerde km stand heeft doorgegeven, nu hebben ze het RDW vandaag een verzoek gedaan om de teller stand te corrigeren omdat ze een menselijke tikfout hebben gemaakt, heeft iemand ook mogelijk ervaring met dit hoe snel dit verwerkt wordt vanuit de RDW?

Nu ga ik de auto volgende week inruilen, en als zij de nieuwe km stand doorgeven aan het RDW dan komt de auto op onlogisch.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het prima opgelost worden. Tikfoutjes worden nu eenmaal gemaakt, en gelukkig bestaat er een mogelijkheid om het op te lossen. Ik snap alleen de 'hoop ellende' niet. Je ruilt de auto in, dus wat is dan nog de ellende? Ik snap dat je het netjes wil doen qua inruil, maar de schuld ligt niet bij jou.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel met niet kloppende tellerstanden, maar corrigeren daarvan (omdat de rdw er zelf mee begonnen was bij een import) is wat meer werk als het een hele reeks is die niet klopt door een 6e getal op een 5 tellerige teller...

Garages maken wel vaker typfoutjes, daarom is de mogelijkheid om het te corrigeren er ook.
Het is goed dat je hiermee alert bent geweest. Meestal wordt er geen groot probleem van gemaakt.

Als je de auto inruilt zal de tellerstand inderdaad onlogisch worden gezet als de correctie nog niet is doorgevoerd. Maar die correctie kan ook van een kilometerstand in het verleden worden gemaakt.
Dus voor jou inruil is dat niet zo van belang uiteindelijk. Geef het wel even aan bij de garage waar je de auto inruilt.
Als het dezelfde garage is, dan maakt het helemaal weinig uit, het is immers hun eigen fout.

Maak je er niet te druk om. Je krijgt geen naslag, hooguit een berichtje van de garage dat het is opgelost. Zodra de auto is overgeschreven is het ook niet meer jou probleem. Je hebt immers netjes de stand op verzoek laten corrigeren en het is aan de rdw/de garage die het heeft ingestuurd zaak om het op te lossen.

Wel heel erg naar dat je door een garage een hoop elende kunt krijgen omdat ze een tikfout maken.

Waar werken worden fouten gemaakt, garage lost het netjes op. Je hoeft er zelf niks voor te doen en met inruil geeft het geen enkel probleem.

Als dat de definitie is van ‘heel erg naar’ en ‘een hoop ellende’ voor zoiets dan heb je volgens mij een heel gelukkig leven ;)

Maak je niet druk. De ver-/inkoper is heel aardig geweest over je auto, maar hij gaat toch direct de pers in :ROFLMAO:

Soms moet je in het leven even een stapje terug nemen en jezelf aandachtig bekijken. Ik snap het wel hoor. Ik kan ook flink humeurig worden van een deuk of iets.

Ik heb hetzelfde aan de hand met een caddy uit 2007. Normaal check ik altijd de km stand via ovi rdw, maar nu niet. Ik heb al het onderhoud in gezien en gelijk meegenomen. 15 jaar bij de eerste eigenaar geweest, en bij de 41k km hebben ze per ongeluk 31k km ingevoerd. Minder dan de stand ervoor. Hij was toen pas 2 jaar oud, maar heeft nu wel 'geen oordeel'. Zou dat ook nog te corrigeren zijn?

IMG-7091.jpg

Heb via de link van @Pobresh net even contact opgenomen met het rdw. Kijken of ze dit op kunnen lossen.

Laatst bewerkt:
Normaliter wel, zeker als er maar 1 stand afwijkt en de rest gewoon netjes oploopt zoals je zou verwachten.

Je dient echter wel bewijs in te kunnen leveren dat die stand op dat moment werkelijk zo was, zoals met oude facturen bijvoorbeeld.
Al weet ik niet of de RDW nog standen aanpast uit de tijd van de NAP. Dit is overgegaan naar de rdw en alles wat daar als onlogisch stond, is bij de rdw als Geen oordeel opgenomen.

Vraag de tikfout garage of ze het hebben doorgegeven. Vraag de RDW hoe lang het duurt. Als het inmiddels al bijna verwerkt is dan laat je het daarbij. Je kan sowieso de inruilgarage ook even een mailtje sturen.

Ik denk echter dat er geen hond naar kijkt. Hebben we het hier over een zeer zeldzame auto of iets? Wat is de tikfout? 10.000 meer of minder op een 10 jaar oude auto kijkt ook al niemand naar.

De inruilgarage heeft de auto toch ook met de werkelijk tellerstand gezien en daarop geboden? Ik neem aan dat de tellerstand toen iets van 205.000 was, nu is hij 206.000 en de tikfout was 220.000.. Dat is toch ongelofelijk snel uitgelegd als tikfout en heeft niets met tellerfraude te maken. (Dat is van 200.000 naar 100.000 zetten of elk jaar 10.000 terugzetten, en natuurlijk vind je tellerfraude juist niet terug in de RDW gegevens). Daarbij is dat aantal kilometers niet eens mogelijk binnen een paar weken.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met de Mercedes garage, ik ging netjes voor een jaarlijkse beurt naar de dealer, zeggen ze tegen mij je bent een paar maanden geleden al geweest bij een andere garage, ik denk bij mijzelf hè?! Hebben ze daar dus ook een fout met de registratie nummers gemaakt “tikfout”. Km stand kwam ook niet met die van mij overeen. Ik moest daarvoor wel meerdere vestigingen telefoneren en was nog wel een gedoe om het ongedaan te maken… lekkere klantenservice… zij de fout maken en ik moet het oplossen! maar goed uiteindelijk uit het systeem verwijderd.

Het is wel rottig dat je zelf aan moet tonen dat het niet klopt. Ik heb het ook eens gehad. Gelukkig hield ik alle tankingen met kilometerstanden toen nog bij. Met aanleveren van dat overzicht bij de RDW hebben ze die onjuiste registratie verwijderd.

@Toon 6020112 sorry dat was niet bij de RDW maar bij de registratie bij Mercedes zelf. Dat heeft toen een aantal weken geduurd en meerdere telefoontjes. Met de RDW zelf heb ik daarin geen ervaring.

Normaliter wordt dit binnen 5 werkdagen gecorrigeerd. Zie de link die ik eerder geplaatst heb.

4500km in 3 dagen tijd is zeker wel mogelijk. Ervan uitgaande dat je 100km per uur rijdt met meerdere chauffeurs zou je dat zelfs binnen 2 dagen kunnen bereiken.
Maar niet heel erg realistisch nee. En dat zal de RDW ook wel zien.

Kwikfit... Ik noem het altijd Kwikfick of Quickfuck ;) Ze hebben je snel genaaid... Hopelijk heb je wel je lesje geleerd om daar vooral niet meer heen te gaan. (ze maken wel vaker fouten)

Zojuist maar opnieuw een correctieverzoek ingediend, wat denk jij gewoon de auto inleveren bij inruil of eerst dit oplossen en dan? want heb geen zin in hoofdpijn achteraf van de garage.

Bel de garage waar je gaat inruilen op (of ga er langs) en vraag wat zij ermee doen.
Gewoon transparant zijn en je hebt als het goed is een bewijs gekregen dat het wijzigingsverzoek is ingediend en dat kun je mee nemen, je kunt ook duidelijk aantonen dat het een foutieve invoer betreft aan de hand van de oude en huidige kilometerstanden.

Als zij zeggen: oke dan wachten we daar op, dan wacht je daar op. Zeggen ze: maakt niet uit, kom maar gewoon langs, dan ga je gewoon langs.

Niet te moeilijk doen ;)

Als je daar bang voor bent, dan verzet je de afspraak...

Ik begrijp je zorgen, maar een foutief ingevoerde kilometerstand komt relatief vaak voor, gemiddeld gezien onder alle autobedrijven samen. Ik denk zelfs meerdere keren per week bij grotere bedrijven en waarschijnlijk vooral op maandagochtend of vrijdagmiddag ;).
Vergissen is een menselijk iets. Dat gebeurt nou eenmaal, en dat snapt zo'n inkoper ook.

Je kunt bij de RDW gratis het tellerrapport opvragen, daarop staan alle tellerstanden en dan zie je ook de typfout.
Probleem opgelost.

Nou, de fout in de nap registraties van de caddy is opgelost. Kreeg vanmorgen een mail van het rdw, en als ik het nu check is de km stand logisch.
Heb de nap uitdraai al gedownload. Blij mee. Thnx voor de tip @Pobresh

Nou, de fout in de nap registraties van de caddy is opgelost. Kreeg vanmorgen een mail van het rdw, en als ik het nu check is de km stand logisch.
Heb de nap uitdraai al gedownload. Blij mee. Thnx voor de tip @Pobresh
Mooi dat het is opgelost voor jou (y)

Als het bij jou netjes hersteld is binnen 10 werkdagen, ga ik er van uit dat dat bij de topicstarter @Toon 6020112 nu ook in orde is?

Terug
Bovenaan