Export gelukt, hoe rest-BPM terug te vangen?

Guest
Hallo medeforummers,

Ik heb eigenlijk jullie hulp nodig, want ik ben echt een leek op dit gebied! Het is tevens mijn eerste keer en eigenlijk overvalt het mij totaal. De 'issue' luidt als volgt: Ik heb mijn auto verkocht. Deze heb ik verkocht aan een vriendelijke Litouwer, die mij het geld al over heeft gemaakt. Vanochtend bij het RDW kantoor in Groningen heb ik het kenteken van mijn auto voor export aangeboden en begin volgende week haalt de beste man de auto op. Eind goed, al goed en ze leefden nog lang en gelukkig.

Echter. Op de auto zit nog een rest-BPM van €553 hele eurootjes, en het zou natuurlijk zonde zijn om deze te laten lopen voor wat het is. Na al het gerompslomp van de export, waar ik ook een leek in was/ben, komt dus nu het teruggave-aspect om de hoek kijken. En die is mij nét iets de complex, haha.

Ik had bij de instantie VWE al even gevraagd wat zij voor mij konden betekenen. Ze hadden het over een Duitse brief-methode en rekenen er €135 euro exclusief BTW voor. Oké, dan is het weliswaar geregeld, maar dit moet toch wel goedkoper kunnen lijkt mij?

Groeten,
E. Boonstra

wat ik me kan herinneren wordt de BPM pas teruggestort als je kan bewijzen dat ie in Litouwen op kenteken is gezet (=dat ie op een buitenlands kenteken staat). Als dat zo is (zie de website v/d Belastingdienst) moet je met de koper afspreken dat ie zsm b.v. een foto van het nieuwe kentekenbewijs naar je mailt.
Die Duitslandbrief zal wel zijn om niet afhankelijk van de koper te zijn, dan wordt ie waarschijnlijk op een tijdelijk Duits kenteken gezet om zo die BPM meteen terug te kunnen vragen.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
wat ik me kan herinneren wordt de BPM pas teruggestort als je kan bewijzen dat ie in Litouwen op kenteken is gezet (=dat ie op een buitenlands kenteken staat). Als dat zo is (zie de website v/d Belastingdienst) moet je met de koper afspreken dat ie zsm b.v. een foto van het nieuwe kentekenbewijs naar je mailt.