Rutger DC
Asfaltkampioen
2019 was een jaar om gauw te vergeten voor de Nederlandse importeur, het marktaandeel stond tot en met november van dit jaar zelfs net onder de een procent, waarmee Fiat in korte tijd is afgegleden van subtopper tot een van de minst populaire volumemerken op de Nederlandse markt. Het 'voordeel' van de deplorabele staat waarin het merk verkeert, is dat het bijna niet meer slechter kan. In een jaar waarin relatieve nieuwkomer Tesla zich tot de populairste automerken op de Nederlandse markt mag rekenen, kunnen de verkopen al gauw in positieve of negatieve zin omslaan.
Fiat levert momenteel vier personenauto's op de Nederlandse markt: de Panda, 500, 500X en Tipo. De fusie met (overname door) PSA zal de komende drie jaar vast nog geen resultaten laten zien, op hooguit een omgestickerde bestelauto na. Fiat is de komende tijd dus nog even op eigen kracht aangewezen. In maart zal Fiat een nieuwe 12V mildhybride-aandrijflijn voor de 500 presenteren, de 1.0 70 pk BSG met start/stop-systeem en handgeschakelde zesbak. De TwinAir, 1.3 MultiJet en 1.2 Fire 69 pk verdwijnen daarmee grotendeels, al blijft de laatste op bepaalde markten leverbaar met Dualogic halfautomaat en op LPG. De Panda en uitsluitend op de thuismarkt verkochte Lancia Ypsilon krijgen dezelfde aandrijflijn in de loop van het jaar. De 500X en hier niet meer geleverde 500L krijgen de beschikking over 48V mildhybride Firefly-benzinemotoren. Eind dit jaar zal Fiat de vernieuwde Tipo presenteren, die van dezelfde nieuwe aandrijflijn profiteert.
Het grote nieuws komt echter al veel sneller: Fiat zal op het salon van Genève 2020 de nieuwe 500e voorstellen. Deze geheel nieuw ontwikkelde elektrische auto zal alleen de naam gemeen hebben met de 500 met verbrandingsmotoren. Anders dan de slechts in Californië verkochte eerste generatie 500e komt de nieuwe 500e in Europa op de markt. Die moet het straks opnemen tegen de Mini Cooper SE, Honda e, Renault Zoe, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Of een maatje kleiner, de Smart EQ Forfour, Volkswagen e-up!/Skoda Citigo e iV/Seat Mii Electric en volgend jaar te lanceren Renault Twingo ZE.
Testmules met de buitenkant van de huidige 500 suggereren dat er niet al teveel aan de maatvoering verandert.
Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/fiat-500e-electrico-fotos-espia-interior-201963352.html
Fiat levert momenteel vier personenauto's op de Nederlandse markt: de Panda, 500, 500X en Tipo. De fusie met (overname door) PSA zal de komende drie jaar vast nog geen resultaten laten zien, op hooguit een omgestickerde bestelauto na. Fiat is de komende tijd dus nog even op eigen kracht aangewezen. In maart zal Fiat een nieuwe 12V mildhybride-aandrijflijn voor de 500 presenteren, de 1.0 70 pk BSG met start/stop-systeem en handgeschakelde zesbak. De TwinAir, 1.3 MultiJet en 1.2 Fire 69 pk verdwijnen daarmee grotendeels, al blijft de laatste op bepaalde markten leverbaar met Dualogic halfautomaat en op LPG. De Panda en uitsluitend op de thuismarkt verkochte Lancia Ypsilon krijgen dezelfde aandrijflijn in de loop van het jaar. De 500X en hier niet meer geleverde 500L krijgen de beschikking over 48V mildhybride Firefly-benzinemotoren. Eind dit jaar zal Fiat de vernieuwde Tipo presenteren, die van dezelfde nieuwe aandrijflijn profiteert.
Het grote nieuws komt echter al veel sneller: Fiat zal op het salon van Genève 2020 de nieuwe 500e voorstellen. Deze geheel nieuw ontwikkelde elektrische auto zal alleen de naam gemeen hebben met de 500 met verbrandingsmotoren. Anders dan de slechts in Californië verkochte eerste generatie 500e komt de nieuwe 500e in Europa op de markt. Die moet het straks opnemen tegen de Mini Cooper SE, Honda e, Renault Zoe, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Of een maatje kleiner, de Smart EQ Forfour, Volkswagen e-up!/Skoda Citigo e iV/Seat Mii Electric en volgend jaar te lanceren Renault Twingo ZE.
Testmules met de buitenkant van de huidige 500 suggereren dat er niet al teveel aan de maatvoering verandert.





Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/fiat-500e-electrico-fotos-espia-interior-201963352.html