FCA betaalt Tesla om uitstoot te reduceren

EV0 II

Wegverkenner
Weet niet of dit al op het forum staat, maar ik kon het nergens vinden. Vind dit wel het vermelden waard, want dit is puur sjoemelen.

Laat ze zelf innoveren!

https://www.nu.nl/auto/5831019/fiat-chrysler-betaalt-tesla-miljoenen-om-gemiddelde-uitstoot-omlaag-te-brengen.html?fbclid=IwAR2MjILgpjtv9ndq_oLRy8rN0a7hRwXOxjlJgeA_ZIdxZtYfJyZTivUQ_Lk
 
Dan moet je om te beginnen wel even de topictitel corrigeren: "FCA betaalt Tesla..." (namelijk het automobielconcern, niet het automerk Fiat, want het zijn juist de andere, Amerikaanse, FCA-merken zoals Jeep die hier compensatie nodig hebben, niet die kleine Fiatjes).
 
Ze zagen een gaatje in de wet en hebben er gretig gebruik van gemaakt. In zekere zin is dit niet veel anders dan de CO2 handel waarmee bedrijven certificaten van andere bedrijven kunnen kopen en daardoor meer kunnen uitstoten dan wat is opgelegd.

Ergens anders had ik gelezen dat voor FIAT dit nu slechts een hulpmiddel is om meer tijd te winnen voordat hun eigen lijn van schonere aandrijflijnen klaar is. Ze innoveren dus wel, het duurt alleen wat langer..
 
Zadelsnuiver zei:
P Klieder zei:
Fiat en innoveren? :D

VVT en commonrail.. het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt is het wel goed (y)

En directe dieselinjectie voor personenauto's... En de overtreffende trap van VVT en VVL gecombineerd - de MultiAir.
Jup, in Italie kunnen ze goed creatief nadenken over problemen. Overigens zijn de GM diesels (de weinige diesels die nog in de USA leverbaar zijn en zonder schandaal door de typegoedkeuring komen) ook voor het meerendeel ontwikkeld in Italie en dat blijft voorlopig ook nog zo.


Dit is inderdaad een vorm van CO2 handel. Tesla heeft hier al jaren een inkomstenbron aan maar in Europa gebeurde dit nog niet veel. Het is niet sjoemelen; dit is precies hoe het systeem bedoeld is. Doordat een fabrikant ook de mogelijkheid heeft rechten in te kopen bij een partij die al wel "reserve" capaciteit heeft kon de grens veel strenger gezet worden. Uiteraard is het een tussenoplossing en dit is ook duurder voor FCA. Het geeft ze wel iets meer tijd om hun producten op orde te brengen.
De totale CO2 van auto's in Europa wordt er niet slechter op. En het gaat immers om het totaal. Het gehalte per individuele auto is niet belangrijk. (ja; dat is een een verschil met de andere emissies zoals NOx waarbij het individuele ook een rol begint te spelen).
 
Ja hoor prima toch. Ze innoveren niet zelf, niet via een ingenieursbureau of kleine startup maar via Tesla. Geen probleem lijkt me. Het is misschien nog wel beter ook dan miljarden in een eigen EV stoppen die dan pas veel later komt en ook nog eens ernstig kan mislukken én concurreert tegen een andere semi-beginner.

Even overdreven gesteld: Miljarden naar Tesla, die modellen kunnen dus voordelig en zeer kwalitatief gebouwd worden. Fiat blijft wat niche markt doen met busjes, caravantrekkers en wintersportcruisers en alleen voor de mensen die dat nog kunnen betalen want duur zullen die wagens absoluut zijn.

Het is eigenlijk een vorm van indirecte CO2 tax.
 
^^^. duss, eigenlijk is de prijsverlaging van Tesla in NL mede mogelijk gemaakt door de FCA CO2 pooldeal ? ;)

Fiat groep is niet de enige, PSA en Toyota hebben ook een dergelijke systeem aangemeld.

PDF:
https://circabc.europa.eu/sd/a/c37a5306-28b9-4753-88aa-b7f3f42c1878/M1%20declarations%20of%20intent%20to%20form%20open%20pools%20(25.02.2019).pdf

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/25269-fca-ontloopt-eu-boetes-door-co2-deal-met-tesla

Wel opmerkelijk: Tesla zou initiatief richting FCA hebben genomen en niet andersom, zoals je zou verwachten op basis van 'het nieuws'.
Automotive-online.nl zei:
(..)
Het initiatief zou zijn uitgegaan van Tesla. Alleen al in de VS verdiende de fabrikant vorig jaar ongeveer 360 miljoen dollar met de verkoop van zogenoemde 'regulatory credits'. Een groot deel van de winst in het derde kwartaal werd gerealiseerd door de verkoop van deze CO2-punten. Volgens Amerikaanse media kan de totale credit-opbrengst voor Tesla de komende jaren miljarden dollars bedragen. (..)

Verder mag zo'n pool maar één jaar duren.. Wat doen de fabrikanten over een jaar? Op slinkse wijze de poolafspraak verlengen?
 
V0RQ zei:
Ja hoor prima toch. Ze innoveren niet zelf, niet via een ingenieursbureau of kleine startup maar via Tesla. Geen probleem lijkt me. Het is misschien nog wel beter ook dan miljarden in een eigen EV stoppen die dan pas veel later komt en ook nog eens ernstig kan mislukken én concurreert tegen een andere semi-beginner.

Even overdreven gesteld: Miljarden naar Tesla, die modellen kunnen dus voordelig en zeer kwalitatief gebouwd worden. Fiat blijft wat niche markt doen met busjes, caravantrekkers en wintersportcruisers en alleen voor de mensen die dat nog kunnen betalen want duur zullen die wagens absoluut zijn.

Het is eigenlijk een vorm van indirecte CO2 tax.
Ik zie het probleem ook niet zo. Doel is toch om de totale CO2-uitstoot te verminderen. Tesla doet het 'te goed' en maakt dat te gelde bij FCA. Overigens vind ik het van FCA voor de langere termijn minder slim, ze maken zich nu afhankelijk van Tesla. Mochten de overheden bepalen dat de CO2 nog verder omhoog moet (en Tesla geen/minder marge heeft, of simpelweg geen zin meer heeft in zo'n deal) dan vliegen ze er alsnog zelf voor. En mag je maar hopen dan met behalve investeren in Tesla ook zelf een milieuvriendelijke reeks op poten heeft gezet. Jezelf afhankelijk maken van een ander bedrijf is m.i. nooit handig, zeker niet wanneer het in zekere zin ook nog eens een concurrent is.
 
^^^ tja, als FCA het nou ook nét zo goed zou doen als Tesla met de productie van elektrische voertuigen.. zijn er 2 fabrikanten die daadwerkelijk minder CO2 uitstoten (aan de verkoopkant dan.) ipv één fabrikant en een andere dus slechts (deels) op papier.. ;)
 
Natuurlijk is dat wat je wilt. Maar wat de overheid als minimale inzet verwacht is doorgaans meteen de maximale moeite die de markt er in wil steken. Want stel je voor dat je meer geld investeert dan strikt noodzakelijk :rolleyes:
 
Terug
Bovenaan