Fiat 500e (2020)

Rutger DC

Asfaltkampioen
2019 was een jaar om gauw te vergeten voor de Nederlandse importeur, het marktaandeel stond tot en met november van dit jaar zelfs net onder de een procent, waarmee Fiat in korte tijd is afgegleden van subtopper tot een van de minst populaire volumemerken op de Nederlandse markt. Het 'voordeel' van de deplorabele staat waarin het merk verkeert, is dat het bijna niet meer slechter kan. In een jaar waarin relatieve nieuwkomer Tesla zich tot de populairste automerken op de Nederlandse markt mag rekenen, kunnen de verkopen al gauw in positieve of negatieve zin omslaan.

Fiat levert momenteel vier personenauto's op de Nederlandse markt: de Panda, 500, 500X en Tipo. De fusie met (overname door) PSA zal de komende drie jaar vast nog geen resultaten laten zien, op hooguit een omgestickerde bestelauto na. Fiat is de komende tijd dus nog even op eigen kracht aangewezen. In maart zal Fiat een nieuwe 12V mildhybride-aandrijflijn voor de 500 presenteren, de 1.0 70 pk BSG met start/stop-systeem en handgeschakelde zesbak. De TwinAir, 1.3 MultiJet en 1.2 Fire 69 pk verdwijnen daarmee grotendeels, al blijft de laatste op bepaalde markten leverbaar met Dualogic halfautomaat en op LPG. De Panda en uitsluitend op de thuismarkt verkochte Lancia Ypsilon krijgen dezelfde aandrijflijn in de loop van het jaar. De 500X en hier niet meer geleverde 500L krijgen de beschikking over 48V mildhybride Firefly-benzinemotoren. Eind dit jaar zal Fiat de vernieuwde Tipo presenteren, die van dezelfde nieuwe aandrijflijn profiteert.

Het grote nieuws komt echter al veel sneller: Fiat zal op het salon van Genève 2020 de nieuwe 500e voorstellen. Deze geheel nieuw ontwikkelde elektrische auto zal alleen de naam gemeen hebben met de 500 met verbrandingsmotoren. Anders dan de slechts in Californië verkochte eerste generatie 500e komt de nieuwe 500e in Europa op de markt. Die moet het straks opnemen tegen de Mini Cooper SE, Honda e, Renault Zoe, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Of een maatje kleiner, de Smart EQ Forfour, Volkswagen e-up!/Skoda Citigo e iV/Seat Mii Electric en volgend jaar te lanceren Renault Twingo ZE.

Testmules met de buitenkant van de huidige 500 suggereren dat er niet al teveel aan de maatvoering verandert.

0fa5ec10.jpg


ef30c410.jpg


19b1e610.jpg


f3ebae10.jpg


9bca4010.jpg


Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/fiat-500e-electrico-fotos-espia-interior-201963352.html
 
Nou ja maatvoering is top. Zelfs de range van de vorige was best goed te noemen.

De achilleshiel van de 500e was zijn onvermogen om DC te laden en daarbij was de onboard 7,4 kW AC lader in the VS wel een logische keuze in onze Europese infrastructuur is het een zwaar limiterend alternatief.

Een accupakket van 35 tot 40 kWh is voor het kleine rakkertje meer dan voldoende in combinatie met een 75 kW DC laadmogelijkheid (meer mag altijd) en liefste 22 als het niet anders kan 11 kW AC laden.
 
Impressies van Quattroruote en alVolante:

1.jpg


4.jpg


Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t6458p225-2019-fiat-500-iii

Kennelijk krijgt de 500e minuscule extra zijdeuren.
 
Die lijkt de extra zijdeuren niet te hebben, of alleen aan de rechterkant (wat niet handig is bij rechtse besturing).
 
2020-Fiat-500-elettrica-01.jpg


2020-Fiat-500-elettrica-02.jpg


Bron: https://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2020/01/17/fiat_500_elettrica_2020_foto_uscita_.html
 
fiat-500e-202064178-1579512195_13.jpg


fiat-500e-202064178-1579512166_3.jpg


fiat-500e-202064178-1579512164_2.jpg


fiat-500e-202064178-1579512172_5.jpg


fiat-500e-202064178-1579512182_8.jpg


fiat-500e-202064178-1579512188_10.jpg


fiat-500e-202064178-1579512225_15.jpg


Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/fiat-500e-fotos-espia-2021-prototipo-202064178.html

Opvallende verandering aan het uiterlijk is de vorm van de achterkant: de achterruit staat veel steiler (voor meer hoofdruimte achterin waarschijnlijk) en de auto krijgt een bescheiden uitstekende derrière, wat het origineel uit 1957 ook had. Ter vergelijking de huidige:

yj3yytlboxtc_800.jpg
 
Terug
Bovenaan