Ford focus

ErPee7

Startmotor
Ik ben erg gecharmeerd van een ford focus, maar ik zie dat van hetzelfde model verschillende fronten zijn door de verlichting. Nu is er bij een auto gauw verschil in koplampen, afhankelijk van LED of halogeen koplampen. Maar bij de Ford Focus zie ik twee verschillende volledige LED koplampen die verkrijgbaar zijn. Weet iemand het verschil hierin? Heeft het met adaptiviteit te maken?

Voor de duidelijkheid, de ene verlichting heeft horizontale leddagrijverlichting met led dimlicht daar boven en onder.
De andere verlichting heeft een soort C-vorm dagrijverlichting met daar in de led koplamp unit.

Er zijn volgens mij zelfs 4 verschillende lichtunits. LED is standaard, maar de duurdere units zijn inderdaad adaptief, of matrix-led, dat soort dingen.
De exacte specificaties van de verschillende units ken ik niet.

Er zijn idd 4 verschillende koplampen, de standaard halogeen met led dagrijverlichting, de full led koplampen en de dynamische matrix led koplampen, waarbij laatstgenoemde op uitrustingsniveau ST3 en Vignale uitgebreider is. De full led koplampen zijn de middelste qua prijs en hebben horizontale led strips met een hoekje aan de buitenkant als dagrijverlichting. De eerste en de laatste hebben een ingewikkeldere vorm DRLs, die lopen langs de randen van de lichtunits.

Alleen op de ST3 en de Vignale hebben de duurste units optioneel ook dynamische knipperlichten ("lichtrupsen" ).

De full Led koplampen bieden alleen automatisch grootlicht en automatische niveauregeling.

PS. De Focus in de test op de frontpage (tegen de Hyundai i30) heeft de full led koplampen.

Bij de Ford moet je goed puzzelen met de uitvoering + optiepakketten om tot die verlichting te komen.
Dat verandert elke zoveel maanden weer.
Voorheen had je een Design Pack 2 waar die ledlampen inzaten. Nu moet je dus als (dure) aparte optie aanvinken.

Het is eigenlijk heel simpel, tot eind Q2 2019 waren de standaard koplampen halogeen, daarna veranderde dit in LED.
De optie koplampen Full LED waren leverbaar voor de Trend Edition Business, ST-line en Titanium, deze zaten standaard op de Vignale en ST.
Optioneel zijn de dynamische LED koplampen leverbaar, deze zaten in een duurder "design pack".
Na Q2 2020 zijn deze los leverbaar voor de titanium en ST-line, echter zie je deze amper daar ze €1450,- kosten.
De duurdere hebben verschillende modi (bijv. snelweg en stad) en sturen mee in de bochten op basis van GPS.

Terug
Bovenaan