Tydelyck
Net ingestapt
In Frankrijk gaan stemmen op om de SUV's duurder te maken om zo de kopers (en makers) te ontmoedigen zulke auto's te kiezen (bouwen). En waarom ook niet, die wagens nemen door hun grote afmetingen in alle dimensies nogal een hoop extra ruimte in én doordat ze zoveel wegen slijten de wegen hier ook extra door. Maar de bedoeling is vooral om hiermee het nationale brandstofverbruik terug te dringen.
Het is geen kleine boete die men in gedachten heeft: boven de massa van 1800 kg moet de koper 10 euro per kilo extra neerleggen. Een 'simpele' Renault Koleos Blue dCi 4x4 van 1845 kg wordt zo dus € 450 duurder. Een Ford Edge 2.0 EcoBlue AWD kost dan € 3160 extra en een Jeep Cherokee 2.2 Mjt AWD komt op 1530 euro meer. Dit zijn zo maar wat voorbeelden. EV's en andere "groene auto's" zijn uitgesloten, evenals niet-SUV's boven de 1800 kg.
Aanvankelijk was het idee, dat komt van een klimaatdenktank van 150 willekeurig gekozen burgers, zelfs om de belasting bij 1400 kg te laten beginnen, maar de regering durfde niet met zo'n regeling aan te komen bij het parlement.
Moet Nederland ook eens nadenken over zo'n kiloknallerbelasting?
Het is geen kleine boete die men in gedachten heeft: boven de massa van 1800 kg moet de koper 10 euro per kilo extra neerleggen. Een 'simpele' Renault Koleos Blue dCi 4x4 van 1845 kg wordt zo dus € 450 duurder. Een Ford Edge 2.0 EcoBlue AWD kost dan € 3160 extra en een Jeep Cherokee 2.2 Mjt AWD komt op 1530 euro meer. Dit zijn zo maar wat voorbeelden. EV's en andere "groene auto's" zijn uitgesloten, evenals niet-SUV's boven de 1800 kg.
Aanvankelijk was het idee, dat komt van een klimaatdenktank van 150 willekeurig gekozen burgers, zelfs om de belasting bij 1400 kg te laten beginnen, maar de regering durfde niet met zo'n regeling aan te komen bij het parlement.
Moet Nederland ook eens nadenken over zo'n kiloknallerbelasting?