Export gelukt, hoe rest-BPM terug te vangen?

Guest
Hallo medeforummers,

Ik heb eigenlijk jullie hulp nodig, want ik ben echt een leek op dit gebied! Het is tevens mijn eerste keer en eigenlijk overvalt het mij totaal. De 'issue' luidt als volgt: Ik heb mijn auto verkocht. Deze heb ik verkocht aan een vriendelijke Litouwer, die mij het geld al over heeft gemaakt. Vanochtend bij het RDW kantoor in Groningen heb ik het kenteken van mijn auto voor export aangeboden en begin volgende week haalt de beste man de auto op. Eind goed, al goed en ze leefden nog lang en gelukkig.

Echter. Op de auto zit nog een rest-BPM van €553 hele eurootjes, en het zou natuurlijk zonde zijn om deze te laten lopen voor wat het is. Na al het gerompslomp van de export, waar ik ook een leek in was/ben, komt dus nu het teruggave-aspect om de hoek kijken. En die is mij nét iets de complex, haha.

Ik had bij de instantie VWE al even gevraagd wat zij voor mij konden betekenen. Ze hadden het over een Duitse brief-methode en rekenen er €135 euro exclusief BTW voor. Oké, dan is het weliswaar geregeld, maar dit moet toch wel goedkoper kunnen lijkt mij?

Groeten,
E. Boonstra

wat ik me kan herinneren wordt de BPM pas teruggestort als je kan bewijzen dat ie in Litouwen op kenteken is gezet (=dat ie op een buitenlands kenteken staat). Als dat zo is (zie de website v/d Belastingdienst) moet je met de koper afspreken dat ie zsm b.v. een foto van het nieuwe kentekenbewijs naar je mailt.
Die Duitslandbrief zal wel zijn om niet afhankelijk van de koper te zijn, dan wordt ie waarschijnlijk op een tijdelijk Duits kenteken gezet om zo die BPM meteen terug te kunnen vragen.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
wat ik me kan herinneren wordt de BPM pas teruggestort als je kan bewijzen dat ie in Litouwen op kenteken is gezet (=dat ie op een buitenlands kenteken staat). Als dat zo is (zie de website v/d Belastingdienst) moet je met de koper afspreken dat ie zsm b.v. een foto van het nieuwe kentekenbewijs naar je mailt.
Die Duitslandbrief zal wel zijn om niet afhankelijk van de koper te zijn, dan wordt ie waarschijnlijk op een tijdelijk Duits kenteken gezet om zo die BPM meteen terug te kunnen vragen.

Precies, in de brief staat:

2i Datum buitenlandse registratie – – Stuur kopieën van documenten mee waaruit deze registratie blijkt.

Mocht het contact toch verwateren na volgende week kan ik de VWE nog inschakelen dus. Beetje omslachtig maargoed.

Overigens heb ik het exportdocument zelf op naam genomen, zou dit het proces kunnen belemmeren?

Kokomo zei:
FW Ta-183 Huckebein I zei:

Precies, in de brief staat:

2i Datum buitenlandse registratie – – Stuur kopieën van documenten mee waaruit deze registratie blijkt.

Mocht het contact toch verwateren na volgende week kan ik de VWE nog inschakelen dus. Beetje omslachtig maargoed.

Overigens heb ik het exportdocument zelf op naam genomen, zou dit het proces kunnen belemmeren?

als ie al op export-kenteken staat kan je daarna niet meer via VWE gaan als de auto al weg is.
Ik zou zeggen: maak een kopie van je export papieren/documenten; en leg de koper uit dat je een kopie van zijn registratie nodig hebt; je kan b.v. beloven dat als ie die snel opstuurt jij heb b.v. 50 of 75 euro naar hem overmaakt.
Echter, als 't een handelaar is die 'm doorverkoopt naar de ex-USSR ben je de sjaak want bij registratie buiten de EU is er bij mijn weten geen BPM-teruggave (was wel zo maar in de latere papieren kon ik dat niet meer terugvinden).
Ik zou de koper (als het bovenstaande klopt) dan dus even mailen en vragen of ie 'm zelf gaat gebruiken (en dus lokaal gaat registreren) of dat ie verder de handel in gaat (Klaipeda b.v. is nl. een grote auto-markt voor ex-USSR). Gaat ie verder de handel in zou ik toch de VWE route gebruiken.

Laat hem een borg betalen. Dit is in de autohandel een normale gang van zaken. Op het moment dat jij het registratiebewijs ontvangt maak je de borg retour over naar zijn bank.

Met jullie goedvinden haal ik dit topic nog even naar boven. Ik heb namelijk een vraag op gebied van export en emigratie. Binnenkort wil ik naar Duitsland verhuizen (omgeving Moezel). Mijn plan is om te profiteren van de lage Nederlandse netto-prijzen voor nieuwe auto's. Ik stel mijn vraag hier op Autoweek om te controleren of ik de berekening van de aanschafprijs goed heb begrepen.
Als voorbeeld neem ik een BMW 525 Diesel met een consumentenprijs van Eur64.906,-. In die prijs zit aan BPM Eur10.723,- en het BTW-percentage is 21%. Klopt mijn gedachte dan dat als ik de auto naar Duitsland exporteer (nadat ik me in Duitsland heb ingeschreven), dat ik zowel BPM als Nederlandse BTW terugkrijg, en dan nog slechts over de nettoprijs in Duitsland de Duitse BTW (19%) moet betalen?

jef zei:
Binnenkort wil ik naar Duitsland verhuizen (omgeving Moezel). Mijn plan is om te profiteren van de lage Nederlandse netto-prijzen voor nieuwe auto's.
Als voorbeeld neem ik een BMW 525 Diesel met een consumentenprijs van Eur64.906,-. In die prijs zit aan BPM Eur10.723,- en het BTW-percentage is 21%. Klopt mijn gedachte dan dat als ik de auto naar Duitsland exporteer (nadat ik me in Duitsland heb ingeschreven), dat ik zowel BPM als Nederlandse BTW terugkrijg, en dan nog slechts over de nettoprijs in Duitsland de Duitse BTW (19%) moet betalen?

1) Nee, je gedachte klopt niet: als je een nieuwe auto in NL koopt en je woont al in Duitsland dan koop je hem netto: dus zonder BPM en zonder BTW. Dan registreer je hem in D en betaal je daar de BTW: 19% MwSt plus de kosten voor kenteken, kentekenplaten etc.
2) waarom moeilijk doen: in D heb je een BMW 525d rijklaar al vanaf € 40.548 (online gekocht, afgeleverd in Duitse uitvoering bij Duitse dealer) of met Tageszulassung voor € 38.761

Terug
Bovenaan