Ever achteruit op de snelweg

Hamer

Net ingestapt
Ik zag deze situatie ontstaan vanaf mij werk. Toen duidelijk werd dat hij echt achteruit ging rijden voor een gedeelte zelfs op een rijbaan ben ik gaan filmen. Ik heb hem geupload naar Dumpert, die hebben hem op FB gedeeld en inmiddels is hij ook opgepikt door de Telegraaf.

Het was echt levensgevaarlijk. Voor ik begon te filmen was hij al een paar keer naar voren en weer terug gereden. Achteruit over de rechterbaan!

Ik ben tegen de huidige cancel-cultuur maar hier heb ik nul medeleven voor de chauffeur voor. Echt extreem gevaarlijk!

<https://www.telegraaf.nl/video/1705409601/roekeloze-actie-vrachtwagenchauffeur-op-a16-gefilmd>
<https://www.dumpert.nl/item/7981199_877fc274>

Wauw, die mag zijn pasje wel inleveren wat mij betreft. Of dat nu zijn code 95 is of zijn rijbewijs maakt me nog niet eens zoveel uit.

Zag hem al op Dumpert, inderdaad alles inleveren en echt nooit meer op een vrachtwagen wat mij betreft.

Tsja, om de goedkoopste supermarktketen te kunnen blijven moet je wel stevig bezuinigen op vakbekwaam personeel.
Het moet allemaal wel op (te) strak tijdschema geleverd worden maar het mag geen cent kosten.

Muddy Bandit zei:
Tsja, om de goedkoopste supermarktketen te kunnen blijven moet je wel stevig bezuinigen op vakbekwaam personeel.
Het moet allemaal wel op (te) strak tijdschema geleverd worden maar het mag geen cent kosten.
Ik verwacht niet dat die chauffeurs bij Dirk zelf in dienst zijn, dit is gewoon een transporteur die een met Dirk-trailers rondrijdt. Ik heb zelf ook heel wat jaren bij de Appie gewerkt, weliswaar als studentenbaantje maar dan zie je ook wel het één en ander. En kwaliteit verschilt sterk per chauffeur (en in alle eerlijkheid ook wel per transportbedrijf). En dat het tijdschema krap is, dat wil ik wel geloven. Je bent als chauffeur immers ook sterk afhankelijk van de winkels zelf, die moeten helpen met uitladen en bovendien de retouren klaar hebben staan. Dat is ook niet altijd het geval. En in ons geval was het zo dat we vaak de tweede winkel waren waar die wagen moest leveren, dan heb je wel eens last van de planning van winkel 1. Eén keer werden we zelfs gebeld door het distributiecentrum, de chauffeur was helemaal over de toeren vanwege een akkefietje bij de eerste winkel (die hadden het weer eens niet op tijd voor elkaar allemaal en dan ook nog eens voor twee dagen aan retourgoederen mee willen sturen). Of we daar even rekening mee wilden houden :p Achteraf viel dat ook wel mee, heb 'm gewoon even z'n verhaal laten doen. Uiteraard een beetje meepraten ('ja het is altijd wat met die gasten daar') en meedenken ('als onze retouren niet allemaal meekunnen dan laten we gewoon een deel staan voor morgen, komt goed'). Nog even een kop koffie aanbieden en die man stapte weer met een glimlach in z'n wagen. Wat overigens ook wel merkwaardig is (of in ieder geval, je staat er niet snel bij stil): AH heeft blijkbaar tijdsvensters waarin die wagens moeten komen. Dus niet te laat, maar ook niet te vroeg (helemaal onwerkbaar is het dus niet). Het kwam dus wel eens voor dat zo'n chauffeur eerst even bij een bushalte achter de winkel ging staan omdat'ie anders tien minuten te vroeg was. De vaste chauffeurs wisten gelukkig wel beter, die reden gewoon meteen door. Meestal konden ze ook direct lossen (en dus mooi op tijd weer terug), of hooguit even wachten tot we het magazijn ook zover hadden. Maar met een bak koffie en een praatje is die tijd ook zo voorbij.

Zou deze chauffeur de afrit gemist hebben doordat hij 'even' een Whatsapp-berichtje moest checken?

Ik had het filmpje al gezien op Dumpert, op klein scherm. Ik zit 'm nu nog eens op de PC te bekijken maar hij rijdt dus echt een behoorlijk stuk terug, zelfs over de rijbaan. In mijn beleving was het een klein stukje vluchtstrook/puntstuk. Niet dat dat goed te praten is natuurlijk, maar dan kom je (als het goed is) geen achteropkomend verkeer tegen. Dit is echt van de zotte. En hoe de supermarktorganisatie hier niet op wil reageren is mij ook een raadsel, in de huidige politiek correcte tijden kun je dit toch alleen maar afkeuren? Los van hoe het verder afgehandeld wordt...

Wat een dwaze hoepeldraaier is dat.

Ik begrijp dat omrijden tegen een verbruik van 1 op 4 de winstmarge ernstig kan drukken maar dit gedrag verwacht je niet van een professionele chauffeur.

Ik heb even de afstand gemeten tot de volgende afslag, waar hij had kunnen keren: 2,25 km, dus in totaal 4,5 km had hij moeten omrijden. Dat kan toch geen reden zijn om zo'n risico te lopen? Als die wagen inderdaad 1 op 4 rijdt, is dat 1 liter diesel, ofwel iets meer dan een euro (ex BTW), plus misschien 5-6 minuten...

Muddy Bandit zei:

Nou ja, het mag wél iets kosten.. alleen: vindt maar eens de gekken die dit werk willen doen, dag dagelijks..
Dus, wordt ook in deze tak van transport de arbeidsmigrant chauffeur meer en meer ingeschakeld. Ik had het een paar weken geleden ook met een Jumbo auto.. chauffeur sloeg 2 straten te vroeg naar rechts af.. [size=small](niet verwonderlijk.. want mijn TT Bridge navi software wilde mij, in datzelfde gebied, ook via het voetgangersgebied naar een parkeerterrein sturen waar ik moest wezen.. Gelukkig had ik lokale kennis paraat..maar die chauffeur dus niet).[/size]
Goed, om de beste man te behoeden om zich verderop klem te rijden (de straat werd er niet breder op..) stelde ik voor om hem ff te begeleiden bij het achteruit rijden.. Dat wilde ik in het NL doen.. maar al rap kreeg ik door dat overschakelen in het Engels makkelijker was. :p

Anyway, na terugkomst van vakantie kon ik die TT Bridge ook opnieuw instellen qua taal... Ik heb nu geleerd dat kolba taal betekent in het Litouws. ;) :rolleyes:

Leon in zn Fiesta zei:
Ik verwacht niet dat die chauffeurs bij Dirk zelf in dienst zijn, dit is gewoon een transporteur die een met Dirk-trailers rondrijdt. (..)

Naam van de onderaannemer / transporteur staat op de deur van de Mercedes, vermoed ik.

Dirk/DEKA heeft deels wel een eigen transportvloot, d8 ik.
AH heeft zelf niks..qua materieel.. maar bepaald verders wel een hoop natuurlijk, richting de vervoerders.

Leon in zn Fiesta zei:
(..)
Wat overigens ook wel merkwaardig is (of in ieder geval, je staat er niet snel bij stil): AH heeft blijkbaar tijdsvensters waarin die wagens moeten komen. Dus niet te laat, maar ook niet te vroeg (helemaal onwerkbaar is het dus niet). (..).

Tijdblokken om te leveren of te laden zijn vrij gebruikelijk in distributieland, bij DC's of fabrieken etc.

Ik dacht juist dat met de huidige telematica de lokale supermarkt ook de te verwachten levering kon monitoren..
Dus, dan is dit:

Leon in zn Fiesta zei:
(..)Het kwam dus wel eens voor dat zo'n chauffeur eerst even bij een bushalte achter de winkel ging staan omdat'ie anders tien minuten te vroeg was (..)

niet nodig. ;) Hopelijk was dat ook een voormalige haltekom.. want anders is die chauffeur ook in overtreding.. want parkeren bij een bushalte mag immers niet. :p

Muddy Bandit zei:
Geloof mij: dat doen alle supermarkt ketens, ik werk namelijk bij een van de grootste van het land. De vulploegmedewerkers bestaan voor vrijwel 100% uit minderjarige, meestal 15 a 16 jarige.

Dat is ook kwantiteit i.p.v. kwaliteit.... netjes vullen doen ze in de regel niet hoor: in het begin, deed ik het dus wel allemaal herstellen. Maar nu laat ik het voor wat het is, want ik heb geen tijd om alle (bewuste) fouten van mijn jeugdige collega's te herstellen.

Dus hopelijk besparen ze niet teveel op het logistieke deel, want dan zou het helemaal een ramp zijn. Maar ik weet wel dat er veel buitenlandse chauffeurs rijden voor de supermarkten. Ik zie mijn collega's altijd strugglen met hun Engels :p

Zunigrijje zei:
Muddy Bandit zei:
Geloof mij: dat doen alle supermarkt ketens, ik werk namelijk bij een van de grootste van het land. De vulploegmedewerkers bestaan voor vrijwel 100% uit minderjarige, meestal 15 a 16 jarige.

Dat is ook kwantiteit i.p.v. kwaliteit.... netjes vullen doen ze in de regel niet hoor: in het begin, deed ik het dus wel allemaal herstellen. Maar nu laat ik het voor wat het is, want ik heb geen tijd om alle (bewuste) fouten van mijn jeugdige collega's te herstellen.

Dus hopelijk besparen ze niet teveel op het logistieke deel, want dan zou het helemaal een ramp zijn. Maar ik weet wel dat er veel buitenlandse chauffeurs rijden voor de supermarkten. Ik zie mijn collega's altijd strugglen met hun Engels :p

Ik vrees dat een groot deel van de chauffeurs geen Engels spreekt.

Hamer zei:
Ik zag deze situatie ontstaan vanaf mij werk. Toen duidelijk werd dat hij echt achteruit ging rijden voor een gedeelte zelfs op een rijbaan ben ik gaan filmen. Ik heb hem geupload naar Dumpert, die hebben hem op FB gedeeld en inmiddels is hij ook opgepikt door de Telegraaf.

(..)

Ik ben tegen de huidige cancel-cultuur maar hier heb ik nul medeleven voor de chauffeur voor. Echt extreem gevaarlijk!

(..)

Wat de cancel cultuur ermee van doen heeft, vat ik niet zo.. maar wát deed je eigenlijk besluiten om de beelden openbaar te publiceren en niet rechtstreeks naar Dirk te sturen?

Film de volgende werkdag ook eens de andere kant van het raam.. en publiceer de hardwerkende kantoormedewerk(s) eens. :p

Fouten maken we allemaal, niet alles hoeft gefilmd te worden. Maar dit slaat nergens op. Deze man brengt levens in gevaar.

Verder eens met Muddy en Durashift. Dit is ook een gevolg van niet willen betalen voor chauffeurs die dit slavenwerk willen doen. Matig salaris, 15 uur op en 9 uur af. In die 9 uur mag je naar huis rijden, eten, douchen, je kinderen knuffelen, je vrouw een beurt geven en je tanden poetsen. Dan om 04:00 weer aan de gang en de hele dag liggen trutten op plekken waar mensen het geduld van een platgeslagen postzegel hebben. Wie nootjes betaalt krijgt apen achter het stuur.

Boppie zei:
Verder eens met Muddy en Durashift. Dit is ook een gevolg van niet willen betalen voor chauffeurs die dit slavenwerk willen doen. Matig salaris, 15 uur op en 9 uur af.

Niemand verplicht je vrachtwagenchauffeur te worden, niemand verplicht je een laag salaris te accepteren.

Joop 5528328 zei:
Boppie zei:
Verder eens met Muddy en Durashift. Dit is ook een gevolg van niet willen betalen voor chauffeurs die dit slavenwerk willen doen. Matig salaris, 15 uur op en 9 uur af.

Niemand verplicht je vrachtwagenchauffeur te worden, niemand verplicht je een laag salaris te accepteren.

Met recht een domme uitspraak. Echt heel dom. Meestal zegt iemand die geen flauw benul heeft van wat dan ook.

Joop 5528328 zei:
Boppie zei:

Tuurlijk, je moet bij een sollicitatiegesprek gewoon zeggen dat het salaris x3 moet omdat je geen laag salaris accepteert.

Zoals gezegd, je hoeft niet te tekenen. Ga naar een andere werkgever, andere beroepsgroep of leer nog even door. Niemand verplicht je onderbetaalde vrachtwagenchauffeur te worden.

@Joop: Lees het boek "Fantoomgroei" maar eens, weet je gelijk waarom de wereld eigenlijk nog maar uit twee bevolkingsgroepen bestaat. De laagstbetaalden en degene met top salarissen (Aandeelhouders en raden van bestuur). Leve de vrije markteconomie en 'de goedkoopste heeft 'm'. Personeel te duur? Halen we gewoon arbeidsmigranten op!

Joop 5528328 zei:
Zoals gezegd, je hoeft niet te tekenen. Ga naar een andere werkgever, andere beroepsgroep of leer nog even door. Niemand verplicht je onderbetaalde vrachtwagenchauffeur te worden.

Dit maakt het er niet slimmer op.

Boppie zei:
Joop 5528328 zei:

Dit maakt het er niet slimmer op.

Tevens is het geen oplossing. Op individueel niveau misschien (voor zover realistisch), maar dan zal er uiteindelijk toch gewoon iemand anders zijn die dat werk moet doen.

Laten we hopen dat de autonome vrachtwagen snel zijn intrede doet, hebben we dit soort kamikazepiloten ook niet meer nodig(y).

Kan het IQ van iemand ook onder nul uitkomen? Deze man doet er wel zijn uiterste best voor.

Terug
Bovenaan