Fluittoon bij gas geven in 5e versnelling

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Sinds afgelopen zomer ben ik op zoek naar een klein autootje voor mijn ouders. Ze hebben het niet breed en hun huidige auto is echt aan het eind van zijn latijn. Ik heb er in augustus deze discussie over aangemaakt: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5733672,5733672#msg-5733672
Naar aanleiding daarvan ben ik rustig op zoek gegaan naar een Daihatsu Sirion 2.
Na maanden speuren hebben we gister de knoop doorgehakt en een exemplaar gekocht uit 2006, met de 1.3 liter motor en met ongeveer 134.000 op de teller, voor € 3300. De auto rijdt prettig, remt goed, behoeft geen stuurcorrecties, etc. Bovendien ziet de wagen er voor de leeftijd keurig uit. We zijn dus eigenlijk heel content.

Op de terugweg van de verkoper naar huis is ons echter op de snelweg een fluittoon opgevallen. De fluittoon is niet luid, maar zonder radio aan duidelijk hoorbaar voor iedereen jonger dan 65. :p De fluittoon lijkt alleen af te spelen in de vijfde versnelling en is weg zodra ik even stop met gas geven. Anders dan de fluittoon heb ik geen gekke dingen opgemerkt. De versnellingsbak geeft wel wat weerstand, het kost een beetje kracht om de auto in de juiste versnelling te krijgen, maar de versnellingen zijn duidelijk voelbaar en eenmaal in de versnelling zit er ook geen speling in de pook. Wel trilt de pook zeer merkbaar wanneer de auto stationair draait (gemerkt in 1e versnelling, nog niet getest in vrij).

Ik heb zelf geheel geen verstand van auto's maar een zoektocht op internet heeft bij mij de vrees doen ontstaan dat de fluittoon een symptoom is van een defecte/versleten lager. Daarbij lees ik ook dat in dat geval mogelijk de versnellingsbak moet worden vervangen waarbij ik dan prijzen voorbij zie komen van tussen de € 1000 en € 2500. Daar ben ik enorm van geschrokken.

Hebben jullie op basis van mijn bevindingen enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik ben van plan de verkoper vandaag over de bevindingen te informeren en de auto naar een Daihatsu dealer te brengen voor onderzoek.

Als er meer informatie nodig is van mijn zijde ben ik natuurlijk van harte bereid om die aan te leveren, met dus de kanttekening dat ik zelf echt een leek ben.

Dank!

Het is inderdaad waarschijnlijk ( gezien de kilometerstand) dat er een versnellingsbak lager met pensioen wil. Deze dingen kunnen vroeg of laat de geest geven. Echter hoe luid is die fluittoon? Als deze niet al te luid is zou ik nog even wachten met actie. In het algemeen komt er altijd wel wat gierend/fluitend geluid uit de transmissie, vooral bij de oudere A en B segmenters.

ik raad aan de versnellingsbak olie te verversen, dan doorrijden en even af wachten hoe het verder gaat. Als het geluid niet erger wordt, zou ik er (nog) niets aan doen.

Dank voor je bericht, Excellentie.

Enig idee hoe prijzig het herstel of de vervanging daarvan zou zijn?

Ik vrees vooral dat als we er nu een tijdje mee doorrijden het daarna niet meer te bewijzen is dat de auto in deze staat verkocht is.
Als vandaag zou blijken dat de versnellingsbak niet deugt kan ik daarover bij de verkoper klagen.
Als dat pas over 3 maanden duidelijk wordt gaat dat niet meer lukken, denk ik zo.

De prijs van vervanging of revisie kan sterk varieren, dus daar kan ik niets ocsr zeggen. Wel kun je de verkoper op de hoogte stellen, en hem de gelegenheid geven dit probleem op te lossen. Maar gezien de leeftijd en kilometerstand, zal de auto wel zonder garantie verkocht zijn.

Als de verkoper er niets aan kan/wil doen, dan adviseer ik de olie van de bak te verversen, en een iets dikkere olie te kiezen.
Mocht dit niet belpen, en de fluittoon naar verloop van tijd tóch luider worden, dan rest alleen nog maar reparatie of vervanging van de versnellimgsbak.
De kosten daarvan komen in de buurt van de aanschaf prijs (€3300) aangezien er veel arbeidskosten in zitten. (Gehele motor moet uit en weer ingebouwd worden.

Ruwakh zei:
Als vandaag zou blijken dat de versnellingsbak niet deugt kan ik daarover bij de verkoper klagen.
Als dat pas over 3 maanden duidelijk wordt gaat dat niet meer lukken, denk ik zo.

Ik ken jullie garantievoorwaarden niet, maar ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met de garage, liefst morgen, zulke zaken moet je meteen afwikkelen.

Fluiten in de 5e ken ik van alle kleine japanse autootjes.
Zolang het zachtjes is, kan je ervan uitgaan dat het producteigenschap is. Vergeet niet dat een Sirion in de categorie "koekblikje met weinig isolatie" valt. Dat is lelijk gezegd, maar wat ik bedoel is: laat je eerst eens goed informeren of het wel echt een probleem is.

Neem de proef op de som en ga eens bij een willekeurige gebruikte-auto-handel dezelfde auto rijden, en luister of er verschil is.
Ik zou me niet direct zorgen maken.

Sinds wanneer is een fluittoon een versnellingsbak?

Fluiten kan ook gewoon vanuit het luchtfilter komen. Of enig andere plek waar lucht doorheen stroomt.

In principe verwacht ik dat er helemaal niks met de auto aan de hand is, de Sirion heeft geen bekende problemen en het is een zeeer goede keuze geweest. Wat ik wel zou zeggen is, zoek een goede garage op (Bosch car service bijvoorbeeld) die weten ruim voldoende van de auto af en zijn veel goedkoper dan een dealer.
Hierbij een grote beurt uit laten voeren en vragen of ze even naar de verschillende afdichtingen kijken qua vacuumslangen enzo. Grote kans dat er net ergens iets heel licht lekt. Maar heel waarschijnlijk is het echt een producteigenschap. Mijn auto fluit ook bij gasgeven op een bepaalde manier tussen een bepaald toerengebied.

Mocht je echt uitsluitsel willen, laat de garage tijdens de onderhoudsbeurt de versnellingsbakolie vervangen, evt. kun je het ook laten opsturen dan weet je direct de status van je bak. Zit er veel metaal aan de magneet is er kans dat er iets aan het verslijten is.
En veel auto's kunnen heeeel oud worden met een klein probleempje in de versnellingsbak....kort gezegd...niks om je zorgen over te maken.

Ik heb ook een Sirion 2 en die fluit niet in 5.

Maar zonder gas draait de versnellingsbak gewoon door, als het fluiten dan ophoud kan het ook een andere oorzaak hebben.
Gewoon even langs de garage gaan en het geluid laten horen lijkt mij verstandig.

De bak schakelt van zichzelf best wel stug, dat is vrij normaal.

Excellentie zei:
Het is inderdaad waarschijnlijk ( gezien de kilometerstand) dat er een versnellingsbak lager met pensioen wil. Deze dingen kunnen vroeg of laat de geest geven. Echter hoe luid is die fluittoon? Als deze niet al te luid is zou ik nog even wachten met actie. In het algemeen komt er altijd wel wat gierend/fluitend geluid uit de transmissie, vooral bij de oudere A en B segmenters.

ik raad aan de versnellingsbak olie te verversen, dan doorrijden en even af wachten hoe het verder gaat. Als het geluid niet erger wordt, zou ik er (nog) niets aan doen.
Wat een rare redenatie, gezien de kilometerstand, die is pas 133dkm dus niet erg logisch dat er al iets met pensioen wil.

Terug
Bovenaan