Fabrieksgarantie Hyundai na inbouwen van Vialle LPi

Myuktrains

Net ingestapt
Kan iemand me vertellen of de fabrieksgarantie van Hyundai vervalt als ik LPG laat inbouwen in mijn Hyundai I20 uit 2012? Volgens mijn Hyundai dealer is dit het geval, op de motor in ieder geval.

Het betreft hier een LPi systeem van Vialle.

Groet,
Martijn vd Horst

Spelfout in de topictitel gecorrigeerd.

Terence
Autoweek moderator

Soms neemt de LPG leverancier de garanties over, maar met een auto met fabrieksgarantie zou ik het zeker niet doen. Als er namelijk een mankement is wat niet direct met de LPG installatie te maken heeft zal de fabrikant altijd eerst daarheen wijzen en kunnen er vervelende discussies ontstaan.

Sowieso is de winst met de huidige brandstofprijzen bij een I20 niet heel groot lijkt me. Voor de restwaarde is LPG funest en zoals in de handel gezegd wordt: op gas moet je koken.. Zelfs dat doe ik al niet. o_O

Adviesprijs benzine is in Nederland € 1,52 tegen € 0,73 voor LPG = € 0,79 per liter goedkoper.

Een volle tank LPG van 40L = € 31,60 tegen een volle benzine tank van 45L = € 68,40.

Conclusie, ik ben € 36,80 goedkoper uit per tank als ik op LPG rijd.

Ga ik in Belgie LPG tanken dan ben ik zelfs nog minder kwijt, € 0,39 per liter. 40L = € 15,60.

Dit zijn adviesprijzen dus het kan zelfs nog goedkoper!

Myuktrains zei:
Adviesprijs benzine is in Nederland € 1,52 tegen € 0,73 voor LPG = € 0,79 per liter goedkoper.

Een volle tank LPG van 40L = € 31,60 tegen een volle benzine tank van 45L = € 68,40.

Conclusie, ik ben € 36,80 goedkoper uit per tank als ik op LPG rijd.

Ga ik in Belgie LPG tanken dan ben ik zelfs nog minder kwijt, € 0,39 per liter. 40L = € 15,60.

Dit zijn adviesprijzen dus het kan zelfs nog goedkoper!

Je vergeet alleen de aanschaf van de installatie en dat je met LPG 1 op 12 rijdt tegen 1 op 15 nu op benzine en dat je, afhankelijk van het moment van inruilen, veel geld verliest door de inbouw van een installatie.

Tevens reken je met verschillende maten. Je rekent met een tankinhoud van de LPG tank van 40 liter en een tankinhoud van de benzinetank van 45 liter, dan wordt het verschil voor een volle tank alleen al door de 5 liter extra groter.

Wat LPG aan voordelen bied qua hoger octaangetal en lagere kosten word teniet gedaan door de verhoogde ontbrandingstemperatuur en het hogere verbruik.
Benzine koelt de cilinder, iets wat mensen vergeten maar dat is de algemene reden dat een fabrikant de motor garantie laat vervallen. Gewoon niet doen! Rijd je te duur op benzine koop een diesel.

Myuktrains zei:
In de garantievoorwaarden van Hyundai staat niets geschreven over het inbouwen van LPG installaties,
Hyundai Garantievoorwaarden

Waar op internet of elders staat geschreven dat de garantie vervalt bij het inbouwen van LPG?

Nou hier bijvoorbeeld.

Sommige automerken ondersteunen autogas helaas niet (meer) en laten, hoewel meerdere modellen van die merken gewoon probleemloos op autogas kunnen rijden, de fabrieksgarantie op de motor vervallen als er een autogasinstallatie wordt ingebouwd.

Dat hoeft overigens geen belemmering te zijn, omdat bepaalde aanbieders de volledige garantie en het onderhoud van dergelijke modellen op autogas voor hun rekening nemen

Je krijgt hier hetzelfde antwoord zie ik. Ik weet niet vanaf hoeveel kanten je het wilt horen, maar ik weet voor 99 % zeker dat de garantie vervalt.

Ik weet 100 % zeker dat dit gevolgen heeft voor de restwaarde van de auto, maar dat hoeft niet belangrijk te zijn als je van plan bent om er bijvoorbeeld nog 10 jaar mee door te rijden.

Dat de garantie bij Hyundai op de motor vervalt is wel duidelijk maar Vialle neemt toch deze garantie weer over als ik het goed heb?
5 jaar volgens de website.

De garantie die ik van Vialle zou krijgen is me niet helemaal duidelijk.

Krijg ik nu alleen garantie op de LPi installatie of ook op de motor?

Myuktrains zei:
Dat de garantie bij Hyundai op de motor vervalt is wel duidelijk maar Vialle neemt toch deze garantie weer over als ik het goed heb?
5 jaar volgens de website.

De garantie die ik van Vialle zou krijgen is me niet helemaal duidelijk.

Krijg ik nu alleen garantie op de LPi installatie of ook op de motor?

Ik heb dit al een keer eerder gestuurd: Soms neemt de LPG leverancier de garanties over, maar met een auto met fabrieksgarantie zou ik het zeker niet doen. Als er namelijk een mankement is wat niet direct met de LPG installatie te maken heeft zal de fabrikant altijd eerst daarheen wijzen en kunnen er vervelende discussies ontstaan.

Zou kunnen dat Vialle de garantie op de motor overneemt maar het is nog maar de vraag of a) de dekking hetzelfde is en b) eventuele andere problemen die al dan niet door de LPG installatie veroorzaakt worden kunnen tot discussie leiden zodat Vialle naar Hyundai wijst en Hyundai naar Vialle.

Stel dat er een storing is in het elektronisch circuit van de motor wat niet direct te maken heeft met de LPG installatie. De Hyundai-dealer zal bij deze claim aankloppen bij de importeur en de importeur zal je verwijzen naar Vialle. Vialle stuurt je vervolgens weer terug naar de Hyundai-dealer, etc, etc, etc.

Overigens moet je je nog maar afvragen hoeveel de garantie van Vialle waard is. Bij faillissement van Vialle is alle garantie weg en dat is vorig jaar al een keer gebeurd.

Ik geloof dat je je beslissing al genomen hebt dat er een installatie in gaat komen, terwijl iedereen hier het je eigenlijk afraadt. Doe met de informatie wat je wilt, voor mij is het praten tegen een betonnen muur.

Myuktrains zei:
Ik heb contact gehad met Leán Mesman en die zegt dat het geen probleem is.

Laat me raden, die bouwt zeker LPG installaties in of niet?

Bel eens iemand van Hyundai NL en vraag eens naar hun mening. Ik kan het al invullen voor je.

IdeJ zei:
Sowieso is de winst met de huidige brandstofprijzen bij een I20 niet heel groot lijkt me. Voor de restwaarde is LPG funest en zoals in de handel gezegd wordt: op gas moet je koken.. Zelfs dat doe ik al niet. o_O

Tja, mensen betalen nou eenmaal graag te veel. Ik heb van het op twee auto's uitgespaarde geld pas geleden een tweede woning gekocht...

IdeJ zei:
Ik geloof dat je je beslissing al genomen hebt dat er een installatie in gaat komen, terwijl iedereen hier het je eigenlijk afraadt. Doe met de informatie wat je wilt, voor mij is het praten tegen een betonnen muur.

En hoe veel personen zijn dat?

Oke, Iedereen hier heeft natuurlijk zijn eigen mening omtrent het rijden op LPG en natuurlijk respecteer ik die mening maar hoe nauwkeurig is die informatie? Die beslissing neem je niet zo maar.

Myuktrains zei:
IdeJ zei:

En hoe veel personen zijn dat?

Oke, Iedereen hier heeft natuurlijk zijn eigen mening omtrent het rijden op LPG en natuurlijk respecteer ik die mening maar hoe nauwkeurig is die informatie? Die beslissing neem je niet zo maar.

Iedereen hier behalve jij.

Maar nu ik er langer over denk zou ik het gewoon doen. Zoals S Velthuis schrijft kun je zoveel besparen dat er een tweede huis overblijft. Je zou wel gek zijn als je dat laat liggen.

Ok, paar vragen:

1) hoeveel km rij je per jaar?
2) wat kost de LPG installatie?
3) wat is nu de km stand van je auto?
4) wanneer wil je deze auto weer inruilen voor wat anders?
5) van wanneer is je auto precies?
6) heb je het nieuwe of het oude model?

Mijn lpg-inst. (wel op een toen 12 jaar oude Volvo met 167kkm, niet op een jonge B-segmenter) is ook bij Mesman gedaan, is een goed adres. Kans dat er gekke dingen gebeuren is heel klein. 1x een klein storinkje gehad, nu zo'n 60kkm op lpg.
Je moet het omslagpunt niet te rooskleurig inschatten en de auto lang willen houden ivm afschrijving, die gaat omhoog.

1, tussen de 13500 en 15000 per jaar.
2, LPG installatie inbouwen, € 2000
3, 60086 km
4, zo lang dat het mogelijk is, 10 jaar >.
5, bj 2012
6, volgens mijn het oude model.

Zolang die man het motormanagement goed kan instellen. Aangezien je anders rare storingen krijgt en problemen met de ontbranding kun je het zo wel doen. Welke motor heb je precies?

ok, vanwege de langere looptijd zou je het kunnen overwegen. De installatie is bij aanschaf direct afgeschreven en je auto is nu meteen 1.000 a 1.500 minder waard.

Volgende berekening uitgaande van 15.000 per jaar en een looptijd van 10 jaar.

Per maand benzine
Brandstof 135
Wegenbelasting 41
Totaal per maand 176

Per maand LPG
Brandstof 63
Wegenbelasting 55
Extra kosten onderhoud 25
Extra afschrijving 25
Totaal per maand 168

Zoals ik al eerder zei, zoveel scheelt het niet. En dan moet je al 15 per jaar rijden.

Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1248 cc
Vermogen 63 kW (86 pk)

Ik woon redelijk dichtbij de Belgische grens. Daar is de LPG bijna twee keer zo goedkoop. En ik kom ook zeker een keer in de maand in Belgie.

Laatste keer dat ik langs een belgische benzinepomp langs kwam kosten de LPG 0,27 per liter.

Als je altijd in België zou tanken scheelt het je hooguit 40 euro per maand. Onderhoud is gissen, kan ook zijn dat je elk jaar bij de dealer staat voor een nieuwe cilinderkop en dat red je niet voor 12 x 40 Euro. Kan ook zijn dat je 10 jaar niks hebt.

Dat is het risico van LPG en de enige die dat kan afwegen ben jij zelf. Ik kan niet in jouw portomonnee kijken.

De fabrieksgarantie waar je om vroeg lijkt me overigens niet zo heel belangrijk aangezien dat nog maar een jaar is.

Sowieso is alleen de eerste 3 jaar volledige garantie, daarna volgen er een aantal uitsluitingen.

IdeJ zei:
Maar nu ik er langer over denk zou ik het gewoon doen. Zoals S Velthuis schrijft kun je zoveel besparen dat er een tweede huis overblijft. Je zou wel gek zijn als je dat laat liggen.

Voor het geval je het niet mocht geloven: onze twee auto's hebben samen 9150 euro gekost en bijna 50k aan brandstofkosten uitgespaard. Ik zal je de totale berekening besparen (wel beschikbaar), maar het komt neer op ongeveer 90 cent per 10 kilometer. En inderdaad hebben we daar drie maanden geleden een huis voor gekocht. Voorwaarde is wel dat je uitgaat van een motortype dat geschikt is voor lpg en helaas vallen veel inferieure motorontwerpen daar tegenwoordig op af. Ik tank momenteel voor 48 cent/liter in NL en 23 cent/liter in Belgie. Wegenbelasting is ongeveer 120 euro/jaar hoger.

De i20 staat in de vialle catalogus, maar of het een goede gasbrander is weet ik niet.

Dan rij je onmogelijk ook 15.000 km per jaar.

Btw waar koop je eigenlijk een huis voor 50.000? Hier koop je er alleen een garagebox voor.

IdeJ zei:
ok, vanwege de langere looptijd zou je het kunnen overwegen. De installatie is bij aanschaf direct afgeschreven en je auto is nu meteen 1.000 a 1.500 minder waard.

Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik heb tot nu toe, naast de twee auto's voor ons zelf nog 8 lpg stokers voor anderen uitgezocht (3 Fabia's, een Cordoba en twee Scenics en twee Lancers) en die zijn op één uitzondering na allemaal duurder geweest dan vergelijkbare benzinebroeders. Soms zelfs zo veel dat benzine te overwegen was om er zelf een installatie in te laten zetten. Voordeel is dan dat je garantie hebt op het gas, nadeel is het extra gedoe dat het oplevert. Alleen de Fabia van mijn ouders was met 8k voor een auto met 70k op de klok hetzelfde geprijsd als de benzinewagens toen. Hadden mijn ouders toen (6 jaar geleden) gratis zo'n Fabia op benzine gekregen, waren ze er inmiddels trouwens al duurder mee uit geweest. En al die gasbakken rijden trouwens nog, maar wel allemaal goede gasmotoren.

IdeJ zei:

Btw waar koop je eigenlijk een huis voor 50.000? Hier koop je er alleen een garagebox voor.

- Octavia rijdt heeft sinds 2009 van 171 naar 315k gereden (21k/jaar) , Cordoba sinds 2002 van 141k naar 476k (24k/jaar).

- Limburg.

Ik neig voor de i20 als goede gasbrander naar nee. Maar ik kan het nergens op baseren omdat het niet lang genoeg is uitgeprobeerd en ik daarvoor te weinig belangrijke info niet kan vinden.

Er zijn denk ik echter wel beter motoren te vinden. Maar vast ook slechtere. Wij denken voor de Kangoo ook na over LPG. Immers 25k per jaar. 1.6 16V (top op gas) 8 jaar oud met 175.000 km op de teller.
Toch verwacht ik dat de auto beter benzine kan blijven. Iets wat dus waarschijnlijk ook gebeurt, zeker omdat de onderhoudskosten nog onder de 1000 per jaar zitten en er amper afschrijving meer is.

s velthuis zei:
IdeJ zei:

Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik heb tot nu toe, naast de twee auto's voor ons zelf nog 8 lpg stokers voor anderen uitgezocht (3 Fabia's, een Cordoba en twee Scenics en twee Lancers) en die zijn op één uitzondering na allemaal duurder geweest dan vergelijkbare benzinebroeders. Soms zelfs zo veel dat benzine te overwegen was om er zelf een installatie in te laten zetten. Voordeel is dan dat je garantie hebt op het gas, nadeel is het extra gedoe dat het oplevert. Alleen de Fabia van mijn ouders was met 8k voor een auto met 70k op de klok hetzelfde geprijsd als de benzinewagens toen. Hadden mijn ouders toen (6 jaar geleden) gratis zo'n Fabia op benzine gekregen, waren ze er inmiddels trouwens al duurder mee uit geweest. En al die gasbakken rijden trouwens nog, maar wel allemaal goede gasmotoren.

Ik haal dat uit mijn eigen ervaring vandaan als taxateur. Een auto met LPG is qua handelswaarde niks meer waard dan 1 op benzine. In de meeste gevallen zelfs minder.

Het kan wel zijn dat de aanbieder er meer voor vraagt tweedehands, maar dat wil niet zeggen dat de auto dan ook meer waard is bij inruil. Hetzelfde geldt voor trekhaken, achteraf schuifdaken, niet origineel navi op duurdere auto's en eigenlijk voor alle niet fabrieksopties.

s velthuis zei:
IdeJ zei:

- Octavia rijdt heeft sinds 2009 van 171 naar 315k gereden (21k/jaar) , Cordoba sinds 2002 van 141k naar 476k (24k/jaar).

- Limburg.

In jouw geval begrijp ik de enorme besparing omdat bij aanschaf waarschijnlijk de installatie er al in zat en er sprake was van een lagere marktwaarde van de auto gezien de beide leeftijden en kilometerstanden bij aanschaf.

Daardoor is er sprake van een lagere afschrijving en wordt het omslagpunt eerder bereikt.

De I20 van TS zou ik nu taxeren op 8.500 Euro handelswaarde. LPG is voor mij niks waard, direct 2.000 Euro afgeschreven dus. Laten we zeggen dat de auto met LPG niet minder waard is (wat ik overigens niet vind) dan nog moet de extra afschrijving van 200 Euro per jaar voor de installatie meegerekend worden.

Ik denk dat het met dit jaarkilometrage en met deze auto niet interessant genoeg is.

Je installeert geen lpg om de auto binnen een paar jaar weer weg te doen.
Verhaal over afschrijving is dus niet zo heel relevant.

Ik zal eens een positief verhaal vertellen over de, inbouw: conclusie gewoon doen!

1) Lpg is mooie schone brandstof, minder schadelijk voor milieu.
2) LPG is een goedkope brandstof en met laag omslagpunt. Zeker bij lichte auto's (A/b segment)
3) LPG techniek is sterk verbeterd. Negatieve gevolgen opgelost. Meeste motoren hebben tegenwoordig harde klepzittingen. Daarnaast zijn er aanvullende systemen voor. Check wel even of Hyundai hydraulische klepregeling heeft, anders toch kleppen stellen.
4) een motor op LPG loopt veel rustiger. Verbranding verloopt rustiger. Daarnaast blijft olie schoon. Duurzaamheid zal op lpg verlengd worden.
5) restwaarde lpg is juist ontzettend goed. Omdat er de laatste jaren weinig nieuwe lpg auto's verkocht zijn (oa door bijtelling leaseauto's) zijn jonge, kleine lpg auto's zeer gewild.
6) er zijn vaak aanbiedingen bij inbouwstation. Advies: ga wel voor een goed merk installatie. Prins, vialle, Euromast bv.. Ik zou de Italiaanse systemen links laten liggen. En ga voor de moderne lpi systemen met pomp (zonder verdamper).

Myuktrains zei:
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1248 cc
Vermogen 63 kW (86 pk)

Ik woon redelijk dichtbij de Belgische grens. Daar is de LPG bijna twee keer zo goedkoop. En ik kom ook zeker een keer in de maand in Belgie.

Laatste keer dat ik langs een belgische benzinepomp langs kwam kosten de LPG 0,27 per liter.

Kan je niet emigreren naar BE?

Leg nummer 4 eens uit.

LPG als brandstof zijnde mag dan vergelijkbaar zijn met 102. Het is een moeilijkere brandstof voor de motor.
De verbranding moet echt goed worden afgesteld alsmede de ontsteking om die motor op de juiste manier te laten lopen.
Door de andere samenstelling die de uitlaatgassen nu krijgen wil het motormanagement ook iets doen daarmee en wil het bijregelen.
Dat kun je redelijkerwijs eruit schrijven. Maar moet de fabrikant wel ondersteunen.
Dus zonder slag of stoot gaat dat niet.

Verder blijft je olie wel schoner maar stijgt je verbrandingstemperatuur, wat ook leuke extra slijtage kan geven en had een mazda 2 ook harde klepzittingen maar sloegen de kleppen toch in.

Over schadelijk voor het milieu houd ik mijn mond ff. En inderdaad kies een goed merk. Met LPi dan heb je in principe de garantie dat het goed werkt. Maar denk aub niet dat het simpel is.

Nissan GT-R zei:
Leg nummer 4 eens uit.

LPG als brandstof zijnde mag dan vergelijkbaar zijn met 102. Het is een moeilijkere brandstof voor de motor.
De verbranding moet echt goed worden afgesteld alsmede de ontsteking om die motor op de juiste manier te laten lopen.
Door de andere samenstelling die de uitlaatgassen nu krijgen wil het motormanagement ook iets doen daarmee en wil het bijregelen.
Dat kun je redelijkerwijs eruit schrijven. Maar moet de fabrikant wel ondersteunen.
Dus zonder slag of stoot gaat dat niet.

Verder blijft je olie wel schoner maar stijgt je verbrandingstemperatuur, wat ook leuke extra slijtage kan geven en had een mazda 2 ook harde klepzittingen maar sloegen de kleppen toch in.

Over schadelijk voor het milieu houd ik mijn mond ff. En inderdaad kies een goed merk. Met LPi dan heb je in principe de garantie dat het goed werkt. Maar denk aub niet dat het simpel is.

Dat komt omdat LPG in de motor gelijkmatiger wordt verbrand. Daarom ook schonere uitlaatgassen. Maar... Ik zal eerlijk zijn. Er zijn ook nadelen van LPG. Nietzozeer de argumenten die hierboven staan. Het afstellen is niet meer het probleem sinds de computersoftware.
Wel:
1) kop wordt inderdaad heter. Dus geharde klepzetels zijn belangrijk, evt. Met additief. Mensen met een zware rechtervoet ontraad ik LPG.
2) milieu: lpg stoot meer nox uit dan benzine. Wel weer veel minder dan diesel, maar toch...
3) actieradius
4) bij niet af-fabriek installaties is het toch altijd een extra potentiële storingsbron. Sowieso extra techniek, maar de vraag is altijd: wie heeft de installatie gemonteerd?

Terug
Bovenaan