Fiat seicento startproblemen

Guest
hallo Allemaal,

Mijn naam is esli en ik heb een fiat 1.1 seicento abarth. Momenteel heeft mijn auto startproblemen.
4 weken geleden is er een nieuwe motor ingezet en hij loopt heerlijk. Echter bleef het probleem van starten altijd aanwezig.
Soms start hij wel, andere keren ( uren lang ) niet.
Ik heb er veel geprobeerd, eerst op contact zetten en daarna starten, ( hierbij blijft het lampje van benzinepistool branden ), Ik heb de injector al schoongemaakt ( heel erg vuil maar hielp weinig. ) Accu aan de lader gehangen en met volle accu gestart, maar niks.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie moeite.

M.v.g Esli

het probleem is dus dat als hij start, je heel vaak het gaspedaal moet induwen om het lopende te houden. Alvorens hij goed loopt. Het klinkt een beetje alsof die zich verzuipt. Bougies zijn nieuw.. maar dat terzijde

Ik vermoed dat het met een gebrekkige benzinetoevoer te maken heeft. Lampje van het benzinepistool bevestigd dat.
Al vraag ik me even iets heel stoms af: zit er wel benzine in de tank?

Afgezien van dat: hoor je de brandstorpomp lopen als je de sleutel op contact zet? Zo nee, kijk de zekering en relais eens na. Relais kan soms weigeren.
Mocht dat in orde zijn zou ik sowieso eens je benzinefilter vervangen. Dit word namelijk eigenlijk nooit volgens onderhoudsvoorschrift vervangen omdat het vaak lastig te bereiken is.

Dus Benzinefilter vervangen en wellicht zijn de startproblemen daarmee definitief verholpen.
In het ergste geval is je benzinepomp defect of heb je niet goed werkende injectoren.

Bij mijn weten hebben die 1.1 motoren multipoint injectie, dus heb je enkel de gasklep schoongemaakt?
Injectoren kun je niet zomaar schoonmaken. Kost wat meer werk dan "even schoonmaken" in elk geval. Je kunt gelijk nieuwe o-ringen monteren en het schoonmaken van de buitenzijde heeft geen nut, vervuiling bouwt zich aan de binnenzijde op.
Enige wat daarbij kan helpen is injectorcleaner(kerosine) en of ultrasoon reinigen. maar dat werkt vaak ook maar matig of zelfs niet.

Het kan echter ook zijn dat de koelwatertemperatuursensor stuk is of de bedrading daarvan. Meestal heb je dan alleen startproblemen bij een koude motor. Aangezien je motor vervangen is zou ik verwachten dat er een nieuwe of in elk geval andere sensor in zit, dus is dat een minder logische verklaring voor je probleem.

Ik heb ook zoiets gehad met mijn Punto 1.1 (ik heb geen idee of dat dezelfde motor is). Bij mij was het inlaatspruitstuk wat lek was, ik weet niet de juiste bewoording maar volgens mij kwam er daardoor valse lucht in. Maar ik ben geen auto techneut, ik herken het probleem slechts.

Ij bedenk me net dat toen we het inlaatspruitstuk gingen vervangen voor één van de sloop, dat de motor na vervanging heel raar liep en dat het brandstofpistool ook brandde, na 10 seconden ging de motor normaal lopen en ging het lampje ook uit. Daarna nooit meer last van gehad.

Terug
Bovenaan