Ford fiesta 1.0 ecoboost

CLA 2019

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Morgen ga ik samen met mijn broertje naar een Foed Fiesta 1.0 ecoboost st line uit 2015 kijken. De km stand is 145.000 km.

Zijn het betrouwbare blokken en waar moet ik op letten. Onderhoudsboekje zit erbij.

Fijne auto. Ik heb dat blok in de Focus. Staat bekend om wat kleine issues met het koelsysteem, maar bij de Focus is er een verbeterde versie geweest. Gewoon goed in de gaten houden, even checken of er geen kleine scheurtjes in het reservoir zitten.
Want als de koelvloeistof wegloopt merk je het niet aan de meters, maar loopt het blok wel warm en dan vast. Maar een 2015 model heeft al het verbeterde koelsysteem denk ik.

Barri zei:
Fijne auto. Ik heb dat blok in de Focus. Staat bekend om wat kleine issues met het koelsysteem, maar bij de Focus is er een verbeterde versie geweest. Gewoon goed in de gaten houden, even checken of er geen kleine scheurtjes in het reservoir zitten.
Want als de koelvloeistof wegloopt merk je het niet aan de meters, maar loopt het blok wel warm en dan vast. Maar een 2015 model heeft al het verbeterde koelsysteem denk ik.

Dat was een probleem in de eerste bouwjaren van de Focus III met dat blok. De Fiesta heeft die problemen volgens mij niet gehad, het blok is wel hetzelfde, maar de indeling anders.

Ik vind het erg fijne motorblokken, heb zowel een Focus (2015, 125 pk) als een Fiesta (2018, 100 pk) hiermee gereden.

Ik rijd nu ruim 2 jaar een Fiesta Ecoboost Titanium (van december 2012) en nog geen enkel moment spijt van gehad.
Fijne motor, goede wegligging, vrij zuinig en toch genoeg pit door het prima koppel.
Heb hem gekocht met 95.000 op de klok en er staat nu 150.000 op. Nog geen bijzonderheden bij de beurten gehad.

Met deze temperaturen is voorruitverwarming ook ideaal, wat veel van deze auto's er op hebben zitten.

Me tu Toyo zei:
Ik wil je iet bang maken, maar check de FB pagina Ford EcoBoost nightmare.
Drama's..
Onzin, de ecoboost staat als zeer betrouwbaar bekend.
Kijk maar op fiestaforum.nl, of ANWB occasiontest, auto reviews op Autoweek etc.

Waar je op moet letten:
Onderhoud met de juiste olie (anders gaat je distributie riem eraan).
- chiptuning: de fiesta met 5-bak (100pk) kan chiptuning niet aan. Dus geen 5-bak met chiptuning kopen.
- Heeft de Fiesta een 6-bak: mooi, op naar de tuner voor 145pk! Al is de 100pk ook prima
- opties: cruise control, stoelverwarming en voorruitverwarming, is niet standaard!
- proefrijden zonder radio aan; rammels?
- in deze kou kan de voortrein wat kraken als je over verkeersheuvels rijdt. Dat is een 'producteigenschap' van wat rubbertjes. Gaat vanzelf weer weg als het kwik iets hoger komt.

spoiler alert zei:
Me tu Toyo zei:
Drama's..
Kijk maar op fiestaforum.nl, of ANWB occasiontest, auto reviews op Autoweek etc.

Toch lees ik weleens in advertenties voor Fords met 1.0 ecoboost dat de motor vervangen is, meestal bij km-standen rond de 2 ton. Dus ik vraag me weleens af of dit blok makkelijk 200k+ draait.

Verder zou een Fiesta ecoboost in het B-segment ook gewoon mijn keuze zijn!(y)

Mechanix zei:
spoiler alert zei:
Me tu Toyo zei:
Drama's..

Toch lees ik weleens in advertenties voor Fords met 1.0 ecoboost dat de motor vervangen is, meestal bij km-standen rond de 2 ton. Dus ik vraag me weleens af of dit blok makkelijk 200k+ draait.

Verder zou een Fiesta ecoboost in het B-segment ook gewoon mijn keuze zijn!(y)
Dat klopt: olie met de verkeerde specs, dan lost de distributieriem op. Het gaat niet alleen om 5w20, maar ook andere chemicaliën. En dan gaat de motor kapot.
Inmiddels zijn de meeste goede garagehouders en eigenaars daarmee bekend.

M'n pa gaat daarom vooralsnog met z'n C-Max 1.0 EB naar Ford voor onderhoud. Ik zou zelf ook bang zijn dat universele garages er lukraak 5w30 ingooien...

Terug
Bovenaan