extra koeling

Guest
heb een lancer namelijk:

1995_mitsubishi_lancer_glxi_96635403683848337.jpg


ik heb er een evo blok in gegooid met als doel een sleeper te rijden.

nu denk ik alleen dat de motor teveel last heeft van de warmte, iemand ervaring met extra koeling toevoegen?
ik heb wel een performance FAN geplaatst voor de intercooler, maar de warmte kan nergens heen.


nou kan je dit kopen:
motorkap_luchtinlaat_type_evo_vii__polyester_le_pa266_11_1.jpg


MAAR ik vraag me dan af wat ik precies koop? alleen die plastic stukken die je erin zou zetten? en betekend dit dan dat ik zelf de gaten moet zagen?

iemand ervaring of advies?
 
Advies, hang de intercooler achter de grille in de rijwind.

Zijn ook setjes voor te koop, scheelt weer zagen...
 
Carkiller zei:
Advies, hang de intercooler achter de grille in de rijwind.

Zijn ook setjes voor te koop, scheelt weer zagen...

dat hangt de al ;-) maar nog, waar moet de warmte heen?
 
Kan je niet helpen maar vind het wel een leuk project. Heb je foto's en specs?
 
Mindhead_mas zei:
nou kan je dit kopen:
motorkap_luchtinlaat_type_evo_vii__polyester_le_pa266_11_1.jpg

Vind je dat je met zo'n motorkap nog steeds het "sleeper" uiterlijk hebt?

Bij autocross wordt de radiator wel eens in de kofferbak of achter de bestuurder geplaatst. Dat geeft betere koeling en de radiator is uit de motorruimte weg. Met wat geluk is een extra hulpradiator al voldoende.
 
Je kunt ook vooraan bij de motorkap scharnieren een ring ertussen plaatsen,
zodat de motorkap hoger komt te liggen.
530914_107693779363771_355241180_n.jpg

dit scheelt ook een hoop.
of roosters in de motorkap plaatsen van subaru gt turbo.
images
 
Denk je dat de motor te veel last heeft van de warmte, of heb je werkelijk gemeten dat de motor teveel last heeft van de warmte?
(een origineel dashmetertje is meestal niet meer zo betrouwbaar na een motorswap)
 
Muddy Bandit zei:
Denk je dat de motor te veel last heeft van de warmte, of heb je werkelijk gemeten dat de motor teveel last heeft van de warmte?
(een origineel dashmetertje is meestal niet meer zo betrouwbaar na een motorswap)

De motor levert 291 pk. Reken eens met een rendement van 30% (erg optimistisch), dan genereert de motor ongeveer 400 kW aan warmte. Jou centrale verwarming thuis geeft pakembeet 30 tot 60 kW....
Ik zou het niet vreemd vinden als het een beetje warm wordt onder die kap.


De temperaturen laag houden is een van de uitdagingen van een rallyauto. De motor genereert deze extreme hoeveelheid warmte, maar vlak ook de overbrenging niet uit. Alleen de bak en cardannetjes produceren al 20 kW aan warmte (10% verlies van vermogen).

Ik zou kijken of je iets kan doen met de kofferbak. Misschien de schotel waar het reservewiel in ligt er uit slijpen (en omdraaien) en daar een extra radiator monteren ????


Enneh: Zou het kunnen dat de Lancer Evo hier en daar een versteviging heeft zitten waar de standaard Lancer dat niet heeft? Maw: ben je er niet bang dat je straks een auto hebt waarvan een wiel de grond bijna niet meer raakt?
 
een scoop in je motorkap met een 2De radiator.


alleen wel niet tegen de motor leggen.


of een dikkere radiator:)
 
Grotere radiator of ducting making zodat er genoeg koude lucht bij je radiator en intercooler komen.



Hoodrisers zoals hierboven aangegeven werd moet je totaal niet aan beginnen, wat je wilt is een lage druk zone creëren onder de kap. Achter je motorkap waar je ruitenwissers zitten zit een hoge druk zone en als je daar je motorkap open gooit heb je dus geen lage druk zone meer onder de kap.

Belangrijk is ook dat je alle kappen aan de onderkant gemonteerd laat zitten, deze is niet alleen om olie of water op te vangen bij lekkage maar helpt ook bij aan het creëren van die lage druk zone


Lucht onder druk word warmer
 
rke zei:
Muddy Bandit zei:
Denk je dat de motor te veel last heeft van de warmte, of heb je werkelijk gemeten dat de motor teveel last heeft van de warmte?
(een origineel dashmetertje is meestal niet meer zo betrouwbaar na een motorswap)

De motor levert 291 pk. Reken eens met een rendement van 30% (erg optimistisch), dan genereert de motor ongeveer 400 kW aan warmte. Jou centrale verwarming thuis geeft pakembeet 30 tot 60 kW....
Ik zou het niet vreemd vinden als het een beetje warm wordt onder die kap.


Ik ook niet, vandaar ook mijn vraag over denken of gemeten hebben... een paar cijfertjes over het verloop van de koelwatertemperatuur bij diverse toerentallen en snelheden verduidelijkt soms al heel veel.

De info over de aanwezige koeling is nihil, kan dus zijn dat de motor z'n warmte niet kwijt kan aan de radiator (te beperkte koelcapaciteit), maar kan ook zijn dat de radiator z'n warmte niet kwijt kan aan de lucht (te beperkte luchtdoorstroom), of een combi van beiden.
In het eerste geval zal er een grotere radiatorcapaciteit geplaatst moeten worden, in het andere geval zal de luchtcirculatie verbeterd moeten worden door geforceerde luchtstromen naar de radiator toe en een onderdruk rondom het motorcompartiment die de warme lucht weer afzuigt te creëren.

Op de gok even wat roosters in de kap plaatsen heeft geen enkele zin, dat kan zelfs nog averechts werken... de airodynamica van de auto speelt daarin een grote rol.


Een ander vraagje: rdw heeft het hopelijk ook goedgekeurd? (indien "nee" dan rijdt je feitelijk onverzekerd rond, en verhaalt jou verzekering alle door jou veroorzaakte schades op jou persoonlijk als zij er achter komen:eek:)
 
heb ook met hood risers gereden,werkte perfect voor mijn doel.
mij ging het niet om meer koeling te geven maar meer airflow,omdat ik met een polyester motorkap reed kwam er wel voldoende lucht binnen via de grille maar dat kan nergens heen en danste mijn motorkap alle kanten op.
met die hood risers er op werd dat met de helft vermindert,dus je hebt als het ware een koude luchtstroom via je grille en die er dan weer uit blaast bij je raam.
denk dat het geen kwaad kan om die dingen te monteren,alle beetjes helpen toch?
 
Muddy Bandit zei:
rke zei:
Muddy Bandit zei:
Denk je dat de motor te veel last heeft van de warmte, of heb je werkelijk gemeten dat de motor teveel last heeft van de warmte?
(een origineel dashmetertje is meestal niet meer zo betrouwbaar na een motorswap)

De motor levert 291 pk. Reken eens met een rendement van 30% (erg optimistisch), dan genereert de motor ongeveer 400 kW aan warmte. Jou centrale verwarming thuis geeft pakembeet 30 tot 60 kW....
Ik zou het niet vreemd vinden als het een beetje warm wordt onder die kap.


Ik ook niet, vandaar ook mijn vraag over denken of gemeten hebben... een paar cijfertjes over het verloop van de koelwatertemperatuur bij diverse toerentallen en snelheden verduidelijkt soms al heel veel.

De info over de aanwezige koeling is nihil, kan dus zijn dat de motor z'n warmte niet kwijt kan aan de radiator (te beperkte koelcapaciteit), maar kan ook zijn dat de radiator z'n warmte niet kwijt kan aan de lucht (te beperkte luchtdoorstroom), of een combi van beiden.
In het eerste geval zal er een grotere radiatorcapaciteit geplaatst moeten worden, in het andere geval zal de luchtcirculatie verbeterd moeten worden door geforceerde luchtstromen naar de radiator toe en een onderdruk rondom het motorcompartiment die de warme lucht weer afzuigt te creëren.

Op de gok even wat roosters in de kap plaatsen heeft geen enkele zin, dat kan zelfs nog averechts werken... de airodynamica van de auto speelt daarin een grote rol.
Ik denk dat de standaard aanwezige thermometer het gebrek aan koeling al aangeeft.

Toch, een simpel extra thermometertje (ebay) zal dit bevestigen. Ik zou er zelfs meerdere plaatsen: inlaatspruitstuk, koelvloeistof, motorolie, versnellingsbakolie, differentieel-olie. Desnoods meerdere sensoren, een schakelaar en een metertje.

Mede door het slecht voorspelbare karakter van de luchtstromingen lijkt mij een extra radiator beter. Dan is de kans dat je de netto koeling verhoogt groter. Ik zou er ook voor zorgen dat de radiator buiten de motorruimte de hoogste temperaturen te verwerken krijgt, dan heeft de intercooler en de olieradiator(en) wat meer effect.   

Een ander vraagje: rdw heeft het hopelijk ook goedgekeurd? (indien "nee" dan rijdt je feitelijk onverzekerd rond, en verhaalt jou verzekering alle door jou veroorzaakte schades op jou persoonlijk als zij er achter komen:eek:)

Zonder structurele aanpassingen zal het RDW de auto niet goedkeuren. Een echte EVO heeft een duidelijk andere constructie als een doorsnee Lancer.
De verzekering zal zeker "moeilijk doen" als je een ongeluk veroorzaakt door een te zwakke constructie. Wat de verzekering doet als je het over een ongeluk hebt waar de bestuurder van de Lancer geen schuld aan heeft weet ik niet. Verzekeringen "doen het voor de muntjes", het zijn geen autoliefhebbers of mensen die zo'n project kunnen waarderen.
Bedenk ook: Als de verzekering afhaakt, betaal jij ALLE schade. Zelfs de tuinhekjes, lantaarnpalen, kleding van slachtoffers en schoonmaken van het wegdek. Een keuring door het RDW kan je deze ellende besparen.     

Over de noodzaak van het aanpassen van de carrosserie:
Ik heb een tijdje meegedaan met sleutelen aan een Fiat Cinquecento voor de Cinquecento Trofeo. Dan heb je het over een 900 cc motortje waarvan het vermogen verdubbeld was. 74,3 paarden in plaats van 39....   
Het reglement stond "doorlassen" niet toe. Na een paar seizoenen rally rijden stond het plaatwerk tussen de puntlassen zo ver open dat je er een vinger tussen kon duwen. Toen we de veiligheidskooi losmaakten, sprong het plaatwerk een tiental centimeters terug. De kooi hield de auto in model.

Bij deze Lancer heb je het over meer dan een verdubbeling van de kracht plus een verplaatsing van het krachtenspel van fwd naar awd. Ik zou er op zijn minst een kooi inbouwen, een afgekeurde EVO-kooi moet wel ergens te scoren zijn.
 
rke zei:
Bedenk ook: Als de verzekering afhaakt, betaal jij ALLE schade. Zelfs de tuinhekjes, lantaarnpalen, kleding van slachtoffers en schoonmaken van het wegdek. Een keuring door het RDW kan je deze ellende besparen.     

Als het dan maar bij materiële schade blijft dan is het nog te overzien.
Hier in de straat woont iemand die met z'n achteraf ingebouwde (en niet gekeurde) V-tec Civic een ongeluk met blijvend letsel heeft veroorzaakt. Ondanks z'n zeer goed betaalde baan leeft deze persoon en z'n gezin met 3 kinderen al vele jaren gedwongen op een bijstandsniveau, en een einde op het loonbeslag komt waarschijnlijk ook niet in zicht.
 
lex1976 zei:
heb ook met hood risers gereden,werkte perfect voor mijn doel.
mij ging het niet om meer koeling te geven maar meer airflow,omdat ik met een polyester motorkap reed kwam er wel voldoende lucht binnen via de grille maar dat kan nergens heen en danste mijn motorkap alle kanten op.
met die hood risers er op werd dat met de helft vermindert,dus je hebt als het ware een koude luchtstroom via je grille en die er dan weer uit blaast bij je raam.
denk dat het geen kwaad kan om die dingen te monteren,alle beetjes helpen toch?

Maar je bent nu wel je radiator minder effecient aant maken

Lucht gaat daar niet naar buiten maar komt via de achterkant bij je ruitenwissers naar binnen.


Zie hier een voorbeeld van een overdreven gevalletje van een amerikaan.

AirflowL-88hood005.jpg
 
VincentMX-5 zei:
Maar je bent nu wel je radiator minder effecient aant maken

Lucht gaat daar niet naar buiten maar komt via de achterkant bij je ruitenwissers naar binnen.


Zie hier een voorbeeld van een overdreven gevalletje van een amerikaan.

Hoeft niet, kan wel.

Die opening bij wat wat je noemt "overdreven gevalletje amerikaan" (zo te zien een Stingray C3 medio 1970) is puur om een koele luchtstroom richting de carburateur met open luchtfilters te krijgen.
En dat doen ze om vapour lock te voorkomen, niet om extra motorkoeling te realiseren. (vooral de big blocks hadden daar nogal last mee)

Werkt heel goed bij een sterk wigvormig front zoals deze Corvette, bij een vierkant front zal het effect een stuk minder zijn doordat de frontale luchtinstroom een stuk groter is.
Het kan dan zelfs warmte afvoeren i.p.v. aanvoeren, is mede afhankelijk van de gereden snelheid.
Bij m'n Suzuki SJ413 met opstaande motorkap (swift GTI-blok) was dit op lage snelheid zelfs een prima voorruitverwarming.;)
 
en een dikkere radiateur plaatsen?
dacht dat ze dat allemaal doen met die evo's met 700-800pk?
rijden er zat met die getallen in de vs zo en niet met opengezaagde motorkap oid
 
Heeft de andere motor ook een andere oliekoeler? Heeft ie überhaupt een oliekoeler?
Van mijn auto bv is het bekend dat als je een buis plaatst vooraan in de bumper (de vraag is alleen waar, mistlamp weghalen bv) en deze rechtstreeks op de oliekoeler richt dat dit merkbaar scheelt in temperatuur.
 
lex1976 zei:
en een dikkere radiateur plaatsen?
dacht dat ze dat allemaal doen met die evo's met 700-800pk?
rijden er zat met die getallen in de vs zo en niet met opengezaagde motorkap oid

Je kan wel "normaal" rijden met een blok wat tot 700 pk gekieteld is, de gegenereerde warmte is afhankelijk van het vermogen wat de motor moet leveren.
Als je dan wat langer gaat gummen, vliegt de temperatuur omhoog.
 
Minstens zo belangrijk lijkt me dat de motor wel op temperatuur komt. Ik zou beginnen met een olietemperatuurmeter en dan eventueel oliekoeler voordat ik aan gaten in de motorkap zou denken (zeker bij een sleeper).
 
Terug
Bovenaan