Fiat 500 1.2 loopt onregelmatig, dealer weet niet wat het is.

Golfgtilover

Net ingestapt
Recentelijk heb ik een Fiat 500 1.2 (69 PK) gekocht bij een BOVAG-bedrijf, de auto is van april 2017 en had bij aankoop 10.000 kilometer op de teller. De auto is nieuw geleverd in Spanje aan een verhuurbedrijf en toen hij één jaar oud was, is hij naar NL geïmporteerd. Vervolgens heeft de Fiat ongeveer een half jaar te koop gestaan voordat ik deze heb gekocht.

Proefrit gemaakt, reed prima en de auto gelijk mee naar huis genomen. Tijdens de eerste ritten merkte ik echter dat de motor in een bepaald toerenbereik niet lekker liep en ik ben wat gaan speuren op internet. Kwam wat berichten tegen over auto's die langer stil hadden gestaan en ben daar eens op door gegaan, verse benzine er in, volgende tank een keer benzine 98 getankt en 2 of 3 keer een injectorreiniger gebruikt. Het probleem hield echter aan. Gezien het feit dat de auto nog in de fabrieksgarantie zit, verwees het verkopende BOVAG-bedrijf mij door naar een Fiat-dealer. Gelukkig is er eentje in mijn woonplaats en eerlijk gezegd pakten zij het ook gelijk serieus op en hebben de auto aan de diagnose gehad en er meerdere keren mee gereden, ook nog een keer een reiniger er in en bougies gewisseld maar het probleem bleef bestaan.

Ik weer terug, nogmaals gereden door de garage maar men voelt niets, 'ligt aan de platte banden op de 16 inch velgen (pack Style) en daarmee voel je dat de auto stuitert', aldus de chef-monteur. Weer de auto mee genomen maar het probleem blijft. Opnieuw naar de garage, op een regenachtige dag en dan zul je net zien: loopt de motor als een zonnetje... Monteur begon weer over de platte banden dus ik heb inmiddels de kleine velgen er opgelegd met winterbanden, soepeler ga je het niet krijgen maar het stotteren en inhouden van de motor blijft.

Wat is het probleem? Het is een 1.2, een 4 cilinder dus met 69 PK, de motor loopt mooi rond en stil en de auto is ook zuinig, 1 op 21 a 22 is zo maar te halen als je rustig rijdt dus de auto lijkt verder gezond maar rond de 2.000 toeren, ofwel rond de 70 km/h stottert de motor, hikt af en toe ook eens wat harder en ook bij gas loslaten rond dit toerental schokt de motor lichtjes. Bij hogere toerentallen of vlot doortrekken merk je helemaal niets, ook niet als je op de cruise-control rijdt maar rond de 2.000 toeren erger ik mij mateloos aan het lichte schokken, juist ook omdat je dan in een snelheidsbereik zit waar je vaak in rijdt.

Wie weet raad? Ik heb zelf het idee dat het wellicht met een land specifieke afstelling te maken zou kunnen hebben, want mogelijk is een Fiat voor Spanje anders afgesteld dan voor het Nederlandse klimaat? Iemand ervaring met dit probleem? Het is mijn vierde 500 die ik nu koop in 2.5 jaar, waarvan de derde 1.2 Ik heb nu ook nog een Twin-Air maar die gaat er uit omdat de dame die er mee rijdt geen schik heeft met het karakter van het kleine motortje, met de 4 cilinders heb ik verder nooit problemen gehad.

Hopelijk zijn er ook 500 fans hier op het Auto Week forum!

Injectoren laten testen op sproeibeeld e.d. Zijn de kleppen gecontroleerd op vervuiling met een endoscoop? Zoek op wallnut blasting.

Zijn geen DI motoren dus kleppen zullen niet echt vervuild zijn.

Het kan zoveel zijn. Licht luchtlek ergens? Electronica die door een sensor iets " denkt" en brandstof knijpt?

Zitten er de juiste bougies in? meestal hebben ze verschillende typen bougies voor verschillende klimaten.

Wist je dat het een ex huurauto betrof, toen je de auto kocht? Kan het niet zo zijn dat hij enorm op zijn falie heeft gekregen, want reken er maar op dat zo'n auto afgetrapt wordt cq kan worden.
Heb je al overwogen de wagen terug te geven, indien mogelijk?

Mijn vrouw heeft een 500c 1.2 gehad. Hoe vaak die wel niet terug is geweest naar de dealer...

Ach ja, het stereotype van de 'huurauto' komt weer van stal... :(

Tja, een nieuwe auto krijgt in de fabriek al op z'n falie.. bij de finale kwaliteitstest wordt er ook niet eerst netjes warm gereden.. daar gaat het gas er ook direct op.. want meer tijd is er niet..
Dan tijdens transport.. ook 'ff gauw' de boot / trein / truck op en af..

Eigenlijk zit er, zoals ik lees, een kleine 'hick up' op één specifiek toerental in het motorblok. Het kan ergens een oorzaak hebben.. maar of dat met de herkomstgeschiedenis te maken heeft?

Kan met een ONK auto ook gebeuren.

P. Klieder zei:
Zijn geen DI motoren dus kleppen zullen niet echt vervuild zijn.

Het kan zoveel zijn. Licht luchtlek ergens? Electronica die door een sensor iets " denkt" en brandstof knijpt?

Dank voor de reactie; ik dacht zelf ook aan een luchtlek en vanwege het feit dat ie wel goed loopt als het regent, dacht ik ook aan de luchtmassameting, is soms zoeken naar een speld in een hooiberg.

marcel21674 zei:
Zitten er de juiste bougies in? meestal hebben ze verschillende typen bougies voor verschillende klimaten.

Men heeft er wel naar gekeken en 1 of meerdere bougies zijn vervangen vanwege een onregelmatig verbrandingsbeeld of de verkeerde kleur.

BMW 530d M zei:
Wist je dat het een ex huurauto betrof, toen je de auto kocht? Kan het niet zo zijn dat hij enorm op zijn falie heeft gekregen, want reken er maar op dat zo'n auto afgetrapt wordt cq kan worden.
Heb je al overwogen de wagen terug te geven, indien mogelijk?

Mijn vrouw heeft een 500c 1.2 gehad. Hoe vaak die wel niet terug is geweest naar de dealer...

Ik zag het pas bij thuiskomst dat de auto ingezet is geweest bij Sixt in Madrid maar daar laat ik mij niet door afschrikken, de auto ziet er werkelijk nog als nieuw uit, mooi pakket accessoires er op. De andere 3 500's die ik heb gekocht kwamen uit de lease in Denemarken met 30 tot 45.000 kilometer op de klok en daar heb ik behoudens wat klachten met een twin-air (die overigens keurig door de verkoper allemaal gratis zijn verholpen) geen enkel probleem mee.

Ik denk niet dat de verkoper van deze 500 staat te springen om hem weer terug te nemen want het duurde bij hem een halfjaar voordat hij hem kwijt was, in zijn regio (De Achterhoek) schijnt de vraag naar dergelijke auto's niet zo groot te zijn.

Klein motortje met 69pk 2000 toeren bij 70 kmh, schakel eens een versnellig lager in, misschien kan dat blokje t niet aan, het is geen turbo blok.

Durashift zei:

en terecht, bij ons oude kantoor zat marbesol (1 van de grootste verhuur bedrijven aan de costa del sol) beneden, vooral de kleine auto;s waren na een jaar toch echt wel gaar, en die gaan dan leuk de verkoop in.

Gullwing zei:
Durashift zei:

en terecht, bij ons oude kantoor zat marbesol (1 van de grootste verhuur bedrijven aan de costa del sol) beneden, vooral de kleine auto;s waren na een jaar toch echt wel gaar, en die gaan dan leuk de verkoop in.

Inderdaad, als je op Tenerife bijvoorbeeld alleen al ziet hoe de medewerkers dergelijke auto's bij het hotel komen brengen en ophalen. Dat zijn allemaal jonge jongens en jagen die auto's direct vol in de toeren. Zelf moesten wij ook gewoon doorrijden met waarschuwingslampjes. Kon geen kwaad aldus het verhuurbedrijf.

Durashift zei:

Tja, een nieuwe auto krijgt in de fabriek al op z'n falie.. bij de finale kwaliteitstest wordt er ook niet eerst netjes warm gereden.. daar gaat het gas er ook direct op.. want meer tijd is er niet..
Dan tijdens transport.. ook 'ff gauw' de boot / trein / truck op en af..

Ik heb een tijdje Fordjes op transport gereden (en op een ferry met nieuwe auto's gevaren)

Reken maar dat dat ff gauw de boot op / af er niet bijzit. Er moet gewoon netjes en rustig gereden worden, 1 waarschuwing daarna mag je wat anders gaan doen

Mwah, zit toch best wel wat gang in (wat je ook nodig hebt om de kluft op te komen natuurlijk).
;)

https://www.youtube.com/watch?v=T0H8TgWX-lY

Gullwing zei:
Klein motortje met 69pk 2000 toeren bij 70 kmh, schakel eens een versnellig lager in, misschien kan dat blokje t niet aan, het is geen turbo blok.

Ik rijd eigenlijk altijd volgens de schakelindicator en deze 1.2 is een behoorlijk soepel blokje dat bij 2.000 toeren prima draait hoor. Zoals gezegd heb ik er best wel ervaring mee en we rijden ook nog een 1.2 cabrio waar we geen enkel probleem mee hebben.

Ik lees hier van een aantal sceptische mensen die denken dat het probleem van mijn auto het gevolg is van het feit dat het een ex-huurauto is maar dat is voor mij niet de verklaring dat de motor zou stotteren. Als ik problemen zou hebben met de aandrijfassen, onderstel of remmen en dergelijke alsmede beschadigingen of vlekken in het interieur dan zou ik dat kunnen verklaren maar alleen maar aangeven dat huurauto's afgeragd zouden worden daar heb ik niets aan natuurlijk.

Ik heb zelf ook vaak genoeg een auto gehuurd maar daar ga ik dan toch ook niet als een gek mee rijden? Als het nu een Golf GTI of een BMW M3 zou zijn dan kan ik het nog wel een beetje plaatsen maar met een Fiat 500 1.2? Nee, dat wil er bij mij niet in hoor.

(y)

Golfgtilover zei:
. (..) Zoals gezegd heb ik er best wel ervaring mee en we rijden ook nog een 1.2 cabrio waar we geen enkel probleem mee hebben.

Misschien eens de bobine(s) overzetten?

Al is dat natuurlijk niet zo'n goed idee, zelf prutsen aan de motor aangezien er nog garantie op zit..

Aangezien het inhouden (hikken) ook bij gas los ontstaat.. lijkt het mij een ontstekingsgerelateerd probleem en niet iets qua brandstoftoevoer..

Of er moet bij gas los nog brandstof ingespoten worden door het brein?

Durashift zei:
(y)

Golfgtilover zei:
. (..) Zoals gezegd heb ik er best wel ervaring mee en we rijden ook nog een 1.2 cabrio waar we geen enkel probleem mee hebben.

Misschien eens de bobine(s) overzetten?

Al is dat natuurlijk niet zo'n goed idee, zelf prutsen aan de motor aangezien er nog garantie op zit..

Aangezien het inhouden (hikken) ook bij gas los ontstaat.. lijkt het mij een ontstekingsgerelateerd probleem en niet iets qua brandstoftoevoer..

Nee juist niet.

Maar dat kan het nog wel zijn. Dat die dat toch doet en je daarom dat voelt.

Ik zou echt bijna iets in de kop gaan vermoeden. Maar goed..verder ook niet echt een duidelijk idee wat het moet zijn.

Nico GTR zei:
Durashift zei:
(..)

Nee juist niet.

Maar dat kan het nog wel zijn. Dat die dat toch doet en je daarom dat voelt.

(..).

Jup, dat probeer ik juist te schrijven. Dat er een toefje brandstof ingespoten wordt op dat specifieke toerental (bereik) en dat dat ervaren wordt als een 'hikje'

Dat wordt rijdend met de OBD apparatuur testen, denk ik..??

@ Durashift:

"Dat wordt rijdend met de OBD apparatuur testen, denk ik..??"

Lijkt mij een hele goede want in de werkplaats constateert men helaas niets op de uitleesapparatuur. Ben al even wezen zoeken op internet en voor minder dan €200,- heb ik al een professioneel apparaat. Denk dat ik er maar eentje aanschaf, is altijd voordeliger dan het nu weer verkopen van een auto die me verder heel goed bevalt en de nodige luxe heeft die veel Nederlandse Fiat's niet hebben.

Iemand ervaring hoe ik zo'n testapparaat aansluit in de auto? Zit er een canbus-aansluiting ergens onder het dashboard of moet je via het schutbord naar de motorruimte?

Een uitleesapparaat kopen is 1, de juiste diagnose stellen van alle parameters is natuurlijk 2, de gemiddelde leek haalt daar echt geen juiste informatie vanaf om een goede diagnose te stellen. Vooral bij een korte hik of inhouden zie je dit vaak ook niet terug in de parameters bij het uitlezen, omdat het diagnose apparaat gewoon weg niet snel genoeg alle data laat zien. Hier heb je een scoop voor wie je aansluit op de verwachte componenten wie problemen geeft en daar ga je naar kijken of er iets mis mee gaat.

Ik zou eens een universeel bedrijf zoeken wie ervaring heeft met diagnose stellen en wie een goede scoop heeft, want dit soort bedrijven kunnen ook diagnose stellen zonder een stappenplan van de dealer uitleesapparatuur.

Als ik het goed heb zit bij de Fire motoren de krukassensor gemonteerd op de krukaspoelie aan de rechterkant buiten aan de motor, op de polie zitten allemaal tanden, mocht er nu een tand beschadigt zijn of een metaal deeltje zitten wie er niet hoort kan de motorecu dit herkennen als een extra omwenteling wie er niet hoort te zijn. En daardoor spuit hij bijvoorbeeld een keer extra in of slaat juist een ontsteking over. Dit hoeft echter geen storing op te leveren in de motor ecu.

Ik zou met deze storing de scoop gebruiken en de signalen van de krukas,nokkenas, injector en bobineaansturing van de 1e cilinder controleren of hier iets mis mee gaat, aangezien dit de basis signalen om een goed draaiende motor te hebben.

Chef monteur zegt ligt aan de banden, lekker simpel en makkelijk, wat een prutser.
Ik zou zeggen op naar de volgende dealer of Fiat NL.

Pom zei:
Chef monteur zegt ligt aan de banden, lekker simpel en makkelijk, wat een prutser.
Ik zou zeggen op naar de volgende dealer of Fiat NL.

Tja, ik werd er ook wel wat stekelig van, voelde me een beetje afgescheept, wellicht zijn ze minder bereid om er wat voor te doen omdat ze de auto niet zelf geleverd hebben maar fabrieksgarantie geldt natuurlijk ook voor hen. Jammer dat zij niet een keer hebben aangeboden om met een testapparaat proef te rijden.

Je zegt Fiat Nederland maar ik denk niet dat zij open staan voor rechtstreekse benadering door consumenten, zullen wel terugverwijzen naar de dealer. Ik wil deze week ook nog even langs bij een Bosch Carcenter omdat ik denk dat die wat beter dan gemiddeld zijn in auto-electronica maar wellicht is dat een te positief vooroordeel?

Gisteren bij een Bosch Carcenter geweest en daar heb ik een afspraak gemaakt om volgende week woensdag te gaan rijden met een testkast er aan, bedrijfsleider sprak overigens gelijk al een vermoeden uit dat het wellicht een defecte bobine kan zijn, hadden zij al wel wat ervaring mee met Fiat's 500. Als dat het is komen we goed weg want een nieuwe bobine voor een 500 kost ca. 6 tientjes.

Ik ben natuurlijk heel benieuwd of dit de oplossing gaat worden? Mijn eigen inschatting vanaf het begin was al wel een ontstekingskwestie of een probleem met het brandstofmengsel. Kunnen we eindelijk gaan genieten van onze nieuwe beauty!

Wij zijn ook benieuwd, laat even wat weten als er meer bekend is.
In veel gevallen horen we niets meer van de TS.

De klachten die je hebt lijken op de klachten die wij hadden met onze Renault Laguna. Het niet lekker lopen was niet altijd, maar soms was het echt beroerd. Bij volledige belasting niets aan het handje, alleen bij rustig rijden merkten we het. Als eerste stap de bougies vervangen. Hielp niets.
Garage heeft de auto naar de Renault dealer gebracht, auto een dag aan de computer gehangen, niks gevonden.
Toen op vakantie richting Italië. Na 600km over de Duitse Autobahn in de file, BAM, motormanagement storing. Auto laten uitlezen bij Renault dealer die dichtbij zat en de voorste Lambda sonde was defect. Deze vervangen en het probleem is nooit meer terug gekomen.

peugeot gek zei:
Wij zijn ook benieuwd, laat even wat weten als er meer bekend is.
In veel gevallen horen we niets meer van de TS.

Lijkt me wel zo fair toch om hier te laten horen of het wel of niet opgelost kan worden en zo ja: wat dan het probleem was. Ik ben al wel heel wat jaartjes op dit forum actief (de ene periode wat meer dan de andere) en waardeer het ten zeerste als mensen reageren op een probleem dat je hier neerzet. Dankzij enkele tips en hints die ik hier ontving de afgelopen dagen, heb ik al wel het gevoel een paar stappen dichterbij de oplossing te zijn gekomen.

Vandaag dus bij het lokale Bosch Carcenter geweest, proef gereden met de laptop op schoot van de monteur en raad eens wat: trad de storing eigenlijk nauwelijks op, diagnose-apparaat constateerde dus helemaal niets! Helaas, want ik had er echt mijn hoop op gevestigd om nu eindelijk eens een diagnose te kunnen stellen.....

Zit nu eigenlijk niets anders op de auto maar in te gaan zetten en kijken hoe het zich ontwikkelt, kreeg wel de tip van de monteur om uitsluitend merk-benzine te tanken maar dat doe ik eigenlijk altijd al wel, Tango bij ons in de buurt laat ik sowieso altijd links liggen.

Jammer dat de oplossing niet gevonden is maar ik kan er niet mee aan de gang blijven om te speuren naar een oplossing die niet te vinden is, vooral omdat de diagnose-apparatuur niets kan vinden.

Golfgtilover zei:
Vandaag dus bij het lokale Bosch Carcenter geweest, proef gereden met de laptop op schoot van de monteur en raad eens wat: trad de storing eigenlijk nauwelijks op, diagnose-apparaat constateerde dus helemaal niets! Helaas, want ik had er echt mijn hoop op gevestigd om nu eindelijk eens een diagnose te kunnen stellen.....

Zit nu eigenlijk niets anders op de auto maar in te gaan zetten en kijken hoe het zich ontwikkelt, kreeg wel de tip van de monteur om uitsluitend merk-benzine te tanken maar dat doe ik eigenlijk altijd al wel, Tango bij ons in de buurt laat ik sowieso altijd links liggen.

Jammer dat de oplossing niet gevonden is maar ik kan er niet mee aan de gang blijven om te speuren naar een oplossing die niet te vinden is, vooral omdat de diagnose-apparatuur niets kan vinden.

Had je intussen, na meer dan een jaar, nog last van die schokken? Onze Fiat doet helaas hetzelfde.

yvan 4687661 zei:
Golfgtilover zei:

Had je intussen, na meer dan een jaar, nog last van die schokken? Onze Fiat doet helaas hetzelfde.

Ik heb de auto nu reeds een jaar in gebruik gegeven bij een jongedame die er dagelijks mee rijdt en van haar heb ik er nog nooit een opmerking over gehad. Toevallig net vorige week een grote beurt laten geven (de auto) en daar waren geen bijzonderheden bij te melden. Verder overigens een volledig probleemloze auto, ken ik van eerdere 4 cilinders maar ik vrees als ik er in zou gaan rijden dat ik het dan ook wel weer zou voelen maar zeker weten doe ik het niet want ik heb er sinds december 2018 niet meer in gereden.

Terug
Bovenaan