Ford Focus vs. Volkswagen Id.3

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag forumleden,

Misschien zullen sommigen van jullie mij (nog) kennen, anderen niet. Ik ben jaren lang actief geweest op dit forum, vooral in de jaren dat ik zelf nog geen rijbewijs had.
Toen ik een rijbewijs kreeg ben ik eigenlijk het leven gaan lijden en niet vaak meer op dit forum te vinden geweest, tot nu.

Via mijn huidige werkgever rijdt ik al 1,5 jaar rond in een pool auto waarvan het contract deze zomer verloopt. Op dit moment is de auto waarin ik rijd een Opel Karl 1.0, op zich een prima wagentje, maar niet als je zoals ik 35.000km per jaar aflegt (zowel privé als zakelijk). Je zult begrijpen dat ik erg blij ben dat ik nu eindelijk een nieuwe auto mag gaan uitzoeken.

Of nou ja, mag gaan uitzoeken is misschien een te ruim omschreven. Mijn werkgever werkt met verschillende categorieën (1 t/m 4)
Met mijn kilometers kom ik in categorie 3 terecht, en dat brengt mij tot de volgende twee mogelijkheden:

1. Ford Focus 1.0 MHEV Titanium X
2. Volkswagen Id.3 Life 150KW

Er zijn mogelijkheden om up te graden naar een hoger uitvoeringsniveau en om enkele opties te kiezen. Echter in mijn geval zal dat alleen bij de keuze van de Focus een 'must' zijn omdat ik de basis uitvoering ten opzichte van de ST-line gewoon niet mooi vindt, of nou ja, minder mooi.

Beide wagens hebben eigenlijk niet mijn echte voorkeur, die ligt bij de Opel Astra 2023 maar helaas heeft mijn werkgever besloten deze van de keuze lijst af te halen. Ik zoek dan ook advies bij jullie, wat is hiervan nou eigenlijk de beste keuze. Ik merk dat ik er zelf niet echt uit kom.

Ik hoor het graag :)

Groetjes,

Ruben

De grote vraag is of elektrisch rijden bij je (rijgedrag) past. Verder heb je nog veel meer mogelijkheden voor elektrische auto's van 40-45K met een actieradius van 400-500km als je ook andere merken mag kiezen. Hier een lijst:

https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/?prijs=40000--45000&actieradius=401-500

Ik zou voor de Focus gaan, ondanks dat een ID3 elektrisch is, vind ik de Focus mooier en dan vooral van binnen.
Maar wat scheelt het per maand in de bijtelling en kan je thuis laden?

Frits79 zei:
Ik zou voor de Focus gaan, ondanks dat een ID3 elektrisch is, vind ik de Focus mooier en dan vooral van binnen.
Maar wat scheelt het per maand in de bijtelling en kan je thuis laden?

Ik kan thuis voor de deur laden, en eigenlijk zijn deze plekken altijd wel vrij (woon in Amsterdam, dus geen luxe van eigen oprit o.i.d.)
Kwa bijtelling scheelt het niet veel, waarbij de ID.3 twee tientjes in de maand duurder is ten opzichte van de Focus.

Volt zei:
De grote vraag is of elektrisch rijden bij je (rijgedrag) past. Verder heb je nog veel meer mogelijkheden voor elektrische auto's van 40-45K met een actieradius van 400-500km als je ook andere merken mag kiezen. Hier een lijst:

https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/?prijs=40000--45000&actieradius=401-500

Helaas heb ik geen keuze in andere merken, dit is door de werkgever bepaald tot de keuzes die ik hier voorleg. Ik denk dat elektrisch rijden tot in zekere mate bij mijn rijgedrag past, alleen de laad mogelijkheden op de plekken waar ik vaak ben zijn nog beperkt.

Ik heb meer een Focus-gevoel, ik zou in allebei proefritten maken en zie ook te weten te komen, igv ID3, wat zijn de oplaadmogeijkheden.

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn, maar als je alleen of met zn 2-en bent, kun je ook eens een proefritje maken in de Fiesta. Dat rijdt net zo goed, maar wel wat dynamischer.
Plus meer budget over voor opties of een automaat.

Tsja, als je zoals ik het lees/begrijp niet op eigen terrein aan je eigen laadpaal kan laden en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen zou ik dus echt nooit aan een elektrische auto beginnen.
Dus de Focus.

Ik heb in beide gereden, het zijn totaal verschillende auto's. Elektrisch rijdt fijn, maar aan de ID.3 staan me een paar dingen tegen:
- materialen
- hoge zit
- alles via het scherm (lane-assist moet je elke rit opnieuw uitzetten, dan moet je drie keer ergens op klikken. Dat is tijdens het rijden lastig)

Dus ik zou gaan voor de Focus! Daar ga je ook meer plezier aan beleven.

Barri zei:
Ik heb in beide gereden, het zijn totaal verschillende auto's. Elektrisch rijdt fijn, maar aan de ID.3 staan me een paar dingen tegen:
- materialen
- hoge zit
- alles via het scherm (lane-assist moet je elke rit opnieuw uitzetten, dan moet je drie keer ergens op klikken. Dat is tijdens het rijden lastig)

Dus ik zou gaan voor de Focus! Daar ga je ook meer plezier aan beleven.
Barri noemt hier drie dingen die in de Focus alvast beter voor elkaar zijn. De Focus oogt vanbinnen misschien niet zo chique maar zit goed in elkaar, nette materialen. Gebruiksgemak is met de facelift denk ik ietsje achteruit gegaan maar staat nog steeds op hoog niveau, zeker tov de ID3. De Lane Keep Assist in de Focus activeer je met een dedicated knop op de linkerstengel en als-ie uitstaat, blijft-ie ook uit.

Welke versie van de Focus zou het precies om gaan? De handgeschakelde met 125 pk of de automaat met 155? Hoe dan ook, de Ford zou mijn keuze zijn, maar ik ben wellicht niet helemaal objectief als tevreden Focusrijder ;)

DeeTwee zei:
Hoe dan ook, de Ford zou mijn keuze zijn, maar ik ben wellicht niet helemaal objectief als tevreden Focusrijder ;)
En ik ben misschien ook niet objectief want ik werk bij Volkswagen :) ;)

Goedemiddag heren!

Dank voor al het advies. Ik neig zelf ook naar de Focus, ik ga daar aanstaande donderdag mee proefrijden.
Het argument dat ik geen eigen laadpaal heb is inderdaad wel een waar ik mij zelf ook zorgen om maak en een reden is om niet voor de ID.3 te gaan.

Wordt vervolgt..

Wij hebben twee EV's in het huishouden en ik zou je adviseren om in dit geval voor de Focus te gaan. Wanneer je niet op eigen terrein kunt laden is het gewoon té onverstandig om jezelf afhankelijk te maken van openbare laadpalen. Het laadpunt wat je voor de deur hebt is nu misschien vaak onbezet maar dat kan binnen een maand zomaar compleet anders zijn. Ik rij regelmatig langs de openbare laadpalen bij mij in de buurt en elke keer ben ik blij dat ik er niet afhankelijk van ben. Waar een wil is, is een weg maar tenzij je een bevlogen EVangelist bent die de ongemakken van het elektrisch rijden onder de mantel der liefde wilt bedekken ben je beter af met zo'n fijne Focus (y)

De nieuwe ID3 zit nu beter in elkaar van binnen i.v.m. de kwaliteit. Maar ja dan loop je nog tegen de levertijden op voor dit jaar. Nu bestellen is pas geleverd tegen het einde van het jaar. Tenzij ze nog de oude ID3 op voorraad hebben.

Goedemorgen allen,

Super bedankt voor al jullie reacties.
Afgelopen week samen met de lease maatschappij de definitieve keuze besproken en de bestelling geplaatst. Ik had helaas vrij weinig in te brengen met betrekking tot opties en dergelijke. Mijn bestelling is al volgt:

Ford Focus 1.0 MHEV 125pk Titanium
Agate Black Metallic (verplicht)
Winter Pack

Levertijd wordt nu geschat op 2 tot 6 maanden.

Nogmaals bedankt allen.

Terug
Bovenaan