Flexibele private lease of toch zelf kopen?

A

Anoniem

Guest
Op dit moment is er een leasecollectief van de consumentenbond, daarbij is er een aanbieding voor de nieuwe Ford Focus zie hier: https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/ford-focus-titanium-business. Ik overweeg deze aanbieding te nemen zo heb ik duidelijk inzicht in de kosten, ik rij ongeveer 15.000km per jaar dus de kosten inclusief brandstof komen uit op ongeveer 600eu per maand alles inbegrepen.

Deze Focus heeft veel opties zoals Adaptieve Cruise Control, LED verlichting, stoelverwarming en parkeersensoren/achteruitrijcamera. Dit zijn voor mij wel zaken die ik graag wil in mijn volgende auto. Ik heb al de vergelijking gemaakt met de auto zelf nieuw kopen, op een looptijd van 3 jaar met bijvoorbeeld Ford Options is dat 3000eu duurder voor mij dus dat valt af. Ik ben bij de lease vrij om na 1 jaar op te zeggen mocht hij te duur zijn/niet bevallen. Wat is jullie mening? Is dit een goede aanbieding of kan je beter een oudere auto nemen met dezelfde uitrusting? Welke auto's zijn vergelijkbaar?

€ 600 per maand is een flinke som geld. Ik zou even doorrekenen wat een occasion me zou kosten.

Ik vind het inderdaad ook veel geld per maand maar voor 21600 heb je geen nieuwe Focus.
Ik vind het altijd moeilijk, ik zelf zou het niet zo snel doen vooral niet omdat ik er niet maandelijks aan vast wil zitten. Maar mij nicht had een nieuwe auto nodig en kon geen andere kopen, maar ze kon wel het geld per maand missen voor een Skoda Fabia en die doet nu wel aan private lease.

7.200 Euro per jaar om 15.000 kilometer af te leggen, dus bijna 50 Eurocent per kilometer.
Klinkt niet als een hele goede deal eigenlijk.
Als je echt perse nieuw wil rijden dan is het een optie maar ik zou lekker een gebruikte auto zoeken.
( tenzij die 600 Euro per maand een eitje voor je is / zeg maximaal 20% van je netto inkomen ).

Als ik de toelichting goed lees is private lease alléén goedkoper ten opzichte van de situatie dat je het volledige bedrag voor een nieuwe auto volledig zou moeten lenen.
De optie van opzeggen na een jaar heeft zijn prijs: 10 of 20 euro per maand bij een looptijd van 5 jaar. Bij 20 euro per maand betaal je dus €1.200 voor deze optie.
Bij dit soort financiële constructies vraag ik mij altijd af waarom ze voordeliger zijn dan als ik zelf de auto zou kopen. Een auto kost wat hij kost. Onderhoud moet gedaan worden, los van de financiering van de auto. Daar zie ik weinig besparingsmogelijkheden. Daartegenover staat dat de leasemaatschappij de risico's neemt van restwaarde, onderhoud en schade plus de financiering regelt en zijn mensen aan het werk houdt. Het enige voordeel dat de klant heeft is de vaste prijs, maar die zekerheid kost hem flink geld. De goedkoopste optie blijft simpelweg tweedehands rijden.

Total Loss zei:
7.200 Euro per jaar om 15.000 kilometer af te leggen, dus bijna 50 Eurocent per kilometer.
Klinkt niet als een hele goede deal eigenlijk.
Als je echt perse nieuw wil rijden dan is het een optie maar ik zou lekker een gebruikte auto zoeken.
( tenzij die 600 Euro per maand een eitje voor je is / zeg maximaal 20% van je netto inkomen ).

Het zal rond de 25% van mijn netto inkomen liggen zoiets. Maar nog steeds veel geld ben ik met jullie eens, heb ook zitten kijken naar de vorige generatie Focus die is ook redelijk compleet vind het interieur alleen lelijk. Mazda3 en Lexus CT200h bekeken erg mooie auto's maar ook nog steeds best wel duur, ik kom voor mezelf uit op 550eu per maand voor beide voor een 4 jaar oude occasion. Toyota Auris was volgens mij wel goedkoper maar spreekt mij niet aan. Heb nog niet veel verder gekeken dan die 4 tot nu toe.

@Jeff Vink ik kom qua financieringskosten op 1000eu voor 3 jaar, dan zit ik nog met een gat van ong. 2000eu tov cash kopen, voornamelijk door lage aantal schadevrije jaren en de hoge afschrijving in eerste 3 jaar. Ik vind het in ieder geval lastig om de juiste auto te vinden en heb zoiets van als ik dit afsluit kan ik over een jaar altijd nog anders besluiten.

Als ik ga zoeken op auto's die hetzelfde zijn uitgerust en uit 2013/2014 of jonger zijn met niet meer dan 100.000km dan kom ik al gauw rond de 15.000 euro of hoger terecht qua aanschaf, dus nog behoorlijk wat afschrijving te gaan. Misschien kom je qua afschrijving 150eu per maand lager uit maar dan heb je nog wel meer onderhoudskosten, verzekering zal zelfde zijn of duurder soms voor mij. Je krijgt ook weer kosten voor nieuwe banden/remmen rond die levensduur. Dus als ik dan 100eu meer betaal in de maand voor een nieuwe auto, met alles erop en eraan, vind ik dat het geld wel waard vandaar de vraag kan het veel goedkoper of niet?

Ja het kan goedkoper, maar dan moet je of langer leasen of niet na 1 jaar op kunnen zeggen of een kalere uitvoering. Fiesta is ook goedkoper en nagenoeg net zo nieuw. Maar ik denk dat je op de Focus niet kan besparen maar wat betaal je voor de auto per maand, zonder de brandstof?

Als je jonger dan vier jaar wil rijden en 3 jaar vooruit kijkt dan is het links en rechtsom altijd prijzig.

Een auto van €5-10k kopen, na 2 jaar de allrisk eraf en dan nog 6 jaar doorrijden is de manier. Maargoed mensen lijken liever €200 per maand extra te betalen dan elke paar jaar een paar banden, remblokjes of uitlaat.

Je moet eens rekenen met het 6e jaar van het autobezit zonder allrisk en dat vergelijken met de leaseprijs (van je volgende wagen)

Zelf ben ik altijd huiverig en argwanend geweest t.o.v. Private Lease. Dit omdat je voor een bepaalde termijn (1, 2, 3 jaar enz) 'n contract afsluit.
Maar nu zit ik zelf ook al een aantal weken te denken of Private Lease toch helemaal niet zo slecht/duur is dan wat men beweerd.

Ok je heb een aantal opties;
Zelf een nieuwe auto kopen; hier dien je dus zelf een smak geld voor weg te leggen en aangezien niemand dit altijd klaar heeft liggen, word dit een lastige optie. Daarbij komt het feit, dat je nog steeds verzekering af moeten sluiten, wegenbelasting/onderhoud en afschrijving zelf moet betalen.

Tweedehands auto kopen; Ook dit kost een x bedrag en dien je meteen te moeten betalen. Daarbij dien je hier ook verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving zelf te betalen. (in dit gevalt zal de afschrijving wel lager liggen dan bij het kopen van een nieuwe auto) Maar onderhoud daarin tegen kan weer forst hoger liggen dan bij een nieuwe auto.. Het is een blijft een tweedehands auto en blijft de vraag hoe hiermee omgegaan is.....

Private lease; Je betaald hierbij een x bedrag per maand en rijd verder onbezorgd rond. Misschien per maand iets duurder dan je een auto tweede hands zou kopen (afhankelijk van welke type auto).

Momenteel ben ik zelf in het bezit van een Fiat Punto die 184xxx kilometers heeft gelopen. Ik rij nu nog rond de 60xxx km/pj.
Volgende maand ga ik dichterbij huis werken en rijd hierbij rond de 30xxx pj.

Als ik alles bereken; Verzekering (€110 pm), Afschrijving (€100 pm), Onderhoud (€100pm) en Wegenbelasting (€89 pm) zit ik al gauw op een kosten post van rond de €400 pm aan de vaste lasten. Brandstof nog niet meegenomen.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit gewoon past binnen ons budget.

Nu rij ik toch graag een nieuwe auto en zit nu een private lease te bekijken die rond de € 500 pm gaat kosten, oké nu dien ik zelf wel 100€ extra te betalen, maar dit is prima te verrekenen met de opbrengst van mijn huidige auto en hierdoor spelen we de komende 28maanden gewoon quitte.

Misschien een warrig verhaal, maar heel veel mensen vergeten gewoon dat je per maand een bedrag voor afschrijving en onderhoud apart dient te leggen. Als je alles dus bij mekaar optelt wat je per maand kwijt ben aan auto rijden is dit een fors bedrag en valt Private lease toch wel mee. Ook rijd je hierbij een nieuwe auto!

zombies zei:
Ja het kan goedkoper, maar dan moet je of langer leasen of niet na 1 jaar op kunnen zeggen of een kalere uitvoering. Fiesta is ook goedkoper en nagenoeg net zo nieuw. Maar ik denk dat je op de Focus niet kan besparen maar wat betaal je voor de auto per maand, zonder de brandstof?

Zal zo'n 440 euro zijn exclusief brandstof en dat is dan inclusief 20eu per maand om flexibel opzegbaar te hebben. Ik begrijp dat kleinere auto's goedkoper zijn.

@V0RQ ben het ermee eens wat je zegt. Ik ben me ook volledig bewust dat slijtage onderdelen vervangen vele malen goedkoper is als een nieuwere auto kopen.
Ik rij nu zelf een 7 jaar oude VW Polo diesel dat kost me 350eu in de maand alles inclusief dus ben me bewust van de kosten van oudere auto's. Wat ik graag wil weten is wat zijn de alternatieven, ik wil niet een oudere auto dan ik nu heb gaan rijden dus het gaat altijd meer kosten als ik groter wil rijden dan nu. Mag 4-5 jaar oud zijn, wel benzine waarschijnlijk, omdat de wegenbelasting anders te hoog wordt voor die gewichtklasse. En beetje vergelijkbaar met de Focus qua uitrusting dus... ik heb het nog niet kunnen vinden zelf onder de 500eu per maand, vind dat er afgelopen jaren veel meer mogelijk is geworden qua veiligheidsuitrusting.

Los van alle voor- en nadelen,het gaat hier al gauw alleen maar over wat het kost. Maar een nieuwe auto rijden is ook gewoon erg fijn en leuk. Je leeft maar één keer en als het kan, waarom niet.

Nkrms zei:
Als ik alles bereken; Verzekering (€110 pm), Afschrijving (€100 pm), Onderhoud (€100pm) en Wegenbelasting (€89 pm) zit ik al gauw op een kosten post van rond de €400 pm aan de vaste lasten. Brandstof nog niet meegenomen.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit gewoon past binnen ons budget.

Nu rij ik toch graag een nieuwe auto en zit nu een private lease te bekijken die rond de € 500 pm gaat kosten, oké nu dien ik zelf wel 100€ extra te betalen, maar dit is prima te verrekenen met de opbrengst van mijn huidige auto en hierdoor spelen we de komende 28maanden gewoon quitte.
Je maakt voor jezelf een heldere afweging ('warrig verhaal' valt m.i. best mee), maar wat mij dan opvalt in de vergelijking: je gebruikt je huidige auto (de restwaarde) om de nieuwe auto te financieren. Prima, logisch. Doe je bij inruil in geval van koop ook. Maar houd je er wel even rekening mee dat je bij koop naar koop altijd een zekere restwaarde overhoudt? Als je straks je leaseauto inruilt sta je met lege handen en begin je blanco. Dan heb je dus wederom dat iets hogere leasebedrag maar geen inruiltertje meer om 'quitte te spelen'.

De grap van iets in eigendom hebben is doorgaans dat de technische afschrijving langzamer gaat dan de financiële afschrijving. Gevolg is dat je er langer mee moet doen (dus niet elke drie jaar een nieuwe auto) maar zolang je de onderhoudskosten kan beperken (zelf fixen, slim inkopen, voorzichtig mee omgaan en/of gewoon geluk hebben) trek je aan het langste eind.

Bimmert zei:
Los van alle voor- en nadelen,het gaat hier al gauw alleen maar over wat het kost. Maar een nieuwe auto rijden is ook gewoon erg fijn en leuk. Je leeft maar één keer en als het kan, waarom niet.
Tja dat is de afweging die iedereen zelf mag maken. Maar in 9 van de 10 gevallen is het toch de portemonnee die de keuze bepaalt (of beperkt).

Leon in z'n SEAT zei:
Bimmert zei:
Tja dat is de afweging die iedereen zelf mag maken. Maar in 9 van de 10 gevallen is het toch de portemonnee die de keuze bepaalt (of beperkt).

Helemaal mee eens. Sterker, je moet toch al behoorlijk pech hebben wil je onderhoud boven de Eur 200 per maand zitten. Een bedrag waar je qua afschrijving met een jonge auto makkelijk overheen gaat. Tuurlijk is er iets voor te zeggen dat het gevoel en comfort van een compleet nieuwe auto ook wat waard is, en dit is ook zo. Daar zet ik tegenover dat als je eigenlijk eens een klasse hoger wilt kijken, dan geldt het voordeel voor een iets oudere auto daar des te harder.

Uiteindelijk ieder zijn eigen keus natuurlijk. Daar komt het effect bij dat een euro uitgeven aan afschrijving bijna niet gevoeld word. Een euro uitgeven aan een reparatie voel je wel, en als die reparatie nodig is omdat je auto het niet doet is dat ook irritant. Maar puur financieel gezien doen veel mensen veel te kort met hun auto.

Arjee zei:
. . . Maar puur financieel gezien doen veel mensen veel te kort met hun auto.

Maar dat is ook wel weer goed, want dan hebben wij lekker veel keus in gebruikte auto's met "de kop" er af en doorgaans nog goed voor tien jaar rijden.

ForEverFord zei:
Arjee zei:

Maar dat is ook wel weer goed, want dan hebben wij lekker veel keus in gebruikte auto's met "de kop" er af en doorgaans nog goed voor tien jaar rijden.
En veel aanbod is weer gunstig voor de prijs :cool:

Heb je je leasecontract al getekend Jer03n? Bestel er anders ook even eentje bij voor moeders de vrouw :)

Leon in z'n SEAT zei:
Maar houd je er wel even rekening mee dat je bij koop naar koop altijd een zekere restwaarde overhoudt? Als je straks je leaseauto inruilt sta je met lege handen en begin je blanco. Dan heb je dus wederom dat iets hogere leasebedrag maar geen inruiltertje meer om 'quitte te spelen'.

Dat is lood om oud ijzer.

Hij gebruikt nu de waarde van de Polo om de kosten van de nieuwe auto te dempen. Zowel in geval van koop als in geval van lease.

De restwaarde van de nieuwe auto over een x aantal jaar is de aanschafwaarde minus de afschrijving. Die afschrijving die die auto dan heeft mag je op moment dat je de auto weer wil inruilen tegen die nieuwe op tafel leggen. Bij lease betaal je dat bedrag elke maand in je leasetarief en ruil je te zijner tijd zonder extra kosten om tegen een nieuwe leaser. Aan het eind van de rit heb je in beide gevallen die afschrijving gewoon betaald.

En dan laat ik de gestegen autoprijs maar even buiten beschouwing, want die betaal je ook te zijner tijd in beide gevallen: óf in de vorm van meerprijs bij koop, óf in de vorm van een iets hoger leasetarief.

Arjee zei:
Daar komt het effect bij dat een euro uitgeven aan afschrijving bijna niet gevoeld word. Een euro uitgeven aan een reparatie voel je wel, en als die reparatie nodig is omdat je auto het niet doet is dat ook irritant.

Ben het er niet mee eens dat de afschrijving niet gevoeld wordt, het is enkel op een ander moment en dan opgespaard: bij inruil.

Arjee zei:
Maar puur financieel gezien doen veel mensen veel te kort met hun auto.

Klopt. Dat geldt voor zoveel goederen trouwens. Is dat erg? Dat verschilt per persoon en per goed.

Bimmert zei:

Dit is ook mijn redenatie, ik heb wel een limiet aan mezelf gesteld en daar kwam deze auto als beste uit de bus. Ik begrijp de reacties van anderen ook wel maar ik kan het makkelijk betalen dus waarom niet. Ik ben al een tijdje op zoek naar iets wat mij aanspreekt, zoveel keuze is gewoon lastig. Nieuw of gebruikt, lease versus kopen et cetera. Maar het is nog niet definitief dus alternatieven zowel lease als koop zijn zeker welkom hoor!

ForEverFord zei:
Arjee zei:

Financieel gezien is lang doorrijden totdat je auto op is het goedkoopst. Maar ik voel zelf er meer voor om om de paar jaar wat anders te rijden dat vind ik leuk, dat is denk ik dan maar een dure hobby van me. Andere mensen hebben andere dure hobbies, een auto is voor mij de grootste kostenpost verder leef ik heel zuinig.

V0RQ zei:
Als je jonger dan vier jaar wil rijden en 3 jaar vooruit kijkt dan is het links en rechtsom altijd prijzig.

Een auto van €5-10k kopen, na 2 jaar de allrisk eraf en dan nog 6 jaar doorrijden is de manier. Maargoed mensen lijken liever €200 per maand extra te betalen dan elke paar jaar een paar banden, remblokjes of uitlaat.

Je moet eens rekenen met het 6e jaar van het autobezit zonder allrisk en dat vergelijken met de leaseprijs (van je volgende wagen)
Hangt helemaal af in wat voor klasse je winkelt. A en B segmenter is zeker niet altijd voordeliger om als occasion te kopen. De auto’s schrijven bijna linear af. Bij een occasion heb je altijd slijtage onderdelen. Bij een nieuwe niet. Mijn A1 koste de 1ste 4 jaar een kleine 400 euro aan onderhoud. Wat vaak vergeten wordt is dat je bij een nieuwe auto tot 15% korting krijgt. Mijn A1 was nieuw 20.000 euro. 3 jaar later stond deze in de showroom voor 18.500(incl garantie) Dan kan je hem dus beter nieuw kopen. Vaak heb je demo’s met heel weinig km’s voor +/- 25% korting.

zombies zei:
Ik vind het inderdaad ook veel geld per maand maar voor 21600 heb je geen nieuwe Focus.
Ik vind het altijd moeilijk, ik zelf zou het niet zo snel doen vooral niet omdat ik er niet maandelijks aan vast wil zitten. Maar mij nicht had een nieuwe auto nodig en kon geen andere kopen, maar ze kon wel het geld per maand missen voor een Skoda Fabia en die doet nu wel aan private lease.

Even het rekensommetje wat beter maken door de restwaarde na 3 jaar erin te betrekken zodat de verhouding tot het koopplaatje wat helderder wordt:
36 maanden x € 600 = 21600 + 18000 restwaarde = € 39600,= totaal bij lease.
Catalogusprijs voor die focus is € 27115,=, restwaarde à 18000 eraf en gedeeld door 36 maanden is € 253,= per maand puur aan afschrijving voor dezelfde Focus.
Hiermee kom ik op een maandelijks verschil van € 347,= waaruit de mrb, verzekering en onderhoud gedekt moet worden... en dat moet met gemak zo kunnen dat je ook nog wat over houdt om te sparen voor de volgende auto.

Muddy Bandit zei:
zombies zei:

Even het rekensommetje wat beter maken door de restwaarde na 3 jaar erin te betrekken zodat de verhouding tot het koopplaatje wat helderder wordt:
Catalogusprijs voor die focus is € 27115,=, restwaarde à 18000 eraf en gedeeld door 36 maanden is € 253,= per maand puur aan afschrijving voor dezelfde Focus.
Hiermee kom ik op een maandelijks verschil van € 347,= waaruit de mrb, verzekering en onderhoud gedekt moet worden... en dat moet met gemak zo kunnen dat je ook nog wat over houdt om te sparen voor de volgende auto.

Die 600 euro is inclusief brandstof, de rekensom is dus anders.

Het vergelijk komt vaker voorbij. Velen roepen gelijk dat je dan maar een gebruikte auto moeten kopen, dat is echter appels (gebruikte auto) met peren (nieuwe auto) vergelijken en is dus niet eerlijk. Daarnaast moet je ook maar net het geld hebben liggen om zelf een nieuwe/gebruikte auto aan te schaffen.

Private lease kan dus een optie zijn, maar daar moet je dan wel een eerlijk rekensommetje op los laten. Helaas zitten er in dat rekensommetje wel enkele moeilijk te bepalen variabelen. Het private leasetarief bestaat met name uit de afschrijving, die is relatief hoog de eerste jaren en betaal je als consument gewoon dus. De afschrijving houden vele consumenten bij hun zelf aangeschafte auto maandelijks geen rekening mee, die voel je namelijk niet direct in je portemonnee maar pas bij verkoop en is daarmee ook lastig te bepalen.

In het leasetarief zit ook de verzekering, waarschijnlijk kan de leasemaatschappij (omdat ze zoveel auto's verzekeren) dit goedkoper doen voor jou private lease auto dan de consument zelf (zelfs bij veel schadevrije jaren). MRB is in beide situaties gelijk.

In het leasetarief zit ook onderhoud, dat is bij nieuwe auto's en beperkt aantal kilometers beperkt. Jaarlijks of na x aantal kilometers een kleine/grote beurt van enkele honderden euro's. Slijtagedelen zoals banden en remmen zul je bij 15.000km per jaar de eerste twee á drie jaar geen last van hebben, bij een gebruikte auto kan dit anders zijn.

Tot slot is het ook een stukje gevoel. Private lease geeft duidelijkheid, je betaald een vast bedrag per maand en thats it. Is de auto stuk? Breng je hem weg en wordt het gerepareerd, de nota is voor de leasemaatschappij ipv voor jou zelf. Na een jaar of twee jaar (net wat je afgesproken hebt) lever je de auto in en zoek je een nieuwe uit of koop je alsnog iets zelf, geen gedoe met je auto inruilen of zelf verkopen dus.

Is het al met al duurder dan zelf kopen? Misschien wel, misschien ook niet er zijn soms echt ontzettend goede aanbiedingen. En indien het meer kost dan zelf kopen, maar heb je dat er voor over wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?

nieuwwaarde van de auto waar het om gaat is 29415 (via link die TS geeft)
tanken moet je bij zowel een eigen auto als een lease auto zelf betalen, dus laten we tegen elkaar wegvallen .

Dan kost deze Focus 458 per maand private lease (voor 15k/ jaar, na 1 jaar maandelijks opzegbaar, over 48 maanden)
Afschrijving wordt op 345 per maand gezet voor dit kilometrage.

Kan je zelf voor 458-345= 113 euro per maand de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en ANWB betalen (want bij lease zit pechhulp)? Ik denk van niet.

Muddy Bandit zei:
zombies zei:

Volgens de ANWB koerslijst is de restwaarde na 3 jaar 16.500 in hoeverre dat klopt weet ik niet (ik zelf vind dat ze die altijd te hoog inschatten), dat kan veel lager zijn of hoger afhankelijk van de markt op dat moment. Dan kom ik op een afschrijving van 337 euro per maand, dit is met een aanschafprijs van 28500 euro, dit is inclusief 3500 euro korting van de dealer. Ik moet nog 130eu per maand voor onderhoud, verzekering en belastingen betalen. Is dus 467 euro, en dan ga ik uit van één grote beurt bij 30.000km na 2 jaar.

Het scheelt dus een tientje meer of minder per maand afhankelijk van hoeveel afschrijving je hebt, onderhoud e.d. Maar het nadeel is dat je wel die auto echt 3 jaar moet rijden, ga je kijken na 1 of 2 jaar is het plaatje anders in het voordeel van private lease. Ga je kijken naar 5 jaar is het voordeliger zelf te kopen. Mijn conclusie was private lease is goedkoper omdat ik die auto niet 5 jaar lang ga rijden waarschijnlijk eerder 2 misschien 3.

Bimmert zei:
tanken moet je bij zowel een eigen auto als een lease auto zelf betalen, dus laten we tegen elkaar wegvallen .

Dan kost deze Focus 458 per maand private lease (voor 15k/ jaar, na 1 jaar maandelijks opzegbaar, over 48 maanden)

Kan je zelf voor 458-345= 113 euro per maand de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en ANWB betalen (want bij lease zit pechhulp)? Ik denk van niet.
Voor 113 euro ga je dat wel redden:
Onderhoud voor vier jaar: 1keer is 400 euro is 8,33 euro per maand.
verzekering 36 euro bij 10 jaar schadevrij.
wegenbelasting zal iets van 50 euro zijn.
Is bij elkaar nog geen 95 euro.
Daarnaast houdt afschrijving geen rekening met de korting die je van de dealer krijgt. Die zal ongeveer 3500 euro kunnen zijn. Scheelt ook 72 euro per maand. Nee echt goedkoper is de lease vrijwel nooit, maar het is wel een aantrekkelijke optie. Zeker als je het geld niet direct beschikbaar hebt.

zeebra,
8.33 euro onderhoud per maand is erg optimistisch; zowel Carbase als Ford geven voor 15k per jaar 52 euro per maand onderhoudskosten op. Verzekering 36 euro (jouw raming), wegenbelasting 52 euro (Carbase) , ANWB pechservice Nederland 5 euro per maand (tijdelijke actie) Maakt 145 euro/ maand. Wellicht kan je inderdaad door korting bij koop de maandkosten drukken. Maar dan ontloopt het elkaar dus weinig.

Bimmert zei:
zeebra,
8.33 euro onderhoud per maand is erg optimistisch; zowel Carbase als Ford geven voor 15k per jaar 52 euro per maand onderhoudskosten op. Verzekering 36 euro (jouw raming), wegenbelasting 52 euro (Carbase) , ANWB pechservice Nederland 5 euro per maand (tijdelijke actie) Maakt 145 euro/ maand. Wellicht kan je inderdaad door korting bij koop de maandkosten drukken. Maar dan ontloopt het elkaar dus weinig.
Je hoeft maar 1 keer per 2 jaar naar de garage bij 15.000 km per jaar. Bij mij koste die beurt +/- 400 euro. Na 2 jaar ruil je de auto weer in. Heb je dus maar 1 onderhoudsbeurt. Verder heb je geen service nodig. Geen idee hoe Ford aan 52 euro per maand komt De eerste beurt is beslist geen 1000 euro en de tweede beurt doe je niet want dan lever je de auto al weer in. Die 8.33 euro is reel bij een nieuwe auto met deze service interval. Dat is het leuke van een nieuwe auto!!

zeebra zei:
Bimmert zei:

Daarnaast houdt afschrijving geen rekening met de korting die je van de dealer krijgt. Die zal ongeveer 3500 euro kunnen zijn. Scheelt ook 72 euro per maand. Nee echt goedkoper is de lease vrijwel nooit, maar het is wel een aantrekkelijke optie. Zeker als je het geld niet direct beschikbaar hebt.

Ik heb mijn besluit al gemaakt om te gaan private leasen. Je berekening klopt grotendeels alleen is mijn verzekering 70 euro per maand dus daarom is het iets goedkoper te leasen. Allergoedkoopst blijft natuurlijk tweedehands.

Jer03n zei:
zeebra zei:
Bimmert zei:

Ik heb mijn besluit al gemaakt om te gaan private leasen. Je berekening klopt grotendeels alleen is mijn verzekering 70 euro per maand dus daarom is het iets goedkoper te leasen. Allergoedkoopst blijft natuurlijk tweedehands.

Ondertussen na 1,5 jaar tijd voor een update, ik heb de auto uiteindelijk 15 maanden gereden in de private lease. Is mij prima bevallen, alleen waren de meerprijzen per kilometer voor mij te duur geworden nadat ik voor een nieuwe werkgever verder moest reizen. Auto uiteindelijk overgekocht voor 16.950, zo'n 2050 euro onder marktwaarde schat ik. De totale kosten waren uiteindelijk 542 euro per maand excl brandstof na 34.000km of 24 cent per km.

Ik heb nagerekend wat een nieuwe auto mij had gekost (zonder financiering) en dat was zo'n 2700 euro meer, dit telt de meerwaarde van de auto door lage overnameprijs niet mee. Zie onderstaande voorbeeld.

Kosten bij kopen zou zijn:

Aanschafprijs: €27.504,- (10% korting op Catalogusprijs €30560,- destijds een offerte van gemaakt bij koop)
Inruilwaarde: €19.000,- (op basis van ANWB koerslijst)

Onderhoud: €25,53 (1 onderhoudsbeurt a €383,-)
MRB: €47,33
Verzekering: €82,69 (2 schadevrije jaren)
Afschrijving: €566,93

Totaal: €722,49

In deze vergelijking kan ik dus stellen dat private leasen goedkoper was ten opzichte van zelf kopen. Ik sta nog steeds achter mijn standpunt dat voor looptijden korter dan 36 maanden leasen goedkoper is dan zelf nieuw aanschaffen helemaal als je moet financieren. Ik overweeg om weer te gaan leasen met een zelfde constructie voor flexibele opzegtermijn over een aantal maanden, zo kan ik om de 2/3 jaar voordelig wat anders rijden en misschien zelfs nog "winst" behalen op de overname als die er is. Ik merk dat het geld wat ik nu in die auto heb zitten minder prettig vind ook al rij ik nu voordeliger verder. Ik ben ook weer een ervaring rijker en denk dat me dat de volgende keer een betere keuze laat maken. Als iemand nog vragen heeft ik hoor het graag, nogmaals bedankt voor jullie inzichten destijds :)

Zadelsnuiver zei:
Mooi inzicht in de kosten zo, dank voor je terugkoppeling (y) en wat komt er nu?

Ben een beetje aan het rondkijken maar op dit moment zijn er weinig goede aanbiedingen, mocht ik iets tegenkomen wat me bevalt dan zal ik het wel hier delen.

Terug
Bovenaan