Forward Collision Mtigation

clemens 2819906

Net ingestapt
Mijn Mitsubishi ASX (importauto Duitsland) heb ik 3 weken terug aangeschaft. De Duitse handleiding vond ik lastig en ingewikkeld en via Mitsubishi Nederland heb ik een Nederlandse handleiding gedownload. Probleem is dat de Duitse handleiding geen afspiegeling geeft van de plaats en knoppen van mijn model. Knoppen zijn soms aanwezig maar zitten op een andere plek.. De Nederlandse handleiding is gek genoeg veel beter, maar wijkt ook af. Probleem is namelijk dat ik inmiddels 2 keer ben afgeleid, geschrokken dat er een lampje ging brangen en alarmsignaal afging tijdens het rijden. Door afbeeldingen over meldingen van de auto ben ik getriggerd dat ik mogelijk Fcm op de auto heb zitten.
De knipt correspondeert niet met die in de Nederlandse of Duitse handeling maar doet wat hij moet doen.
Mijn vraag is hoe kan mijn ASX met FCM zijn uitgerust, terwijl dat op een ASX Connect Pro normaal ontbreekt???

Het klinkt haast alsof ook de Duitse handleiding niet bij de auto hoort. Weet je zeker dat je de juiste handleidingen hebt? Misschien komt het jaar niet overeen waardoor sommige knoppen op andere plaatsen terecht gekomen zijn.

Het kan trouwens zomaar zijn dat buitenlandse versies standaard opties hebben die Nederlandse versies niet hebben.

Ik vermoed dat een Duitse versie opties kan bevatten die de Nederlandse modellen niet hebben. Maar zowel in de Duitse- als ook de Nederlandse handleiding wordt de schakelaar gecombineerd met LDW (Lane Drive Warning) terwijl dit op mijn auto dit niet het geval is. Er zit geen LDW op.
Ik ben wel blij dat ik op mijn kenteken een Nederlandstalige handleiding heb kunnen vinden die voor 99% klopt. Het Duitse exemplaar doet dit niet.
Overigens stonden er bij de RDW terugroepacties voor dit model op het programma, waaronder programmering FCM waarvan ik aannam dat mijn auto hiermee niet was uitgerust.
Interventie van Mitsubishi Nederland leverde het antwoord op dat de terugroepacties allemaal in 2018 waren afgewikkeld.
Ik kan hier nu wel mee leven maar schrok me wild dat er nu al 2 keer een alarmmelding afging die ik toen niet kon plaatsen.

Als het goed is moet de dealer op chassisnummer een lijst kunnen uitdraaien met alle opties die de auto heeft.

Je bent er inmiddels achter dat de configuratie van een auto uit een ander land anders kan zijn. Gezien de terugroepactie van de FCM was voor een te gevoelige detectie, en jij bent geschrokken omdat die waarschuwing kennelijk onterecht was (?), ga ik bijna denken dat de terugroepactie op deze importauto niet is uitgevoerd.

https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP180539

Publicatiedatum bij de RDW is 07-11-2018, dus de stelling dat de terugroepactie in 2018 is afgerond lijkt mij sterk. De dealer kan natuurlijk nagaan of de terugroepactie is uitgevoerd, het was slechts een softwareaanpassing.

Gouden tip om na te gaan bij de dealer welke opties ik precies heb. De terugroepactie heeft veel voeten in de aarde gegeven. Een Mitsubishi dealer kon aanvankelijk niks vinden. Via Mitsubishi Nederland is er contact gezocht met Mitsubishi Duitsland. Daar is geconstateerd dat alle mankementen waren verholpen.
Ik schrok van de FCM waarschuwingen omdat het systeem in werking trad. Ik schoof wat te snel een file in en het systeem trad in werking. Duurde hooguit 3 seconden en ik had geen tijd de boodschap af te lezen. Ik was me niet bewust dat het systeem op de auto zat. Nu snap ik ook dat achter de achteruitkijkspiegel op het raam ter grootte van een half cd doosje een unit op het raam is gemonteerd.

Kreeg je alleen een waarschuwing? Er zijn systemen die ook nog eens zelf kunnen remmen. Ik heb sinds kort ook een auto waar het in zit, die geeft soms een waarschuwing als een auto voor mij af remt om af te slaan en ik volgens het systeem niet genoeg af rem, het systeem weet immers niet dat het gevaar vanzelf weg gaat. De keer dat het terecht een melding gaf, reageerde ik als bijrijder tegelijk met het systeem.

Hij grijpt in als je zelf onvoldoende remt. Het was beide keren erg druk en ik had geen flauw benul waar de waarschuwing vandaan kwam.

Terug
Bovenaan