Front Assist en Adaptive cruise controle VW Polo bj 2019

A

Anoniem

Guest
Beste forum leden,

Onlangs een VW Polo uit aug-209 gekocht. Ik kwam er achter dat op deze auto ACC zit en Front Assistent.Nu ben ik aan het achterhalen wat Front Assistent nou precies inhoud. Ik merk eigenlijk helemaal niks tijdens het rijden!

ACC: heb ik al uitvoerig getest. Je stelt je snelheid in en hij past de snelheid aan op je voorganger. Ook als je de afrit neemt en de auto voor jou gaat remmen, dan remt de auto mee. Uiteindelijk geeft die een melding dat ik zelf moet remmen.

Front Assistent: compleet onduidelijk wat deze functie inhoud. Zoals ik heb gelezen remt de auto automatisch! Maar voor de ‘grap’ al eens geprobeerd, om achter mijn vriendin te rijden en te gaan ‘bumperkleven’ helaas systeem reageert nergens op. Wat doet deze functie exact en bij welke snelheden?

Gr,
Erik

Staat zoiets niet in je instructieboekje beschreven? Het zou kunnen dat is het een systeem dat botsingen probeert te voorkomen dus achter een rijdende auto aanrijden zorgt niet voor activatie. Wat wel hier voor zorgt is zonder remmen op een stilstaande of veel langzamer rijdende auto af rijden zonder remmen.

Ik kan het nergens terugvinden in de instructieboekjes. Ook internet laat wel het eea filmpje zien, maar je weet niet of de auto dan op ACC rijdt, of dat je zonder rijdt en de auto stopt.

Dus samengevat: Front Assist zorgt ervoor als er onverwachts iets voor de auto komt, dat deze uit zichzelf een (nood) stop maakt? Is dit ook snelheid afhankelijk dat dit systeem werkt? Of bij alle snelheden?

Ik zal eens testen met een grote kartonnen doos (heb ik nog liggen) zal er eens op afrijden en niet remmen. Ben benieuwd of de auto dan uit zich zelf stopt.

Ik was de T-Roc van mijn vrouw eens vooruit aan inparkeren naar een heg toe. De auto vond dat de heg te dichtbij kwam en remde hard.

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=kCpQojqZeWE

Ja, dit filmpje heb ik ook gezien! Maar als ik ACC aan heb staan en erop rij, dan remt de auto wel af. Dus aan dit filmpje te zien is de vraag rijdt deze auto ook met ACC of zonder en grijpt het systeem dan in?

Rij maar eens op een slagboom af waarvan je weet dat ie vanzelf open gaat. Dikke kans dat je dan met je neus op je stuur zit. Veel collega's van me hebben dat al ervaren op de parkeerplaats van m'n werk.

Ja zo.
Dus bij snelheden tot 30km/h maakt de auto een noodstop? En rij je bijvoorbeeld 80 of 100 km/h dan remt die af en bij het hard afremmen maakt die daarna als je niks doet een noodstop?

Dat varieert een beetje, mijn auto kan tot 30 km/u een botsing voorkomen, daar boven de impact verkleinen. De mijne detected overigens ook voetgangers, niet alleen auto's.

Mijn auto (mercedes) heeft ook een soorgelijk systeem.

Het is puur bedoeld als laatste redmiddel om een aanrijding te voorkomen of de auto niet meer in staat is het te corrigeren om de impact van het ongeluk in ieder geval te minimaliseren. Kan enorm veel letsel schelen. Hij waarschuwt mij wel met een lampje en hard geluid dat je moet remmen. Als je dat niet doet gooit hij alle ankers los en gaan de alarmlichten aan. Je wil er dan ook echt niet achter rijden. Een noodgreep dus.

Het is lastig om dit te simuleren. Op een VW Up zit dat volgens mij ook standaard. Tenminste wel op die van ons, heb het gelukkig nooit gemerkt. Ook niet bij slagbomen of iets.

Front assist is een veiligheidssysteem die ingrijpt tot snelheden van 250km/h. Rijd maar eens met 50 op een stilstaande auto af en rem iets later dan wat je normaal zal doen, grote kans dat je iets hard hoort piepen, als je dan niet ingrijpt, dan remt ie zelf af.
Ik heb het op mijn Passat zitten, vaak als ie een melding geeft, dan is het wel in een juiste situatie, maar af en toe gaat ie ook af wanneer het niet hoort. Bijv. 2 baanse weg die naar rechts draait waarbij er een rij auto's stil staan op de linkerbaan.

Terug
Bovenaan