Extra verlichting en APK.

rke

Wegverkenner
Wat is er toegestaan aan veranderingen van verlichting?

Recent had ik een APK-afkeur want de witte LED stadslichten (standaard horen er gloeispijkers in) waren niet goed. Koud licht schijnt te blauw te zijn.

Nu is het geen probleem om die paar muntjes stuk te slaan op lampjes die je nauwelijks kan waarnemen, maar hoe zit het met de rest van de verlichting?

Kan en mag de coco-cola vrachtwagen zo rondcrossen, mag ik extra knipperlichtjes monteren, mag ik een strookje rode leds gebruiken als derde remlamp?

Wat zegt de wet hiervan, kom ik er mee weg met enkele extra schakelaars?

Ik denk bijvoorbeeld aan een led-bar op het dak, extra knippers bij de mistpitten, extra remlampen/knipperlichten op hoogte op de caravan, dat soort geknutsel.

Via deze link kan je lezen welke verlichting personenauto's moeten hebben.

In onderstaande link lees je welke verlichting er gemonteerd mag zijn.

Recent had ik een APK-afkeur want de witte LED stadslichten (standaard horen er gloeispijkers in) waren niet goed. Koud licht schijnt te blauw te zijn.

Is je dimlicht ook LED of nog gloeispijkers dan?
Verschillende kleur verlichting mag niet.

Daarom heb je, bij de vrachtwagens, tegenwoordig zgn. dubbelbranders: die extra LED lampen kunnen dan zowel amber als 'wit' uitstralen, naar gelang wetgeving en welke kleur dimlicht er af fabriek in zit.

Via deze link kan je lezen welke verlichting personenauto's moeten hebben.

In onderstaande link lees je welke verlichting er gemonteerd mag zijn.

Is je dimlicht ook LED of nog gloeispijkers dan?
Verschillende kleur verlichting mag niet.

Daarom heb je, bij de vrachtwagens, tegenwoordig zgn. dubbelbranders: die extra LED lampen kunnen dan zowel amber als 'wit' uitstralen, naar gelang wetgeving en welke kleur dimlicht er af fabriek in zit.
Ik heb halogeen gloeispijkers. Daarom dus.

Jammer, een stadslichtje wat stuk is merk je niet. Maar als het dimlicht stuk is, geeft het wel de contouren van de auto aan.

Ik lees dat twee extra stadslichten toegestaan zijn. Daarmee wordt de keuze (allemaal lampjes of allemaal led) wel vervangen van alle halogeen door led (absurd duur) of stadslampjes met gloeilampjes (oudere landrovers) monteren.
Een lastige keuze, ik denk dat ik beter de dimllichtschakelaar kan vervangen door een relais wat schakelt op het contact en een simpele schakeling voor "kapotte lampjes" kan monteren.

Een andere optie die ik in gedachten heb, is het vervangen van de standaard voorste mistpitten door Ali-led-mistpitten. Ali (en de 40 rovers) hebben led-mistpitten waar een randje oranje led's in zit. Als ik die mistpitjes nu met een stekkertje/schakelaar parallel zet met de standaard knippers, heb ik wat meer knippers aan de voorzijde. Ik vind communicatie in het verkeer belangrijk en de knipperlichtjes horen bij de weinige vriendelijke communicatiemiddelen die de automobilist heeft. Ik bedoel "seinen" of "toeteren" kan natuurlijk ook maar dat zijn nogal agressieve communicatiemiddelen - zelfs als je alleen bij "een grote blij" toetert.

Verder denk ik aan de bovenkant van de sleurhut een eenvoudig verlichtingssetje (rem en knipper) te monteren Ik rij meestal op de rechter rijstrook en de verlichting van de sleurhut zit relatief laag - bij bijna elke sleurhut. Ik kan het mezelf voorstellen dat een vrachtwagen in de file moeite heeft de verlichting van het voertuig voor hem te zien en als ik hoog op de sleurhut een extra setje monteer, kom ik die vrachtwagenchauffeur een stuk tegemoet. Tegenwoordig kom ik bijna overal wel in een file, dus kan ik beter rekening houden met filerijden.
Misschien is dat ook wel handig bij kleine vrachtwagentjes, hoewel de transportsector natuurlijk niet zit te wachten op nog meer kosten. Al die grappenmakerij van accu-boesjes, filters, katalysatoren en euro-zoveel normen heeft al heel veel muntjes gekost.

Onze Toyota IQ is al meerdere keren goedgekeurd door de dealer met overal LED lampen in.

Met de juiste LED stadslicht lampjes hoeft een APK geen probleem te zijn. Lampjes van 4000-5000K zijn vaak prima want die zijn puur wit zonder enig blauw. Vermoedelijk had je koudblauwe 6000K lampjes en daarom afkeur gehad.

Er zit natuurlijk wel verschil in de keurmeesters. Wat de een blauw licht noemt, noemt de ander wit licht. Die hele kleine lampjes geven vaak nogal rood (warm) licht en als je daar echt wit licht tegenover zet, ziet het er al snel blauw uit.

Ik ga over die paar euro's geen heibel maken, ik vind het een goede zaak dat de keurmeester serieus kijkt naar de verlichting en niet van achter het koffieapparaat roept dat "ie wel ok is".

De vraag betrof voor mij vooral de antwoorden die Durashift gegeven heeft. Ik merk dat de nacht (nieuwe maan), mijn leeftijd, een caravan en smalle donkere bergweggetjes geen ideale combinatie zijn. Die bak met led-verstralers op het dak lijkt mij daarom wel prettig, bij rally's heb ik gezien hoe veel licht daar uit komt. Ook vind ik communicatie (het gebruik van knipper en remlichten) in het verkeer erg belangrijk. En ik roep nog wel eens: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dus moet ik beginnen bij Stoffel.

En misschien gaan er mensen de knipperlicht-optie aanvinken.
Misschien gaan mensen de horlepiep voortaan op de kermis dansen in plaats van op het rempedaal.

Ach er mag best veel zolang je extra verlichting maar uit kan schakelen. Bijvoorbeeld dat ledbalkje op het dak. Of de ledstrips op de cocacola geldweggeef vrachtauto. Stadslicht valt niet onder extra verlichting en nogal afhankelijk van de kwaliteit van de ogen en het humeur van de keurmeester omdat de lichtopbrengst meting hier niet van toepassing is.

Waarom zou je dit willen? Je auto heeft gewoon goedgekeurde verlichting. Waarom zou je dat in godsnaam willen aanpassen?

Waarom zou je dit willen? Je auto heeft gewoon goedgekeurde verlichting. Waarom zou je dat in godsnaam willen aanpassen?
Ik vind de voorste knipperlichten bij veel auto's slecht ontworpen. Het licht van het gloeilampje van slechts 21 Watt verdrinkt gewoon in het geweld van de veel fellere dimlichten. Denk hierbij aan xenon, led, auto-ontwerpers die alles in één unit proppen en garages die de dimlichten zo hoog mogelijk afstellen (soms zelfs illegaal hoog).

Nogmaals: ik vind communicatie tussen voertuigbestuurders belangrijk en de mogelijkheden daarvoor zijn niet zo ruim. Er zijn enkele agressieve signalen (grootlicht, tüteren) en er zijn wat vriendelijker signalen zoals de richtingaanwijzers en remlichten. Ik heb het gevoel dat miscommunicatie en dramgedrag verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de ongevallen op snelwegen - dat zou zo maar iets van 90% kunnen zijn.
En voor communicatie is het noodzakelijk dat er geen misverstand kan zijn welk signaal jij wil afgeven.

Ik neem aan dat je het gebruik van een setje extra verstralers wel snapt. Het effect van deze verstralers is sterker als de verstralers hoger gemonteerd zijn, dus tussen de dakdragers (of boven in de caravan) is de betere plek. Alleen geeft op de caravan monteren een probleem met de stroomvoorziening (20A extra is wat veel voor zo'n klein 13-polig stekkertje), daarom zoek ik naar een montage tussen de dakdragers.
ec2e7361-0213-46ad-a295-4f44d9e99f65.jpg

Ga eerst maar eens in het donker rijden met een auto die al zo'n ledbalk op het dak heeft voordat je zelf tot aankoop en dakmontage over gaat.

De meeste ledbalken geven een zee van licht en zijn een combinatie van ver- en breedstralers... op het dak geplaatst zijn ze zeer handig als je in een donker bos tussen bomen e.d. door moet manoeuvreren, de omgeving naast je voorwielen wordt namelijk ook royaal verlicht en dat is best wel handig om wat ongewenste blikschades tijdens het manoeuvreren te voorkomen.
Je motorkap wordt ook prima verlicht met zo'n lichtbalk op het dak, en als die motorkap goed gepoetst is gaat dat stuk blik zelfs als een verblindende spiegel werken voor de bestuurder... en dat is nou niet bepaald handig als je jezelf met 80 km/h verplaatst over een landweggetje tussen 2 rijen 150 jaar jonge eiken boompjes, want de kans op ongewenst boomknuffelen en je voertuig incl. jezelf lina recta naar de eeuwige offroadvelden te sturen wordt hier ook aanmerkelijk groter door.
Zo'n ledbalk op het dak geeft dan ongeveer hetzelfde effect als groot licht gebruiken in dikke mist, die wordt op dat landweggetje eigenlijk pas een beetje bruikbaar nadat je de motorkap geheel matzwart hebt gespoten. (en het ook niet regent, want nat matzwart glimt namelijk ook)

Ik vermoed dat jij je auto en sleurhutje niet zo heel veel gaat gebruiken voor nachtelijke offroad ritjes op locaties waar wegen slechts symbolisch aanwezig zijn of totaal ontbreken, indien dat vermoeden correct is kan ik je alleen adviseren om voor het gewenste zicht gewoon een paar fatsoenlijke led verstralers ergens op of in de buurt van je voorbumper te plaatsen en zo'n ledbalk op het dak hooguit voor de show en de omzet van de verkoper aan te gaan schaffen.

Een andere en ook veel goedkopere oplossing is trouwens om je snelheid gewoon even aan te passen aan je zicht... misschien is dat ook nog wel iets om te gaan overwegen?
De slak en de haas vieren immers op exact hetzelfde tijdstip de jaarwisseling, dus tijdwinst is ook maar een aardig relatief begrip.;)

Ja, dat van die slak en die haas is zeker waar.

Ik heb de bumper-optie inderdaad ook overwogen. Ik heb afgelopen vakanties (noord Portugal, Slovenie, Italie) gemerkt dat bergweggetjes erg steil kunnen zijn en dat het 's nachts erg donker kan zijn. Het verschijnsel wanneer je de verlichting boven je hebt ken ik maar ik ken het motorkap-probleem niet. Ik heb zelf het liefst de verlichting zo hoog mogelijk maar boven op de motorkap monteren gaat mij wel erg ver.

Het wordt een keertje uitproberen. Ik heb dakdragers waar ik een led-balk op kan schroeven en dan kan ik het via een tijdelijke verbinding eens uitproberen.
Ik vind het wel prettig om op smalle weggetjes ook de zijkant van de weg goed te kunnen zien.

In Portugal stond ik op een camping in de bergen die alleen bereikbaar was via een lang, smal zand/blubber pad dwars door het bos. In Italie en Slovenie heb ik kilometers lang over bergweggetjes gereden waar je bij een tegenligger even een plekje moet zoeken. De caravanremmen hadden het erg zwaar.
In het donker is extra licht dan erg prettig, de standaard gloeispijkers van Stoffel zijn dan wat minimaal.

Terug
Bovenaan