Auteur
Kilometervreter
Inmiddels op diverse websites over te lezen, maar hier nog niet...
Er was eens de Mustang van Europa. Charismatische lijnen, coupécarrosserie en een naam die schoonheid oproept: een mengsel dat is gekalibreerd om door te dringen tot het oude continent, waar – we zijn in de tweede helft van de jaren zestig – de Blue Oval nog steeds op zoek was naar een eigen dimensie. Er was eens, kortom, de Capri: een Ford die ontworpen was om op te vallen, en die een streling voor het oog was. En wiens conceptuele uitwerking, misschien samen met de naam, zich voorbereidt om na meer dan 50 jaar terug te keren.
Raad eens, hij zal dit doen op een elektrisch model, het tweede gemaakt door de Amerikaanse fabrikant met de hulp van Volkswagen, dankzij het delen van het MEB-platform van de ID-familie. Inleiding: voorlopig heeft niemand vanuit het bedrijf de Capri 2 officieel genoemd. Toch zijn velen bereid te wedden op deze keuze met een retro-smaak, die – laten we het meteen verduidelijken – geen enkele remake inluidt. Het nieuwe wezen zal in feite weinig of niets gemeen hebben met de coupé die van 1969 tot 1986 drie iconische series voortbracht; het zal in plaats daarvan een crossover zijn die is afgeleid van de Explorer (de batterijaangedreven, niet de grote SUV met verbrandingsmotor), vrijwel identiek vanuit technisch oogpunt, maar met "sportiever" plaatwerk, dat in 2023 of 2024 zou moeten worden gepresenteerd, om na de volgende zomer op de markt te komen.
Dus waarom de naam Capri? Laten we, terwijl we op verklaringen wachten, uitgaan van een hypothese. Het meest voor de hand liggende is dat Ford, omdat het steeds moeilijker wordt om nieuwe namen te bedenken in zo’n druk autolandschap (en het eenvoudigste, maar banale alternatief is om toevlucht te zoeken in nogal aseptische alfanumerieke acroniemen), heeft besloten om iets uit zijn eigen erfgoed te kiezen. Of, beter nog, om dat te blijven doen: want al met de Puma 2019, vervolgens met de nieuwe Bronco en uiteindelijk met de Explorer BEV volgde het bedrijf dezelfde logica en bevestigde het ook herhaaldelijk het voornemen om deze trend voort te zetten.
De formule werkt, dus deze verandert niet. Het moet ook eerlijk gezegd worden dat op dit moment de enige concrete aanwijzing die naar de naam Capri leidt een stilistisch detail is, dat naar voren kwam uit een teaser die in maart vorig jaar werd uitgebracht, toen Ford plannen en doelstellingen aankondigde voor zijn strategie op het gebied van elektrische auto’s in Europa. De afbeelding toonde de silhouetten van negen BEV’s die tegen 2024 arriveren, waaronder de op batterijen werkende Puma (ook verwacht in de tweede helft van volgend jaar), een middelgrote sportwagen (de Explorer) en een derde auto, algemeen geïdentificeerd als ‘crossover sport'. De lichtsignatuur lijkt niet willekeurig te zijn getekend en omlijnt in elk van de koplampen twee cirkelvormige elementen, die doen denken aan de iconische lichtunits van de coupé uit de jaren ’70 en ’80.
Zeker, het ontwerp zal een zeer sterke Ford-indruk maken, zoals al te zien was op de Explorer, die een nieuw stilistisch hoofdstuk voor het bedrijf opende. Dat gezegd zijnde moet deze crossover nog steeds worden ingekaderd vanuit de technische basis, die – zoals verwacht – van Volkswagen komt. De natuurlijke parallel met de ID-familie betekent daarom dat de Capri voor de Explorer zal zijn zoals de ID.5 voor de ID.4 is, ook al is het legitiem om meer uitgesproken esthetische verschillen voor te stellen. De Capri - hoe je hem ook wilt definiëren, SUV-coupé of crossover-coupé - zal een dynamisch profiel hebben en dus een betere cw-waarde, ten behoeve van de autonomie: een detail dat echter, net als andere technische gegevens, tot nu toe Ford niet heeft onthuld, zelfs niet voor de reeds gepresenteerde zuster-SUV.
(bron: Quattroruote)
Er was eens de Mustang van Europa. Charismatische lijnen, coupécarrosserie en een naam die schoonheid oproept: een mengsel dat is gekalibreerd om door te dringen tot het oude continent, waar – we zijn in de tweede helft van de jaren zestig – de Blue Oval nog steeds op zoek was naar een eigen dimensie. Er was eens, kortom, de Capri: een Ford die ontworpen was om op te vallen, en die een streling voor het oog was. En wiens conceptuele uitwerking, misschien samen met de naam, zich voorbereidt om na meer dan 50 jaar terug te keren.

Raad eens, hij zal dit doen op een elektrisch model, het tweede gemaakt door de Amerikaanse fabrikant met de hulp van Volkswagen, dankzij het delen van het MEB-platform van de ID-familie. Inleiding: voorlopig heeft niemand vanuit het bedrijf de Capri 2 officieel genoemd. Toch zijn velen bereid te wedden op deze keuze met een retro-smaak, die – laten we het meteen verduidelijken – geen enkele remake inluidt. Het nieuwe wezen zal in feite weinig of niets gemeen hebben met de coupé die van 1969 tot 1986 drie iconische series voortbracht; het zal in plaats daarvan een crossover zijn die is afgeleid van de Explorer (de batterijaangedreven, niet de grote SUV met verbrandingsmotor), vrijwel identiek vanuit technisch oogpunt, maar met "sportiever" plaatwerk, dat in 2023 of 2024 zou moeten worden gepresenteerd, om na de volgende zomer op de markt te komen.
Dus waarom de naam Capri? Laten we, terwijl we op verklaringen wachten, uitgaan van een hypothese. Het meest voor de hand liggende is dat Ford, omdat het steeds moeilijker wordt om nieuwe namen te bedenken in zo’n druk autolandschap (en het eenvoudigste, maar banale alternatief is om toevlucht te zoeken in nogal aseptische alfanumerieke acroniemen), heeft besloten om iets uit zijn eigen erfgoed te kiezen. Of, beter nog, om dat te blijven doen: want al met de Puma 2019, vervolgens met de nieuwe Bronco en uiteindelijk met de Explorer BEV volgde het bedrijf dezelfde logica en bevestigde het ook herhaaldelijk het voornemen om deze trend voort te zetten.

De formule werkt, dus deze verandert niet. Het moet ook eerlijk gezegd worden dat op dit moment de enige concrete aanwijzing die naar de naam Capri leidt een stilistisch detail is, dat naar voren kwam uit een teaser die in maart vorig jaar werd uitgebracht, toen Ford plannen en doelstellingen aankondigde voor zijn strategie op het gebied van elektrische auto’s in Europa. De afbeelding toonde de silhouetten van negen BEV’s die tegen 2024 arriveren, waaronder de op batterijen werkende Puma (ook verwacht in de tweede helft van volgend jaar), een middelgrote sportwagen (de Explorer) en een derde auto, algemeen geïdentificeerd als ‘crossover sport'. De lichtsignatuur lijkt niet willekeurig te zijn getekend en omlijnt in elk van de koplampen twee cirkelvormige elementen, die doen denken aan de iconische lichtunits van de coupé uit de jaren ’70 en ’80.
Zeker, het ontwerp zal een zeer sterke Ford-indruk maken, zoals al te zien was op de Explorer, die een nieuw stilistisch hoofdstuk voor het bedrijf opende. Dat gezegd zijnde moet deze crossover nog steeds worden ingekaderd vanuit de technische basis, die – zoals verwacht – van Volkswagen komt. De natuurlijke parallel met de ID-familie betekent daarom dat de Capri voor de Explorer zal zijn zoals de ID.5 voor de ID.4 is, ook al is het legitiem om meer uitgesproken esthetische verschillen voor te stellen. De Capri - hoe je hem ook wilt definiëren, SUV-coupé of crossover-coupé - zal een dynamisch profiel hebben en dus een betere cw-waarde, ten behoeve van de autonomie: een detail dat echter, net als andere technische gegevens, tot nu toe Ford niet heeft onthuld, zelfs niet voor de reeds gepresenteerde zuster-SUV.
(bron: Quattroruote)