Muddy Bandit zei:
rke zei:
Muddy Bandit zei:
Denk je dat de motor te veel last heeft van de warmte, of heb je werkelijk gemeten dat de motor teveel last heeft van de warmte?
(een origineel dashmetertje is meestal niet meer zo betrouwbaar na een motorswap)
De motor levert 291 pk. Reken eens met een rendement van 30% (erg optimistisch), dan genereert de motor ongeveer 400 kW aan warmte. Jou centrale verwarming thuis geeft pakembeet 30 tot 60 kW....
Ik zou het niet vreemd vinden als het een beetje warm wordt onder die kap.
Ik ook niet, vandaar ook mijn vraag over denken of gemeten hebben... een paar cijfertjes over het verloop van de koelwatertemperatuur bij diverse toerentallen en snelheden verduidelijkt soms al heel veel.
De info over de aanwezige koeling is nihil, kan dus zijn dat de motor z'n warmte niet kwijt kan aan de radiator (te beperkte koelcapaciteit), maar kan ook zijn dat de radiator z'n warmte niet kwijt kan aan de lucht (te beperkte luchtdoorstroom), of een combi van beiden.
In het eerste geval zal er een grotere radiatorcapaciteit geplaatst moeten worden, in het andere geval zal de luchtcirculatie verbeterd moeten worden door geforceerde luchtstromen naar de radiator toe en een onderdruk rondom het motorcompartiment die de warme lucht weer afzuigt te creëren.
Op de gok even wat roosters in de kap plaatsen heeft geen enkele zin, dat kan zelfs nog averechts werken... de airodynamica van de auto speelt daarin een grote rol.
Ik denk dat de standaard aanwezige thermometer het gebrek aan koeling al aangeeft.
Toch, een simpel extra thermometertje (ebay) zal dit bevestigen. Ik zou er zelfs meerdere plaatsen: inlaatspruitstuk, koelvloeistof, motorolie, versnellingsbakolie, differentieel-olie. Desnoods meerdere sensoren, een schakelaar en een metertje.
Mede door het slecht voorspelbare karakter van de luchtstromingen lijkt mij een extra radiator beter. Dan is de kans dat je de netto koeling verhoogt groter. Ik zou er ook voor zorgen dat de radiator buiten de motorruimte de hoogste temperaturen te verwerken krijgt, dan heeft de intercooler en de olieradiator(en) wat meer effect.   
Een ander vraagje: rdw heeft het hopelijk ook goedgekeurd? (indien "nee" dan rijdt je feitelijk onverzekerd rond, en verhaalt jou verzekering alle door jou veroorzaakte schades op jou persoonlijk als zij er achter komen

)
Zonder structurele aanpassingen zal het RDW de auto niet goedkeuren. Een echte EVO heeft een duidelijk andere constructie als een doorsnee Lancer.
De verzekering zal zeker "moeilijk doen" als je een ongeluk veroorzaakt door een te zwakke constructie. Wat de verzekering doet als je het over een ongeluk hebt waar de bestuurder van de Lancer geen schuld aan heeft weet ik niet. Verzekeringen "doen het voor de muntjes", het zijn geen autoliefhebbers of mensen die zo'n project kunnen waarderen.
Bedenk ook: Als de verzekering afhaakt, betaal jij ALLE schade. Zelfs de tuinhekjes, lantaarnpalen, kleding van slachtoffers en schoonmaken van het wegdek. Een keuring door het RDW kan je deze ellende besparen.     
Over de noodzaak van het aanpassen van de carrosserie:
Ik heb een tijdje meegedaan met sleutelen aan een Fiat Cinquecento voor de Cinquecento Trofeo. Dan heb je het over een 900 cc motortje waarvan het vermogen verdubbeld was. 74,3 paarden in plaats van 39....   
Het reglement stond "doorlassen" niet toe. Na een paar seizoenen rally rijden stond het plaatwerk tussen de puntlassen zo ver open dat je er een vinger tussen kon duwen. Toen we de veiligheidskooi losmaakten, sprong het plaatwerk een tiental centimeters terug. De kooi hield de auto in model.
Bij deze Lancer heb je het over meer dan een verdubbeling van de kracht plus een verplaatsing van het krachtenspel van fwd naar awd. Ik zou er op zijn minst een kooi inbouwen, een afgekeurde EVO-kooi moet wel ergens te scoren zijn.