financiering advies

autovergelijk

Net ingestapt
Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik probeer het maar.
We hebben binnenkort een nieuwe auto nodig, rijden ca 40.000 per jaar.
Huidige auto zal bij inruil nog iets opleveren maar er moet natuurlijk bijbetaald worden.
We gaan voor zo nieuw mogelijke occasion.
Maar degene die auto gaat kopen heeft hypothecaire restschuld (ivm huis met ex met schuld verkocht).
Keuze is nu of die schuld afbetalen en lenen voor auto of omgekeerd.
Ik zou gaan voor spaargeld gebruiken voor auto want de hypothecaire lening is voordeliger want rente 3.4 % en via belasting nog beetje teruggave.
maar zegt de uiteindelijke beslisser, zou het niet slimmer zijn om juist die schuld af te betalen want dan bkr vrij, en dan neem ik een lening voor auto maar met voorwaarde dat ik hem altijd weer kan inleveren mocht ik bijvoorbeeld werkeloos worden (of baan zo dichtbij dat ik geen auto meer nodig heb) dan ben ik dan op slag BKR vrij en krijg nog wat geld terug en kan bij bank weer geld lenen omdat ik geen BKR heb.
Zit ook wat in maar zo'n lening is volgens mij ook erg duur.
Iemand er verstand van?

Die 'geef maar terug' voorwaarden ga je niet vinden, misschien bij zo'n 10.000km per jaar A-segmenter in de private lease als je ongewild ontslagen wordt, maar niet bij een lening voor een auto en je wil ineens toch op de fiets.

Hypotheekschuld is geen schande en goedkoop, die aanhouden dus.

Leningen afbetalen zodat je weer kan lenen is de logica voorbij.

Waarom zo nieuw mogelijk? Gezien de situatie zou ik een auto van 5-6 jaar nemen met 150.00-200.000 km op de teller, kosten 4000-5000 euro. Bijvoorbeeld een Clio of Megane, C3, DS3, Fiesta. Allen betrouwbaar. Fiat grande Punto/ EVO of Corsa is ook een optie maar ivm ketting problemen zou je die op voorhand kunnen vervangen.

Verder met VORQ eens.

Hypotheekschuld maandelijks blijven aflossen en van het spaargeld een andere auto kopen, lijkt me logisch.

Is een andere auto trouwens "echt" nodig?

Tsja... financieren is per definitie al teveel betalen, de vraag is dus eigenlijk hoe je zo weinig mogelijk teveel betaald.
Het antwoord is dan al heel simpel: gewoon niet meer uitgeven dan wat je uit eigen zak kunt betalen... dan weet je ook dat je voor jezelf aan het werk bent en niet aan het werk moet om het vermogen van een geldschieter nog verder aan te spekken.

PKvanmij zei:
Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik probeer het maar.
We hebben binnenkort een nieuwe auto nodig, rijden ca 40.000 per jaar.
Huidige auto zal bij inruil nog iets opleveren maar er moet natuurlijk bijbetaald worden.
We gaan voor zo nieuw mogelijke occasion.
Maar degene die auto gaat kopen heeft hypothecaire restschuld (ivm huis met ex met schuld verkocht).
Keuze is nu of die schuld afbetalen en lenen voor auto of omgekeerd.
Ik zou gaan voor spaargeld gebruiken voor auto want de hypothecaire lening is voordeliger want rente 3.4 % en via belasting nog beetje teruggave.
maar zegt de uiteindelijke beslisser, zou het niet slimmer zijn om juist die schuld af te betalen want dan bkr vrij, en dan neem ik een lening voor auto maar met voorwaarde dat ik hem altijd weer kan inleveren mocht ik bijvoorbeeld werkeloos worden (of baan zo dichtbij dat ik geen auto meer nodig heb) dan ben ik dan op slag BKR vrij en krijg nog wat geld terug en kan bij bank weer geld lenen omdat ik geen BKR heb.
Zit ook wat in maar zo'n lening is volgens mij ook erg duur.
Iemand er verstand van?

Heb ik toevallig ongelooflijk veel verstand van.
Maar dan heb ik wel bedragen nodig. Zodat we weten waar het om gaat. Dit is onwaarschijnlijk vaag allemaal. Een vergelijking met enkel onbekenden.

Als, bij voorbeeld, de restschuld 4.000 euro is, uw gezamelijk maandelijks netto inkomen 3.000 euro, de spaarrekening 2.000, de vaste lasten (huur gas water elektra ziektekostenverzekering, alimentatie, etc) 1000 euro, uw beslissers 15 jaar oude Fiesta zakt in elkaar, en die beslisser wil een Fiat Panda van 4 jaar oud kopen, dan zeg ik: "Ik stuur u wel een excelletje. Niet te zwaar aan tillen, komt wel goed"

In elk ander geval is het zinnig om man en paard te noemen.
Waar hebben we het over?

Restschuld hypotheek 20.000 euro? 5.000? Een ton? Looptijd? Vrij aflosbaar?
Maandelijks inkomen? Vaste lasten?
Spaargeld 10.000 euro? 3.000? een halve ton? Is er het afgelopen jaar gespaard? Door wie? Hoeveel? Wordt er op het ogenblik gespaard?
Wat voor een auto rijdt "uw beslisser" nu? Bouwjaar, km-stand? Waarom een andere? Is ie op? Niet leuk? Is ie te klein, te groot? Is er een kind op komst?
Wat voor een auto wilt u cq "uw beslisser" kopen? Waarom? Hoeveel geld is daar mee gemoeid? Zijn er alternatieven?
40.000 km per jaar is niet niks, moet dat?
Wie zijn we, wat betekent we, in dit verband eigenlijk?
En waarom is er een beslisser, beslissen we dat niet samen, en van wie is dat spaargeld eigenlijk? Gezamelijk?

Heeft u een eigen inkomen? Spaargeld, schulden?

Vage verhalen > vage adviezen.
Precieze gegevens > maatwerk

mvrgr, m'ns

Gewoon lenen is gewoon duur, dus als het even kan betaal de auto met eigen geld.
Betaal niet teveel voor de auto, je schrijft met 40.000 km per jaar anders gewoon veel af.

Goede opties zijn de Renault Clio 1.5 DCI, Citroen C3 1.6 (E)-HDI vanaf 2010, Renault Twingo 1.5 DCI, Renault Megane 1.5 DCI of 1.6 16V op gas. Gas is een goedkope optie de Renault 1.6 16V ligt ook in de Laguna, (neem dan wel de fase 2 vanaf 2005) en diverse Dacia's.
Of koop bijvoorbeeld een Citroen C5 type 1 fase 2 (vanaf 2004) met 2.0 16V motor op lpg, ze kosten heel weinig, maar rijden heel comfortabel en goed op lpg.

Arme, PKvanMij, al bijna vier keer de wereld rond - 150.000 km - in een Aygo...
Jammer dat u het bouwjaar er niet bij heeft gezet. Enfin, het blijven gewilde wagentjes. En steeds gewilder. Zal u nog positief verrassen wat ie nog opbrengt.

Bent u daadwerkelijk op zoek naar een nieuwe baan dichterbij?
Dan zou ik dat hele nieuwe auto kopen nog even opschorten. En af laten hangen van uw nieuwe omstandigheden en behoeften. First things first is het devies.

Zo niet:
Houdt 2.000 euro op de spaarrekening. Just in case. Verdeel de rest over aflossing en auto.
Los de helft - 6.000 euro - van uw hypothecaire restschuld af. Dat is een schuld waar u niets voor in retour hebt/krijgt (of het zouden wraakgevoelens moeten zijn) .
Die weegt niet alleen bij het BKR, ook emotioneel zwaar. De overgebleven 6 mille zijn overzienbaar. Wél zsm aflossen: 200 euro in de maand en u bent over tweeeneenhalf jaar schuldenvrij. :D

Restwaarde Aygo (afhankelijk van bouwjaar: bijv 2015 6.000 euro, 2010 3500 à 4000 euro) + 4.000 euro, daar moet een knappe tweedehandse van te kopen zijn. Koop tegen de markt in. Geen SUV of crossover dus. Merk en type dat ze aan de straatstenen niet (meer) kwijt kunnen. Iets onooglijks van doorsneemerken (Ford, Nissan, Fiat, Hyundai, Citroen etc) . Iets met een oubollig imago: C3 (importeren uit CH is soms een leuk idee: dat soort auto's zijn hier bijna te geef), of C3 Picasso, Getz, 500L, Renault Modus, of zo. Het zijn uw woon-werk kilometers maar. De blits maken met een nieuwe kar kan altijd nog.
Liefst eentje met een lage km-stand natuurlijk. Mààr wel liefst een diesel (van vlak voor de dieselschandalen) U gaat er de komende paar jaar immers 100.000 km bij rijden** Bij 250.000 en meer begint het onderhoud langzaam in de papieren te lopen. En om die afgeslankte spaarrekening te moeten plunderen voor auto-onderhoud is ook jammer.

Spaar uw reiskostenvergoeding. Kunt u over drie jaar, geheel schuldenvrij, uw dromen volgen.
Succes!

mvrgr, m'ns

** tenzij u die baan dichterbij voortdurend voelt sluimeren in uw achterhoofd en/of als u alsnog op zoek gaat naar een baan dichterbij :p
Schrap in dat geval vooralsnog ook die diesel natuurlijk

Terug
Bovenaan