Foto van het jaar 2023 - De uitslag

afentoe

Kilometervreter
Welkom bij alweer de 8e editie van de foto van het jaar. Gezien de populariteit van de vorige edities én de traditie van maandelijkse fotowedstrijden hoop ik op veel inzendingen bij deze verkiezing puur op basis van de foto.

Spelregels
Ik wil iedereen zo vrij mogelijk laten in het inzenden, onder de streep bepalen de stemmers. Uiteraard wel een paar afspraken.
1. Iedere forummer mag maximaal twee door hem-/haarzelf genomen foto’s inzenden. Logischerwijs moeten deze foto’s genomen zijn tussen nieuwjaarsdag en oudejaarsdag 2023.
2. Het maximumformaat van de foto is 1024*768, zodat ze op elk apparaat goed zichtbaar is. Links naar de foto in een grotere resolutie (bijvoorbeeld op Flickr) zijn toegestaan.
3. Bij iedere foto mag een korte uitleg worden geschreven, graag per foto te beperken tot ongeveer 50 woorden. In het rijtje wordt deze uitleg steeds onder de foto geplaatst.
4. Om de stemmen goed te kunnen tellen krijgt elke foto in het rijtje een naam van één of twee woorden. Deze naam mag je voor de motivatie zetten, anders verzin ik er een voor je.
5. Het is en blijft een autoforum, dus moet op de foto op zijn minst een flinke bijrol worden ingenomen door een auto/bedrijfswagen/... Dit wordt zoals elk jaar objectief beoordeeld door een eenkoppige jury bestaande uit schrijver dezes. Ik heb nog nooit moeilijk hoeven doen. :)
6. Alle stemmende deelnemers ontvangen per door hen ingezonden foto vijf bonuspunten. Uiteraard zijn ook stemmen van niet-deelnemers meer dan welkom!

De prijs voor de winnaar is een welverdiende opname in onderstaand rijtje.

Eerdere winnaars
2016: Micha D. 2017: D oh. https://farm3.staticflickr.com/2547/32031534913_60276afc2a_c.jpg
2018: Smarter. 2019: Elco. https://live.staticflickr.com/65535/49385247813_1a2f27b3d2_b.jpg
2020: Rzasa. https://live.staticflickr.com/65535/50792719802_f4d3f92531_b.jpg
2021: MWH. https://live.staticflickr.com/65535/51480323749_e02bd67e45_b.jpg
2022: MWH. https://live.staticflickr.com/65535/52527241186_bf9f772153_c.jpg
2023: D oh. https://live.staticflickr.com/65535/52745595381_3412e1d367_c.jpg

Inzenden kan tot 05-01-2024, 22u00. Een inzending mag worden gewijzigd, als je dat maar vóór de deadline doet. Stuur me wel even een PB of post in het topic als je dat doet. Vervolgens maak ik het rijtje en kan er door middel van een top-5 gestemd worden tot 12-01-2023, 22u00, hierover meer in de post van het rijtje.
Wil je wel inzenden maar lukt het niet om de foto te posten? Stuur me dan uiterlijk op nieuwjaarsdag een bericht, dan vinden we vast een manier om je foto bij mij te krijgen en zend ik hem in.

Alvast prettige Kerstdagen gewenst en veel succes!

N.B.: Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn, dat ben ik zelf ook niet! Je hoeft ook geen dure camera te gebruiken, soms komen de beste foto's uit mobiele telefoons of toestellen uit het jaar kruik. En… Heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en doe mee!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MWH
Ik ben niet zo'n fervente fotograaf maar hou wel van mooie natuurlijke plaatjes. Het is de eerste keer dat ik meedoe met deze foto-van-het-jaar verkiezing. Afgelopen jaar heb ik een paar keer meegedaan met de reguliere fotowedstrijd en 1 keer gewonnen met deze foto met als thema "in de natuur" Dat is niet de plaat die ik hier ga inzenden maar uit diezelfde serie kies ik deze:

Gemaakt op het strand bij Rømø in Denemarken op 7 augustus dit jaar.

Als tweede een foto die helaas werd afgekeurd voor de wedstrijd met als thema "de helft"

16 juli, vliegbasis Twente.

Net als bij SVF zijn mijn twee inzendingen andere foto's uit een serie gemaakt voor een maandelijkse fotowedstrijd.

1. Lampjes
Een boven/voor-aanzicht van de Mini waarvan ik de achterkant heb ingezonden voor de wedstrijd "de achterkant". Deze hoek vond ik een dynamisch effect geven wat samen met de lampjes er voor zorgt dat ik deze foto inzend voor deze wedstrijd.
53419055092_b2bee5b354_b.jpg

2. Groen stel
De hoek van achteren leverde de winst op in de fotowedstrijd "geluk", die foto koos ik toen omdat ik geen tijd had voor retoucheren. De onderstaande foto is lichtelijk aangepast, mocht dit niet de bedoeling zijn zoek ik een andere inzending.
53419055587_4387f7147a_b.jpg

Met een nieuwe baan sinds februari nam de tijd om maandelijks op pad te gaan voor de fotowedstrijd af, zeker i.c.m. een druk gezinsleven. Het leverde echter ook veel mooie dingen op.

Relaxte hobby
Van een nieuwe vierwieler ivm de baanwissel die weer net zoveel TLC krijgt als zijn voorganger:
53013782365_c26b463088_b.jpg

Signal lost - Vakantiemodus
Tot een geweldige zomervakantie met de voorganger. Even los van alles, de bergen in. Let ook op de 'Signaal verloren'. Gewoon even niks en genieten.
53119016044_3e2e9a7f7f_b.jpg

Berenschot's

Foto genomen vlakbij Berenschot's Watermolen in Woold bij Winterswijk. De eigenaar van de Ford rookt een shagje en overweegt misschien wanneer hij nou eens zal gaan beginnen met opknappen van zijn P7. Typisch Achterhoeks plaatje.

Vente aux enchères

Na een dag op de autobeurs van Reims te hebben rondgelopen gingen we de volgende dag nog naar het plaatselijke automuseum alwaar een veiling van soms erg leuke auto's plaatsvond. Twee favorieten van mij (een Daf 66 en een Renault 19) in één shot.

rzasa ook goedgekeurd!

Liefhebberij in alle soorten en maten was tijdens Japan Classic Sunday in juli goed te zien. Ook een toevallig voorbij trekkende toertocht kon op veel aandacht rekenen, zo ook van een onbewust in de foto figurerende medeforummer.

Nieuwe generatie. In mei trok een toertocht voor Citroëns van voor '35 door het dorp. Gelukkig stond ik net op tijd stil voor dit plaatje van een prachtige B2 en net geen 100 jaar jongere gefascineerde toeschouwer.

San Francisco

De foto is gemaakt vlakbij de "Painted Ladies" huizen in San Francisco. Deze huizen kom je wel eens tegen in films en series, maar is het meest bekend van de jaren 90 serie "Full house".

53431910394_6d258e2d52_b.jpg

Woestijn

De exacte locatie is me niet meer bekend, maar het schijnt dat deze plek ook veel gebruikt is in films.

53431585626_5aab51f80b_b.jpg

Ik weet niet of die laatste autogerelateerd genoeg is, maar als dat niet zo is, dan hoor ik het wel.

Ik heb veel foto's van mijn eigen auto's maar stuur graag iets anders in. En dan zijn het vaak kiekjes.

De eerste is een 'kiekje' van onze huurauto tijdens een vakantie in Canada, op de oprit bij onze AirBnb. Typisch plaatje!

De tweede foto heb ik gemaakt op het EMWalhalla. Wat een prachtige lijnen heeft zo'n Civic, en die velgen maken het plaatje af.

Woestijn

De exacte locatie is me niet meer bekend, maar het schijnt dat deze plek ook veel gebruikt is in films.
Ik weet niet of die laatste autogerelateerd genoeg is, maar als dat niet zo is, dan hoor ik het wel.
Forrest Gump is de eerste film die me te binnen schiet.
Dat geheel terzijde, auto's en een zelfs vrij bekende weg, prima voor mij.
De inzending van Barri is ook goedgekeurd.

2023 waarin de focus langzaam weer kon verschuiven van verbouwen naar een beetje rust en ontspanning. Beide dagelijkse gebruiksobjecten weer goed vertroeteld en glimmend in onze mooie straat.

52862619659_c629eb0de5_b.jpg

Deze, op de valreep....de schoonheid van techniek. Je ziet het nooit maar mechanica in de mooiste vorm. Een zuiger met krukas.

53437580583_f9b8fe68c8_b.jpg

Vinfast
byCbILx.jpg

Vinfast Lux A2.0 omringd door Vietnam's favoriete vervoermiddel. Gefotografeerd aan de Tran Cao Van in Hue.

Dit jaar heb ik niet vaak mee kunnen doen aan de fotowedstrijden (veel aan het werk). In 2024 hoop ik toch weer wat vaker mee te kunnen gaan doen!

Voor de 'Foto van het Jaar-2023' wil ik graag de volgende twee foto's inzenden.

Jaguar
Bovenstaande Jaguar zag ik met motorkap omhoog staan in Zandvoort. Geen gelikte foto van de Jaguar in actie op het circuit maar juist tussen het racen door voor wat onderhoud! Je kan nog net een beetje in de motorruimte kijken. De zonbelichting van de foto vond ik zelf ook erg mooi!

Plymouth
Deze Plymouth zag ik enkele dagen later ook op het circuit van Zandvoort, net nadat hij pitstraat verliet om over het circuit te rijden. Ik vond het allemaal prachtig maar de ietwat verveelde marshal met de handen in de zakken deed het allemaal wat minder...

Oh leuk, ik ben nog net op tijd. Eens door mijn foto's scrollen. Ik zal dit keer proberen geen Traction in te sturen, dat is te eenvoudig voor mij. :D

Mivalino logo
Bij een rit van de Tractionclub waren we uitgenodigd om een privécollectie te bekijken. Onderdeel daarvan was deze bijzondere Italiaanse variant op de Messcherschmitt, de Mi-Val Mivalino. (foto van de hele auto voor nieuwsgierigen) Logo's uit de jaren '50-'60 vind ik vaak geweldig, ook deze vond ik wel een detailshot waard.

Škoda-neus
Op zomervakantie in Tsjechië reden we langs een oud station, waar deze prachtige Škoda tegenover geparkeerd stond, op het randje van een helling. Ik dacht toen nog dat het een toevalstreffer was, maar het station bleek een treinenmuseum en het volgende dorp stond vol met de rest van de oldtimermeeting...

De inzendtermijn is gesloten. Het is de hoogste tijd om te stemmen. Dit doe je middels een top-5, waarbij jouw nummer 1 bovenaan staat en je steeds de cursief gedrukte naam van de inzender en titel van de foto vermeldt. Je kan stemmen wanneer je wil, mits dat maar vóór 12-01 22.00u is, stemmen die daarna zijn ingebracht tellen niet meer mee. Heb je niet meegedaan, weet dat je stem meer dan welkom is en gewoon meetelt. Heb je wel meegedaan, dan krijg je na het stemmen vijf bonuspunten per foto. Succes!

DSCN3233.jpg

SVF - Romo
Ik ben niet zo'n fervente fotograaf maar hou wel van mooie natuurlijke plaatjes. Het is de eerste keer dat ik meedoe met deze foto-van-het-jaar verkiezing. Afgelopen jaar heb ik een paar keer meegedaan met de reguliere fotowedstrijd en 1 keer gewonnen met deze foto met als thema "in de natuur" Dat is niet de plaat die ik hier ga inzenden maar uit diezelfde serie kies ik deze.

DSCN3074.jpg

SVF - Twente
Als tweede een foto die helaas werd afgekeurd voor de wedstrijd met als thema "de helft".

53419055092_b2bee5b354_b.jpg

406c - Lampjes
Een boven/voor-aanzicht van de Mini waarvan ik de achterkant heb ingezonden voor de wedstrijd "de achterkant". Deze hoek vond ik een dynamisch effect geven wat samen met de lampjes er voor zorgt dat ik deze foto inzend voor deze wedstrijd.

53419055587_4387f7147a_b.jpg

406c - Groen stel
De hoek van achteren leverde de winst op in de fotowedstrijd "geluk", die foto koos ik toen omdat ik geen tijd had voor retoucheren. De onderstaande foto is lichtelijk aangepast, mocht dit niet de bedoeling zijn zoek ik een andere inzending.

53013782365_c26b463088_b.jpg

adinsx - Relaxte hobby
Van een nieuwe vierwieler ivm de baanwissel die weer net zoveel TLC krijgt als zijn voorganger.

53119016044_3e2e9a7f7f_b.jpg

adinsx - Signal lost/vakantiemodus
Tot een geweldige zomervakantie met de voorganger. Even los van alles, de bergen in. Let ook op de 'Signaal verloren'. Gewoon even niks en genieten.

53421546226_583f20f466_b.jpg

rzasa - Berenschot's
Foto genomen vlakbij Berenschot's Watermolen in Woold bij Winterswijk. De eigenaar van de Ford rookt een shagje en overweegt misschien wanneer hij nou eens zal gaan beginnen met opknappen van zijn P7. Typisch Achterhoeks plaatje.

53421714673_2d5193a911_b.jpg

rzasa - Vente aux Enchères
Na een dag op de autobeurs van Reims te hebben rondgelopen gingen we de volgende dag nog naar het plaatselijke automuseum alwaar een veiling van soms erg leuke auto's plaatsvond. Twee favorieten van mij (een Daf 66 en een Renault 19) in één shot.

53017397379_bc2dd86174_c.jpg

afentoe - Liefhebberij
Liefhebberij in alle soorten en maten was tijdens Japan Classic Sunday in juli goed te zien. Ook een toevallig voorbij trekkende toertocht kon op veel aandacht rekenen, zo ook van een onbewust in de foto figurerende medeforummer.

52874765744_c36943b88a_c.jpg

afentoe - Nieuwe generatie
In mei trok een toertocht voor Citroëns van voor '35 door het dorp. Gelukkig stond ik net op tijd stil voor dit plaatje van een prachtige B2 en net geen 100 jaar jongere gefascineerde toeschouwer.

53431910394_6d258e2d52_b.jpg

Quadrifoglio Verde - San Francisco
De foto is gemaakt vlakbij de "Painted Ladies" huizen in San Francisco. Deze huizen kom je wel eens tegen in films en series, maar is het meest bekend van de jaren 90 serie "Full house".

53431585626_5aab51f80b_b.jpg

Quadrifoglio Verde - Woestijn

53432043930_7d27117351_c.jpg

Barri - Canada
De eerste is een 'kiekje' van onze huurauto tijdens een vakantie in Canada, op de oprit bij onze AirBnb. Typisch plaatje!

53432044630_e7f4e33163_c.jpg

Barri - EMWalhalla

De tweede foto heb ik gemaakt op het EMWalhalla. Wat een prachtige lijnen heeft zo'n Civic, en die velgen maken het plaatje af.

52862619659_c629eb0de5_b.jpg

Nico GTR - Mégane/Aygo

2023 waarin de focus langzaam weer kon verschuiven van verbouwen naar een beetje rust en ontspanning. Beide dagelijkse gebruiksobjecten weer goed vertroeteld en glimmend in onze mooie straat.

53437580583_f9b8fe68c8_b.jpg

Nico GTR - Schoonheid van techniek

Deze, op de valreep....de schoonheid van techniek. Je ziet het nooit maar mechanica in de mooiste vorm. Een zuiger met krukas.

byCbILx.jpg

L Breevoort - Vinfast

Vinfast Lux A2.0 omringd door Vietnam's favoriete vervoermiddel. Gefotografeerd aan de Tran Cao Van in Hue.

52739000161_9f5a9658f9_c.jpg

D oh - Jaguar

Bovenstaande Jaguar zag ik met motorkap omhoog staan in Zandvoort. Geen gelikte foto van de Jaguar in actie op het circuit maar juist tussen het racen door voor wat onderhoud! Je kan nog net een beetje in de motorruimte kijken. De zonbelichting van de foto vond ik zelf ook erg mooi!

52745595381_3412e1d367_c.jpg

D oh - Plymouth

Deze Plymouth zag ik enkele dagen later ook op het circuit van Zandvoort, net nadat hij pitstraat verliet om over het circuit te rijden. Ik vond het allemaal prachtig maar de ietwat verveelde marshal met de handen in de zakken deed het allemaal wat minder...

52962722406_11b3279575_c.jpg

MWH - Mivalino logo

Bij een rit van de Tractionclub waren we uitgenodigd om een privécollectie te bekijken. Onderdeel daarvan was deze bijzondere Italiaanse variant op de Messcherschmitt, de Mi-Val Mivalino. (foto van de hele auto voor nieuwsgierigen (in de inzending, afentoe)) Logo's uit de jaren '50-'60 vind ik vaak geweldig, ook deze vond ik wel een detailshot waard.

53224302159_e5c2c14d6b_c.jpg

MWH - Skoda neus

Op zomervakantie in Tsjechië reden we langs een oud station, waar deze prachtige Škoda tegenover geparkeerd stond, op het randje van een helling. Ik dacht toen nog dat het een toevalstreffer was, maar het station bleek een treinenmuseum en het volgende dorp stond vol met de rest van de oldtimermeeting...

Edit 5-1 22u07: bij mij zijn alle foto's te zien, succes allemaal.

Top, bedankt voor het organiseren afentoe!

1. adinsx - Relaxte hobby
2. Quadrifoglio Verde - San Francisco
3. 406c - Lampjes
4. D oh - Jaguar
5. rzasa - Vente aux Enchères

1 - D'oh - Plymouth
2- adinsx - Relaxte hobby
3 - MWH - Skoda-neus
4 - D'oh - Jaguar
5 - Quadrifoglio Verde - San Francisco

1. D oh - Jaguar
2. Quadrifoglio Verde - San Francisco
3. adinsx - Relaxte hobby
4. D oh - Plymouth
5. MWH - Skoda neus

1e plaats: SVF - Romo
2e plaats: D oh - Plymouth
3e plaats: Quadrifoglio Verde - San Francisco
4e plaats: adinsx - Relaxte hobby
5e plaats: Rzasa - Berenschot's

Lastig kiezen. Ik ga voor het totaalplaatje en kijk minder naar de auto zelf. Het is verleidelijk te kiezen voor een bijzondere spot maar daarvoor hebben we een andere wedstrijd. Ik kies dus voor de mooiste foto:

1 adinsx - Signal lost/vakantiemodus. Op het oog een simpele foto maar ik krijg hierdoor spontaan zin in de zomervakantie!
2 Quadrifoglio Verde - Woestijn
3 MWH - Skoda neus
4 adinsx - Relaxte hobby
5 D oh - Plymouth

1. Quadrifoglio Verde - Woestijn
2. D oh - Plymouth
3. Quadrifoglio Verde - San Francisco (je bedoelt vlakbij het Alamo Square Park)
4. D oh - Jaguar
5. afentoe - Liefhebberij

1 D oh - Plymouth
2 Quadrifoglio Verde - San Francisco
3 MWH - Skoda neus
4 afentoe - Nieuwe generatie
5 SVF - Romo

1. rzasa - Berenschot
2. 406c - Groen Stel
3. Quadrifoglio Verde - Woestijn
4. adinsx - Relaxte hobby
5. SVF - Twente

1. Quadrifoglio Verde - San Francisco
2. MWH - Skoda neus
3. D oh - Plymouth
4. afentoe - Liefhebberij
5. SVF - Romo

1. D oh - Plymouth Op het eerste gezicht leek het net een jaren 70 foto met een agent van de rijkspolitie ernaast met zo'n witte jas.
2. MWH - Skoda neus
3. adinsx - Relaxte hobby
4.
rzasa - Berenschot's
5. 406c - Lampjes

1. 406c - Groen stel
2. MWH - Skodaneus
3.SVF - Twente
4. D oh - Plymouth
5. afentoe - liefhebberij

*schop voor wie nog niet gestemd heeft*
Dank!
Er kan nog gestemd worden tot morgen 22u00. Ik ben tegen dan nog niet thuis maar plaats 's avonds laat de uitslag.
Er tekent zich een duidelijke top 4 af maar wie waar belandt is zeker nog niet zeker.

1 Quadrifoglio Verde - San Francisco
2 D oh - Plymouth
3 406c - Groen Stel
4 D oh - Jaguar
5
Barri - Canada

7 minuten te laat, kijk maar wat je ermee doet ; )

Onze winnaar:
52745595381_3412e1d367_c.jpg

1e plaats, 39pt: D oh - Plymouth. Gefeliciteerd!
2e plaats, 34pt: Quadrifoglio Verde - San Francisco
3e plaats, 27pt: MWH - Skoda neus
4e plaats, 26pt: adinsx - Relaxte hobby
5e plaats, 19pt: D oh - Jaguar

Dank voor het meedoen allemaal, graag tot digitaal ziens in de maandelijkse fotowedstrijd (er kan nog worden ingezonden: https://www.autoweek.nl/forum/threads/fotowedstrijd-84-binnen.11922/) of bij de volgende foto van het jaar.

Wat 'n eer! Bedankt voor alle stemmen allemaal en afentoe bedankt voor het organiseren en stemmen tellen!

Terug
Bovenaan