Garagadealers spreken elkaar tegen, E10, E5, VPower? 🤔

Bianca 3640457

Net ingestapt
Hoi. Als een laatste poging tot duidelijke info wend ik mij tot jullie.

Geen garagehouder weet mij het goeie antwoord te geven wat te tanken in mijn Daewoo Kalos van 2003. Met antwoorden als ‘je kan E10 proberen’, of ‘Vpower is wel het beste denk ik’ kan ik vrij weinig. Ik zie het niet zitten om m’n auto hierdoor naar de gallemiezen te helpen.

Weten jullie hierop het juiste antwoord? Alvast bedankt voor het meedenken/reageren!

Ik zou het goedkoopste tanken wat voorhanden is in jouw geval met de beschreven auto.

Dat zou E10 zijn maar daarvan hoor ik van een aantal dat dat niet voor mijn auto kan en van een aantal weer van wel. Bij de e10check staat m’n auto niet. Is dat dan perse een teken dat ik geen e10 meer mag tanken?

Volgens onderstaande is je auto te oud:

Chevrolet:
All Chevrolet vehicles produced from the model year 2006 with a Euro 4 emissions
compliant engine can be run with E10 petrol:
• Aveo / Kalos – 2005 onwards
• Captiva – all
• Cruze / Orlando – all
• Epica – all
• Matiz – 2006 onwards
• Nubira / Lacetti – 2006 onwards
• Tacuma / Rezzo – 2006 onwards
• Spark – all
This information applies to vehicles in original condition. The suitability of E10 petrol may
be affected, particularly in older Chevrolet cars, through the use of non-original Chevrolet
parts or through conversions.
If fuel additives are used, please observe the instructions of the additive manufacturer.

Bron:
https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf

Vreemd dat garagehouders niet kunnen Googelen.

Dat model auto is onder zoveel namen op de markt, kijk even verder. Het is gewoon een basic motortje dus ik zou er niet te ingewikkeld over doen.

FH163500 zei:
Dat model auto is onder zoveel namen op de markt, kijk even verder. Het is gewoon een basic motortje dus ik zou er niet te ingewikkeld over doen.

Of je auto wel of niet op e10 kan rijden is van meer zaken afhankelijk dan enkel de motor...

Dat is wel zo, maar ik zou in een auto met een dagwaarde van een paar honderd euro geen benzine gaan tanken wat 10 tot 20 cent per liter duurder is. Per slot van rekening rijdt je niet in een Daewoo Kalos uit 2003 omdat je het zo makkelijk kunt betalen allemaal.

Meestal worden geen extreme afstanden gereden met dit soort auto's. Stel 10.000 km, met een verbruik van 1 op 14 zit je dan op ongeveer 700 liter is bij 10 cent 70 euro op jaarbasis. Een simpele reparatie kost meestal al meer.

E5 als je het kan vinden is het goedkoopste, Vpower is altijd E5.

Verder mag je best wel een keer E10 tanken, het is niet zo dat je motor meteen vastdraait.

Je kan ook even op motortype zoeken, misschien valt die net nog onder de geschikte modellen. In tabellen moeten ze het simpel houden natuurlijk.

V0RQ zei:
E5 als je het kan vinden is het goedkoopste, Vpower is altijd E5.

Verder mag je best wel een keer E10 tanken, het is niet zo dat je motor meteen vastdraait.

Je kan ook even op motortype zoeken, misschien valt die net nog onder de geschikte modellen. In tabellen moeten ze het simpel houden natuurlijk.

Thnx. Net nog even met mijn oude garage gebeld. Die adviseerde eigenlijk hetzelfde, het kan geen kwaad E10 én E5 te gebruiken, zolang de auto maar niet te lang stil staat en er niet ‘abnormaal’ mee gereden wordt.

Raar advies, ethanol lost natuurrubbers (versneld) op en dat heeft niets met stilstand of rijgedrag te maken. Hoe hoger het ethanol gehalte hoe sneller het kan gaan.

Vin cent zei:
Raar advies, ethanol lost natuurrubbers (versneld) op en dat heeft niets met stilstand of rijgedrag te maken. Hoe hoger het ethanol gehalte hoe sneller het kan gaan.

Nou ja; behalve het feit als je E10 tankt en dan de auto lang niet gebruikt of E10 tankt en de volgende week bij een tankbeurt weer E5 neemt.
De tijd dat alles aan de ethanol wordt blootgesteld is dan bij niet gebruiken langer.

Vin cent zei:

We praten over 10% ethanol ipv. de gebruikelijke 5%, zal wel los lopen met dat oplossen, Als het echt zo'n enorm probleem was, dan waren er met E5 ook wel al meer problemen geweest, maar daar hoor je eigenlijk nooit wat over.

Vorige week dinsdag (8 oktober) heb ik mijn garage gemaild (in de avond) en afgelopen week werd ik teruggebeld door hen.
Dit ging er even over dat een klein deel van de brandstof in de olie terecht komt altijd en dat hierdoor de katalysator kapot kan gaan. Elders hier heb ik gelezen over ethanol dat reageert met de zink/fosfaat additieven waardoor dit zou kunnen gebeuren.
Hier zei mijn garage ook dat een auto uit 2015 zoals ik heb zeker E 10 wel aan zou moeten kunnen, maar hadden ze het over auto's ouder dan 2005 die meestal ongeschikt zouden zijn. Hierover ben ik niet in discussie gegaan, maar ik dacht dat (bijna) alle auto's na 2000 geschikt zouden moeten zijn voor E 10.

Voor dit draadje:
Bij Daewoo zie ik het volgende op de site e10check.nl:
Er kunnen geen gegevens meer worden opgevraagd bij de fabrikant. Bij twijfel wordt daarom afgeraden gebruik te maken van E10. Raadpleeg binnenzijde tankklep of instructieboekje.

Bij Chevrolet wat Daewoo overgenomen heeft lees ik dat alles voor 2006 ongeschikt is.
Dit zou dus betekenen dat u E 5 en dus de duurdere benzine moet blijven tanken.
Alle modellen vóór 2006 zijn niet geschikt voor het gebruik van E10. Bij twijfel neemt u contact op met het Chevrolet Customer Assistance Centre, email chevrolet.europe@gm.com of telefonisch 0800 02 05 902*

*Aan het (mobiel) bellen van bovenstaand nummer kunnen kosten verbonden zijn. Uw netwerkprovider kan u daarover informeren.

Terug
Bovenaan