Ford Kuga PHEV

dens

Net ingestapt
Wij willen meer gaan elektrificeren. Een EV is natuurlijk heel interessant maar we vinden ze óf te duur óf niet mooi óf niet ruim genoeg.

Wij rijden dagelijks geen grote afstanden en kunnen thuis stekkeren en op ons werk ook. Ik zag een enthousiaste test van de nieuwe Kuga PHEV waarbij je in de meest gunstige omstandigheden zo'n 60 km. ver komt. De helft daarvan is voor ons al ruim voldoende voor woon-werk. En ga je verder dan werkt de samenwerking met de 2.5 4-cilinder ook nog eens heel soepel en is de auto zeer zuinig.

De Kuga is heel ruim (verbazingwekkend ruim, misschien zelfs nog iets ruimer dan onze huidige BMW5GT), rijdt heel goed (Ford dynamiek) en ziet er in ST-Line en de juiste kleur/velgen goed uit. En alles erop en eraan (oké, dan moeten we er wel een paar pakketten op nemen).

Maar ja, die dikke 6-cilinder die we nu hebben is ook een genot. Lastige keuze. Luxeprobleem! Help!

414454928.jpg

Ben je nu al klaar met de BMW ?
Als je persé elektrisch wilt lijkt me dit wel een goede optie.
Financieel zal het niet direct goedkoper zijn als je eerst een aanschaf van een 45 tot 50k moet doen.

Nou, klaar met de BMW ben ik niet maar ik ga elektrisch rijden steeds interessanter vinden. Het zou overigens om lease gaan via mijn werk. Interessante aanbieding.

Ruim??? Ik ben ervoor naar de Ford dealer gegaan ter eventuele vervanging van mijn S-Max, maar vond de auto zeker niet ruim. Op de achterbank kreeg ik spontaan claustrofobie (niet echt) door het gebrek aan ruimte en, veel erger nog, het gevoel dat ik in een zwart gat verdween. De auto waar ik in zat had geen panoramadak en ik vond het echt naar dat ik alleen maar zwarte onderdelen zag, overal waar ik keek. Ook de kofferbak is niet erg ruim, vergeleken met mijn S-Max, waardoor onze honden er helaas niet in passen en ik de auto aan me voorbij moet laten gaan. Ik vond trouwens de voorstoelen erg kort, waardoor je geen steun aan je benen krijgt. De vorige Kuga had dat ook al.

Ja dat komt door het zwarte plafond en veel zwart kunststof en/of leer. Je kunt ook een licht plafond kiezen (Titanium en Vignale). Maar de beenruimte is echt ruim voldoende, hoor! Ik ben 2 meter lang, onze zonen zijn richting de 190 en we hebben uitgebreid gereden en gepast. Onze oudste zoon kan ruim achter mij zitten. Geloof me, dat kan in niet veel auto's (vandaar de BMW 5GT die we nu hebben). S-Max en KUGA zijn niet te vergelijken. S-Max is natuurlijk een veel grotere en een ander type auto. In 5-zits uitvoering erg ruim, vooral de kofferbak. In een S-Max zitten onze mannen overigens juist niet goed vanwege de 3 losse stoelen waardoor je veel meer tegen de deur aan zit dan op een bank. De kofferruimte is voor ons niet echt van belang en is net zo groot als wat we nu hebben. Meer dan genoeg voor ons.

Steun van zittingen voorin heb ik niet als nadelig ervaren. De zitting is langer dan in onze vorige auto's (3008SUV en Optima). De BMW heeft uitschuifbare zittingen dus uiteraard veel langer dan in de Kuga. Maar in de BMW schuif ik de zitting op lange afstanden juist naar een kortere stand en kantel ik de stoel omdat het anders mijn benen een beetje afknelt.

Een stoel is allemaal heel persoonlijk. De BMW (Comfort) stoelen zijn verder wel fantastisch. Je kunt zelfs de rugleuning in het midden 'kantelen' zodat je schouders meer steun hebben. Beter dan dit gaat het niet worden, denk ik. Maar ja, we rijden nu ook weer niet dagelijks grote afstanden dus met een Kuga stoel kan ik goed leven.

Terug
Bovenaan