Ford Focus importeren Duitsland

Rikki 4064175

Net ingestapt
Hallo mede-autoliefhebbers,

Ik ben van plan een Ford Focus aan te schaffen en ik heb al enige kennis opgedaan over het model dat ik wil. Mijn voorkeur gaat uit naar een Ford Focus ST-Line uit de bouwjaren 2017-2019. Ik heb mijn budget vastgesteld op maximaal €11.500,- en ik ben op zoek naar een auto met een kilometerstand van 60.000-80.000.

Ik heb gemerkt dat tweedehandsauto's in Duitsland vaak gunstig geprijsd zijn, vooral wanneer de APK is verlopen of binnenkort verloopt. Ik vroeg me af hoe eenvoudig het is om een APK-keuring te regelen in Duitsland. Zijn er specifieke aspecten waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een auto zonder geldige APK?

Daarnaast zou ik graag jullie mening willen horen over de verstandigheid van de Ford Focus als keuze. Na mijn onderzoek lijkt het de meest populaire en winstgevende auto binnen mijn budget, vooral omdat ik van plan ben de auto later weer te verkopen in Nederland. Echter, zijn er andere automerken of modellen die ook de moeite waard zijn om te overwegen binnen dezelfde prijsklasse? Ik ben geïnteresseerd in auto's die een goede reputatie hebben op het gebied van betrouwbaarheid, vraag en winstpotentieel bij doorverkoop in Nederland.

Ik heb al enig onderzoek gedaan naar alternatieven, maar ik zou graag jullie ervaringen en adviezen willen horen. Zijn er specifieke merken of modellen die jullie aanbevelen? Zijn er misschien andere bronnen of middelen die ik kan raadplegen om een weloverwogen keuze te maken?

Ik waardeer jullie expertise enorm en ben dankbaar voor alle informatie die jullie kunnen delen over de aankoop van een Ford Focus in Duitsland en eventuele alternatieve opties. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Rikki

Over apk / tuv moet je je niet druk maken.
Natuurlijk wel zorgen dat je weet hoe de technische staat vd auto is.

De auto kopen, de auto importeren. En indien verlopen apk / tuv, dat lekker regelen nadat het importen is geregeld.

De tuv van mijn laatste duitse aankoop was al meer dan een jaar verlopen ivm stalling. Geen probleem bij de rdw, met het ééndags kenteken is dat geen punt. Daarna de kentekenplaten aangevraagd en de apk geregeld.

Bij een verkopende dealer/garage kun je over een verse tuv natuurlijk wel onderhandelen.

Aan het hele verhaal heb je weinig ervaring en het is goed dat je eerst gaat verdiepen in datgene want er zitten nogal wat haken en ogen aan (y)

Ik heb gemerkt dat tweedehandsauto's in Duitsland vaak gunstig geprijsd zijn, vooral wanneer de APK is verlopen of binnenkort verloopt. Ik vroeg me af hoe eenvoudig het is om een APK-keuring te regelen in Duitsland.

Waarom wil je een APK keuring in duitsland regelen? Die regel je gewoon in nederland bij RDW als particulier. En anders onderhandel je TUV er bij, de RDW neemt dit dan gewoon over.

Hoe ben je van plan om uberhaupt de auto terug te krijgen. Via een Kurzzeitkennzeichen ? Wees gewaarschuwd, want dat mag namelijk niet. De pakkans is niet super groot maar als je de staande houden mag je geen meter meer rijden want je rijd met een illegaal kenteken. Is in principe bedoeld voor duitsers zelf, in duitsland. Sommige landen erkennen dit kenteken ook, maar nederland zeker niet. Is de nodige juridische correspondentie over geweest. Kan soms heel vervelend uitpakken.

Wat wel kan is via een Zollkennzeichen . Het probleem daar mee is dat dit vroeger makkelijk afgegeven werd door de garage zelf, maar sinds een half jaar niet meer. De Garage die hem afgeeft is ook verantwoordelijk. Je kunt je voorstellen dat ze niet de verantwoording bij een volstrekt onbekende neer leggen. Er is een mogelijkheid om dit zelf te regelen maar dat schijn een heel gedoe te zijn en je moet een afspraak maken en heel bureaucratisch gedoe. Je kunt niet zo maar even binnen wandelen in ieder geval en is ook niet goedkoop.

Met andere woorden; op een aanhanger is het makkelijkste en daar heb je ook geen APK problemen mocht er geen TUV meer op zitten. Wel zorgen voor een fatsoenlijke trekauto.

Ik heb gemerkt dat tweedehandsauto's in Duitsland vaak gunstig geprijsd zijn,

Is dat echt zo? Mijn ervaring is dat in duitsland de auto's ook prijzig zijn. Sterk afhankelijk van merk/model/uitvoering. Ja op het eerste ook scheelt het wel iets. Maar als je APK, transport, keuringskosten, tijd en natuurlijk BPM rekent is het verschil al een stuk kleiner. Wel is het in duitland makkelijker wat completere uitvoeringen te vinden is mijn ervaring.

Na mijn onderzoek lijkt het de meest populaire en winstgevende auto binnen mijn budget, vooral omdat ik van plan ben de auto later weer te verkopen in Nederland.

ik kan mij als particulier niet voorstellen dat dit loont en blij mag zijn als je geen geld moet toe leggen. Als je een leuke auto zoekt heb je meer keuze en als je er lol in hebt is het ook leuk. Ben wel benieuwd naar jou onderzoek (voorbeeld duitsland wat gunstig zal zijn) maar als je alle kosten mee rekent en als particulier ga je dat ding weer verkopen (import, zonder garantie, geen inruil mogelijk, bij particulier, etc.) dan moet je echt wel scherp in de markt zetten tegen al die andere occasions wil je dan nog wat over houden. maar ben wel benieuwd wat je hebt gevonden in duitsland als voorbeeld

Voor een garage ligt dit anders. Die hebben transportmiddelen, kunnen garantie bieden, hebben zo hun adresjes in duitsland, kunnen hem technisch nakijken en APK aanbieden. Sommge garages hoeven niet eens langs de RDW met hun auto's maar mogen dit zelf regelen. Voor hen zijn bepaalde auto's waar in NL schaarste is wel interessant soms.

Laatst bewerkt:
@AsconaGT : Zo zwart als jij het schetst is het niet. Bij mij 1e barchetta 7.000€ bespaard én een veel mooiere auto gekocht.

Import vanuit Dld is niet moeilijk. Auto aankopen, als hij nog niet afgemeld is, m afmelden bij het Strassenverkehrsamt, dit kan de verkoper het beste doen. Auto op een trailer, naar NL vervoeren en bij de RDW langs voor een identificatie. Keuring kun je dan gelijk door de RDW laten doen, of in NL door je garage laten doen. Ga ervanuit dat de RDW strenger is. Die keurmeesters willen ook wel wat te doen hebben.

Naast de RDW zit het kantoortje van de douane, hier kun je gelijk de BPM aftikken en een paar dagen later heb je de papieren in huis. Stelt eigenlijk geen reet voor.
Per auto kan de winst verschillen. Voor oudere, niet zeldzame auto's is het vaak niet interessant. Maar dat moet je even doorrekenen. Hier op de site staat een goede BPM calculator.

Zo zwart als jij het schetst is het niet. Bij mij 1e barchetta 7.000€ bespaard én een veel mooiere auto gekocht.

Klopt, het is niet zo zwart wit. Ik heb ooit lang geleden ook wel eens een Twingo gekocht voor 2000 euro ,, amper BPM op dus zo'n 2500 euro totale kosten. Jaartje later voor 3000 weer verkocht.

Het is meer dat ik in mijn omgeving meerdere mensen met dat idee zie. Het is namelijk niet moeilijk (en ook leuk vind ik) Als je ze dan concreet vraagt dan rekenen ze zichzelf alles veel te rozekleurig, verwachten een te hoge verkoopprijs omdat ze die vergelijken met de verkoopprijzen bij dealers en vergeten diverse kosten.
Mijn huidige Insignia heb ik ook uit duitsland. Ten eerste omdat deze motorisering in NL amper is verkocht en bovendien full options is. met alle kosten er bij was ik ook zeker een 3000 euro goedkoper dan een exemplaar die hier bij een opel dealer stond. Dat klintk dus goed (en dat is het ook) Maar als ik hem nu ga verkopen als particulier , zonder garantie, zonder inruil, import auto dan ga ik er geen euro winst op maken. Is dat erg? Nee zeker niet, want ik hem voor 3000 euro minder een auto precies zoals ik wil en in NL bijna niet te vinden is, maar ik ga er echt niets op verdienen.

Ja er zijn uitzonderingen, maar ik was dan wel benieuwd naar een concreet exemplaar die de topicstarter op het oog heeft en dan eens zien welke kosten er bij komen en dan vergelijken met het aanbod in NL.

Goede uiteenzetting en een logische denkwijze, echter denk ik niet dat het zo rendabel is zoals het lijkt.

Een ST-line (min 2017, max 80k km) doet al snel 13k op Mobile. Tel daar zo’n 900 euro aan BPM, 300 euro transport en 150 euro RDW kosten bij op en je zit zo op 14.5k.

Als ik nu op AutoScout24 (NL) kijk begint de goedkoopste Focus met identieke criteria op 14k (particulier, net als jij) en 16k (autobedrijf, zij kunnen iets meer vragen).

Het feit dat je hier rendement of winst op gaat maken is niet reëel, zeker als je er zelf eerst een tijdje in gaat rijden. Met een beetje geluk speel je quitte.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens met wat vrienden een V70 uit 2008 geïmporteerd met als doel iets winst te maken. Die waren in Duitsland namelijk gunstig geprijsd. Een mooi vol exemplaar in een courante kleur met een goede kilometerstand. Toch uiteindelijk maar €30 winst gemaakt...
Winst maken moet niet je doel zijn, lijkt me. Maar soms kan je wel een gunstig exemplaar van jouw keuze vinden in Duitsland. Ik kijk met een schuin oog naar een Cooper S van de eerste generatie en heb in de favorieten bij Kleinanzeigen ook twee interessante exemplaren staan. Goede opties, goede prijs, kilometerstand redelijk. Maar grote verschillen ga je niet vinden, zeker niet met Duitsland omdat het dichtbij is en het importeren is vrij eenvoudig. Vanuit Utrecht is Oberhausen dichterbij dan Groningen bijvoorbeeld.

Als meer Nederlanders auto's in Duitsland gaan kopen gaan de prijzen vanzelf omhoog. Ook voor Duitse verkopers js het primaire doel zoveel mogelijk geld verdienen.

Als ik nu iets zou moeten importeren voor de winst (zover het mag zijn) uit duitsland zou ik een A segment autootje kopen. En als het even kan niet-duits in een leuke uitvoering. Dus zeg een C1, Augo, 107, Twingo, Picanto, i10, etc. Niet zeer op 1 model zoeken (die je zelf misschien mooi vind) maar waar je de beste deal kunt halen. Duitsers houden niet zo van A segment auto's en Nederlanders wel. Die dingen zijn in NL ook stevig aan de prijs. Ik zou ook niet boven een verkoopprijs in nederland van 10K gaan als particulier. Daarboven gaan mensen toch snel liever naar een garage met inruil en soort van garantie wat ze dan ook maar bieden.

Als je er 1 vind niet ver over de grens en het is een net ding dan kun je er best wel eens een paar honderd auto voor pakken voor relatief weinig moeite. Moet je hem wel snel verkopen. Je hebt geen bedrijfsvoorraad en dus moet je gewoon ook MRB en verzekering betalen, dan gaat de winst al snel weg als je hem puur hebt staan voor de verkoop.

Terug
Bovenaan