fietsdrager

patrick 9904684

Net ingestapt
Ik rij met een Golf Sportsvan van het bouwjaar 2016 en ik ben op zoek naar een fietsdrager voor de kofferklep (ik heb geen trekhaak) voor twee elektrische fietsen. Kan iemand mij hiervoor een tip geven?

geen idee, even goed googlen. Ik zou me overigens zomaar kunnen voorstellen dat die dingen niet bestaan ivm het te dragen gewicht en je toch aan een trekhaak (oid) vast zit.

Een elektrische fiets weegt al snel zo'n 30 kg. 2 stuks + het gewicht van de drager aan de achterklep hangen...ik zou er nooit aan beginnen.

Twee elektrische fietsen en een fietsendrager aan de achterklep zou ik nooit doen.
Achterklep is geheel niet ontworpen om gewicht te dragen.
Daarnaast zullen de fietsen de achterlichten afdekken, dus zal in ieder geval een verlichtingsstekker moeten worden gemonteerd en een verlichtingsbalk aan de fietsendrager.
Ik denk dat u sowieso aan een trekhaak vast zit.

Bij elektrische fietsen is veel gewicht te winnen door bijvoorbeeld de accu te demonteren. Of een achterklep uberhaupt geschikt is om gewicht te dragen, daar kun je iets van vinden. Ik zou het zelf ook nooit zo doen in alle eerlijkheid, maar da's meer een gevoelskwestie.

Die dragers zijn leuk voor een enkele sportfiets. Niet voor twee ebikes.

Als kijkt naar de selectie van Thule, is het allemaal max 15kg per fiets. (muv Thule WanderWay 2, maar die is specifiek voor een T6)

Trekhaak montage is meest praktisch. Dak kan ook, alleen moet je wel je fiets zo hoog willen/kunnen tillen.

patrick 9904684 zei:
Ik rij met een Golf Sportsvan van het bouwjaar 2016 en ik ben op zoek naar een fietsdrager voor de kofferklep (ik heb geen trekhaak) voor twee elektrische fietsen. Kan iemand mij hiervoor een tip geven?

Ik ben geen kenner, maar dit lijkt me hoogst onveilig. Met welke constructie had je dit voor je gezien?

Niet elke e-bike weegt 30 kg....
Een Batavus e-bike Dinsdag model, weegt max 21 kg, zonder batterij.... dus 1 fiets zal geen probleem zijn... 2 is inderdaad moeilijk

Om me heen hoor ik vooral verhalen dat achterklepdragers niet bijster goed zijn voor je auto, die mensen halen later dus vaak alsnog een trekhaak + drager.
Het levert geregeld lakbeschadigingen op bij de bevestigingspunten van de drager en trappers willen nog wel eens een deuk in je klep bonken.
En dan heb je nog dat de fietsen vaak erg hoog achterop staan, dus meer windvang, dat rijdt minder stabiel en resulteert in een (veel) hoger brandstofverbruik.

Dit heb je allemaal niet/minder als je gewoon een trekhaak + drager hebt, dat is gewoon een betere oplossing.
De fietsen staan dan ook gewoon achter de auto ipv er schuin boven dus minder invloed op verbruik en rijbeleving.
En de kans op beschadigingen (extra kosten of eerder roestplekken) bij de auto zelf is veel kleiner, want meer afstand.
Je kunt ook vaak je kofferbak nog open krijgen als de fietsen achterop staan met de kantelfunctie van de drager als die aanwezig is.
Ik zou niet eens verder nadenken over een achterklepdrager, zeker niet met e-bikes, maar een trekhaak laten monteren voor een deugdelijke drager.
Met 2 e-bikes + drager zal je wel naar een kogeldruk gaan van richting 75 kg, dit moet een eventuele trekhaak ook kunnen dragen (en dat is een best flinke last).
Maar ik ga ervan uit dat als je een vrij nieuwe auto kunt rijden de financiering van een trekhaak ook te doen moet zijn.

Trekhaak laten monteren. Als de drager door overbelasting losschiet of de klep beschadigd raakt ben je vele honderden euro's verder.

Maar niet door een beun laten doen!

Terug
Bovenaan