Fiat Punto Evo TwinAir 12-2012, moeilijk in versnelling en vibratie

BartM94

Wegverkenner
Beste lezers,

Vorige week zat ik in mijn eigen autotopic nog te verkondigen dat mijn Punto Evo Twinair als nieuw rijdt.
Helaas kamp ik nu met een probleem, waar ik graag jullie gedachtes van hoor.

Na langere tijd niet gebruik te hebben gemaakt van de Punto, merk ik nu op dat hij anders rijdt / reageert dan voorheen. (De langere tijd is overigens enkele weken)

Het is als volgt: Bij optrekken merk ik dat er vanaf 3500 toeren een tamelijk erge vibratie in de auto aanwezig is.
Als ik de auto in toeren laat zakken, is dezelfde vibratie aanwezig bij 1500 toeren.
Hoe hoger in de toeren, hoe moeilijker die in versnelling gaat.

Als de auto eenmaal contant rijdt, op de cruise bijvoorbeeld, merk ik geen vibraties. Zowel, 50, 80, 100 / 120 km/p.u
De vibratie is zowel stationair als rijdend aanwezig. Met koppeling in of in zijn vrij is geen merkbaar verschil.

Informatie waar jullie misschien ook iets mee kunnen:
- 0.9 TwinAir met 125.000km gelopen
- Altijd E5 getankt
- Bougies reeds verwisseld (baat het niet....)
- Olie is oke, volgens C3 specificatie
- Als test nog Forté Injector Cleaner toegevoegd (baat het niet....)
- Wielen zijn zgan, gebalanceerd en wel. Juiste spanning
- Hij bokt niet en houdt niet in

Iets in mij zegt dat er een motorsteun (of versnellingsbaksteun) niet meer helemaal fris is.
Iemand ooit een soort gelijke meegemaakt?
Zoals je in mijn autotopic ziet, ben ik een zelfklusser. Ik wil dus eerst kijken of ik het zelf opgelost krijg ipv dat ik een vakgarage benader.

Ik heb ooit een 147 gehad en die had ook last van trillingen/vibraties bij een bepaald toerenaantal: dat was toen inderdaad de motorsteun.
Maar het schakelen ging dan wel gewoon vlekkeloos...

Heb niet al te veel verstand van autotechniek, maar volgens mij is het vliegwiel wel een bekend euvel bij Twinair-modellen....

Sanoma zei:
Ik heb ooit een 147 gehad en die had ook last van trillingen/vibraties bij een bepaald toerenaantal: dat was toen inderdaad de motorsteun.
Maar het schakelen ging dan wel gewoon vlekkeloos...

Heb niet al te veel verstand van autotechniek, maar volgens mij is het vliegwiel wel een bekend euvel bij Twinair-modellen....

Oei, zoals ik voornamelijk lees kan het inderdaad heel goed zijn dat het de dubbelmassavliegwiel is.
De bonk met het starten, met het uitzetten en het trillen bij het maximale koppel (3500 toeren).

Ik rij hem naar een bekende garage voor een diagnose. Meteen de koppelingsplaten maar aanpakken.

Ik zal een filmpje maken en de uiteindelijke conclusie beschrijven.
Ik twijfel om het zelf te doen. Aan originele onderdelen is het slechts €300,-. De tijd en de klusplek heb ik :rolleyes:

Als ik zie wat je met oude Volkswagen kunt, dan zit het met de vaardigheden wel goed haha
Ik denk dat je zo 1000-1500 euro kwijt bent als een garage er mee aan de slag gaat, dus dan is het wel een interessant project om zelf te doen.

Auto weg gebracht naar een bevriende garagist.

Inderdaad het dubbelmassavliegwiel. Koppelingsplaten, drukgroep en lager na 125.000km ook meenemen uiteraard.
In verband met missende gereedschapsdelen ervoor gekozen het toch uit te besteden.

€340 euro aan onderdelen en 4,5 uurtjes arbeid maakt het gelukkig nog zeker draagbaar.
Ik hou het op de hoogte (foto's) en nieuwe constateringen.

Motorsteunen etc waren overigens nog allemaal perfect. Dus daar zat het hem duidelijk niet in o_O

125.000 km en dan de boel al versleten...niet best.
Maar mooi dat je het relatief voordelig kunt oplossen; kun je er weer 125.000 km mee vooruit :D

Dat het een kwaal was, was ik mij van bewust. Inderdaad is 125.00 wel vroeg.
Als ik andere verhalen lees is het zelfs nog vrij laat. Ik lees het al bij 60 / 80k km.

Ach, als ik er weer een goedrijdende auto voor terug krijg ben ik blij.

Toch de knoop maar doorhakken om de TwinAir te houden. Met mijn kilometerrange doe ik meer op de fiets dan met de auto.

Ik heb een Punto Evo met 1.3 diesel; bekend om de zwakke distributieketting.
Maar wonderbaarlijk genoeg zit ik nu op 245.000km en is de ketting nog niet vervangen (tenminste; niet sinds ik 'm heb)

Ik zal wel geluk gehad hebben dan ;)

Toch de knoop maar doorhakken om de TwinAir te houden. Met mijn kilometerrange doe ik meer op de fiets dan met de auto.
Geen idee van de maandelijkse kosten, maar ik kan me voorstellen dat het reuze meevalt en dan is het natuurlijk wel een leuke auto om als backup te hebben staan.

Sanoma zei:
Ik heb een Punto Evo met 1.3 diesel; bekend om de zwakke distributieketting.
Maar wonderbaarlijk genoeg zit ik nu op 245.000km en is de ketting nog niet vervangen (tenminste; niet sinds ik 'm heb)

Ik zal wel geluk gehad hebben dan ;)

Geen idee van de maandelijkse kosten, maar ik kan me voorstellen dat het reuze meevalt en dan is het natuurlijk wel een leuke auto om als backup te hebben staan.

Maandelijkse kosten is eigenlijk een schrijntje. Belasting a €33 en casco €25. Benzine is soms slecht €15 per maand haha. Voor boodschappen pakken we meestal de 500 van mijn vriendin.

Auto is klaar hoorde ik net. Morgen nog even een vloeistof controle en daarna kan ik hem ophalen. Ik heb foto’s gezien hóe gaar het was. Even opvragen dan kan ik deze nog even mee posten.

De totale reparatietijd was een uurtje of 5, wat het totaalbedrag nét iets boven de €600 maakt. Wat krijg ik er voor terug? Een heerlijk schakelende, koppelende en trillingsvrije auto. Als doe-het-zelver blijft het zonde geld, maar ik ben blij dat ik het niet op een stel assteunen op de oprit heb gedaan. Het jammere is dat ik er geen voldoening uit heb gehaald, dan maar verder met de Volkswagens.

Ik zal komende week even het lijstje met symptomen wat beter beschrijven (incl foto’s). Dan kunnen mensen met dezelfde klachten altijd het topic raadplegen.

Totaal maar 600 euro? Valt me reuze mee!
Blijft natuurlijk een smak geld, maar is wel een flinke ingreep geweest.
Erg benieuwd naar foto's van de schade ;)

Terug
Bovenaan