Ford B-Max ruiten continu beslagen bij koud weer, vooral tijdens langere ritten

mrnn

Startmotor
  • Voor zoveelste jaar hebben we dit probleem wanneer de temperatuur grofweg onder de 5 graden komt
  • Tijdens het rijden beslaan alle ramen, hoe langer de rit hoe erger het lijkt te zijn.
  • Het lijkt niet uit te maken of het buiten droog is of regent
  • De climate control lijkt niet goed te functioneren, de temperatuur in de auto klopt vaak niet met de ingestelde temperatuur. Het wordt vaak snel te warm binnen.
  • De airco koelt in de zomer zonder problemen. Dan zou hij ook moeten ontvochtigen zou ik denken, maar misschien blijft dat vocht ergens in de auto achter?
Heeft iemand een idee in welke richting ik dit zou kunnen zoeken?

Ik kan de auto naar de garage brengen, maar dat heb ik onlangs 4x kunnen doen voor een ander probleem (sensor bandenspanning) en dat was 4x betalen en nog steeds niet opgelost. Dus als ik zelf wat meer te weten kan komen dan graag.

Als je siermatten hebt check eens of het vloertapijt er onder kurkdroog is? Idem koffer en onder de bekleding waar evt. een reservewiel / subwoofer etc zit. Idem deurbekleding en portiervakken.
Bij mijn 480ES was er een lekje in een achterlichtunit, dit water liep tot helemaal onderin de kofferbak en daar stond een plasje water. Na de vervanging van de voorruit van mijn Alfa 159 kreeg ik door een slechte dichting ook vocht naar binnen.
Check de parafan onder de motorkap of die helemaal bladvrij is.
Is het lang geleden dat het interieurfilter is vervangen?
Oow ja, toen ik mijn huidige auto ging halen stond die op “binnencirculatie” en dampte de boel aan like no tomorrow. Omdat het een voor mij nieuwe auto was duurde het even voor ik dat doorhad, is nl. gewoon een icoontje op een display dus geen schuifregelaar of zo.

De airco ontvochtigd de auto en je ruiten, dus controleer of deze werkt.
De airco van onze Volvo schakelt automatisch uit, onder de 5 graden buitentemperatuur.
Dit is om te voorkomen dat de leidingen bevriezen.
Staat ook in de handleiding.
Ook als je de auto niet dagelijks gebruikt kan zich vocht ophopen in het interieur.
Controleer inderdaad het interieurfilter en op lekkages en de recirculatieknop.

De circulatieknop (of de klep intern) kan vastzitten net als de koud/warm mengklep. Probeer eens wat andere standen, bijvoorbeeld 'voorruit turbo' en dan eventueel na een paar minuten een paar keer op minus drukken zodat hij niet als een malle gaat blijft blazen.

Blazen de roostertjes wel zo hard dat ze een briefje een halve meter wegblazen? En voel je hem ook zo blazen als je hem op 'voorruit' zet.

Eigenlijk moet goede warme lucht dat van buiten komt zeer goed drogen. Bij 99% relatieve luchtvochtigheid bij 5°C buiten wordt dat opgewarmd zonder airco bijvoorbeeld 30°C en 20% en met airco nog lager.

Die warme droge lucht op een koude beslagen ruit moet het condens zeker laten opdrogen. Zeker als het glas ook nog wat warmer wordt. Airco werking is geen must (vaak wel fijn als de blower niet hard staat, jassen nat en motor koud zijn).

Ik denk dus dat er geen verse lucht van buiten binnenkomt, vieze vochtige lucht wordt rond gepompt, de adem van inzittende en vocht dat al overal inzit komt daar alleen maar bij dus alles wat de RH zakt door verwarmen wordt weer aangevuld door nieuw vocht. Vergelijk het met een badkamer die warm is maar nog steeds erg veel vocht bevat.

Mijn B-max had hetzelfde condens probleem onder 5 graden, dan slaat automatisch de airco af en gaat de recirculatieklep dicht en wordt er geen buitenlucht aangezogen. Alle ruiten beslaan dan plotseling beslagen. Ik heb de garage de recirculatieklep laten vastzetten zodat altijd buitenlucht wordt aangezogen. Achter in de auto zitten ook nog ventilatie openingen, die voor een luchtstroom moeten zorgen. Deze maatregelen werken echt super, geen beslagen ruiten meer in de winter.

Dat is nu eens echt een goede tip, die ga ik onthouden!
Maar TS heeft hier niks meer laten weten dus we weten nu niet of en hoe het opgelost is…

Ik heb nooit notificaties gekregen dat er gereageerd is in mijn topic, ik zie het nu pas. Bedankt voor alle tips. Omdat we voor iets anders naar de garage moesten, hebben we dit ook laten nakijken. De motor van de circulatieklep bleek defect en de klep stond dicht. Dit verbaasde mij wel enigszins, we hebben er in de zomervakantie lange afstanden in gereden, blijkbaar dan zonder frisse lucht binnen te krijgen. De motor is vervangen en het probleem lijkt nu opgelost.

Terug
Bovenaan