Fiat Bravo 1.4 T-Jet uit 2008 wilde niet starten

arjenkooi89

Startmotor
Goedemorgen op deze Tweede Kerstdag!

Gisteren van Zwolle naar Leeuwarden gereden zonder problemen. In de avond wilde ik naar huis. Auto op contact en alles qua elektronica werkt. Bij het omdraaien van de sleutel gebeurt er echter niks. Ik hoor alleen één TIK. Meermaals geprobeerd maar zonder succes, steeds één tikgeluid.

Ondertussen ben ik met mijn vader op zoek gegaan naar startkabels maar deze konden we niet vinden. Ik weer richting de auto en toen kon ik 'm niet van slot halen met de afstandsbediening. Echter, als ik de sleutel in het contact deed ging alles qua elektronica wel weer branden. Hierop heb ik de radio, koplampen, verwarming etc. allemaal uitgezet. Na een paar minuten nog een poging tot starten en mijn sleutel echt langer omgedraaid gehad. Toen plots startte de auto (zij het moeizaam) wel. Ben mooi naar huis gereden, rit van dik een uur over de snelweg.

Nu heb ik een tijd geleden ook al eens niet kunnen starten (denk ongeveer een halfjaartje terug). Destijds is de hulpdienst geweest en heeft 'm gestart met zo'n portable accu. Hij heeft mijn accu doorgemeten en gaf aan dat dat ding prima op orde is en ook voldoende oplaadt. Zo'n 6 weken geleden een beurt gehad en de garage gaf dan juist weer aan dat de accu aan vervanging toe is. Ik denk en hoop dat het dus ook de accu is en niet de startmotor...

De reden dat ik hier toch wat onderzoek naar wil doen is omdat de huidige accu nog niet eens 3 jaar oud is. Die is namelijk geplaatst in februari van 2022. Merk is een Bosch S4 002 12V 52Ah Zuur 0092S40020. Volgens reviews zou dit een goede accu moeten zijn, las ik.

Een paar vragen:
- Maakt een defecte startmotor altijd een constant tikkend geluid als je de auto probeert te starten?
- Wat denken jullie dat het probleem is?
- Mocht het de accu zijn ga ik die natuurlijk vervangen. Wat is een goede accu voor zo'n 100 euro?

Bedankt alvast voor de reacties!

Akku defect. En er zijn niet echt goede en slechte akku's. Een onbekend merk gaat net zo lang als die Bosch mee. Van belang is dat er een flinke omloopsnelheid is, dus dat je geen paar jaar oude akku koopt.

• Leuk
Waarderingen: MLL
Zou het niet de dynamo zijn die de accu niet meer goed oplaadt? De conclusie van de hulpdienst "dat dat ding prima op orde is en ook voldoende oplaadt" laat in het midden hoe ze dat goede opladen hebben geconstateerd, door zelf de accu op te laden of door de dynamo door te meten.
Zelfs van een accu die op zijn laatste benen loopt zou ik verwachten dat die na een rit van Zwolle naar Leeuwarden weer voldoende opgeladen zou zijn als de dynamo goed werkt. :unsure:

En als de accu niet goed wordt geladen doordat de dynamo het niet meer (goed) doet, kun je dat tikkende geluid krijgen. Dat geluid geeft alleen maat aan dat de accu niet genoeg stroom kan leveren voor de startmotor, niet waardoor die dat niet meer kan ...

Laatst bewerkt:
Dynamo werkt, anders houdt het na 25 kilometer rijden op. Dan is je akku leeg.
Zwaar overdreven, met een vorige auto - die ook al zwaar gedigitaliseerd was - was 100+km met een defecte dynamo nog verraderlijk goed te doen. En ik zeg met een reden niet "die niet oplaadt" maar "die niet goed oplaadt", het is niet alles of niets als zo'n ding niet goed werkt. Bij die vroegere auto van mij ging ook het laadstroom-controlelampje niet branden, dus de dynamo leverde nog wel wat stroom maar niet genoeg. Kan dus gewoon, niet alleen in theorie maar ook in de praktijk!
Als een accu echt op is, helpt een tijdje laten staan met alle stroomverbruikers uit ook niet genoeg. Maar ook dat is niet alles of niets, een accu werkt iha ook niet 't ene moment nog probleemloos en het volgende totaal niet meer.

Qua lampjes brandt er niks op de dashboard. Heb de auto sinds eergisteravond niet meer gebruikt. Denk dat ik er een nieuwe accu inhang, aangezien mijn garage bij de vorige beurt van een paar maanden al adviseerde 'm te laten vervangen.

Geen Bosch meer voor mij, ik ga voor een Varta met minimaal 500A.

Het is geen contant tikkend geluid, was was 1x een tik zodra ik wilde starten.
Dat is vrijwel zeker het startrelais. Als de accu bijna leeg is is er vaak nog wel net genoeg lading over om dat relais te activeren, maar niet meer genoeg om daarmee ook de startmotor rond te laten draaien.
Vertelt dus wel dát waarschijnlijk de accu zo goed als leeg is, maar niet waarom. Vandaar mijn suggestie dat het naast/ipv de accu zelf, ook iets met de dynamo zou kunnen zijn.

Ik zie het wel, ik zet er in ieder geval een andere accu in. Was ik nog vergeten te vermelden maar bij het proberen van het starten (dus sleutel omgedraaid) ging alle verlichting wel uit van het dashboard.

En de afstandsbediening om te ontgrendelen werkte dus niet meer die avond. Lijkt me dan toch echt de accu, schat ik?

Niet ergens een stroomverbruiker die aan blijft staan? (Lampje, versterker etc)
Daar heb ik de vorig keer ook over nagedacht maar zou niet weten welk lampje zou blijven branden. Sinds de vorige keer (een paar maanden terug) toen ie niet wilde starten, zet ik ook altijd de koplampen uit zodra ik de auto uitstap. Zou eigenlijk niet eens hoeven.

Versterker, geen idee? Het is gewoon een standaard auto met standaard radio. Verder heb ik ook niks in de sigarettenaansteker aangesloten of iets dergelijks.

Dus volgens mij brandt er niks.

De nieuwe accu heb ik inmiddels in huis, die wil ik morgen gaan plaatsen. Heb even onder de motorkap gekeken en zie dat de poolbescherming/-kapjes er niet meer zitten. Moeten die zowel op de plus- als de minpool of is alleen de pluspoolkap nodig? Dan ga ik er even eentje halen.

Foto van accu.

Helaas ben ik iets verder van huis, want bij aan aandraaien van de accupoolklem (de pluspoolklem) is de bevestiging geknapt, de bout/moer zijn van de ring geknapt. Zie de foto hieronder. Op de klem zat ook wat roest, kan dat de oorzaak geweest zijn van niet kunnen starten? De hoes boven de pluspool zit er niet meer, de pool licht dus blood.

Foto.

Het losmaken van de klem ging eenvoudig. Toen ik de nieuwe accu geplaatst had en de accupoolklem aandraaide merkte ik dat ie maar niet vast kwam te zitten. Hierop ben ik de moer blijven aandraaien en heb ik op het laatst misschien teveel kracht gezet waardoor de bevestiging geknapt is. Ik snap alleen niet waarom de klem niet vast kwam te zitten op de pool.

Mijn oude accu was een Bosch S4002 en de nieuwe die ik plaats is een Winparts GO! Accu 62 Ah WP56219. Kan het zijn dat de pluspool (de paal) van de Bosch een dikkere diameter heeft dan die van Winparts en daarom de klem niet vast kwam te zitten met normaal aandraaien?

De echte vraag:
Hoe dan ook, ik zit nu met een kapotte poolklem. Het suffe is dat ik de auto morgen nodig heb. Is het eenvoudig om zelf de poolklem te vervangen? Zijn poolklemmen universeel?

Het rood omcirkelde op deze foto moet vervangen worden. Ik zie een zestal moeren zitten. Heb ik het goed dat ik de ring/klem los kan vervangen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, bedankt alvast.

Laatst bewerkt:
Ik zie een zestal moeren zitten. Heb ik het goed dat ik de ring/klem los kan vervangen?

Die vier moeren achteraan, twee aan twee tegenover elkaar, zijn van een 70 ampére zekering, volgens mij.
Die hebben niet direct iets met de poolklem te maken.

Als ik zo kijk dan zou de klem, het metalen deel, er los onderuit vervangen kan worden middels de bout vooraan op rechts in ieder geval los te draaien.

Welke klem je dan precies moet hebben vind ik lastig in het aanbod terug te vinden op WinParts.

Die vier moeren achteraan, twee aan twee tegenover elkaar, zijn van een 70 ampére zekering, volgens mij.
Die hebben niet direct iets met de poolklem te maken.

Als ik zo kijk dan zou de klem, het metalen deel, er los onderuit vervangen kan worden middels de bout vooraan op rechts in ieder geval los te draaien.

Welke klem je dan precies moet hebben vind ik lastig in het aanbod terug te vinden op WinParts.
Bedankt voor je reactie.

Ik vermoed ook dat de klem los te vervangen is. Zijn die klemmen niet universeel?

Ik vond zelf dit overigens: https://www.mister-auto.nl/accupoolklem-planet-tech-bqp-pl5000-p/.

Ik ga zo naar de stad op zoek naar zo'n ding.

Hoezo zit er bij mijn auto bij de pool ook nog extra 70A zekeringen? Als ik dit filmpje kijk zien de polen er een stuk eenvoudiger uit.

Edit: Na een aantal autozaken bij langs geweest te zijn heb ik helaas niet het goede onderdeel weten te vinden. Ik heb deze besteld, hopelijk is het de goede.

Vind het vreemd dat het onderdeel lastig te vinden is op internet.

Laatst bewerkt:
Een slecht zittende poolklem kan idd startproblemen opleveren. Vergeet ook niet om voor monteren de pool even een lik zuurvrije vaseline te geven. Scheelt de volgende keer gedoe. Ik vermoed dat de poolklem de goede is, maar om het zeker te weten moet je de huidige even eraf halen. Anders even langs de sloop met het onderdeel.

En in het Duits hebben ze hiervoor een mooie uitdrukking; nach Fest kommt Ab....

Inmiddels heb ik de accupoolklem vervangen. Ik kon de deuren direct weer met de afstandsbediening openen, alle interieurverlichting, radio etc. ging ook aan.

Starten ging helaas niet. Nu hoorde ik wel een langer tikkend geluid gaande, tiktiktiktiktik. Paar keer geprobeerd te starten, maar ook de verlichting gaat nu niet meer aan en ik kan de afstandsbediening niet gebruiken om de auto op of van slot te doen, interieurverlichting gaat niet aan, radio gaat niet meer aan...

Is het dan toch de startmotor die defect is? Waarom werkt de elektra zo snel niet meer? Trekt een nieuwe accu zo snel leeg na een paar pogingen om te starten?

Laatst bewerkt:
Dat is vrijwel zeker het startrelais. Als de accu bijna leeg is is er vaak nog wel net genoeg lading over om dat relais te activeren, maar niet meer genoeg om daarmee ook de startmotor rond te laten draaien.
Vertelt dus wel dát waarschijnlijk de accu zo goed als leeg is, maar niet waarom. Vandaar mijn suggestie dat het naast/ipv de accu zelf, ook iets met de dynamo zou kunnen zijn.

Wat is het verschil tussen een startrelais en de startmotor?

Een relais gebruik je om grote stromen (hoop ampères om veel kracht te kunnen zetten) te schakelen. Je contactslot kan slechts een klein stuurstroompje aan, die schakelt het relais wat op de startmotor zit en dan kan de grote, zware stroom de startmotor aandrijven.

Inmiddels heb ik de accupoolklem vervangen. Ik kon de deuren direct weer met de afstandsbediening openen, alle interieurverlichting, radio etc. ging ook aan.

Starten ging helaas niet. Nu hoorde ik wel een langer tikkend geluid gaande, tiktiktiktiktik. Paar keer geprobeerd te starten, maar ook de verlichting gaat nu niet meer aan en ik kan de afstandsbediening niet gebruiken om de auto op of van slot te doen, interieurverlichting gaat niet aan, radio gaat niet meer aan...

Is het dan toch de startmotor die defect is? Waarom werkt de elektra zo snel niet meer? Trekt een nieuwe accu zo snel leeg na een paar pogingen om te starten?
Dat klinkt inderdaad een beetje alsof de startmotor (deel van) het probleem is,
Leent jouw auto zich nog voor ouderwets "aanslepen"? Dan zou je op die manier - wel na herladen van de accu want die moet wel weer heel erg leeg zijn getrokken als zelfs de binnenverlichting het weer niet doet - kunnen bevestigen of uitsluiten of het om de startmotor of de motor gaat.
Een defecte startmotor kan heel veel stroom vragen, wat zou verklaren waarom de accu zo snel alweer zo extreem leeg is, maar ook als de startmotor zelf okee is maar door een extern probleem geblokkeerd wordt zal die extreem veel stroom vragen - bijvoorbeeld als de gewone motor slecht ronddraait of de koppeling tussen de beide motoren blokkeert. Door de motor buiten de startmotor om te starten (met aanslepen) kun je de brandstofmotor uitsluiten als oorzaak van eventuele blokkering van de startmotor, zodat de startmotor zelf definitief als oorzaak in beeld komt. Dat je zelfs met een nieuwe accu alleen tikken hoort, en niet het typische geluid van een draaende stratmotor die de brandstofmotor, duidt er namelijk op dat de startmotor om wat voor reden dan ook niet kan ronddraaien. Maar als de motor het probleem is zal je die ook met aanslepen niet aan de praat krijgen, en dat waarschijnlijk bij het laten opkomen van de koppeling al merken.

Als je een automaat rijdt of bij bepaalde types stop-startsysteem en hybrides gaat bovenstaande overigens helaas niet op.

Ik quote mezelf even zodat mijn post weer onderaan komt te staan in deze thread.

De auto maakt/maakte bij het starten geen tikkend geluid zoals in dit fimpje:
Het was veel zwakker en duurde maar kort.

Dat klinkt inderdaad een beetje alsof de startmotor (deel van) het probleem is,
Leent jouw auto zich nog voor ouderwets "aanslepen"? Dan zou je op die manier - wel na herladen van de accu want die moet wel weer heel erg leeg zijn getrokken als zelfs de binnenverlichting het weer niet doet - kunnen bevestigen of uitsluiten of het om de startmotor of de motor gaat.
Een defecte startmotor kan heel veel stroom vragen, wat zou verklaren waarom de accu zo snel alweer zo extreem leeg is, maar ook als de startmotor zelf okee is maar door een extern probleem geblokkeerd wordt zal die extreem veel stroom vragen - bijvoorbeeld als de gewone motor slecht ronddraait of de koppeling tussen de beide motoren blokkeert. Door de motor buiten de startmotor om te starten (met aanslepen) kun je de brandstofmotor uitsluiten als oorzaak van eventuele blokkering van de startmotor, zodat de startmotor zelf definitief als oorzaak in beeld komt. Dat je zelfs met een nieuwe accu alleen tikken hoort, en niet het typische geluid van een draaende stratmotor die de brandstofmotor, duidt er namelijk op dat de startmotor om wat voor reden dan ook niet kan ronddraaien. Maar als de motor het probleem is zal je die ook met aanslepen niet aan de praat krijgen, en dat waarschijnlijk bij het laten opkomen van de koppeling al merken.

Als je een automaat rijdt of bij bepaalde types stop-startsysteem en hybrides gaat bovenstaande overigens helaas niet op.

Thanks. Ik kan morgen de oude accu er weer inhangen, die zal waarschijnlijk nog stroom hebben. Kijken of het interieurlicht dat nog aan gaat. Wat overigens nog wél brandt zodra ik de deur open is het kleine schermpje (zo'n 4 bij 6 cm) waar alle info op staat zoals gereden km, of cruise controle aanstaat, alarmlichtjes etc.

Ik had dit startprobleem overigens op kerstavond wel. Daarna startte ie plots nog wel weer (zie mijn eerste posts). Ik heb een auto met een manuele bak, dus aanduwen/aanslepen is mogelijk.

Ik heb zelf ook nog deze lader: https://www.amazon.nl/gp/product/B07KSFBMXF/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8
Volgens mij kan ik die ook gebruiken om een auto accu op te laden.

Als je gaat slepen of duwen: de suggestie in het tiktok-filmpje van in z'n één gooien is meestal juist niet wat je doet bij aanduwen of aanslepen, in z'n twee is lichter voor duwers of een sleepauto, en meestal toch genoeg om de motor aan te laten slaan (als die niet zelf problemen met ronddraaien heeft tenminste).

Als je gaat slepen of duwen: de suggestie in het tiktok-filmpje van in z'n één gooien is meestal juist niet wat je doet bij aanduwen of aanslepen, in z'n twee is lichter voor duwers of een sleepauto, en meestal toch genoeg om de motor aan te laten slaan (als die niet zelf problemen met ronddraaien heeft tenminste).
Yes. Auto aanduwen en zowel laten starten terwijl ik geduwd wordt heb ik gelukkig ervaring mee. Met dat filmpje wil ik vooral aanduiden dat ik niet zulk tikkend geluid hoorde :) Bij mij klonk dat getik korter en moeizamer.

Zitten de koolborstels niet vast in de startmotor? FF een paar gerichte tikken op de startmotor geven, misschien helpt het.

Is je nieuwe accu werkelijk leeg? Kan je met een multimeter de (rest) spanning meten?

Ik heb er een monteur bij gehad. Hij heeft er een accu opgezet en de auto startte direct. Wat hij constateerde is dat ook de klem van de minpool er helemaal niet strak op zat. Die schroef je niet vast maar werkt met een 'lever', zo'n klem die je met je hand dicht kan zetten dus. De minpoolklem ga ik laten vervangen bij de garage.

Stuk wezen rijden en moest na een minuut of 20 tanken. Toen de auto opnieuw gestart. Nu brandt echter het oranje motor lampje op het dashboard en stond er de melding "motor controleren". Ben daarna nogmaals 20 minuten naar huis gereden. Ik neem aan dat de melding een storinkje is omdat de accu vervangen is en leeg geweest is?

Zou voor de zekerheid als je toch naar de garage gaat ook even de EOBD (laten) uitlezen om preciezer te weten welke storing is geregistreerd.

Een slecht (massa)contact kan voor heel wisselende boordspanningen hebben gezorgd, waar electronica niet altijd even goed tegen kan. Hopelijk loos alarm weliswaar, maar better safe than sorry.

Nou, bij de garage was het motorlampje plots uit (derde start sinds het lampje brandde) en gaven ze aan dat de minpoolklem wel goed vast zit. Ze hebben de EOBD gecheckt, niks aan de hand. Ook de massa gemeten (of hoe je het dat ook noemt), was allemaal in orde.

Vandaag vlekkeloos gestart en gereden. Dus eind goed, al goed! :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

Dus, mijn analyse klopte wel. Weliswaar geen defecte accu, maar wel accuproblemen. Daardoor niet genoeg stroom om de wagen te starten.

Terug
Bovenaan