Ford EcoSport II

Rutger DC

Asfaltkampioen
Eind 2021 maakte Ford bekend de Indiase markt te verlaten. Ford stopte met de ontwikkeling van compacte auto's, waardoor auto's als de Ka+ (daar Figo, Freestyle of Aspire afhankelijk van carrosserievariant of terreinlookvariant), EcoSport en in Europa de Fiesta inmiddels van het toneel zijn verdwenen. Ford bezit nog altijd een fabriek in de zuidoostelijk gelegen stad Chennai (vroeger Madras) en de laatste tijd verschijnen er nieuwsartikelen over een mogelijke terugkeer en worden er allerlei nieuwe patenten geregistreerd.

Ford had vóór het besluit genomen werd om de Indiase activiteiten te beëindigen al gekeken naar mogelijkheden om te blijven overleven. In Mahindra werd een geschikte partner gevonden. In 2020 dook een spionagefoto op van een SUV die zijn techniek met Mahindra zou delen.

Nu is er een patenttekening uitgelekt die de auto in zijn geheel laat zien. De compacte SUV lijkt het formaat van bijvoorbeeld de in India populaire Hyundai Creta te hebben, zeg maar iets groter dan de Ford Puma. Gezien de samenwerking met Mahindra destijds zou de techniek van de XUV300/XUV400 geleend kunnen zijn, die op zijn beurt het platform en de techniek van de SsangYong/KGM Tivoli heeft.

Mocht de SUV alsnog verschijnen, dan kan de auto ook een belangrijk exportmodel worden voor markten in Latijns-Amerika, Zuid-Afrika en Zuidoost-Azië, waar Ford sinds het verscheiden van de Figo/Ka en EcoSport nadrukkelijk op de Ranger leunt.

Het instapmodel van Ford in die regio's is meestal de Territory (Equator Sport), een in China gebouwd en door Jiangling ontwikkelde SUV die met zijn lengte van 4.63 meter duidelijk hoger gepositioneerd is dan onderstaande Indiase SUV.

Ford-C-SUV-Design-1.jpg


Ford-Compact-SUV-Patent.jpg


 
Ford préparerait un nouvel EcoSport pour concurrencer les Dacia Duster et Citroën C3 Aircross. Ce SUV au look aventurier, moins cher que le Puma, serait thermique et produit en Espagne. Il pourrait être lancé en 2025.

(Ford is reportedly preparing a new EcoSport to compete with the Dacia Duster and Citroën C3 Aircross. This SUV with an adventurous look, cheaper than the Puma, would be thermal and produced in Spain. It could be launched in 2025.)

ford-ecosport-2025-illustration-blanc-avg-mk-bd.jpg


 
Dit wordt dan de derde generatie ;)

Beetje je best doen Ford, dan kan je hier een concurrent hebben voor auto's als de Frontera (en heel misschien de Fiesta een ietsiepietsie compenseren).
 
Terug
Bovenaan