Ford Focus 1.6 Hatchback APK/ANWB soap

Peter Horst

Net ingestapt
Hallo,

Na een APK met reparaties (waarvan 1 de kentekenverlichting) en vele malen het opladen van een accu en het vervangen van een accu en dynamo, brandt toch nog steeds af en toe de accu lamp en loopt de accu toch leeg na en nacht staan (ook na lange ritten).Ik hoor nu al maanden allerlei verschillende optie van vuile riem van dynamo tot zekering probleem, maar niemand komt er uit blijkbaar. Ik had vanmorgen een geluidmakend stratmotorlampje dat een soort van kortsluitingsgeluid maakt en de accu lamp die brande. Na het ontkoppelen van de accu en het sprayen van de kabels en accu was het probleem weg. De startmotorlamp brandde een paar weken geleden al een jaar lang zonder dat de auto een probleem gaf. Na de vervanging van de accu en dynamo en de apk met reparaties is het probleem echter zo groot dat ik elke rit de accu maar ontkoppele om leeglopen te voorkomen. De anwb heeft alles getset van de accu en dynamo en lekstroom en kan noiets vinden.Kan het zijn dat er iets is met de bougies of kabels bij het straten of iets zijn met de kentkenverlcihting dat toch een leegloopvan de accu veroorzaakt. Ik ga hem denk ik inruilen omdat er tot nu toe niemand het probleem kan op,losssen helaas.

Is het niet gewoon een geoxideerde laadkabel waardoor de accu wel iets wordt opgeladen, maar niet met het volledige amperage wat de dynamo kan leveren? Dit kan ook ergens halfverwege een kabel zijn en komt relatief vaak voor bij bepaalde automodellen.

Ik kan me niet voorstellen dat de kentekenverlichting een probleem veroorzaakt.
Lekstroom is te meten, dus als dat niet te meten is ga ik er van uit dat er iets mis is het laadsysteem.

Pobresh zei:
Is het niet gewoon een geoxideerde laadkabel waardoor de accu wel iets wordt opgeladen, maar niet met het volledige amperage wat de dynamo kan leveren? Dit kan ook ergens halfverwege een kabel zijn en komt relatief vaak voor bij bepaalde automodellen.

Ik kan me niet voorstellen dat de kentekenverlichting een probleem veroorzaakt.
Lekstroom is te meten, dus als dat niet te meten is ga ik er van uit dat er iets mis is het laadsysteem.

Als het laadsysteem onvoldoende werkt, zou je tijdens rijden toch ook problemen gaan verwachten..
Maar idd. Als er parasitair stroomverbruik is, moet dat te meten zijn.

Stel je hebt 20 zekeringen in totaal:

Zekering 1 tot 20 eruit trekken. Meten op lekstroom (let op, lekken kan ook nog 5 of 25 minuten pas beginnen)
Daarna zekering 1-10 erin doen: weer testen: geen lekstroom: verder met 10-20 testen. Wel lekstroom:
1-5 erin: weer testen: geen lekstroom verder met 6-10 testen, wel lekstroom:
1-2 erin etcetera.

Zo kan je 5 stappen 32 zekeringen testen.

'k weet niet of je hier wat aan hebt, maar heel lang geleden werkte ik bij een Renault dealer en daar hadden we een klant met een Twingo die telkens klaagd dat de accu leeg was. Eerst dachten we aan een interieurlampje wat niet meer uit ging. Dat was het niet. Alles doorgemeten, tot 2x toe een nieuwe accu. Mocht allemaal niet baten. Bleek uiteindelijk dat er sluiting zat in de dynamo, waardoor deze de accu leeg kon trekken. Echter alleen als de magneten 'precies goed' stonden.

Terug
Bovenaan