Ford Fusion - start moeilijk en valt uit bij remmen

Ramon 2264467

Net ingestapt
Beste forum leden,

het betreft in deze een Ford Fusion. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het probleem is het volgende. Bij het (vooral 's morgens) starten van de auto valt deze meteen weer uit. De toeren lopen even op tot ongeveer 1000, en zakt dan meteen weer in zodat de auto afslaat. Na 3-5x proberen kan ik eindelijk wegrijden. Maar wanneer ik moet remmen voor b.v. een drempel, dan slaat de auto weer af.

De ellende begon na een grote beurt. De auto startte toen moeilijk, en haperde in toeren. Daarop zijn de bougies en een slang vervangen (er was een vacuum lek?). Tevens is de gashuisklep gereinigd en opnieuw ingeregeld.

Toen ging het 2 weken goed. Daarna start problemen gekregen, en het uitvallen na remmen. Dit werd met de dag erger: mijn eigen garage kreeg de auto nauwelijks meer naar de Ford Garage 10 km verderop gereden. Mijn eigen garage heeft de auto eerst uitgelezen, maar zag geen storingen. Wel hebben ze opnieuw de gashuisklep ingeregeld, maar zonder resultaat. Toen dus door naar de Ford dealer. Deze hebben het KAM geheugen gereset, waardoor het probleem opgelost leek.

Nu zijn we weer 2-3 weken verder, en van de een op de andere dag dus weer problemen. De auto start pas na 3-5x, en tevens valt deze uit bij het remmen.

Mijn garage geeft aan het niet meer te weten, en ook de Ford garage moet gaan zoeken. Hebben jullie nog tips?
Het vreemde is dat het steeds een periode goed gaat voordat de ellende weer begint. Hoor het graag, want ik zit flink in de stress :(.

Gr,

Ramon

p.s. nog wat extra info van de auto:

Cilinderinhoud 1596 cm³

Aantal cilinders 4

Bouwjaar 2005

Ik ken dergelijke symptomen bij valse lucht. Door een scheurtje of slechte aansluiting komt er valse lucht in het systeem waardoor de metingen niet kloppen en de boel afslaat:

Remmenreiniger rond inlaat spuiten laat horen waar wordt aangezogen.

Trek luchtfilter los, dit geeft valse lucht minder kans.

Duwen en trekken aan blok zou dezelfde symptomen kunnen geven.

Het kan ook een losse/gecorrodeerde stekker zijn.

Bedankt voor de reactie.

Hierbij een update. Ben naar de Ford dealer geweest. Gashuisklep is vervangen (800 euro). Vandaag de auto opgehaald. Echter merk ik nog steeds een flinke dip in het toerental na gas geven. Dit heb ik ook geprobeerd in z'n vrij op de oprit. De motor loopt stationair rond de 600-700 toeren. Dan geef ik gas tot 1500 toeren, laat gas los, en de toeren zakken tot onder de 500. Auto slaat net niet af.
Wegrijden alleen op de koppeling lukt niet, dan slaat de auto af. Dit lukte voorheen wel gewoon.

De garage heb ik meteen terug gebeld. Er is mij verteld dat het een kwestie van inleren zou (kunnen) zijn. Moet het even een week aankijken en terugkomen mocht het probleem blijven bestaan.
Ikzelf heb er een hard hoofd in (is al 3de keer nu dat we denken dat het opgelost is). Het is nu ook wat warmer weer, en niet zo vochtig als vorige week.

Ik zal de suggesties zeker aandragen mochten de problemen volgende week nog steeds bestaan.

Ik moest ook gelijk aan valse lucht denken.

Zit er misschien ook nog verband met of het buiten wat kouder of warmer is? Ik weet ook niet of deze voorzien is van een stappenmotor (als je gas dicht hebt dan gaat dat dingetje open om de motor nog wel te voorzien van gas/lucht.

je kunt in ieder geval weer rijden en zou het dan wel even aankijken of het inderdaad beter word. Vind het overigens wel een enorme prijs voor zo'n gasklephuis :eek: Doorgaans vervang je die dingen nog wel een keer. Voor dit geld had ik misschien wel eerst een gebruikt exemplaar geprobeerd als garage zijnde.

Bedanlt voor de reactie. Ik zal het meenemen naar de garage.

De auto heb ik weer terug gebracht naar de garage. Vanochtend weer startproblemen. En afslaande auto bij stoppen. Dit gebeurt ook als ik 50 rij en enkel de koppeling intrap. Dan wordt het vermogen in 2 tellen 0 en valt de auto uit. Heb het gevoel dat de kou van invloed is.

Had de garage idd ook gevraagd om 2de hands of niet merk gasklephuis maar men wist zeker dat dit het probleem was. Niet dus.... was dus not amused vanmorgen. Ik vind ook dat ze nu geen rekening meer hoeven te sturen...

Zal dat van de valse lucht eens opperen. Ik zie dat vaker genoemd worden. Wordt vervolgd.

idd, wel gelijk weer op de stoep zetten voor een goede diagnose. Laat ze desnoods de auto daar een paar dagen houden voor een koude start of iets.

Ik heb de auto zojuist weer opgehaald. Nu loopt de auto goed, hopen dat het zo blijft.

Het verhaal van de monteur was als volgt: eerst werd er gedacht aan een vacuüm lek, maar dit is uitgesloten.
Vervolgens is het gasklephuis opnieuw ingeregeld en is er een proefrit gemaakt door de monteur. Alles was goed. Bij terugkomst de auto van het contact gehaald en gestart, toen waren de problemen weer terug. Dat nogmaals herhaald met zelfde resultaat. Vervolgens is de PCM met nieuwe software geupdated en toen was het probleem verholpen.
Hij gaf aan dat er oude waardes in het geheugen zijn blijven hangen, en dat met een PCM software update deze zijn verwijderd, waardoor het gasklephuis wel goed ingeregeld kon worden.

Mocht dit het probleem niet oplossen, denkt hij aan de PCM te vervangen.

Ik ben benieuwd de komende week / weken :).

ALvast een fijn weekend!

Edit: wat ik me nu wel afvraag is of het hele vervangen van het gasklephuis wel nodig geweest is, en of ik dit hard kan maken?

Terug
Bovenaan