Ferrari Portofino | Nieuw: facelift 2021 ("M")

Wouter82

Moderator

m7nyjoqb9v2n.jpg


k58yhqsbbxwk.jpg


6mqyc4ebgp0g.jpg


blhyj8sbiwxv.jpg


2scyrypb22dd.jpg


0udytdhbtir2.jpg


p5qyljyblucx.jpg


[size=x-large]Dít is de Ferrari Portofino![/size]

Volledig nieuwe California-opvolger in beeld. Als een complete verrassing presenteert Ferrari de Portofino, de opvolger van de California. De auto behoudt het basisconcept van de z'n voorganger, maar is van onder tot boven nieuw. Net als de California en California T is de Portofino een cabriolet met een hard klapdak en een V8 in de neus, een concept dat Ferrari geen windeiren heeft gelegd. De auto oogt rondom strakker dan de volgens sommigen wel érg opmerkelijk gelijnde California, al is die kritiek na de introductie van de 'T' aardig verstomd. De wulpse lijnen van het koetswerk worden bij de Portofino afgewisseld met scherpe vouwen. Dankzij scherp gesneden koplampunits die meer in lijn zijn met die van de rest van het Ferrari-gamma, kijkt de auto bovendien op een agressieve manier de wereld in.

600 pk
De Portofino is geen doorontwikkeling van de California, maar is volgens Ferrari helemaal nieuw. De nieuwe technische basis moet zorgen voor een fors gewichtverlies. Dat levert zeer aansprekende prestaties op in samenwerking met het enige element dat wél in grote lijnen uit de voorganger is overgenomen: de geblazen V8 in de neus. De motor is stevig beetgepakt en levert 40 pk meer dan voorheen, wat het totaal op 600 stuks brengt. Deze coupé-cabriolet zou daarmee in 3,5 seconden van 0 naar 100 moeten kunnen knallen en heeft een top van 'meer dan 320 km/h'.

Comfort
Net als de California is de Portofino een toegankelijke auto die niet puur sportief moet zijn, maar ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Ferrari benadrukt dat dit de enige auto in z'n soort is die dit soort prestaties combineert met een hard klapdak, een grote kofferbak en een achterbank, al zegt het merk daar wel gelijk bij dat laatstgenoemde alleen bruikbaar is voor zeer korte tripjes. Bij het ontwerpen van het interieur zou veel aandacht zijn uitgegaan naar het thema 'comfort', wat onder meer tot uiting komt in een climate control-systeem dat bij zowel open als geloten dak betere prestaties zou moeten leveren. Ook is er veel aandacht uitgegaan naar het reduceren van de hoeveelheid hinderlijke rijwind in het interieur.

Rivièra
De Portofino is vernoemd naar een bekend vissersdorp aan de Italiaanse Rivièra, nabij Genua. De plaats is vanwege z'n kleurrijke bebouwing en pittoreske haven zo populair onder toeristen, dat een resort in Florida besloot er een exacte replica van te bouwen. Overigens hintte Ferrari bij de introductie van de California T HS al naar de naam van diens opvolger, want de auto werd in Portofino gepresenteerd. Roy Kleijwegt maakte er deze foto van:
https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-is-de-ferrari-portofino/
 
Wat een enorme verbetering zeg! Misschien ook wel de mooiste Ferrari van nu. Ik las overigens eerst Portfolio ..
 
Een prachtige auto! En nog redelijk dagelijks te gebruiken. Voor mij de mooiste ferrari van dit moment.
 
Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291030-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291028-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291026-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291021-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291022-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291032-800.jpg


iaa-frankfurt-2017-ferrari-portofino-291031-800.jpg


ferrari-al-salone-di-francoforte-2017-4d6dd4481bf400248b8090049eda03fb.jpg


ferrari-al-salone-di-francoforte-2017-33cae00eec261135eaa66283d3d4f825.jpg


Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43577-ferrari-portofino-de-lekkerste-voor-het-laatst
Ferrari stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1849/ferrari
 
Portofino is een Italiaans restaurant hier in Alkmaar...voor mij dus een wat gekke naam. Waarom die film stills op de achtergrond? Speelt de auto een rol in een film?
 
ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


ferrari-portofino.jpg


106 (!) foto's: https://www.motor1.com/reviews/232185/2018-ferrari-portofino-first-drive/
 
Veel positieve reviews. Ding lijkt serieus hard te lopen, maar dat deed een California T ook al. Dat facelift model vond ik net wat mooier dan deze Portofino (wat lager en horizontaler in het zijprofiel). Toch is dit denk ik wel een groeier. Vind hem mooier en mooier.
 
rzasa zei:
Portofino is een Italiaans restaurant hier in Alkmaar...voor mij dus een wat gekke naam.

Dan zeker nog nooit in Italië geweest? Portofino is het meest mondaine (en één van de mooiste) havenstadjes van Italië.

Prachtige bolide , deze Ferrari Portofino. Ik zou er graag eens mee naar Portofino willen rijden (y)
 
Prachtig van buiten. Interieur niet onaardig, wel een beetje een hoog Playstation-gehalte (vind ik).
En Portofino is inderdaad een alleraardigst plaatsje.
 
Portofino is mooi maar wel erg "veramerikaanst"... Santa Margherita Ligure is vele malen authentieker, maar spreekt bij touristen minder tot de verbeelding.
Portovenere is ook alleraardigst trouwens. Ach ja, die hele Ligurische kust is een aanrader. (y)
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Santa Margherita Ligure is vele malen authentieker ...

Dat is wel een hele lange type-aanduiding voor een Ferrari, ik begrijp heel goed dat ze voor Portofino hebben gekozen.
 
rzasa zei:
Portofino is een Italiaans restaurant hier in Alkmaar...voor mij dus een wat gekke naam.
Oei, dat hadden ze bij Ferrari even uit het oog verloren :)
De interieurs van Ferrari willen tegenwoordig een zeker techniciteit uitstralen, een relatie met de F1-wagens. Maar ik vind ze toch vooral onnodig druk en rommelig.
Oook voor de vormgeving van de buitenkant gaat het steeds meer die richting uit. Ik kijk met weemoed terug op de zuivere lijn van Pininfarina.
 
BENZine zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Santa Margherita Ligure is vele malen authentieker ...

Dat is wel een hele lange type-aanduiding voor een Ferrari, ik begrijp heel goed dat ze voor Portofino hebben gekozen.

Dat wou ik er eigenlijk nog bij typen, maar schijnbaar vergeten. Wat rij je? "een Ferrari Santa Magherita Ligure"... Klink wel lekker exotisch. ;)
 
En dan ook nog zeggen dat DAF niet meer bestaat. Ja, die Eenvrijeusernameiserbijnaniet is heel goed bezig vandaag.:).
 
Prijs: https://www.autoweek.nl/nieuws/prijs-ferrari-portofino-bekend/

Ferrari vraagt minimaal € 242.932 voor de Portofino, een auto die daarmee iets duurder is dan de California T (€ 237.235) die hij vervangt.
 
De Schaduw zei:
Ga je nu Portofino vergelijken met uitgerekend Appingedam? :D
Het is niet heel veel groter, en ook niet beter bereikbaar ;)

Ze hebben 'm wel snel over de wereld gestuurd voor de persfoto's! Italië, New York, San Francisco ;)
 
Ik vind het maar lelijke en volstrekt fantasieloze "foto's". Zelfs de nieuwe Tucson was geloofwaardiger Rotterdam in geshopt...
 
@Der Magistrat: aha, iets te snel gekeken. Is ook al weer een paar jaar terug dat ik in NY was (zou er volgende week weer heel gaan...).
Maar een nog grotere reis dus! :D
 
Terug
Bovenaan