Ford Focus uit 2015 met 616 euro bpm? Verdacht?

BPM te laag?

• Totaal aantal stemmers
    10
  • Opiniepeiling gesloten .

DM145

Net ingestapt
In het zoeken naar een nieuwe auto viel mijn oog op een ford focus hatchback uit 2015:

https://www.autowereld.nl/ford/focus/1-0-100pk-navi-climate-cruise-pdc-35099505/details.html?_ga=GA1.2.1438551819.1614582834

Na wat nazoeken blijkt het een import auto te zijn met maar 616 euro bpm kosten bij een originele catalogus waarde van 21.500 euro. Dit klinkt mij toch wel erg laag in de oren, zeker gezien hij in 2018 is geimporteerd. Kan iemand mij vertellen of dit bedrag inderdaad te laag is of is het eigenlijk wel redelijk?

De RDW / douane heeft bepaald dat er € 616 rest BPM betaald moet worden voor deze auto, dus ik zie het probleem niet.

De RDW / douane heeft bepaald dat er € 616 rest BPM betaald moet worden voor deze auto, dus ik zie het probleem niet.

Dat kan best een probleem zijn, als het een schadehok is geweest bij import, en naderhand in Nederland goedkoop opgelapt is. Maar dat weet iedereen, dus misschien heb je een goede reden om te zeggen dat het geen probleem is?

ford-focus-1-0-100pk-navi-climate-cruise-pdc.jpg

Lekkere naad tussen motorkap en bumper, en een vergelijkbare origineel Nederlandse Focus heeft nog bpm erop zitten van 2k. Die twee aanwijzingen zouden mij niet doen besluiten om van alle honderden te koop staande Focussen in Nederland juist dit exemplaar te kopen.

Harm78 zei:

Dat kan best een probleem zijn, als het een schadehok is geweest bij import, en naderhand in Nederland goedkoop opgelapt is. Maar dat weet iedereen, dus misschien heb je een goede reden om te zeggen dat het geen probleem is?

De RDW heeft een kenteken afgegeven voor deze auto na keuring, dus dat zegt genoeg. € 616 is een normaal BPM bedrag voor een 1 liter 3 cilinder auto van 3 jaar. En die naad bij de motorkap, kan het gevolg zijn, van een niet goed dichtgedrukte kap. Ik zie vooralsnog geen reden om deze auto te mijden.

Als er €616 staat bij de RDW betekent dat niet dat er €616 rest BPM is betaald, maar veel minder. De RDW geeft namelijk de nieuw BPM weer, ook bij import. Dat doet men door de betaalde rest BPM terug te rekenen naar de nieuw BPM. Stel dat de rest BPM 30% was obv leeftijd, maar er vanwege taxatie maar €210 is betaald, dan is de BPM op het kenteken dus €700.

Ik zou deze niet kopen, alleen al omdat het een 100pk trend edition lijkt die in NL niet eens is verkocht. Was bij deze editie ook niet bezuinigd op geluidsisolatie?
Verder moet de verkoper de geschiedenis van de auto kunnen uitleggen, ook bij import. Is dat vaag en niet mogelijk de afkomst te achterhalen, geen inzage in de taxatie bij import, dan weet je genoeg...
Als de verkoper eerlijk is over eventuele schadegeschiedenis, dan is het een ander verhaal.

^^^ 100 pk Trend Edition is in 2015 gewoon nieuw geleverd in NL.

0-46300340-3562-4871-a25b-b9b076fb66c9.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/ford/focus/51397717/wagon-10-ecoboost-nette-dealer-onderhouden-auto/

Qua 'naad in de neus' lijkt het mij bij die zilveren exemplaar niet veel anders te zijn dan deze blauwe. Hoort gewoon bij het model, lijkt mij.

Al heeft deze blauwe op rechts wel een afwijkende naad tussen scherm en bumper, volgens mij.

Durashift zei:
^^^ 100 pk Trend Edition is in 2015 gewoon nieuw geleverd in NL.
.
Volgens mij had je de 'trend' en de :trend edition'.
De stalen velgen met plastic doppen is m.i. de instapper waar echt alles is wegbezuinigd. De nieuwe focus wordt de absolute instapper in ieder geval niet verkocht in NL.

Barri zei:
Als er €616 staat bij de RDW betekent dat niet dat er €616 rest BPM is betaald, maar veel minder. De RDW geeft namelijk de nieuw BPM weer, ook bij import. Dat doet men door de betaalde rest BPM terug te rekenen naar de nieuw BPM. Stel dat de rest BPM 30% was obv leeftijd, maar er vanwege taxatie maar €210 is betaald, dan is de BPM op het kenteken dus €700.

Bij importauto's wordt de rest-BPM op moment van import getoond bij de RDW. Als daar € 616,- staat dan is er € 616,- betaald aan rest-BPM bij import.

D Elzinga zei:
Lekkere naad tussen motorkap en bumper, en een vergelijkbare origineel Nederlandse Focus heeft nog bpm erop zitten van 2k. Die twee aanwijzingen zouden mij niet doen besluiten om van alle honderden te koop staande Focussen in Nederland juist dit exemplaar te kopen.

Hoe bedoel je nog BPM erop zitten van 2k?
Het BPM bedrag bij de RDW wordt vastgesteld op moment van registratie van het voertuig in NL, daarna veranderd dat niet meer. Die origineel Nederlandse Focus met BPM van 2k heeft inmiddels ook een rest-BPM wat een stuk lager ligt.

Sportbekkie zei:
Barri zei:

Bij importauto's wordt de rest-BPM op moment van import getoond bij de RDW. Als daar € 616,- staat dan is er € 616,- betaald aan rest-BPM bij import.
Nee hoor. De RDW heeft mij zelf exact verteld wat ik hierboven schrijf.
Zie ook bijvoorbeeld de SP063B, bij import in 2018 is er rond de €1250 rest BPM betaald.

Terug
Bovenaan