Ford EcoSport facelift (update: Ford sluit fabrieken India, facelift komt niet)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De auto waar menigeen naar uit zal kijken is een tweede facelift voor de EcoSport. Begin 2012 werd een pre-productie prototype van de tweede generatie EcoSport gepresenteerd op de Auto Expo in India en eind 2014 kwam de auto naar Europa. Eind 2016 werd de EcoSport vernieuwd, maar in Europa kwam die facelift pas een jaar later. Ford geeft de EcoSport nogmaals een opfrisbeurt, althans voor de Indiase markt, waar de EcoSport als enige Ford voor aantallen zorgt. Ik kan me voorstellen dat de stekker er hier uit getrokken wordt, maar we zullen zien.

2172043d1624805766-2021-ford-ecosport-facelift-exclusive-spy-images-20210627_123050.jpg


2172045d1624805766-2021-ford-ecosport-facelift-exclusive-spy-images-20210627_112526.jpg


Bron: https://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/238418-2021-ford-ecosport-facelift-exclusive-spy-images.html
 
2194719d1629258115-pics-2021-ford-ecosport-facelift-caught-testing-img20210818wa0003.jpg


2194711d1629253804-pics-2021-ford-ecosport-facelift-caught-testing-cc1b36e3e4af44f582a55c4d2f49b214.jpeg


Bron: https://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/238418-pics-2021-ford-ecosport-facelift-caught-testing-10.html
 
Ford heeft besloten de Indiase fabrieken te sluiten en slechts op kleine schaal dure modellen als de Endeavour (Everest = Ranger SUV), Mustang en mogelijk Mustang Mach-E te blijven leveren. Dat betekent het einde voor de Figo/Freestyle/Aspire, EcoSport en de Endeavour (Everest = Ranger SUV). De EcoSport facelift zal daarmee nooit het daglicht zien. De sluiting van de fabrieken past in een trend waarin de Amerikaanse autofabrikanten Ford en General Motors zich meer en meer terugtrekken uit niet winstgevende markten. Ford sloot al eerder de fabrieken in Brazilië en Rusland, terwijl General Motors onder andere Australië, Zuid-Afrika, Indonesië, India en Rusland (grotendeels) vaarwel zegde.

Bron: https://www.autocarindia.com/car-news/2021-ecosport-launch-cancelled-with-announcement-of-ford-plant-shut-downs-421997
 
We missen er niet veel aan. Maar voor de groeimarkten is het wel jammer. Want zo'n Ka+ (dat is de Figo toch?) is toch wel markt voor?
 
Barri zei:
We missen er niet veel aan. Maar voor de groeimarkten is het wel jammer. Want zo'n Ka+ (dat is de Figo toch?) is toch wel markt voor?

Nou ja, de huidige Figo-serie deed het vergeleken met zijn voorganger (op basis van de 5-deurs Fiesta van rond 2005) heel slecht in India. In Brazilië deed de auto het als Ka wel goed, maar daar sloten de fabrieken al eerder dit jaar. Dat was eigenlijk al het doodvonnis voor dat model in India, want speciaal voor die markt gaat Ford niet investeren in een nieuw model. Merken als Renault (net zo groot als Ford in India) en Nissan (veel kleiner) kiezen er wel voor om te blijven investeren in India en hebben modellen speciaal voor die markt ontwikkeld.

De aantallen kwamen in India vooral van de EcoSport, maar dat model is inmiddels stokoud en Ford heeft verzuimd om een opvolger te ontwikkelen. Ford heeft nog een poging gedaan en ging een samenwerking met Mahindra aan, waarbij Ford Mahindra-modellen onder eigen vlag zou gaan verkopen. Er slingerde zelfs al een foto rond van de Ford op basis van de nieuwe XUV700:

mahindra-xuv500-front-view0.jpeg


Maar die samenwerking is gestrand.
 
De Indiase fabriek waar de EcoSport wordt gemaakt, is ook verantwoordelijk voor de productie van de auto voor de Noord-Amerikaanse markt. De sluiting van de fabriek betekent ook het einde van de EcoSport in de Verenigde Staten en Canada. Dat is slecht nieuws wie voor Amerikanen die voor weinig een nieuwe Ford wilden. De EcoSport is met een vanafprijs van $20,395 de goedkoopste Ford personenauto. De Escape (Kuga) is met een vanafprijs van $25,555 een stuk duurder. De goedkoopste pick-up is de Maverick met een vanafprijs van $19,995. Sedans en hatchbacks verkoopt Ford niet meer in de VS. De Puma wordt alleen in de Roemeense fabriek gebouwd en is niet voor export naar Noord-Amerika bestemd. De Ford-fabriek in Roemenië is straks tevens de enige fabriek waar de EcoSport nog wordt gebouwd na het sluiten van de fabrieken in Brazilië en India; in China wordt de auto al even niet meer gemaakt.

Amerikanen die een voordelige personenauto willen van een nationaal automerk, moeten bij Chevrolet zijn. De Spark ($13,400), Malibu ($22,270), Trailblazer ($19,000), Trax ($21,400) en Equinox ($23,800) zijn allemaal goedkoper dan Fords instapper Escape.
 
Terug
Bovenaan