Frankrijk wil SUV-kopers pesten: €10/kg belasting boven 1800 kg

Tydelyck

Net ingestapt
In Frankrijk gaan stemmen op om de SUV's duurder te maken om zo de kopers (en makers) te ontmoedigen zulke auto's te kiezen (bouwen). En waarom ook niet, die wagens nemen door hun grote afmetingen in alle dimensies nogal een hoop extra ruimte in én doordat ze zoveel wegen slijten de wegen hier ook extra door. Maar de bedoeling is vooral om hiermee het nationale brandstofverbruik terug te dringen.

Het is geen kleine boete die men in gedachten heeft: boven de massa van 1800 kg moet de koper 10 euro per kilo extra neerleggen. Een 'simpele' Renault Koleos Blue dCi 4x4 van 1845 kg wordt zo dus € 450 duurder. Een Ford Edge 2.0 EcoBlue AWD kost dan € 3160 extra en een Jeep Cherokee 2.2 Mjt AWD komt op 1530 euro meer. Dit zijn zo maar wat voorbeelden. EV's en andere "groene auto's" zijn uitgesloten, evenals niet-SUV's boven de 1800 kg.

Aanvankelijk was het idee, dat komt van een klimaatdenktank van 150 willekeurig gekozen burgers, zelfs om de belasting bij 1400 kg te laten beginnen, maar de regering durfde niet met zo'n regeling aan te komen bij het parlement.

Moet Nederland ook eens nadenken over zo'n kiloknallerbelasting?
 
evenals niet-SUV's boven de 1800 kg.

In het beste geval moedigt dat dus kopers van topklasse auto's aan om gewoon weer sedans te kopen.:T Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat iemand die in de markt is voor, zeg, een S-klasse danwel ML voor die eerste kiest omdat er op die tweede een heffing van een paar duizend euro zit.
 
Geen gek idee.

boven de massa van 1800 kg moet de koper 1 euro per kilo extra neerleggen. Een 'simpele' Renault Koleos Blue dCi 4x4 van 1845 kg wordt zo dus € 450 duurder.

Volgens mij klopt er iets niet aan die rekensom.
 
Nissan GTR R34 zei:
Geen gek idee.

boven de massa van 1800 kg moet de koper 1 euro per kilo extra neerleggen. Een 'simpele' Renault Koleos Blue dCi 4x4 van 1845 kg wordt zo dus € 450 duurder.

Volgens mij klopt er iets niet aan die rekensom.

Klopt, er was een 0 weggevallen. 10 euro per kilo extra dus. Heb het in de tekst gecorrigeerd.
 
Jammer dat als er dan eindelijk zo'n burgerpanel zou zijn, dat dit advies niet volledig gevolgd wordt. Op die manier is het ook maar een inefficiënte en laffe toevoeging.

Ik ben zelf overigens pro. Dat zou fabrikanten ook eens wat meer aansporen die auto's eens wat lichter te maken.

Je hebt in Gent trouwens een straat waar auto's van boven de 1500kg niet in mogen (tenzij lokaal verkeer). Niet dat er enige controle op is, maar dat zou eigenlijk voor veel automobilisten al betekenen dat ze moeten omrijden.
https://www.google.be/maps/@51.0662328,3.7693177,3a,75y,331.52h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWR4Bnm17jC96KRmoXbi8bw!2e0!7i13312!8i6656
 
Tydelyck zei:
Moet Nederland ook eens nadenken over zo'n kiloknallerbelasting?


Iets vergelijkbaars kennen wij hier toch al vele decennia, zowel in de vorm van BPM als MRB?
In Frankrijk kent men naast de btw geen aankoopbelasting en is de wegenbelasting gewoon opgenomen in zowel de brandstofprijs als in tol als ik me niet vergis, in Nederland gaat de winst uit brandstof rechtstreeks naar de schatkist in de vorm van accijns en betaal je voor een personenauto tevens ook de aankoopboete in de vorm van BPM (vroeger ook wel Bijzondere Verbruikers Belasting genoemd) en jaarlijks voor je autogewicht in de vorm van MRB.
Het Nederlands gekentekende autootje is wereldwijd al ongeveer de grootste melkkoe, daar kan Frankrijk nog veel van leren. (al zullen de "gele hesjes" dat dan wel stevig gaan dwarsbomen als Frankrijk dit allemaal wil gaan toepassen:))
 
Mensen die geld hebben voor dit soort auto's, betalen ook wel een eventuele toeslag. Het gaat vooral mensen raken die flink hebben moeten sparen voor hun auto, die zullen dan wellicht toch voor een kleinere en lichtere auto kiezen.
 
Het zoveelste proefballonnetje uit de linkse hoek om mensen te pesten?
Of is het weer een typisch frans eigen producten eerst? Wat is de zwaarste franse suv? 1800kg zeker?
 
De socialisten hebben in Frankrijk al enige tijd niets meer te zeggen hoor, Gullwing.

Maar lees gerust wat meer in dit artikel;
https://www.dhnet.be/conso/auto-moto/la-france-va-taxer-les-voitures-au-poids-5f8866ae7b50a66bd8afc67e
 
Ik snap de ophef eigenlijk niet zo... Dus bij een nieuwe ML van 2200 kg komt er 400 kg x EUR 10,- = EUR 4000,- bij de prijs op. Ik denk eerlijk gezegd niet dat iemand daar wakker van ligt en al helemaal niet in Frankrijk, waar ook al geen wegenbelasting wordt betaald.
In NL betaal ik nu al bijna 2600 per jaar aan wegenbelasting en 350 aan fijnstoftoeslag
 
Gullwing zei:
Het zoveelste proefballonnetje uit de linkse hoek om mensen te pesten?
Of is het weer een typisch frans eigen producten eerst? Wat is de zwaarste franse suv? 1800kg zeker?

Is autorijden dan een rechtse hobby?
 
Guus Leferink zei:
Ik snap de ophef eigenlijk niet zo... Dus bij een nieuwe ML van 2200 kg komt er 400 kg x EUR 10,- = EUR 4000,- bij de prijs op. Ik denk eerlijk gezegd niet dat iemand daar wakker van ligt en al helemaal niet in Frankrijk, waar ook al geen wegenbelasting wordt betaald.
In NL betaal ik nu al bijna 2600 per jaar aan wegenbelasting en 350 aan fijnstoftoeslag

Dat was precies wat ik dacht. Helemaal niets zo gek. Bovendien ook erg makkelijk te administreren. Veel makkelijker dan CO2 uitstoot.
 
In Zwitserland (ZH) kost een personenwagen Volvo V40II 2018, 2ltr. benzine, 1500 kg, CHF 248 MRB per jaar, een Volvo XC90 T6 SUV 2018, 2.0ltr benzine, 2200kg doet CHF 548 MRB per jaar. Wegens jaarlijks oplopende SUV-verkopen denken nu ook andere Kanton's (=provincies) er over na een SUV-toelage te gaan heffen.
 
Klopt, autorijden in Zwitserland is duur, al zijn de auto's relatief goedkoop (o.a.geen BPM). Mijn zus woont in Canton Vaud (bij het meer van Geneve)
 
Dit is toch helemaal geen nieuws? In Frankrijk betaal je wegen belasting gebaseerd op gewicht en motor inhoud, daarom zie je daar nog zoveel 1100 en 1300 cc blokken in een relatief grote auto. dat die wagen vervolgens een stuk onzuiniger zijn dat is maar een bijkomstigheid voor de eigenaren...
De grote Franse merken komen vast wel met een grote, net onder de 1800 kilo zware suf
 
Terug
Bovenaan