MCE
Net ingestapt
Recent wilde mijn fiat 500c 1.2 dualogic uit 2011 met 170.000 km niet meer starten. De startmotor ging wel rond, de ANWB heeft diverse zaken gecontroleerd maar kon geen oorzaak achterhalen. Wel is vastgesteld dat er geen vonk aanwezig was, maar wel 5V aanwezig (?). Bij het op contact zetten na een reset of tijdje niks doen komt even het motormanagement lampje kort op, maar de direct volgende keren bij het op contact zetten niet meer. Er waren geen foutmeldingen uit te lezen. De massa is gecontroleerd en opgeschuurd maar zonder succes en de auto is op transport naar de garage gezet. Hier zijn dezelfde stappen doorlopen als de ANWB gedaan heeft, is een andere ecu geplaatst maar zonder succes. Er is verder gezocht in de kabelboom en toen bleek het toch de ECU te zijn (degene waarmee eerder getest was was onbetrouwbaar gaf men aan?). Reparatie zou rond de 400 euro zijn maar een nieuwe 600 euro en de volgende dag leverbaar. Ik ben voor het 2e gegaan omdat ik de auto al 1.5wk kwijt was en de auto liep weer als een zonnetje. Ik heb gevraagd wat de oorzaak van een defecte ecu kon zijn en dit was waarschijnlijk ouderdom, een defecte ecu komt eigenlijk nooit voor. Een duur geintje al met al.
Helaas begint de auto op dit moment ca 2wk later weer te haperen bij het starten (slaat niet gelijk aan) en ik ben bang binnenkort weer stil te staan. Tijdens het rijden merk ik geen gekke dingen, het lijkt echt het starten te zijn, maar daar begon het de eerste keer ook mee.
Voor de eerste keer dat ik stilstond is de auto tijdens het rijden wel 1x uitgevallen, toen was het van het contact af en weer starten lopen. Een aantal ritten daarvoor leek koud en stationair niet alle cilinders mee te komen maar bij het rijden niks kunnen merken.
Waardoor kan de ecu defect raken en wat zou evt een specialistisch autobedrijf zijn voor deze storingen in omgeving leeuwarden / friesland? Of is het juist verstandig naar dezelfde garage te gaan omdat ze al verder in de analyse zijn en er mogelijk garantie / coulance op een dergelijke storing zit? De oude ecu heb ik meegevraagd, ergens had ik blijkbaar een slecht voorgevoel... online lees ik dat een bobine een piekspanning kan geven waardoor de ecu defect kan raken en is het advies deze ook te vervangen.
Is het raadzaam de oude ecu eens open te maken (proberen) om te kijken of er bv verbranding op de print zit, of kan een revisiebedrijf er dan misschien niks meer mee. En is het wel de ecu waar de storing zit?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Helaas begint de auto op dit moment ca 2wk later weer te haperen bij het starten (slaat niet gelijk aan) en ik ben bang binnenkort weer stil te staan. Tijdens het rijden merk ik geen gekke dingen, het lijkt echt het starten te zijn, maar daar begon het de eerste keer ook mee.
Voor de eerste keer dat ik stilstond is de auto tijdens het rijden wel 1x uitgevallen, toen was het van het contact af en weer starten lopen. Een aantal ritten daarvoor leek koud en stationair niet alle cilinders mee te komen maar bij het rijden niks kunnen merken.
Waardoor kan de ecu defect raken en wat zou evt een specialistisch autobedrijf zijn voor deze storingen in omgeving leeuwarden / friesland? Of is het juist verstandig naar dezelfde garage te gaan omdat ze al verder in de analyse zijn en er mogelijk garantie / coulance op een dergelijke storing zit? De oude ecu heb ik meegevraagd, ergens had ik blijkbaar een slecht voorgevoel... online lees ik dat een bobine een piekspanning kan geven waardoor de ecu defect kan raken en is het advies deze ook te vervangen.
Is het raadzaam de oude ecu eens open te maken (proberen) om te kijken of er bv verbranding op de print zit, of kan een revisiebedrijf er dan misschien niks meer mee. En is het wel de ecu waar de storing zit?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Laatst bewerkt: